Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. december 2023
J nr.
2023 - 804
Svar på TRU alm. del – spm. 109
Transportudvalget har i brev af d. 1. december 2023 stillet følgende alm. del
spørgsmål 109, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Mona Juul (KF).
Spørgsmål 109
Vil ministeren redegøre for, hvilken merpris på bæredygtigt flybrændstof i for-
hold til fossilt flybrændstof, samt hvilken CO
2
-kvotepris, der er anvendt i Klima-
ministerens svar på TRU alm del – spørgsmål 72?
Svar
I Klimaministeriets svar på TRU alm del – spørgsmål 72 er der anvendt den
merpris på bæredygtigt flybrændstof og CO
2
-kvotepris, der er lagt til grund for
Klimastatus- og fremskrivning 2023.
I Klimastatus og –fremskrivning 2023 er det lagt til grund, at merprisen på bære-
dygtigt flybrændstof er ca. 4 gange prisen på fossilt flybrændstof.
Der er anvendt Finansministeriets fremskrevne CO
2
-kvotepris, som er blevet be-
regnet i januar 2023 i forbindelse med udarbejdelsen af Klimastatus og –frem-
skrivning 2023. Denne er fremskrevet til 2024-priser ved brug af nettoprisindek-
set. I 2030 er det på den baggrund lagt til grund, at kvoteprisen er 922 kr./ton
CO
2
(2024-priser).
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/1