Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2887639_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 27-06-2024
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: chk
Sagsnr.:2024 - 7545
Dok. nr.: 174144
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 604(Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 31. maj.
Spørgsmålet er stillet på udvalgets vegne af Rasmus Lund-Nielsen (M).
Spørgsmål nr. 604:
”Vil
ministrene kommentere på oplæg fra Afasi-gruppen, jf. SUU alm. del - bilag 304,
om behov for bedre genoptræning til Afasi-patienter, og herunder kommentere på,
om ministrene finder det hensigtsmæssigt for patienterne, at genoptræningen af tabt
sprog er reguleret i Lov om Specialundervisningen for voksne og ikke i
Sundhedsloven? Og vil ministrene tilkendegive, hvad de mener om afasigruppens
konkrete forslag jf. bilag 304, herunder forslag om at flytte området til
sundhedsloven og afsætte ressourcer til vedligeholdende genoptræning for borgere
med afasi, så talehandicap sidestilles med andre handicap?
Svar:
Jeg henviser indledningsvis til den samtidige besvarelse af SUU alm. del. 603, der
nærmere beskriver rammerne for genoptræning efter sundhedsloven.
Til brug for at besvare spørgsmålet vedrørende Lov om Specialundervisning for
voksne, har Indenrigs- og Sundhedsministeriet indhentet bidrag fra Børne- og
Undervisningsministeriet. Bidraget fremgår nedenfor.
”Genoptræningen
af tabt sprog for Afasi-patienter er i dag reguleret i lov om
specialundervisning for voksne. Placeringen af ansvaret for specialundervisning for
voksne hos kommunalbestyrelserne giver muligheder for at sikre, at voksne med
fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan få kompenserende specialundervisning
og anden specialpædagogisk bistand så tæt på deres nærmiljø som muligt. Samtidig
giver det mulighed for at arbejde på tværs af undervisningssektoren, den sociale
sektor, sundhedsområdet og beskæftigelsesområdet i kommunerne.
Specialundervisning for voksne gives ofte i forbindelse med revalidering eller
genoptræning. Genoptræning af tabt sprog for Afasi-patienter indgår således i
kommunens samlede hjælp i forbindelse med et handicap, hvor genoptræning af tabt
sprog for Afasi-patienter kan være et element.
Selvom det er kommunen, der afgør, om vedkommende kan få tilbudt
specialundervisning for voksne, baserer forslag til specialundervisning sig ofte på
udtalelser fra læger eller hospitaler. På den måde inddrages det sundhedsmæssige
perspektiv i afgørelsen. Iværksættelse af specialundervisning sker normalt også på
./.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 603: Spm. om kommentar til oplæg fra Afasi-gruppen om behov for bedre genoptræning til Afasi-patienter
basis af en afdækning fra en institution, der tilbyder specialundervisning for voksne
med tale-, stemme- og sprogvanskeligheder.”
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2