Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2819111_0001.png
NOTAT
2. februar 2024
Oversigt over genberegnede anlægsprojek-
ters totaludgift og samfundsøkonomiske for-
rentning
I nedenstående Tabel 1 og 2 er der angivet projekter fra Aftale om
infrastrukturplan 2035, som er blevet genberegnet siden aftalens
indgåelse den 28. juni 2021. Der er hermed medtaget projekter, for
hvilke der er blevet gennemført og offentliggjort en undersøgelse af
projektet efter aftalens indgåelse. Der er alene medtaget projekter i
tabellen, hvor der med aftalen også er afsat midler til at gennem-
føre anlæg af projekterne.
I tabellerne er projekternes oprindelige totaludgift og totaludgiften
på finansloven for 2024 angivet i 2024-priser.
Forud for de politiske forhandlinger om Infrastrukturplan 2035
blev der i 2021 beregnet samfundsøkonomi for en række projekter.
Denne samfundsøkonomi er angivet i kolonnen ”Oprindelig
sam-
fundsøkonomisk forrentning”.
I den
yderste kolonne til højre frem-
går den senest udregnede samfundsøkonomiske forrentning, som
er opgjort i forbindelse med genberegningen af projekterne efter
aftalens indgåelse.
I tabellerne er den interne rente for visse projekter angivet i et in-
terval, idet tallene for flere projekter varierer ved anvendelse af for-
skellige CO2-priser.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for anlægsoverslag og samfundsøkonomi for de projekter fra Infrastrukturplan 2035, som er blevet genberegnet, herunder hvor meget billigere eller dyrere projekterne er blevet i forhold til det forventede
2819111_0002.png
Side 2/4
Tabel 1
Fremtidens veje
Projekt
Oprindelig af- Totaludgift på
Oprindelig
Genberegnet
sat totaludgift Finansloven samfundsøko- samfundsøko-
2024
nomisk for-
nomisk for-
(mio. kr. i
rentning
rentning
2024-priser)
(mio. kr. i
2024-priser) (intern rente, (intern rente,
pct.)
pct.)
Igangværende projekter
Kalundborgmotor-
vejens 3. etape
Udvidelse af
E45/E20 ved Kol-
ding
Øget kapacitet på
rute 15, Herning-
Ringkøbing
2.381,6
716,9
2.896,9
1
716,9
5.6-5,7
16,8-16,9
2,9
2
8,0-8,2
1.127,5
1.127,5
3
5,4-5,5
4,8-5,5
4
Projekter under forberedelse
Tredje Limfjords-
forbindelse
Udvidelse af Ama-
germotorvejen
Øget kapacitet på
rute 26 mellem
Sallingsund og
Hanstholm
Opgradering af
rute 11 mellem
Korskro og Varde
Opgradering af
rute 9 ved Nørre-
balle på Lolland
Øget kapacitet og
støjreduktion på
Motorring 3
Udvidelse af Øre-
sundsmotorvejen
8.891,6
2.163,8
867,4
8.891,6
2.163,8
867,4
3,5
4,6-4,6
Ikke beregnet
3,5
9,4-9,5
0,7-1,0
5
512,0
512,0
0,1
2,7
394,6
394,6
6,0
Negativ/kan
ikke beregnes -
<1 pct.
5
Negativ/kan
ikke beregnes
4,8-4,9
397,4
397,4
Negativ/kan
ikke beregnes
5,8-5,9
801,4
801,4
6
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for anlægsoverslag og samfundsøkonomi for de projekter fra Infrastrukturplan 2035, som er blevet genberegnet, herunder hvor meget billigere eller dyrere projekterne er blevet i forhold til det forventede
2819111_0003.png
Side 3/4
1. Forhøjelse af totaludgiften blev politisk besluttet af forligskredsen den 28. juni 2023.
2. Den samfundsøkonomiske forrentning er udregnet for det fulde projekt med undta-
gelse af en udvidet faunapassage.
