Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
16. januar 2024
2023-5868
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 155:
Vil ministeren oplyse, hvor mange hastighedszoner med en maksi-
mal hastighed på hhv. 20 km/t, 30 km/t og 40 km/t, der er blevet
oprettet siden 2010?
Svar:
I medfør af færdselslovens § 92 a, stk. 2, træffer politiet efter for-
handling med vejmyndigheden afgørelse om lokale hastighedsbe-
grænsninger. For de fleste vejstrækninger inden for tættere bebyg-
get område er vejmyndigheden de enkelte kommuner.
Transportministeriet er ikke i besiddelse af oplysninger om antallet
af vejstrækninger, for hvilke politiet har truffet afgørelse om ned-
sættelse af hastighedsgrænsen.
Transportministeriet kan dog oplyse, at betingelserne for lokale
nedsættelser af hastighedsgrænsen er fastlagt i bekendtgørelse om
lokale hastighedsgrænser (bekendtgørelse nr. 3 af 3. januar 2022
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1356 af 27. september 2022).
Ifølge bekendtgørelsens regler er det en betingelse for nedsættelse
af hastighedsgrænsen, at der er færdselssikkerhedsmæssige hen-
syn, der taler herfor. Det kan f.eks. være, at hastigheden på vej-
strækningen udgør en væsentlig ulykkesårsag eller risiko, eller at
der af hensyn til de fodgængere eller cyklister, der færdes på vej-
strækningen er et behov for en lavere hastighed på grund af vejens
funktion, udformning eller begrænsede oversigtsforhold.
De lave hastighedsgrænser på 30 km i timen eller derunder kan
kun fastsættes på opholds- og legeområder, veje i