Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2876682_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. maj 2024
2023-5533
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 112:
Vil ministeren oplyse, hvor lang ventetid der har været på at få ud-
stedt et nyt buskørekort de sidste tre år, herunder udviklingen i
ventetiden? I forlængelse heraf, hvad vil ministeren gøre for at
nedbringe denne ventetid?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst
følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Et
kørekort til bus omfatter oftest af tilladelser, som har hver de-
res gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Udover tilladelsen til at
føre et kategori D eller D1-køretøj (stor bus og lille bus) skal der
også opnås en tilladelse til at udføre erhvervsmæssig personbefor-
dring med en bus, såfremt kørslen udføres for at opnå en fortjene-
ste.
Når Færdselsstyrelsen modtager ansøgninger og opretter kørekort-
sager, visiterer styrelsen ikke sagerne i forhold til kørekortkatego-
rier såsom
”bus”.
I stedet visiteres sagerne i forhold til typen af kø-
rekortansøgning, der søges om, herunder eksempelvis
”erhver-
velse”, ”fornyelse” eller ”udvidelse”.
Færdselsstyrelsens sagsbe-
handlingstider måles derfor ud fra nogle overordnede grupper af
sagstyper indenfor kørekortområdet. Det betyder, at der ikke måles
særskilt på særlige kørekortkategorier.
De gennemsnitlige sagsbehandlingstider for henholdsvis afsluttede
sager om kørekort og erhvervsmæssig personbefordring fremgår af
nedenstående skema. Det bemærkes, at der med sagsbehandlings-
tiden for afsluttede sager menes den tid, der går fra, at sagen mod-
tages, og indtil Færdselsstyrelsen træffer afgørelse i sagen.
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 112: Spm. om, hvor lang ventetid har der været på at få udstedt et nyt buskørekort de sidste tre år
2876682_0002.png
Side 2/2
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider
Afsluttede sager
(ansøg-
Erhvervsmæssig person-
befordring til bus
ninger om erhvervelse,
fornyelse og udvidelse)
2021*
2022
2023
73 dage
76 dage
29 dage
46 dage
42 dage
17 dage
*Fra ressortoverdragelsen i oktober 2021 til udgangen af 2021.
Som det ses, har Færdselsstyrelsen arbejdet fokuseret på at få opti-
meret sagsgangene og få nedbragt sagsbehandlingstiderne. Det
skal i den forbindelse generelt bemærkes, at
forløbet for ansøgnin-
ger om udstedelse af kørekort består af flere processer, herunder
blandt andet indgivelse af ansøgningen til kommunen, gennemfø-
relse af det obligatoriske uddannelsesforløb sideløbende med den
administrative sagsbehandling af ansøgningen mv. Det betyder, at
den egentlige sagsbehandlingstid i Færdselsstyrelsen er væsentlig
kortere end det forløb, ansøgeren samlet set oplever fra indlevering
af ansøgningen hos kommunen til kørekortet udstedes og modta-
ges hos borgeren.
Sagsbehandlingstiden kan i konkrete sager afvige fra den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid, idet nogle sager indeholder oplysnin-
ger, der bevirker, at sagen skal oplyses yderligere. Dette sker ek-
sempelvis i tilfældet af sager med helbredsoplysninger, hvor Færd-
selsstyrelsen forelægger sagen for Styrelsen for Patientsikkerhed,
eller ved at anmode ansøgeren om yderligere oplysninger.
Færdselsstyrelsen monitorerer løbende sagsbehandlingstiden og
tilretter herefter processen for at optimere sagsbehandlingstiden.
Sideløbende hermed iværksætter Færdselsstyrelsen fortsat initiati-
ver, der skal sikre nedbringelse af
sagsbehandlingstiden som ek-
sempelvis indførelse af såkaldte robotløsninger, der bidrager til op-
timering af administrative processer.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen