Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2807381_0001.png
Fagligt notat
Virksomheder
J.nr. 2023 - 119198
Ref. mebos
Den 19. december 2023
Fagligt notat vedrørende sammenhæng mellem luftforurening
vindretning og klagesager
Københavns Lufthavne A/S har en revurderet miljøgodkendelse fra 14. juli 2008,
hvori der er meddelt vilkår for overvågning af luftkvaliteten ved lufthavnen samt
opgørelse af emissioner af en række parametre i relation til luftforurening. Én gang
årligt er der krav til, at lufthavnen indberetter oplysninger fra 2 målestationer om
bl.a. resultater af udførte målinger og sammenholder de målte niveauer med de til
enhver tid gældende luftkvalitetsgrænseværdier.
Senest har Miljøstyrelsen den 30. maj 2023 modtaget lufthavnens årsrapport for
2022, der indeholder de seneste oplysninger om overvågningen af luftkvaliteten
ved lufthavnen. Rapporten viser, at de målte niveauer (årsmiddel) af NO
2
og PM
2,5
overholder de gældende luftkvalitetsgrænseværdier. Lufthavnen har desuden i
rapporten sammenholdt måleresultaterne med meteorologiske data for at
undersøge en potentiel sammenhæng mellem luftkvalitet og lufthavnens bidrag til
omgivelserne. Lufthavnen fastlægger i deres årsrapport 2022, at deres
sammenkobling af meteorologiske data, måleresultater samt driftsoplysninger
ikke viser en direkte sammenhæng.
På nuværende tidspunkt, har lufthavnen ikke vilkår til måling af ultrafine partikler
(mindre end 100 nm), og nationalt er der ikke fastlagt en vejledende grænseværdi
for ultrafine partikler. Miljøministeriet har i 2021 anmodet Nationalt Center for
Miljø og Energi, Aarhus Universitet (DCE) om at gennemføre målinger af
luftkoncentrationer af ultrafine partikler i området omkring lufthavnen.
Afrapportering af undersøgelserne forventes at foreligge primo 2024, hvorefter
Miljøstyrelsen vil tage stilling til om resultatet af undersøgelsen giver anledning til
yderligere tiltag.
Miljøstyrelsen modtog i 2022 i alt 1129 klager over gener, der har relation til
luftforurening. Klager, der indsendes via en app, indeholder oplysning om
vindretning på det pågældende tidspunkt, hvor klagen indsendes, mens klager, der
sendes via mail til Miljøstyrelsen, sjældent indeholder oplysning om vindretning.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med en konkret lugtklage i efteråret 2023
undersøgt for sammenhænge mellem vindretning, antal flyoperationer og målte
niveauer af forskellige parametre i luften. Der tegnede sig imidlertid ikke et klart
billede af sammenhængen mellem de forskellige parametre i det pågældende
tilfælde.
Miljøstyrelsen
• Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C •
Tlf. 72 54 40 00
• CVR 25798376 • EAN 5798000860810 • [email protected] • www.mst.dk
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 123: Spm. om der ses en sammenhæng mellem antal klager og det målte niveau af luftforurening, når der blæser en sydøstlig vind fra Københavns Lufthavn ind over byen
Sammenstilling af data om luftforurening, klager og vindretning udfordres af de
usikkerheder, der er knyttet til data, som Miljøstyrelsen har tilgængeligt. For
eksempel er tidspunkt for indsendelse af klagen ikke nødvendigvis et udtryk for,
hvornår genen var størst, og vindretningen kan i løbet af dagen ændre sig.
Derudover indeholder en del af klagerne ikke alle oplysninger, som er nødvendige
for at kunne udføre en tilstrækkelig analyse af sammenhængen mellem
luftforurening, vindretning og klager. Endelig vil aktiviteter i det omgivende
samfund, som fx trafik, lokalt vejarbejde og brug af brændeovne, ligeledes kunne
bidrage til høje niveauer af forureningsparametre i de målinger, som udføres af
luftkvaliteten.
2