Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Forebyggelse, Borgerhenvendelser og Strålebeskyttelse
Sagsbeh.: Emilie Jeanette Bolvig Stentebjerg
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 5077
Dok. nr.: 164858
Dato: 23-05-2024
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Folketingets Sundhedsudvalg, 21. maj 2024
Taletid: ca. 9 minutter
Antal ord: 1552
Indenrigs- og sundhedsministerens svar på samråd R-T
Samrådsspørgsmål R
Vil ministeren redegøre for, hvilke områder, strukturer, udviklingstendenser m.v.
regeringen mener har betydning for og som skaber social og geografisk ulighed i
sundhed, og som regeringen forventer, at Sundhedsstrukturkommissionen
adresserer? Er regeringen klar til at kigge på ændringer i forhold til
medicintilskudssystemet, betydningen af sundhedsforsikringsstatus, betydningen af
manglende lægedækning og betydningen af koncerndrevne lægeklinikker? Er
regeringen klar til f.eks. at indføre en folkesundhedslov eller øremærke flere
ressourcer efter befolkningens sundhedsmæssige behov?
Samrådsspørgsmål S
Vil ministeren give en garanti på, at den aftale, der forventes indgået efter sommer
om ny sundhedsstruktur, vil indeholde beregninger, redegørelse og lignende for
den forventede effekt af strukturændringerne på at nedbringe både social og
geografisk ulighed i sundhed?
Samrådsspørgsmål T
Vil ministeren redegøre for, hvor langt regeringen er klar til at gå med mulige tiltag
og lovændringer i forhold til strukturer uden for sundhedsvæsenet, der skaber
social og geografisk ulighed i sundhed?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Runa Friis Hansen (EL)
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
[Indledning]
Tak til Enhedslisten for at bringe et emne op, som ligger
mig meget på sinde.
For ja, vi har stadig ulighed i sundhed i Danmark. Den er
også for høj. Vi har ulighed i sundhed både geografisk,
men også social ulighed i sundhed.
Som man kan læse hos DR, viser nye tal fra Aarhus
Universitet, at der er 10 års forskel i levetid på de højest
og lavest lønnede mænd.
Derfor har denne her regering også fra start af været i
arbejdstøjet fra dag ét i forhold til at gøre noget ved den
udfordring.
Det er en stor og kompleks udfordring. Det er også en
udfordring, der starter langt væk fra sundhedsvæsenet.
Det kan vi komme ind på senere undervejs.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Men i al beskedenhed har denne her regering faktisk
også allerede leveret en stribe konkrete aftaler og
resultater, som vil komme til at skabe større lighed.
Dem kommer jeg omkring i dag.
Men for at svare på spørgsmålene om, hvad der har
betydning for udviklingen af ulighed i sundhed, vil jeg
gerne starte med børnene.
***
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
[Tidlige indsatser, tobak, nikotin og alkohol]
For hvis vi skal nedbringe ulighed i sundhed, så handler
det om at starte så tidligt som muligt.
Det handler om at sikre, at børn og unge får gode og
sunde vaner.
De vaner, vi får i barndommen og ungdommen, hænger
ofte ved, og kan have betydning for, hvor mange raske
leveår vi får.
Derfor skal vi også være bedre til at forebygge, at man
udvikler sygdomme, som kan give dårlig livskvalitet og i
sidste ende føre til, at man dør før tid.
Det er allerede i dag en væsentlig kommunal
kerneopgave.
At skabe gode rammer for børn og unges sundhed og
trivsel.
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Her kommer vi ikke uden om tobak, nikotin og alkohol.
Det er de faktorer, der forklarer cirka halvdelen af
ulighed i dødelighed.
Derfor indgik vi i efteråret en bred politisk aftale om en
ambitiøs forebyggelsesplan, der netop skal dæmme op
for børn og unges brug af tobak, nikotin og alkohol.
Desværre har vi jo kunne se, at forbruget af ikke mindst
nye nikotinprodukter i de seneste år er steget markant
blandt børn og unge.
Her sætter vi hårdt ind med højere afgifter, mere kontrol
og større bøder ved ulovligt salg.
Vi ved, at nikotin i sig selv er skadeligt, særligt for børn
og unge.
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Og nikotin øger blandt andet risikoen for at blive
afhængig af både cigaretter og rusmidler i al
almindelighed.
Det ser altså ud til at have en såkaldt gateway-effekt i
forhold til tobak, som vi ved er udslagsgivende i forhold
til ulighed i sundhed.
Med forebyggelsesplanen investerer vi knap en halv
milliard kroner og sætter ind med 30 forskellige
initiativer, så vi kan få vendt den bekymrende udvikling i
børn og unges brug af produkter, som på ingen måde er
for børn.
***
Side 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
[Psykiatri]
Et område, hvor ulighed i sundhed virkelig slår igennem,
er hos mennesker med psykisk sygdom.
Fx ved vi, at mennesker med svære psykiske lidelser
lever i gennemsnit op til 15-20 år kortere end mennesker
uden en psykisk lidelse.
Det mener jeg kalder på en politisk håndsrækning til et
nødlidende område.
Med fremrykningen af psykiatriaftalen fra november
2023 tog vi hul på den massive investering i psykiatrien
frem mod 2030, som regeringen har valgt at prioritere.
Side 7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Alene i år tilfører vi psykiatrien knap 600 mio. kr. ekstra.
Og i de kommende år vil vi løfte psykiatrien yderligere,
så vi over en 10-årig periode har løftet psykiatrien med
mere end 4 mia. kr.
Vi har også indgået en aftale med landets kommuner og
Danske Regioner om et samlet dobbeltdiagnosetilbud for
mennesker, der både slås med behandlingskrævende
misbrug og en psykisk lidelse.
Med aftalen
som vi i øvrigt lige har stemt igennem i
folketingssalen, og tak til alle partierne for at trykke på
den grønne knap
der mener jeg, at vi leverer et vigtigt
bidrag til en udsat gruppe af borgere ved at kunne levere
fremover et samlet tilbud af høj kvalitet.
Det er rigtig godt.
Side 8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Og noget, der har været efterspurgt igennem en årrække,
og dermed jo også i for mange år, fordi der er
mennesker, der ikke har fået den nødvendige hjælp og
behandling.
Jeg synes, at det massive løft af psykiatrien er et centralt
skridt i retning mod mere lighed i sundhed, hvor vi
sammen med aftalepartierne tager bedre hånd om dem,
som har allermest brug for det.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
[Medicintilskud]
Spørger nævner også medicintilskud.
Og mange danskere har desværre en sygdom, som
kræver livslang eller langvarig medicinsk behandling.
Og pengepungen skal ikke afgøre, om man kan få den
nødvendige medicin.
Derfor har regeringen indført en ret til at få dækket
egenbetalingen ved køb af tilskudsberettiget medicin for
borgere i kontanthjælpssystemet og deres børn.
Men vi er ikke i mål endnu.
Derfor er vi også i øjeblikket ved at se på, om der
yderligere tiltag, der kan sikre, at borgere har råd til
deres medicin.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
[Geografisk ulighed og lægedækning]
Jeg bliver også spurgt til geografisk ulighed.
Og ja, det har vi desværre også, som jeg nævnte
indledningsvis, når vi ser på udfordringerne med
eksempelvis lægedækning.
Derfor skal vi også sikre, at lægerne bliver bedre fordelt.
Det er også en central opgave for
Sundhedsstrukturkommissionen at komme med
anbefalinger til organiseringen og styringen af almen
praksis.
Og komme med mulige løsninger, der kan fordele
ressourcerne
altså læger og sundhedspersonale generelt
mere ligeligt i hele landet.
Og dermed målrette flere ressourcer derhen, hvor der
også er flest syge mennesker.
Side 11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Men i mellemtiden sidder vi ikke på hænderne:
Vi indgik allerede i juni sidste år forbedrede vi
regionernes muligheder for at etablere og drive
regionsklinikker.
