Transportudvalget 2023-24
TRU Alm.del
Offentligt
2805354_0001.png
Folketinget
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. december 2023
Politikontoret
Lukas
Alexander
Schomacker
2023-10375
3080161
Besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets
Transportudvalg
Hermed sendes delvis besvarelse af spørgsmål nr. 100 (Alm. del), som
Folketingets Transportudvalg har stillet til justitsministeren den 30.
november 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann
(DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oplyse den procentvise udvikling i antallet af cabotagekørsler pr. år siden 2015 frem til i dag
2805354_0002.png
Spørgsmål nr. 100 (Alm. del) fra Folketingets Transportudvalg:
”Vil ministeren oplyse den procentvise udvikling i antallet af
cabotagekørsler pr. år siden 2015 frem til i dag?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Hverken Rigspolitiet eller Midt- og Vestsjællands Politi er i
besiddelse af statistiske oplysninger eller øvrige data
vedrørende den procentvise udvikling i antallet af
cabotagekørsler pr. år fra 2015 og frem til i dag.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Danmarks Statistik, der har oplyst følgende:
”Danmarks Statistik har til brug for besvarelsen udarbejdet
følgende oversigt over cabotagekørsel i Danmark med
køretøjer fra øvrige EU-lande:
Cabotagekørsel i Danmark med køretøjer fra øvrige EU-lande
Statistik
Godsmængde
År
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
ton
2.113.556
2.460.897
2.105.244
2.440.800
2.435.168
1.835.697
2.428.091
2.255.977
2.070.366
Transportarbejde
1.000 tonkm
331.383
356.919
322.664
424.511
412.544
339.291
416.119
358.376
369.295
Køretøjskilometer
km
25.199.218
32.741.695
27.233.832
31.139.572
28.982.211
26.378.543
31.209.525
26.627.515
28.643.278
Ture
antal
160.581
207.611
157.712
195.430
174.046
142.578
167.784
163.679
149.370
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om ministeren vil oplyse den procentvise udvikling i antallet af cabotagekørsler pr. år siden 2015 frem til i dag
2805354_0003.png
Udvikling i procent I forhold til året før
Godsmængde
År
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
16,4
-14,5
15,9
-0,2
-24,6
32,3
-7,1
-8,2
Transportarbejde
pct.
7,7
-9,6
31,6
-2,8
-17,8
22,6
-13,9
3,0
Gennemsnitlig årlig stigning
Godsmængde
Period
e
2015-
2022
Transportarbejde
pct.
-2,4
3,7
4,4
-2,4
Køretøjskilometer
Ture
29,9
-16,8
14,3
-6,9
-9,0
18,3
-14,7
7,6
29,3
-24,0
23,9
-10,9
-18,1
17,7
-2,4
-8,7
Køretøjskilometer
Ture
Statistikken er baseret på oplysninger indsamlet efter forordning
(EU) nr. 70/2012 af 18. januar 2012 om statistisk registrering af
vejgodstrafikken. I Danmark indsamles oplysninger om dansk
indregistrerede lastbiler af Danmarks Statistik i statistikken
Vejgodsstatistik. Oplysninger fra de enkelte lande om deres
respektive lastbilsflåde deles mellem EU-landene og muliggør
nationale opgørelser af udenlandske lastbilers vejtransport.
Det bemærkes, at det kun er lastbiler fra EU-lande, der indgår i
opgørelsen. Det betyder bl.a., at oplysninger for det Forenede
Kongerige ikke indgår fra 2020, da de udtrådte af EU i 2021, og
pligten til at indberette for 2020 bortfaldt. Cabotage i Danmark
med køretøjer fra Det Forenede Kongerige var før 2020 meget
begrænset, og det vurderes ikke, at udtrædelsen har haft nogen
væsentlig betydning for statistikken.
Hovedformålet med Vejgodsstatistikken er ikke at lave statistik
om cabotage, og i tallene for cabotage i Danmark er der en
væsentlig statistisk usikkerhed, som kommer til udtryk i de store
svingninger i år-til-år ændringerne. Usikkerheden skyldes
hovedsagligt, at statistikken i alle EU-landene er baseret på en
ret lille stikprøve, og da Danmark udgør en meget lille del af det
samlede EU, vil særligt mindre landes kørsel i Danmark være
baseret på relativt få observationer og dermed med større
usikkerhed. Ved at betragte udviklingen over flere år opnås en
større sikkerhed, og den reelle udvikling bliver tydeligere.”
Side 3/3