Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2806913_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. januar 2024
2023-5626
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af formanden Rasmus
Prehn (S).
Spørgsmål nr. 121:
Vil ministeren kommentere materialet samt præsentationen fra
Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis
nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen, jf. TRU
alm. del - bilag 79?
Svar:
Med Infrastrukturplan 2035 blev der afsat midler til en forunder-
søgelse af en delvis nedrivning af Bispeengbuen. I forundersøgel-
sen har Vejdirektoratet belyst konsekvensen af de ændrede trafi-
kale forhold, samt de miljømæssige og økonomiske forhold ved en
delvis nedrivning af Bispeengbuen på et overordnet niveau.
Vejdirektoratets forundersøgelse af en delvis nedrivning af Bispe-
engbuen er afsluttet i december 2023, og rapporten er blevet præ-
senteret for forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035 og efterføl-
gende offentliggjort.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende:
”De
indledende analyser, der blev udarbejdet i forbindelse med for-
undersøgelsen, indikerer, at det er muligt at afvikle trafikken på én
vejbro, hvis en delvis nedrivning af Bispeengbuen gennemføres.
Forundersøgelsen forholder sig ikke til, hvordan restarealet ved en
nedrivning af én af broerne kan omdannes og indrettes til en by-
park med skybrudssikring og åbning af Ladegårds åen. Vejdirekto-
ratet kan derfor ikke kommentere på disse emner.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om kommentar til materiale samt præsentation fra fra Borgerinitiativet Åbn Åen's foretræde 6/12-23 vedrørende delvis nedrivning af Bispeengbuen og åbning af Ladegårdsåen
2806913_0002.png
Side 2/2
Vejdirektoratet er enig i, at en delvis nedrivning af Bispeengbuen
koster langt mindre end en tunnelløsning.
Åbn Åen nævner på side 3 i
”Bispeengbuen –
den gyldne middel-
vej”
at:
Vi foreslår at fjerne den ene vejbro og afvikle trafikken
med to spor i hver retning på den tilbageværende vejbro, som fx
kan begrønnes eller overdækkes med solceller”.
I tilknytning hertil
kan det nævnes, at en overdækning af Bispeengbuen vil fordyre
projektet og kræve en forstærkning af vejbroen, da den eksiste-
rende kantbjælke ikke vurderes at have tilstrækkelig kapacitet til at
optage belastningen fra en overdækning.
Desuden nævner Åbn Åen flere gange, at der ved en delvis nedriv-
ning udledes 50 gange mindre CO2 end for tunnelløsningen. Det er
Vejdirektoratets indledende vurdering, at løsningen med en delvis
nedrivning af Bispeengbuen vil udlede 10-20 gange mindre CO2
end tunnelløsningen. Det afhænger dog af, hvilken tunnelløsning
der sammenlignes med. Der er tale om en umiddelbar vurdering
baseret på forundersøgelsen af en delvis nedrivning af Bispeeng-
buen og kommunernes overordnede vurderinger af tunnelløsnin-
ger.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen