Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2771442_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. oktober 2023
2023-4625
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 9. oktober 2023 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Karina
Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 13:
Ministeren bedes redegøre for, om Trafikstyrelsen stiller specifikke
krav eller kompetencer til uddannelsesniveau for tilsynsmyndighed
over lufthavne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Trafikstyrelsens tilsyn
Hovedparten af Trafikstyrelsens tilsynsvirksomhed på luftfartsom-
råde er rammesat af EU-regler. Formålet med tilsynene er, at luft-
fartsaktørerne (tilsynsobjekter for styrelsen), herunder flyveplads-
operatører, lever op til gældende regulering, og derigennem sikrer,
at den høje sikkerhed i den kommercielle luftfart opretholdes. Det
er luftfartsaktørernes ansvar, at disse efterlever de fastsatte regler,
og at dette kan demonstreres og/eller dokumenteres. Der er således
krav om, at en luftfartsaktør skal have styringssystemer, herunder
flyvesikkerhedsstyringssystem (SMS), der understøtter en tilfreds-
stillende efterlevelse af reglerne (performance).
Trafikstyrelsen skal gennem sine tilsyn vurdere, hvorvidt de enkelte
tilsynsobjekter har en tilstrækkelig systemunderstøttelse, og at
denne bruges i praksis. Dette sker i praksis ved, at Trafikstyrelsens
tilsynsførende tjekker både det ’systemiske’ og den praktiske anven-
delse. Sidstnævnte kunne for en lufthavn eksempelvis være egen-
kontroller på manøvreområder (bl.a. landingsbaner og forpladser,
tjek af bilpas til et køretøj på lufthavnens areal), samt eksempelvis
gennemgang af brand- og redningsudstyr og beredskabsplaner, tjek
af skilte og bemaling på banerne, etc.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om Trafikstyrelsen stiller specifikke krav eller kompetencer til uddannelsesniveau for tilsynsmyndighed over lufthavne
2771442_0002.png
Side 2/4
Der henvises i øvrigt til ministersvar af 4. maj 2023 på Transport-
udvalgets spørgsmål 157 (TRU alm. del) samt bilag hertil, hvori bl.a.
Trafikstyrelsens tilsynsvirksomhed er beskrevet.
EU Kompetencekrav til tilsynsførende på flyvepladsområdet
EU-krav vedrørende kompetencer for tilsynsførende på flyveplads-
området findes i Kommissions forordning (EU) nr. 139/2014 om
fastsættelse af krav og administrative procedurer for flyvepladser1
(herefter ”flyvepladsforordningen”).
Det fremgår af kravpunkt ADR.AR.B.005(a)(2) i flyvepladsforord-
ningen, at tilsynsførende, som godkender og fører tilsyn med større
offentlige flyvepladser reguleret efter EU regler, skal være kvalifice-
ret til at udføre de tildelte opgaver og have den nødvendige viden,
erfaring samt grundlæggende og periodisk træning på jobbet til at
sikre vedvarende kompetence.
I henhold til EU-reglerne skal der udarbejdes en uddannelsesplan
for tilsynsførende. Uddannelsesplanen skal som minimum dække
følgende kompetencekrav:
“(1) aviation legislation, organisation, and structure;
(2) the Chicago Convention, relevant ICAO Annexes and documents,
the applicable requirements of Regulation (EC) No 216/20082, its
Implementing Rules and related Acceptable Means of Compliance,
certification specifications and Guidance Material, as well as assess-
ment methodology of the alternative means of compliance, and the
applicable national legislation;
(3) the applicable requirements and procedures;
(4) areas of particular interest that include, but are not limited to:
(i) management systems, including safety management systems,
safety assurance principles, and quality and security management
1
Kommissionens forordning (EU) nr. 139/2014 af 12. februar 2014 om fast-
sættelse af krav og administrative procedurer for flyvepladser i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 216/2008 om fælles
regler for civil luftfart og oprettelse af Det Europæiske Unions Luftfartssik-
kerhedsagentur er nu erstattet af forordning (EU) 2018/1139.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om Trafikstyrelsen stiller specifikke krav eller kompetencer til uddannelsesniveau for tilsynsmyndighed over lufthavne
2771442_0003.png
Side 3/4
systems as applied to aeronautical data and aeronautical infor-
mation;
(ii) acceptability and auditing of safety managements systems;
(iii) change management;
(iv) aeronautical studies, safety assessments, and reporting tech-
niques;
(v) human factors principles;
(vi) aerodrome design;
(vii) signs, markings, and lighting;
(viii) aerodrome maintenance;
(ix) aerodrome operations, including:
(A) aerodrome safeguarding, including obstacle assessment;
(B) rescue and firefighting;
(C) emergency planning;
(D) disabled aircraft removal;
(E) low visibility operations;
(F) adverse weather operations;
(G) wildlife management;
(H) apron management and apron safety management;
(I) handling of dangerous goods; and
(J) fuel, facilities, storage and handling;
(x) evaluation, approval, and review of aerodrome manuals;
(xi) other suitable technical training appropriate to the role and
tasks of the personnel; and
(xii) enforcement measures”
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 13: MFU spm. om Trafikstyrelsen stiller specifikke krav eller kompetencer til uddannelsesniveau for tilsynsmyndighed over lufthavne
2771442_0004.png
Side 4/4
Der udarbejdes tillige uddannelsesplaner med fagspecifikke kompe-
tencekrav for tilsynsførende, som godkender og fører tilsyn med fly-
vepladser reguleret efter de nationale regler, herunder mindre of-
fentlige flyvepladser, helikopterflyvepladser og akutlægehelikopter-
flyvepladser.
I Trafikstyrelsen er der stort fokus på en systematisk kompetence-
udvikling af tilsynsførende personale, og der anvendes en del res-
sourcer på, at de ansatte tilsynsførende løbende kompetenceudvik-
les (grundlæggende uddannelse), og at de vedligeholder de nødven-
dige kompetencekrav (vedligeholdelsesuddannelse) kombineret
med praktisk træning i forbindelse med tilsynsaktiviteter frem til at
bemyndigelse til at føre tilsyn selvstændigt opnås af den enkelte til-
synsførende. De grundlæggende og vedligeholdende uddannelses-
initiativer sker både i regi af Trafikstyrelsen (fx sidemandsoplæring
og interne kurser) og ved eksterne uddannelsesaktiviteter i enten
Danmark eller i udlandet.
For så vidt angår luftfartsinspektører, der arbejder inden for luft-
fartssikkerhed (security), er der ikke særlige EU-krav om uddannel-
sesniveau, blot at inspektørerne har passende kvalifikationer, her-
under tilstrækkelig teoretisk og praktisk erfaring inden for luftfarts-
sikkerhed, jf. Kommissionens forordning EU/18/2010, bilag II,
punkt. 15.1.b. Det kan desuden oplyses, at Kommissionens forord-
ning EU/18/2010, Bilag II, punkt 15.2, oplister, hvilke kompetencer
inspektørerne skal besidde.
Der tages højde for EU-kravene i fagkontorets kvalifikationskrav for
luftfartsinspektører inden for security. Det indebærer bl.a. at nye in-
spektører som udgangspunkt skal gennemgå et ISO lead auditor
kursus (grundkursus + lead auditor) samt sidemandsoplæring mhp.
at erhverve sig de relevante kompetencer til tilsynsrollen.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen