Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2914567_0001.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7015
Doknr.
913795
Dato
02-10-2024
Folketingets Sundhedsudvalg har d. 5. september 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 710 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen
(SF).
Spørgsmål nr. 710:
”Hvad
er ministerens kommentar til, at Ankestyrelsen fortsat definerer
kugledyner som almindelige forbrugsgoder, jf. Ankestyrelsens
principmeddelelse 36-22 om forbrugsgode - sædvanligt indbo fra 23/11-22, når
man dels ved at f.eks. en særligt tilpasset Protac-dyne koster imellem 8.000 og
10.000 kr. dels i flere tilfælde vil kunne forhindre mere indgribende og endnu
dyrere medicinske behandlingsformer?”
Svar:
Afhængig af den konkrete situation, kan en kugledyne både være et
behandlingsredskab, hvortil regionen yder hjælp, såvel som et hjælpemiddel
eller et forbrugsgode, hvortil kommunen yder hjælp.
Det følger af servicelovens § 112, at kommunalbestyrelsen skal yde støtte til
hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
når hjælpemidlet
1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte
funktionsevne,
2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller
3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Det følger endvidere af servicelovens § 113, at kommunalbestyrelsen skal yde
hjælp til køb af forbrugsgoder, når betingelserne i § 112, stk. 1, er opfyldt. Der
kan dog ikke ydes hjælp til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt
indbo.
Kommunernes afgørelser efter servicelovens § 112 og 113 kan indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Af Ankestyrelsens principmeddelelsen 36-22 fremgår det, at
”Ankestyrelsen
vurderer, at en tung dyne med fyld af glasperler og bambus/bomuldsbetræk er
et forbrugsgode, der indgår i sædvanligt indbo. Begrundelsen for, at vi anser en
tung dyne med fyld af glasperler og bambus/bomuldsbetræk for sædvanligt
indbo er, at den type dyner efter Ankestyrelsens vurdering kan anses som
1
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 710: Spm. om, at Ankestyrelsen fortsat definerer kugledyner som almindelige forbrugsgoder
2914567_0002.png
almindeligt udbredte og som produkter, der kan findes i ethvert hjem, der måtte
ønske det.”
Produkter, der gives som led i en behandling på sundhedsområdet, bevilges
ikke efter reglerne om hjælpemiddel eller forbrugsgoder efter serviceloven. Den
henviste til principmeddelelse omhandler således ikke produkter, der har
karakter af et behandlingsredskab, der udleveres af sundhedssektoren som led
i eller fortsættelse af behandling.
Med hensyn til tyngdedyner som hjælpemiddel eller forbrugsgode, har
Ankestyrelsen efterfølgende præciseret i en artikel, at
”For
at kunne adskille de
forskellige former for dyner fra hinanden og vurdere, om en dyne er et
hjælpemiddel eller et forbrugsgode, er det afgørende, at den ansøgte dyne er
fremstillet særligt med henblik på at afhjælpe en nedsat funktionsevne. I
forlængelse heraf skal vurderingen af ovenstående ses i relation til sag nr. 4 i
principmeddelelse 36-22, hvor vi har vurderet, at en tung dyne med fyld af
glasperler er et forbrugsgode, der er omfattet af sædvanligt indbo. Den ansøgte
dyne skal derfor også funktionelt adskille sig fra dynen i sag nr. 4 ved at
indeholde en handicapkompenserende funktion, som dynen i sag nr. 4 ikke
indeholder.”
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2