Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2821874_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
7. februar 2024
2024-323
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har den 10. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 172:
Vil ministeren redegøre for Banedanmarks udgifter til kunstig in-
telligens (AI) og machine learning, og vil ministeren herudover
oversende indgåede aftaler med eksterne leverandører indenfor
området, herunder omkostninger?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet nedenstående bidrag fra
Banedanmark, som jeg kan henholde mig til:
”Det
bemærkes indledningsvis, at Banedanmark forstår spørgsmå-
let, som afgrænset til udgifter og aftaler, der direkte vedrører kun-
stig intelligens (AI) og machine learning.
Banedanmark anvender en Prognosemodel til fremskrivning af
punktligheden, når der tages højde for planlagte aktiviteter, der på-
virker punktligheden f.eks. vedligeholdelses- og anlægsarbejder.
Prognosemodellen benytter machine learning. Modellen driftes og
anvendes af fire fastansatte medarbejdere, der hver bruger 80 pct.
af deres arbejdstid på modellen svarende til lønudgifterne på
147.188 kr. om måneden.
Banedanmark og DSB samarbejder om trafikinformation og har af-
talt en række forbedringsinitiativer som benytter sig af AI-tekno-
logi både i forhold til de planlagte og uplanlagte forstyrrelser af
driften. Således også et initiativ omkring trafikinformation ved
uforudsete hændelser, som skal sikre mere relevant trafikinforma-
tion til kunderne. Projektet ejes og ledes af DSB, der også afholder
alle udgifterne.
Derudover undersøger Banedanmark også mulighederne for kun-
stig intelligens til et smartere og mere effektivt vedligehold - f.eks.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 172: Spm. om ministeren vil redegøre for Banedanmarks udgifter til kunstig intelligens (AI) og machine learning
2821874_0002.png
Side 2/2
(i samarbejde med DSB) mulighederne for overvågning af køre-
strømmen i den daglig togdrift. DSB har indgået kommerciel aftale
med en leverandør af strømaftagere og det er aftalt, at Banedan-
mark får adgang til data, der indsamles. Banedanmark har således
ikke afholdt udgifter.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen