Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
[Dato]11. januar 2024
2023-5708
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 134:
Vil ministeren redegøre for afledte merudgifter som følge af forsin-
kelserne i leveringen af IC5-tog? Vil de afledte merudgifter kunne
afholdes indenfor DSB’s økonomiske ramme uden af slække på
f.eks. afgange eller hæve billetpriser? Der henvises til svar på §20-
spørgsmålet S 309.
Svar:
Der er indhentet et bidrag fra DSB, som oplyser følgende:
”Den
internationale togproducent Alstom har justeret tidsplanen
for, hvornår DSB’s IC5-tog
kommer i passagerdrift. Ifølge den tids-
plan, der blev aftalt i 2022, skulle togsættene i passagerdrift medio
2025. Med den reviderede plan kommer IC5 til at køre med passa-
gerer i 2027.
Det kan oplyses, at de afledte merudgifter, som følge af IC5 forsin-
kelsen,
vil blive afholdt indenfor DSB’s økonomiske ramme. Der er
tale om to typer af merudgifter; projektomkostninger og driftsom-
kostninger forbundet med fortsættelse af den eksisterende flåde.
De øgede driftsomkostninger forbundet med den forlængede drift
skyldes dels ”ikke realiserede besparelser/gevinster” (f.eks. sti-
gende energiomkostninger samt færre udbudte sæder i trafikken)
samt øvrige omkostninger såsom ekstra vedligehold
af DSB’s eksi-
sterende flåde. Forsinkelsen vil ikke påvirke DSB’s billetpriser eller
den aftalte trafikforpligtigelse i DSB’s trafikkontrakt med Trans-
portministeriet.
Anskaffelsen af de 100 elektriske el-togsæt samt det efterfølgende
vedligehold over 30 år beløber sig samlet set til over 20 mia. kr.
Betalingen for de nye el-togsæt sker ikke på en gang, men over en
årrække, og er i henhold til den i kontrakten med Alstom fastsatte
betalingsplan. Det samme er tilfældet for betalingen for