Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2815242_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. januar 2024
2023-5809
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. december 2023 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Jette Gotlieb (EL).
Spørgsmål nr. 147:
Vil
ministeren oplyse, hvor mange mia. kr. de samlede udgifter til metrobyggeriet
fra starten til og med 2023 kan opgøres til? Desuden, hvor mange mia. kr. der i
samme periode er kommet ind i bruttoindtægter fra billetsalg hos Ørestadsselska-
bet/Metroselskabet og ditto bruttoindtægter hos Ørestadsselskabet/By & Havn fra
salg af arealer, byggeretter etc.? Og endelig, hvad den aktuelle gæld i Metroselska-
bet og i By & Havn er?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for både Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet
By & Havn I/S, som har oplyst følgende, hvortil jeg vil henholde mig:
Metroselskabet I/S
”Samlede
anlægsudgifter til M1-M4
De samlede anlægsudgifter til Metrobyggeriet til og med 2023 har udgjort 48
mia. kr. i løbende priser. Anlægsudgifterne relaterer sig til forskellige stræknin-
ger:
M1/M2 åbnede i etaper i perioden fra oktober 2002 til september 2007 og
havde samlede anlægsudgifter på i alt 12,5 mia. kr. (2007 priser).
M3 (Cityringen) åbnede i september 2019 og havde samlede anlægsudgif-
ter på 25,3 mia. kr. (2019 priser).
M4 (forlængelsen til Nordhavn) åbnede i marts 2020 og havde samlede
anlægsudgifter på 2,7 mia. kr. (2020 priser).
M4 (forlængelsen til Sydhavn) åbner i 2024 og har med udgangen af 2023
haft samlede anlægsudgifter på 7,5 mia. kr. (2023 priser).
Samlet gæld
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvor mange mia. kr. de samlede udgifter til metrobyggeriet fra starten til og med 2023 kan opgøres til
2815242_0002.png
Side 2/5
Med udgangen af 2023 forventes Metroselskabet at have optaget lån for i alt 31,8
mia. kr. (nominelt)
Samlede billetindtægter
Siden den første metrostrækning åbnede ultimo 2002 har Metroselskabet (tidli-
gere Ørestadsselskabet) opnået akkumulerede takstindtægter på i alt 14,6 mia. kr.
Takstindtægter fra de enkelte år, jf. selskabets årsregnskaber, er oplistet i neden-
stående tabel (2023 er ikke endeligt opgjort).”
År
Mia. kr. (løbende
priser)
1,4
1,2
0,8
0,9
1,2
0,9
0,9
0,9
0,8
0,8
0,7
0,7
0,6
0,6
0,5
0,5
0,4
0,2
Idriftsatte strækninger
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
M1/M2/M3/M4
M1/M2/M3/M4
M1/M2/M3/M4
M1/M2/M3/M4
M1/M2/M3
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1/M2
M1
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvor mange mia. kr. de samlede udgifter til metrobyggeriet fra starten til og med 2023 kan opgøres til
2815242_0003.png
Side 3/5
2005
2004
2003
0,2
0,3
0,1
M1
M1
M1
Udviklingsselskabet By & Havn I/S
”I
forhold til Ørestadsselskabets salgsindtægter kan det oplyses, at det i Ørestads-
selskabets halvårsrapport for 1. halvår 2007 fremgår af afsnit 4 ”Salg”, at det sam-
lede provenu fra indgående salgsaftaler i perioden 1996-2006 samt 1. halvår af
2007 udgør 4.665 mio. kr. (løbende priser, da opgørelsen er baseret regnskabstal
fra årene).
Det skal bemærkes, at udviklingen i By & Havns bruttoindtægter fra salg af area-
ler og byggeretter set i sammenhæng med den aktuelle gæld i By & Havn ikke i sig
selv giver et fyldestgørende eller retvisende billede af By & Havns økonomiske si-
tuation.
Det skyldes, at bl.a. at investeringer i byggemodning, renteudgifter, bidrag til in-
frastruktur samt løbende indtægter fra andre aktiviteter (f.eks. havnedrift, jord-
modtagelse, udlejning af ejendomme og parkering) indgår i opgørelsen af By &
Havns økonomi.
Den økonomiske udvikling i By & Havn er i perioden siden selskabets stiftelse
blevet påvirket af en række politiske beslutninger hos staten og Københavns
Kommune. By & Havns ejere har således løbende truffet beslutninger om finan-
siering af investeringer i infrastruktur med bidrag fra By & Havn, udover den del,
der vedrørte den første metroetape og som indgik i selskabets åbningsbalance i
2007.
Denne udvikling i perioden 2008-2022 (seneste hele afsluttede regnskabsår)
fremgår i hovedtal af nedenstående tabel, som viser de væsentligste faktorer i By
& Havns gældsudvikling i perioden opgjort i løbende priser. Tabellen kan sam-
menfattes i følgende punkter:
Ved selskabets stiftelse var gælden 8,7 mia. kr. (korrigeret for mellemværende
med Københavns Kommune.).
Efterfølgende ejerbeslutninger har øget gælden til 14 mia. kr.
Overskud fra primær drift (pengestrøm) har bidraget med 3,1 mia. kr. (bl.a.
løbende indtægter fra havnedrift, jordmodtagelse, udlejning af ejendomme og
parkering) mens renteudgifter har udgjort 5,2 mia. kr. De to poster har
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvor mange mia. kr. de samlede udgifter til metrobyggeriet fra starten til og med 2023 kan opgøres til
2815242_0004.png
Side 4/5
sammen med ændring i driftskapitalen givet et likviditetstræk på 2,2 mia. kr.
og har øget gælden til 16,2 mia. kr.
Transaktioner med selskaber har nedbragt gælden med 0,6 mia. kr. Det er
f.eks. indskud ved etablering af selskaber, løbende provenu og/eller provenu
ved salg/exit (f.eks. detailhandelsselskabet i Nordhavn og projektselskabet for
Marmormolen).
Likviditetsoverskud fra salg af arealer og byggeretter på 11 mia. kr. med fra-
drag for investeringer på 8,4 mia. kr. (f.eks. til byggemodning) har nedbragt
gælden til 13 mia. kr. ved udgangen af 2022.
Tabel: Gældsudvikling opdelt i hovedposter fra regnskab
2008-2022 (mia. kr., løbende priser)
Gæld primo 2008, nominel
Mellemværende KK, primo
Mellemværende KK, Ultimo
12,1
3,3
-8,7
2,6
-0,7
Indbetaling fra KK vedr. Fælledby
Sydhavnsmetro
Nordhavnsmetro
Nordhavsntunnel
Lynetteholm
Ejere, ind- og udbetalinger
0,1
-2,4
-0,9
-1,0
-0,9
-5,3
-14,0
Overskud fra primær drift (Pengestrøm, EBITDA)
Ændringer i driftskapital
Renter
3,1
-0,1
-5,2
-2,2
-16,2
0,6
-15,7
Selskaber, indskudt kapital
Selskaber, udbytte provenu mv.
-1,1
1,6
Investeringer
Salg
-8,4
11
-2,7
Gæld ultimo 2022
13,0
I By & Havns langtidsbudget, som er offentligt tilgængeligt på By & Havns hjem-
meside, indgår en prognose for selskabets fremadrettede gældsudvikling.
Det fremgår af det seneste langtidsbudget fra december 2023, at efter en del år
med faldende gæld står selskabet over for en stigning i gældsniveauet. Stigningen
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvor mange mia. kr. de samlede udgifter til metrobyggeriet fra starten til og med 2023 kan opgøres til
2815242_0005.png
Side 5/5
skyldes de store investeringer i bl.a. containerterminal og finansieringsansvaret
for Nordhavnstunnelen og etableringen af Lynetteholm.
Ved vurdering af gældens udvikling over tid er det vigtigt at bemærke, at der er
tale om løbende priser. Hvis gælden derimod var opgjort i faste priser, ville gæl-
den være mindre end langtidsbudgettet umiddelbart illustrerer. Baggrunden er,
at By & Havns indtjening må forventes at stige med inflationen, og gældens
tyngde i forhold til indtjeningen vil derfor være mindre
også selv om gælden
nominelt set var uændret.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen