Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2809112_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
10. januar 2024
2023 - 5129
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. november 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr.59:
Vil ministeren uddybe, hvilke konsekvenser det vil have på passa-
gerantallet ved at gennemføre de bebudede prisstigninger i den
kollektive trafik fra 21. januar 2024?
Svar:
Priserne i den kollektive transport reguleres af takststigningsloftet,
der betyder, at taksterne ikke må stige mere end pris- og lønudvik-
lingen i samfundet. Reglerne bevirker, at trafikvirksomhedernes
takster på standardbilletter det enkelte år i gennemsnit ikke må
stige mere end det udmeldte loft for det konkrete år.
Takststigningsloftet er fastsat som et omkostningsbaseret indeks,
der skal modsvare trafikvirksomhedernes udgifter til den kollektive
transport. Det omkostningsbaserede indeks indeholder et skøn for
året samt en niveaukorrektion af de tre foregående år, der tager
højde for tidligere års skøn. Dette betyder også, at taksterne for
2024 er et udtryk for de forrige års prisudvikling og dermed ikke
alene den aktuelle prisudvikling i samfundet.
Hvis trafikvirksomhederne ikke kan regulere priserne i takt med
prisudviklingen udhules virksomhedernes økonomi. Det vil i stedet
have konsekvenser for det trafikudbud, der kan leveres.
Når prisen stiger i den kollektive transport kan der være rejsende,
der fravælger den kollektive transport af denne grund, mens andre
tilvælger den kollektive transport, hvis den kollektive transport er
et billigere alternativ end andre transportformer, hvor prisen også
stiger løbende. Samtidig vægter fx komfort, frekvens og punktlig-
hed også i forhold til folks transportvalg.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 138: Spm. om ministeren vil oplyse de forventede konsekvenser for passagertallet i den offentlige transport som følge af prisstigningerne d. 21. januar
2809112_0002.png
Side 2/2
Prisen for at køre bil (brændstof, vedligehold mv.) er de senere år
steget mere end priserne i den kollektive transport. De generelle
prisstigninger i samfundet er således slået igennem væsentligt hur-
tigere for drift af bil, end de prisstigninger, vi nu ser, bliver indført
for den kollektive transport. Samtidig kender vi ikke de kommende
priser for brændstof, og dermed heller ikke prisholdet mellem fx
bilen og den kollektive transport næste år.
Det er således vanskeligt at spå om de præcise passagerkonsekven-
ser ved prisstigningerne, der kommer i 2024. Antallet af passagerer
afhænger ikke alene af prisfastsættelsen i den kollektive transport,
men desuden også af den generelle pris- og lønudvikling i samfun-
det samt en række andre faktorer.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen