Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: Vælg dato
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh: embj
Sagsnr.:2024 - 10663
Dok. nr.: 244142
./.
Som opfølgning på svar af 25. september 2024 på SUU alm. del
–
spørgsmål 690-692
orienteres Folketingets Sundhedsudvalg hermed om, at Indenrigs- og
Sundhedsministeriet har indhentet oplysninger fra den danske ambassade i Norge.
Spørgsmålene vedrører Norges erfaringer med at integrere behandlingspsykiatrien i
det samlede sygehusvæsen, den norske regerings målsætning om at give patienter
med langvarige psykiske problemer og/eller misbrugsproblemer ret til en koordinator
samt den norske ordning om medicinfri behandling.
Ad. alm. del. spørgsmål 690 om Norges erfaringer med, at behandlingspsykiatrien er
en integreret del af sygehusene organisatorisk og ledelsesmæssigt
Efter skriftlig korrespondance med det norske Helse- og omsorgsdepartement kan
ambassaden oplyse følgende:
”Psykisk
sundhedsvæsen (psykisk sundhed i den specialiserede sundhedstjeneste) er
formelt en del af hospitalerne og organiseret under fire regionale
sundhedsforetagender (de regionale helsefortak). Psykisk sundhedsvæsen består af
døgnafdelinger på hospitalerne for visse grupper (alderspsykiatri, psykose,
døgnbehandling ved spiseforstyrrelser m.v.), og derudover er der opbygget
distriktspsykiatriske tilbud for både voksne og børn, hvor man både tilbyder ambulant
behandling og de fleste steder også døgnbehandling. Der er omkring 80 børne- og
ungdomspsykiatriske klinikker og omkring 70 distriktspsykiatriske klinikker for
voksne.
Der er varierende grad af organisatorisk og ledelsesmæssigt samarbejde mellem
psykiatrien, rusmiddelbehandling og somatikken. Dette er ved at ændre sig. Årsagen
er blandt andet erkendelsen af, at patienter med psykiske lidelser og
rusmiddelproblemer har en betydeligt lavere levealder end resten af befolkningen, og
at dette i høj grad skyldes somatiske sygdomme. En del patienter har derfor behov
for udredning og behandling af både somatiske sygdomme, psykiske lidelser og
rusmiddelproblemer. Ved bygning af nye hospitaler m.v. forsøger man i højere grad
at integrere tilbuddene. De fleste steder har man valgt at opretholde særskilte
specialiserede enheder for mennesker med psykiske lidelser, men samtidig forbedres
tilgængeligheden til andre tjenester.
Ministeriet har ikke et vidensbaseret overblik over fordele og ulemper ved
organisatorisk og ledelsesmæssig integration. Nationale sundhedsmyndigheder har
gennem mange år givet anbefalinger/retningslinjer om helhedsorienteret udredning
og behandling. Sundhedsregionerne har ansvaret for at tilbyde tilbud, der er
dimensioneret i forhold til befolkningsgrundlaget. Ministeriet stiller krav til
hospitalerne gennem årlige opgavedokumenter, men der gives ikke retningslinjer for,
hvordan de skal organisere deres tilbud. Sundhedsforetagenderne skal løse deres
opgave inden for deres rammer.