Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs‐ og Sundhedsministeriet 
 
Enhed: Sundhedsøkonomi og Analyse 
Sagsbeh.: Kirstine Dahl Andersen 
Koordineret med: MED, SPOLD 
Sagsnr.: 2023 ‐ 1289 
Dok. nr.: 14101 
Dato: 20‐09‐2023 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[14. oktober kl. 14-15, Sundhedsudvalget]
Samråd A om besparelser i sundhedsvæsenet
Samråd A:
Vil ministeren svare på
-
hvilke forklaringer der er på at samtlige fem regioner nu varsler besparelser og
advarer om, at de ikke kan leve op til alle forpligtelser på sundhedsområdet?
-
hvilke konsekvenser det vil have for rekrutteringen af mere nødvendig
sundhedspersonale, hvis alle regioner nu bliver nødt til at spare på personalet?
-
om ministeren mener, at det er realistisk, at regionerne, som i forvejen er ramt af
inflation, skal udrede store ekstra udgifter til medicin samtidig med, at de skal
udrede og behandle flere og flere patienter?
-
om ministeren vil redegøre for, hvordan bemærkningen “orden i penalhuset”
(citat fra artiklen: ”Patienter blev lovet hurtigere operationer, men nu dropper
region at barbere ventelister ned”, dr.dk 23/8-23) skal forstås, hvis opgaverne og
prisstigningerne på medicin overstiger forudsætningerne i økonomiaftalen for
2024?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF)
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Tak til Kirsten Normann Andersen for at indkalde til dette samråd.
Det giver mulighed for at tale om kapaciteten i sundhedsvæsenet, som
fra da jeg gik ind ad døren i Indenrigs- og Sundhedsministeriet har
været et af mine største fokuspunkter.
Jeg taler løbende med regionerne, bl.a. når vi mødes for at drøfte
arbejdet med at afvikle ventelister i regi af akutplanen.
Og jeg har læst deres kronik fra august måned. Den synes jeg nu ikke,
der er noget odiøst i. Jeg tror det vil være undtagelsen frem for reglen,
hvis det er, at regionsrådsformænd ikke også op mod økonomiske
forhandlinger sørger for at gøre deres indflydelse bedst muligt
gældende.
Jeg anerkender helt og fuldt, at vores sundhedsvæsen er presset. Det er
det på rigtig mange niveauer. Det har det været rigtig længe. Og det er
også derfor, der er behov for, at der bliver rettet op.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Og det er også baggrunden for, at vi fra regeringens side, så snart vi
tiltrådte, også har taget en lang række af forskellige initiativer, der skal
styrke økonomien og behandlingskapaciteten i sundhedsvæsenet.
Vi har faktisk sat rigtig mange penge af til opgaven.
Noget af det første jeg som minister selv tog initiativ til, da jeg tiltrådte,
var i februar at indgå en aftale med regionerne om en akutplan til 2
milliarder kr., så vi kunne lette presset på sygehusene, og så de lange
ventelister kunne begynde at blive bragt ned.
Derefter tilkendegav vi i maj, at regeringen ville lave et historisk løft af
sundhedsområdet med en sundhedspakke på 5 milliarder kr. til et varigt
kvalitetsløft af sundhedsvæsenet.
Det er vel at mærke midler, som kommer oveni regeringens
økonomiske prioritering af den borgernære velfærd, hvor pengene
løbende følger med, når vi bliver flere børn og flere ældre.
Og penge, der kommer oveni regeringens historiske løft af psykiatrien,
der løftes med 3,2 mia. kr.
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Med sundhedspakken afsatte vi de første penge til kræftområdet i
forhold til at kunne styrke kapaciteten her i indeværende år, så vi kunne
få genoprettet tilliden til vores kræftbehandlinger.
Derudover har vi afsat penge i det kommende år til at styrke
kræftområdet. Herunder at vi går i gang med at udarbejde den
kommende Kræftplan V.
