Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2819085_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2. februar 2024
2024-311
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 173:
Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at kommunerne lever op til
deres forpligtelse til at fjerne sne og is fra kommunale veje, henset
til at der i mange kommuner, bl.a. Aarhus, har været store proble-
mer med at få gjort vejene farbare efter snefaldet i uge 1, 2024?
Svar:
Det er vigtigt, at trafikken kan afvikles sikkert og effektivt om vin-
teren. Det følger derfor også af vejlovens kapitel 8, at kommunerne
har pligt til at sørge for snerydning og glatførebekæmpelse af kom-
muneveje og kommunale offentlige stier.
Kommunerne bestemmer selv snerydningens og glatførebekæm-
pelsens omfang og rækkefølge, og efter forhandling med politiet
kan kommunen bestemme, at enkelte vejstrækninger og stier ikke
skal sneryddes eller glatførebekæmpes. Dette skal ske på baggrund
af en vurdering af fremkommelighed og trafiksikkerhed mv.
I starten af 2024 har vi oplevet en hård vinter med et stort snefald i
store dele af landet. Selvom en kommune har prioriteret vinterved-
ligehold af kommunens vej, kan det have været en mere tidskræ-
vende og svær opgave, end i øvrige dele af vintersæsonen. Det er
ikke et krav i lovgivningen, at kommunen skal have mandskabs-
mæssig kapacitet eller økonomiske ressourcer til at vintervedlige-
holde samtlige kommuneveje på samme tid.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen