Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. januar 2024
2024-33
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. januar 2024 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 162:
Hvad agter ministeren at gøre for at løse problemstillingen vedrø-
rende ambulancereddere, politi- og brandfolk, der bliver sigtet for
uagtsom kørsel, når deres udrykningskøretøjer er indblandet i et
uheld?
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne slå fast, at hvis man som fører af et
udrykningskøretøj er indblandet i et færdselsuheld, betyder det
ikke, at man automatisk sigtes, tiltales eller straffes for uagtsom
kørsel.
Ved udrykningskørsel skal føreren sikre sig, at betingelserne for at
køre udrykningskørsel er til stede, og at udrykningskørslen er nød-
vendig. Herudover skal føreren overholde regler om f.eks. brug af
udrykningssignaler og bremse tilstrækkeligt ned ved fremkørsel for
rødt lys, således som det fremgår af udrykningsbekendtgørelsen.
Hvis betingelserne er opfyldt, er det straffrit at overtræde færdsels-
lovens regler, når man kører udrykningskørsel
–
også selvom man
er indblandet i færdselsuheld.
Hvis der, f.eks. efter et færdselsuheld, måtte være mistanke om, at
føreren ikke har overholdt reglerne, kan der imidlertid være en pe-
riode, hvor politi og anklagemyndighed skal undersøge sagens om-
stændigheder nærmere med henblik på at vurdere, om der skal rej-
ses sigtelse eller tiltale.
Jeg har modtaget henvendelser, der viser, at der iblandt rednings-
personel er en utryghed om potentialet i ikke at have overholdt reg-
lerne tilstrækkeligt. Man er således bekymret for havne i en