Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. maj 2024
2023-5533
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 112:
Vil ministeren oplyse, hvor lang ventetid der har været på at få ud-
stedt et nyt buskørekort de sidste tre år, herunder udviklingen i
ventetiden? I forlængelse heraf, hvad vil ministeren gøre for at
nedbringe denne ventetid?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Et
kørekort til bus omfatter oftest af tilladelser, som har hver de-
res gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Udover tilladelsen til at
føre et kategori D eller D1-køretøj (stor bus og lille bus) skal der
også opnås en tilladelse til at udføre erhvervsmæssig personbefor-
dring med en bus, såfremt kørslen udføres for at opnå en fortjene-
ste.
Når Færdselsstyrelsen modtager ansøgninger og opretter kørekort-
sager, visiterer styrelsen ikke sagerne i forhold til kørekortkatego-
rier såsom
”bus”.
I stedet visiteres sagerne i forhold til typen af kø-
rekortansøgning, der søges om, herunder eksempelvis
”erhver-
velse”, ”fornyelse” eller ”udvidelse”.
Færdselsstyrelsens sagsbe-
handlingstider måles derfor ud fra nogle overordnede grupper af
sagstyper indenfor kørekortområdet. Det betyder, at der ikke måles
særskilt på særlige kørekortkategorier.
De gennemsnitlige sagsbehandlingstider for henholdsvis afsluttede
sager om kørekort og erhvervsmæssig personbefordring fremgår af
nedenstående skema. Det bemærkes, at der med sagsbehandlings-
tiden for afsluttede sager menes den tid, der går fra, at sagen mod-
tages, og indtil Færdselsstyrelsen træffer afgørelse i sagen.