Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh.: Malthe Smith Jørgensen
Koordineret med: DIGI
Sagsnr.: 2024 - 3531
Dok. nr.: 121581
Dato: 21-05-2024
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
4. juni 2024, Folketinget, Sundhedsudvalget
Taletid: ca. 8 minutter
Antal ord: 1.104
Tale til samrådsspørgsmål Q om Alles Lægehus
Samrådsspørgsmål Q:
Vil ministrene redegøre for:
A. Om ministrene mener, at konstruktionen i Alles Lægehus lever op til
intentionerne om, at en fast og kendt praktiserende læge kan eje op
til seks ydernumre?
B. Om Skodsborg Lægehus har lavet henvisninger af patienter til
offentlige behandlinger, som f.eks. Region Midtjylland er endt med
at finansiere?
C. Af hvem, og hvordan det kontrolleres om private lægehuse,
hospitaler og forsikringsselskaber m.v. benytter
skatteyderfinansierede henvisninger til offentlige udredninger?
D. Af hvem, og hvordan man kontrollerer virksomhedskonstruktioner
på skatteyderbetalte velfærdsområder?
F. I hvilken grad overskud fra skattekroner til sundhed ender i
udenlandske kapitalfonde og virksomheder og evt. i skattely?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF)
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Tak til spørger for at indkalde til samrådet i dag.
Samrådsspørgsmålet er stillet til både erhvervsministeren
og mig.
Vi har aftalt, at jeg først besvarer samrådsdelspørgsmål
A, B og C samlet.
Erhvervsministeren vil herefter besvare delspørgsmål D
og F.
***
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Jeg vil gerne indledningsvist slå fast, at alle
lægeklinikker
det gælder i øvrigt uanset klinikform
skal praktisere efter gældende regler.
Dermed gælder det også, at snyd med skatteborgernes
penge er helt og aldeles uacceptabelt. Alle lægeklinikker
også Alles Lægehus
skal leve op til overenskomstens
regler og de skal leve op til aftalerne med regionerne.
Derfor er det også helt uacceptabelt, hvis reglerne ikke
overholdes, og der fx snydes med afregninger eller der
ikke er de nødvendige lægekompetencer til stede.
Som læge har man et ansvar for sin praksis, og dermed
også sine patienter, og man kan ikke bare overlade
driften til andre.
Og lad mig slå fast: Det er ikke tilladt at eje et
ydernummer uden at have hovedbeskæftigelse med at
drive og tage ansvar for egne klinikker.
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Det står i overenskomsten om almen praksis.
Og ansvaret for, at overenskomsten overholdes, ligger
hos den læge, der ejer ydernummeret.
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
De regionale Samarbejdsudvalg og det nationale
Landssamarbejdsudvalg, med repræsentanter i øvrigt fra
regioner, kommuner og PLO, afgør konkrete sager om
overholdelse af overenskomsten.
Hvis det er, at der er klinikker, der snyder og ikke
overholder kravene i overenskomsten, så er det også min
klare forventning, at regionerne som ansvarlig
myndighed følger op og sanktionerer ejerlægerne.
Sanktioner kan f.eks. være i form af advarsel,
tilbagebetaling af honorarer, bod, suspendering eller helt
udelukkelse fra at praktisere efter overenskomsten.
***
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Muligheden for, at læger kan eje op til seks ydernumre,
blev indført tilbage med en ændring af sundhedsloven i
2013.
Formålet med lovændringen var at sikre lægedækning i
alle egne af landet ved blandt andet at åbne op for nye
organisationsformer.
Regionerne skulle have større fleksibilitet, når
praksisplanerne og den lokale lægedækning skulle gå op.
Generelt er jeg åben for at drøfte, om reglerne er indrettet
på den rigtige måde her ti år efter, at de blev vedtaget.
Det er en hovedprioritet for regeringen at sikre de
nødvendige og grundlæggende forandringer, der skal til
for at robustgøre og fremtidssikre vores sundhedsvæsen.
Side 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Det var også baggrunden for at vi som bekendt, som
regering, nedsatte Sundhedsstrukturkommissionen sidste
år.
Kommissionen har også en meget stor og vigtig opgave
med at se på hele organiseringen og styringen af almen
praksis.
Et eventuelt behov for at ændre muligheden for at eje op
til seks ydernumre vil skulle ses i sammenhæng med
kommissionens kommende anbefalinger, som lige er på
trapperne, og som jeg også ser frem til at modtage.
Efter at kommissionen har præsenteret deres rapport og
anbefalinger, så vil vi fra regeringens side sende den i
otte ugers offentlig høring frem til den 6. august.
Herefter vil regeringen så senere komme med sit udspil
til indretningen af fremtidens sundhedsvæsen.
***
Side 7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
I forhold til nogle klinikkers honorarafregning er der
rejst en alvorlig mistanke om snyd.
Jeg vil gerne understrege igen, at snyd med
skatteborgernes penge er helt uacceptabelt.
Regionerne skal sørge for, som den ansvarlige
myndighed, at foretage den nødvendige kontrol med
afregningen i almen praksis.
Jeg forventer derfor også, at regionerne udnytter de
værktøjer, som de allerede har til rådighed, for at
kontrollere afregningen i almen praksis.
Danske Regioner har oplyst ministeriet, at regionerne vil
gennemføre yderligere undersøgelser af, om der er
lægeklinikker, som har afvigende ydelsesmønstre, der
kræver nærmere kontrol.
Side 8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Det omfatter i øvrigt alle klinikker, der virker under
overenskomsten.
Det omfatter altså også klinikker, som samarbejder med
Alles Lægehus.
Samtidig er der flere regioner, som er gået i dialog med
ejerlæger, der har indgået aftaler med Alles Lægehus om
deres overholdelse af overenskomsten.
Danske Regioner oplyser ligeledes, at Region
Nordjylland har politianmeldt Alles Lægehus samt flere
klinikker, der samarbejder med Alles Lægehus.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Det er vigtigt, at regionerne tager fat inden for de
nuværende rammer.
Og jeg er også indstillet på, at regionerne skal have nogle
bedre muligheder i lovgivningen for at kunne følge op på
mistanke om snyd i forbindelse med lægers
honorarafregninger.
Det skal derfor også drøftes nærmere med aktørerne på
området, hvordan lovgivningen kan indrettes på den mest
hensigtsmæssige måde.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Når det er sagt, så kan jeg samtidig også med glæde
konstatere, at PLO netop har udviklet en
kvitteringsløsning til appen, der hedder Min Læge.
Jeg har fået oplyst, at
PLO’s
ambition er, at løsningen
lanceres allerede i slutningen af juni måned.
Løsningen betyder, at borgere, der har Min Læge-appen,
gratis vil få en kvittering for deres kontakt med almen
praksis inden for 24 timer.
Kvitteringen vil oplyse borgeren om, hvilke ydelser
lægen har registeret i forbindelse med den kontakt, man
har haft.
Den løsning tror jeg også vil være med til at skabe øget
åbenhed om afregningen i almen praksis og dermed
måske også være med til at have en præventiv effekt i
forhold til at sikre korrekt registrering og afregning.
Side 11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Løsningen vil omfatte alle borgere, der har Min Læge-
appen, uanset hvilken klinikform borgerne i øvrigt er
tilknyttet.
Der er allerede i dag ca. 2,5 mio. borgere, der har Min
Læge-appen. Og mon ikke der er flere, der vil have den
fremover.
***
Side 12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
I forhold til delspørgsmålet om private aktørers
henvisningsmuligheder kan jeg oplyse, at det følger af
sundhedsloven, at alle læger, herunder også læger, der er
ansat i private klinikker, har mulighed for at henvise
patienter til sygehusbehandling.
Danske Regioner oplyser, at alle henvisninger til
sygehusbehandling sendes til de regionale
visitationsenheder, der skal foretage en konkret
vurdering af, om henvisningen kan accepteres eller skal
tilbagevises.
Side 13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Henvisningen vil således kun blive accepteret, hvis den
regionale visitationsenhed vurderer, at henvisningen er
fagligt relevant.
Danske Regioner oplyser samtidig, at det ikke er muligt
for eksempelvis forsikringsselskaber at rekvirere
enkeltstående ydelser eller undersøgelser på sygehuse.
Det kunne f.eks. være scanninger, der skal indgå i et
videre privat behandlingsforløb.
Forsikringsselskaber og privathospitaler kan heller ikke
henvise til f.eks. speciallægepraksis, psykolog eller
fysioterapi.
Side 14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 607: Spm. om talepapir fra samrådet 4/6-24 om kontrol af danske private lægepraksisklinikker m.m.
Det skyldes, at der i sundhedsloven stilles krav om, at
henvisninger skal komme fra en alment praktiserende
læge, der virker efter overenskomsten om almen praksis.
Regionerne kontrollerer derfor forud for udbetaling af
tilskud, om regningen er knyttet til en henvisning fra en
praktiserende læge.
Danske Regioner er bekendt med, at eksempelvis
forsikringsselskaber anmoder patienter om at gå til egen
læge med henblik på at få en henvisning til videre
behandling.
Hvis en patient møder op hos egen læge efter opfordring
fra f.eks. et forsikringsselskab, så er det lægens opgave at
vurdere, om det er lægefagligt nødvendigt at henvise til
videre udredning eller behandling. Og hvis det ikke er, så
skal man naturligvis heller ikke gøre det.
Tak for ordet.
Side 15