3. I miljøkonsekvensrapporten fremgår en højere totaludgift, men forligskredsen beslut-
tet den 22. marts 2023 et projekt, som kan holde sig inden for den afsatte totaludgift.
4. Den interne rente er ikke genberegnet for det besluttede projekt. Alle projektforslag
med 90 km/t vurderes samfundsøkonomisk rentable med en intern rente mellem 4,8
pct. og 5,5 pct. Dette interval er derfor angivet i tabellen.
5. Den interne rente for projektet afhænger af, hvilket projektforslag fra miljøkonse-
kvensvurderingen, som bliver besluttet politisk.
6. Sund & Bælt arbejder aktuelt på at tilpasse projektet, så det kan holde sig inden for
den afsatte totaludgift. Totaludgiften er inkl. central reserve, hvilket er modsat det, der
står i anmærkningsteksten på Finansloven 2024.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 178: Spm. om ministeren vil redegøre for anlægsoverslag og samfundsøkonomi for de projekter fra Infrastrukturplan 2035, som er blevet genberegnet, herunder hvor meget billigere eller dyrere projekterne er blevet i forhold til det forventede
2819111_0004.png
Side 4/4
Tabel 2
En styrket kollektiv transport
Projekt
Oprindelig af- Totaludgift på
Oprindelig
Genberegnet
sat totaludgift Finansloven samfundsøko- samfundsøko-
2024
nomisk for-
nomisk for-
(mio. kr. i
rentning
rentning
2024-priser)
(mio. kr. i
2024-priser) (intern rente, (intern rente,
pct.)
pct.)
416,3
416,3
1
Ikke beregnet
2
4,3
3
Overhalingsspor til
godstog ved Kalve-
bod
Vendespor ved Kø-
benhavns Lufthavn
Forenkling af Kø-
benhavn H
366,7
366,7
2
3,7
Ikke beregnet
2
4,8
5,1
5
1.100,1
1.100,1
4
1. Forligskredsen besluttede den 25. oktober 2023, at projektet vedrørende vendespor
ved Københavns Lufthavn sættes i bero, og at bevillingen overføres til overhalingsspor
til godstog ved Kalvebod. Bevillingen vil blive overført på kommende bevillingslov.
2. Den oprindelige interne rente er baseret på en anden projektløsning end den politisk
besluttede.
3. Tallet fremgår af Sund & Bælts beslutningsgrundlag, og er angivet under løsningsfor-
slag
”Et ekstra overhalingsspor forberedt til ekstra overhalingsspor og vendefunktion.”.
4. Udgangspunktet for undersøgelsen er at finde løsninger inden for den afsatte økono-
miske ramme.
5. Den interne rente er opgjort for løsning A, som undersøges videre i næste fase. Løs-
ningsprincip A indebærer en forenkling af spornettet med højere hastighed, adskillelse
af banernes trafikering og øget perronsporskapacitet.
I forhold til Fremtidssikring af Aarhus H bemærkes, at det er be-
sluttet af forligspartierne at integrere relevante delprojekter i et nyt
større samlet Aarhus H projekt. Derfor er totaludgiften ændret fra
316,6 mio. kr. (2021-priser) ved aftalens indgåelse til 1.168,6 mio.
kr. (2024-priser). I forbindelse med lov nr. 565 af 10. maj 2022 om
ombygning af Aarhus H blev der samlet overført 653,6 mio. kr. i
2022-priser, svarende til 792,4 mio. kr. i 2024-priser til projektet
fra § 28.11.13. Den centrale anlægsreserve, § 28.63.05. Banedan-
mark-fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet samt fra føl-
gende projekter på § 28.63.08. Anlægsprojekter på jernbanen:
Elektrificering Aarhus-Lindholm, Elektrificering Fredericia-Aarhus
og Hastighedsopgradering Aarhus-Langå.