En kræftplan som vi har afsat 600 mio. kr. til om året, og som skal
fremtidssikre kræftbehandlingen i Danmark, og i øvrigt en økonomisk
prioritering af en kræftplan, som er den største nogensinde.
Senere i maj måned løftede vi regionernes økonomi med 1,35 mia. kr.
med aftalen om deres økonomi for 2024.
Og vi fremrykkede, efter ønske fra regionerne, 350 mio. kr. fra
akutplanen til 2023, så sygehusene kunne fortsætte deres høje
aktivitetsniveau for at afvikle ventelister.
Et arbejde som også kan medføre et pres på medarbejderne.
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Med økonomiaftalen var vi ærlige og sagde, at det var en god og
ansvarlig aftale. Ikke mindst når man tog højde for, at dansk økonomi
på daværende tidspunkt var ramt af høj inflation.
I slutningen af august måned, altså efter kronikken fra regionerne, hvor
inflationen var på vej ned, valgte regeringen at tage et ekstraordinært
initiativ, til at løfte regionernes økonomi med yderligere 350 mio. kr.
fra 2024 som en del af regeringens velfærdsreserve.
Det er rigtig mange penge. Og mange af de penge er allerede ude at
arbejde.
Og parallelt hermed bliver der for tiden også forhandlet omkring næste
års finanslov.
Når det er sagt, skal jeg da være den første til at sige, at vi er ikke i mål.
Og jeg er også nødt til at understrege, også selvom det ikke altid er en
kendsgerning her på Christiansborg, men penge alene gør det ikke i sig
selv.
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Og selvom vi i Danmark har et godt og stærkt sundhedsvæsen
sammenlignet med mange andre steder i verden, er der stadig masser af
udfordringer i vores sundhedsvæsen.
Økonomi er selvsagt vigtigt, men vi stirrer os simpelthen blinde, hvis vi
kun reducerer det her til et spørgsmål om økonomi. Det handler også
om, hvordan vi bruger pengene i vores sundhedsvæsen.
Ventelisterne er stadig for lange. Mange steder er alvorligt udfordret
med rekruttering. Udfordringer som Danmark ikke står alene med. Men
som regeringen arbejder seriøst på at håndtere. Både på nu og her – og
på sigt – det er også i lyset heraf, man skal se nedsættelsen af
Sundhedsstrukturkommissionen.
Og nu til spørgerens spørgsmål. For at komme rundt om alle fire, vil
jeg besvare dem enkeltvist.
***
Side 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
For det
første
spørges der ind til, hvorfor regionerne varsler, at de er
nødt til at spare og ikke kan leve op til deres forpligtelser på
sundhedsområdet.
Siden spørgsmålet er blevet stillet, har regionerne indgået budgetaftaler,
som spørgeren sikkert også har læst eller i hvert fald orienteret sig i.
Her ser vi, at visse regioner gennemfører besparelser eller foretager
omprioriteringer. Det sidste er som bekendt ikke lig med besparelser.
I øjeblikket er der nyhedshistorier om, at man er nødt til at fyre
medarbejdere eller gennemføre delvise ansættelsesstop.
Og det gør selvfølgelig indtryk på mig, at nogle regioner har svært ved
at få enderne til at mødes.
Omvendt kan jeg også se, at sundhedsekspert Mads Koch er ude og
mane til besindighed og sige, at det drejer sig i høj grad om
administrative stillinger. Og i meget store organisationer.
***
Side 7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
For det
andet
spørges til, hvad det vil betyde for rekrutteringen af
personale, hvis regionerne er nødt til at spare på personalet.
Lad mig for det første understrege. Vi har ikke fra regeringens side
sagt, at regionerne skal spare på sundhedspersonalet. Tværtimod.
Nu skal jeg spare jer for den lange liste af prioriteringer, jeg nævnte i
min indledning, som regeringen allerede har præsenteret.
