Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
11. januar 2024
2023-5563
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. december 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund Petersen
(DD).
Spørgsmål nr. 104:
Ifølge regeringens udspil ”Vejen til grøn luftfart”, der blev offentlig-
gjort den 9. november 2023, ønsker regeringen at etablere en grøn
indenrigsrute i 2025, der skal finansieres med 820 millioner kro-
ner i perioden 2025
–
2029. Hvordan vil ministeren sikre, at etab-
leringen af den grønne indenrigsrute vil medføre reelle klimare-
duktioner samt skubbe på udviklingen af grønne teknologier i hele
værdikæden?
Svar:
Regeringen har med udspillet Vejen til grøn luftfart foreslået at af-
sætte ca. 800 mio. kr. til, at der etableres en grøn indenrigsrute fra
2025, og at hele indenrigsluftfarten er grøn senest i 2030. Udspillet
er efter politiske forhandlinger mundet ud i aftale om grøn luftfart i
Danmark, hvor der er afsat 813 mio. kr. til førnævnte formål.
Etablering af den grønne indenrigsrute vil ske ved at udbyde til-
skud til meromkostningen ved køb af grønne drivmidler frem for
fossile. En barriere for investeringer i udvikling af grønne teknolo-
gier på luftfartsområdet er, at de grønne teknologier typisk er bety-
deligt dyrere end konventionelt flybrændstof. Tilskuddet kan såle-
des være med til at skabe større efterspørgsel på de grønne tekno-
logier, og derigennem blandt andet gøre det mere attraktivt for
markedet at investere flere midler i at få udviklet teknologierne
yderligere.
Tilskud til køb af bæredygtige flybrændstoffer vil have en direkte
CO2-effekt, idet fossilt flybrændstof fortrænges af grønne drivmid-
ler. Beløbet på ca. 800 mio. kr. afspejler, hvad det forventeligt vil
koste at reducere knap 50 pct. af indenrigsluftfartens CO
2
-