Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2810365_0001.png
Færdselsstyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 7221 8899
E-mail:
[email protected]
Web:
www.fstyr.dk
Notat
Sagsbehandler:
DADM
Sagsnr.: 2023-613573
13-12-2023
Færdselsstyrelsens færdselssikkerhedsmæssige overvejelser i forbindelse med
fastsættelse af tekniske krav til selvbalancerende køretøjer
Transportministeriet har til brug for besvarelse af TRU-spørgsmål 108 bedt Færdselsstyrelsen
udarbejde et kort notat, der redegør for, hvordan Færdselsstyrelsen vurderer hastighed vs. sik-
kerhed, når styrelsen fastsætter vægt og fartgrænser, herunder inddrage ulykkesstatistikker fra
andre lande, hvor der tillades kørsel med tungere selvbalancerende køretøjer med højere ha-
stighed end 20 km/t.
Baggrund
Færdselsstyrelsen iværksatte i 2016 en analyse, som havde til formål at undersøge mulighe-
derne for at tillade, at en række små motoriserede køretøjer kunne anvendes på færdselslovens
område. Denne analyse førte til, at der i 2019 blev etableret en række forsøgsordninger for små
motoriserede køretøjer, herunder en forsøgsordning for selvbalancerende køretøjer og motori-
serede skateboards. Hensigten med forsøgsordningerne var at åbne op for anvendelsen af en
række nye mindre motoriserede køretøjer, som har et potentiale for at øge mobiliteten ved
f.eks. at kunne understøtte den kollektive trafik ved at indgå som et fleksibelt transportmiddel,
som kan medbringes i bus eller tog og i den forbindelse kan anvendes som både first- og last-
mile transportform.
Hastighed
Færdselsstyrelsen har i forbindelse med fastsættelsen af den maksimale konstruktivt bestemte
hastighed på 20 km/t taget særligt hensyn til, at introduktionen af disse nye motoriserede køre-
tøjstyper på cykelstien ikke skal ske på bekostning af den oplevede tryghed hos de bløde trafi-
kanter, som færdes side om side med de små motoriserede køretøjer.
Med henblik på at sikre, at de små motoriserede køretøjer ikke øger hastigheden og ha-
stighedsspredningen på cykelstien og derved skaber flere overhalinger, er der taget udgangs-
punkt i en undersøgelse af adfærden og kapaciteten på 8 udvalgte cykelstier i København i
2014. Denne undersøgelse viser, at gennemsnitshastigheden for almindelige cykler på de 8 cy-
kelstier var 21,7 km/t og at hastigheden for specialcykler (ladcykler) var 4-6 km/t lavere. Færd-
selsstyrelsen er ikke bekendt med nyere undersøgelser af gennemsnitshastigheden på cykel-
stier.
Der er i den mellemliggende periode kommet en øget udbredelse af elcykler og elladcykler, som
kan formodes at have øget gennemsnitshastigheden. Omvendt har den øgede udbredelse af
særligt ladcykler og elladcykler, kombineret med en større diversitet i køretøjstyperne på cykel-
stien, også skabt en øget trængsel på de danske cykelstier, som efter Færdselsstyrelsens vur-
dering kan være med til at udligne den eventuelle højere hastighed for elcykler.
Side 1 (2)
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 108: Spm. om ministeren VIL oversende et kort notat, der redegør for, hvordan Færdselsstyrelsen vurderer hastighed vs. sikkerhed, når de fastsætter vægt og fartgrænser, herunder inddrage ulykkesstatistikker fra andre lande, hvor der tillades kørsel med selvbalancerende køretøjer med tungere hjul og højere hastighed end 20 km/t
2810365_0002.png
Færdselsstyrelsen har derudover i forbindelse med fastsættelsen af hastighedskravet til små
motoriserede køretøjer været i dialog med Rigspolitiet, som har oplyst, at politiet ikke råder over
udstyr til fartmåling af disse nye typer af små motoriserede køretøjer. Færdselsstyrelsen finder
derfor, at en konstruktivt bestemt maksimal hastighed er mest hensigtsmæssig, da det ikke vil
være praktisk muligt at håndhæve en anvendelsesbestemt fartbegrænsning.
Færdselsstyrelsen kan yderligere bemærke, at der i den danske forsøgsordning for selvbalan-
cerende køretøjer ikke er fastsat regler, som begrænser motoreffekten. Der er derfor ikke noget
i de danske regler, som forhindrer anvendelsen af selvbalancerende køretøjer med en høj mo-
toreffekt, så længe køretøjets maksimale hastighed er konstruktivt begrænset til 20 km/t.
Vægt
Færdselsstyrelsen har i forbindelse med fastsættelsen af den maksimale egenvægt på 25 kg
taget særligt hensyn til, at formålet med etableringen af forsøgsordningerne for små motorise-
rede køretøjer var at åbne op for anvendelsen af en række nye mindre motoriserede køretøjer,
som har et potentiale for at øge mobiliteten ved f.eks., at kunne understøtte den kollektive trafik
ved at indgå som et fleksibelt transportmiddel, som kan medbringes i bus eller tog og i den for-
bindelse kan anvendes som både first- og last-mile transportform.
Det er derfor Færdselsstyrelsens vurdering, at kravet om en maksimal egenvægt på 25 kg sik-
rer, at de køretøjer, der anvendes under forsøgsordningens rammer, ikke bliver for store og at
anvendelsen således fortsat begrænses til køretøjer, som let og ubesværet kan medbringes i
den kollektive trafik.
Udenlandske ulykkesstatistikker
Færdselsstyrelsen er ikke bekendt med ulykkesstatistikker for selvbalancerende køretøjer fra
lande, hvor der tillades kørsel med tungere selvbalancerende køretøjer og højere hastighed end
20 km/t. Færdselsstyrelsen har dog undersøgt de norske regler, da Norge ligesom Danmark har
været blandt de første lande i EU og Norden til at tillade kørsel med små motoriserede køretø-
jer. Reglerne for selvbalancerende køretøjer i Norge er senest er blevet skærpet i 2022 og inde-
holder ligesom i Danmark krav om en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på 20 km/t.
Selvbalancerende køretøjer må dog i Norge have en egenvægt på op til 70 kg men klassificeres
til gengæld som ”motorvogn”, hvilket betyder, at der kræves ansvarsforsikring efter de samme
regler, som gælder for biler.
Færdselsstyrelsens egne oplysninger, som er baseret på ulykkesregistreringer i Landspatientre-
gisteret viser, at der i 2022 blev registreret 101 ulykker med selvbalancerende køretøjer på lan-
det sygehuse, hvilket svarer til en fjerdedel af antallet af registrerede ulykker med motoriserede
løbehjul.
Færdselsstyrelsen er ikke i besiddelse af statistisk valide landsdækkende data for udbredelsen
og anvendelsen af selvbalancerende køretøjer. De tilgængelige oplysninger om udbredelsen
begrænser sig til en undersøgelse i Aarhus baseret på manuelle trafiktællinger, som viser, at
selvbalancerende køretøjer i 2022 blot udgjorde 2,4 % af 1174 registrerede små motoriserede
køretøjer. Til sammenligning udgjorde motoriserede løbehjul 92,2 %. Disse yderst begrænsede
data indikerer således, at selvbalancerende køretøjer er overrepræsenterede i de danske ulyk-
kesstatistikker sammenlignet med motoriserede løbehjul, såfremt fordelingen af små motorise-
rede køretøjer i Aarhus er repræsentativ for hele landet.
Side 2 (2)