Men vi har derudover også annonceret et ekstra lønløft på 3 mia. kr. til
velfærdsområderne.
Vi har fra regeringens side lagt op til, at det ekstra lønløft skal målrettes
medarbejdere i velfærden, som arbejder på områder, hvor vi har særlige
rekrutteringsudfordringer. Det gælder bl.a. i forhold til sygeplejersker
på hospitalerne.
Vi vil gøre det mere attraktivt for medarbejderne at deltage i
vagtarbejde, mere attraktivt at øge arbejdstiden og løfte de svære
opgaver. For patienterne og medarbejdernes skyld.
Side 8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Med den ekstraordinære ramme vil vi give en vitaminindsprøjtning til
velfærden, så vi kan undgå en negativ spiral, hvor det bliver stadig
sværere at rekruttere personale.
Arbejdsmarkedets parter får efterfølgende et ansvar for at bygge videre
på arbejdet og sikre et mere fleksibelt offentligt arbejdsmarked.
Trepartsforhandlingerne er nu godt i gang, og jeg ser frem til en endelig
aftale senere på året, der vil sikre, at midlerne fordeles bedst muligt og
er med til at løse nogle af de udfordringer, der er.
Til slut kan jeg også nævne, at Robusthedskommissionen for nyligt er
kommet med 20 anbefalinger til, hvordan robustheden i
sundhedsvæsnet kan styrkes. Fra regeringens side kommer vi til at
følge op på alle anbefalingerne.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
For det
tredje
spørges der til, om det er realistisk, at regionerne skal
udrede udgifter til medicin samtidig med, at de skal udrede og behandle
flere og flere patienter.
Det er også grunden til, at vi fra regeringens side har sagt meget højt og
tydeligt, at vi vil finansiere den økonomiske udfordring, den
demografiske udvikling kan være.
Sådan så regionerne har sikkerhed for, at pengene følger med, når der
bliver flere behandlingskrævende ældre.
Og med økonomiaftalen for 2024 blev regionernes økonomi som
bekendt løftet, som jeg har nævnt tidligere.
Men jeg synes, at det er en fejl kun at se på den ene side af mønten.
For på den anden side oplever regionerne samtidig, at der er
behandlingsformer, der bliver foretaget smartere, eller patenter der
bortfalder, så man kan behandle andre patienter billigere.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Og så spørges der til sidst ind til min opfordring til Region Midtjylland
om at ”få orden i penalhuset”.
Bemærkningen faldt som en reaktion på, at regionsrådsformanden i
Region Midtjylland kort efter sommerferien meddelte, at de ikke
længere var i stand til at leve op til aftalen om akutplanen, som de
havde indgået i februar måned, og bekræftet så sent som i maj måned.
Det er en rigtig ærgerlig udvikling, hvis vi ikke længere kan stole på de
aftaler vi indgår.
Men jeg har sidenhen også haft gode snakke med formanden for
Region Midtjylland, som også har understreget, at de agter at leve op til
de aftaler de har indgået, og jeg glæder mig til at fortsætte vores gode
samarbejde.
Og i forhold til sundhedsområdet har regeringen allerede givet håndslag
på, at vi vil prioritere flere penge til sundhedsområdet.
Og det kommer vi til at gøre, både i indeværende år og de kommende
år, fordi sundhed er et højt prioriteret område for regeringen.
Side 11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om talepapir fra samrådet 14/11-23 om konsekvenser af besparelser på sundhedsområdet i regionerne
 
Det er også derfor, vi har meldt ud med et stort løft på de fem mia. kr.,
som kommer oveni de penge regeringen også vil tilføje til løft af
demografien.
Og det kommer oveni i det ekstraordinære og historisk store løft af
psykiatrien, som vi vil levere. Og det kommer også oveni i de midler,
som vi har øremærket og afsat til lønløftet.
Tak for ordet.
Side 12