Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. januar 2024
2023-5652
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål nr. 132:
Vil ministeren redegøre for, hvordan udspillet sikrer grøn teknolo-
giudvikling i flysektoren?
Svar:
Regeringen har med udspillet
Vejen til grøn luftfart
foreslået at af-
sætte ca. 2,3 mia. kr. i til, at der etableres en grøn indenrigsrute fra
2025, og at hele indenrigsluftfarten er grøn senest i 2030. Derud-
over foreslog regeringen at afsætte ca. 1 mia. kr. ekstra til en pulje
til grøn omstilling af luftfarten, der fx kunne anvendes til grøn om-
stilling af udenrigsluftfarten.
Udspillet er efter politiske forhandlinger mundet ud i
aftale om
grøn luftfart i Danmark,
hvor der er afsat 2,3 mia. kr. og ekstra 1
mia. kr. til førnævnte formål. Etablering af grøn indenrigsluftfart
vil ske ved at udbyde tilskud til meromkostningen ved køb af
grønne drivmidler frem for fossile. En barriere for investeringer i
udvikling af grønne teknologier på luftfartsområdet er, at de
grønne teknologier typisk er betydeligt dyrere end konventionelt
flybrændstof. Tilskuddet kan således være med til at skabe større
efterspørgsel på de grønne teknologier, og derigennem blandt an-
det gøre det mere attraktivt for markedet at investere flere midler i
at få udviklet teknologierne yderligere.
Med aftalen er det desuden besluttet at stille en række krav for at
komme i betragtning til tilskuddet. Et af kravene er, at fly fysisk
skal flyve med grønne drivmidler for at modtage støtte, så der ska-
bes et marked for grønne flyvninger, som ikke eksisterer i dag. Det
vil være med til at skubbe yderligere på udviklingen.
Tilskudspuljerne vil så vidt muligt forholde sig teknologineutralt.
Det vil understøtte, at teknologiudviklingen sker på markedsvilkår,