Vi gav også regionerne mulighed for at yde et særligt
vederlag til læger i områder med lægemangel.
Og i år har vi meldt ud, at de kommende
almenmedicinere vil være et halvt år længere i almen
praksis under deres uddannelse.
Det er også med til at øge kapaciteten i almen praksis.
Side 12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Derudover er der afsat midler til etablering af nye
licensklinikker, der skal gøre det mere attraktivt for fx
nyuddannede læger at slå sig ned i områder med
lægemangel.
Og vi giver regionerne bedre muligheder for at sørge for,
at læger under uddannelse etablerer sig
og ikke mindst
bliver boende
i de områder, hvor der er mest brug for
dem.
Vi er i gang, og kommer til at tage yderligere skridt
og
det kommer vi til at gøre på baggrund af
Sundhedsstrukturkommissionens rapport.
Fordi alle danskere skal have mulighed for at have en
læge tæt på, uanset hvor de bor.
***
Side 13
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
2873151_0014.png
[Sundhedsstrukturkommissionen]
Som bekendt kommer Sundhedsstrukturkommissionen
her i juni med sine anbefalinger til fremtidens
sundhedsvæsen.
Og til hvordan vi nedbringer den geografiske og sociale
ulighed i sundhed.
Og
efter anbefalingerne
vil regeringen så starte med
at sende dem i offentlig høring, fordi det er jo en
ekspertkommission, vi har nedsat
så der på den måde
også bliver mulighed for, at de forskellige aktører kan
give deres besyv med på kommissionens anbefalinger,
og efterfølgende vil regeringen så komme med sit udspil
til den fremtidige indretning af sundhedsvæsenet.
Jeg synes, det vil være helt utidigt at begynde at
foregribe en arbejdende kommissions anbefalinger.
Side 14
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Det kommer jeg i hvert fald ikke til at gøre her i dag.
Og det håber jeg egentlig også, at Enhedslisten i øvrigt er
enig i.
Jeg håber selvfølgelig også, at Enhedslisten og alle andre
partier i Folketinget er klar til også at tage ansvaret på
sig, når vi skal i gang med at drøfte anbefalingerne.
Og dermed også helhjertet bidrage til at tage de
nødvendige beslutninger, som er forudsætningen for at
sikre fremtidens sundhedsvæsen.
Det ser jeg frem til.
***
Side 15
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
[Besøg i Aalborg Øst
lokale indsatser]
Jeg bliver også nødt til at sige, at jeg synes det er vigtigt,
at vi ikke bilder os selv ind, at vi fra Christiansborg alene
kan knække ulighed i sundhed.
Derfor er jeg også meget glad for, at KL i sidste uge kom
med et forebyggelsesudspil, der også adresserer ulighed i
sundhed, og alt det som kommunerne kan gøre i
dagligdagen, og i øvrigt gøre også på tværs af alle de
mange forskellige velfærdsområder, som kommunerne
har ansvaret for.
Men ikke bare kommunerne, men også regionerne og
civilsamfundet spiller jo en helt afgørende rolle
og
løfter allerede i dag en stor del af opgaven.
Det var noget af det, jeg selv så for nylig, da jeg besøgte
Aalborg Øst, hvor uligheden trækker sine tydelige spor.
Side 16
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
Her arbejder Himmerland Boligforening sammen med
kommune og region om at bringe sundhedstilbuddene tæt
på borgerne og løfte deres sundhed.
En hjørnesten i dén indsats er et sundhedshus, der ligger
midt i boligkvarteret.
Jeg synes, at det er et fremragende eksempel på, hvordan
et nært sundhedsvæsen gør en konkret positiv forskel for
en gruppe af mennesker, der ikke på samme måde går til
lægen, når kroppen værker.
Det er netop regeringens ambition at styrke det nære
sundhedsvæsen og rykke flere indsatser tættere på det
levede liv.
Side 17
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 555: Spm. om talepapir fra samrådet 21/5-24 om social og geografisk ulighed i sundhed
[Afrunding]
Det er også et eksempel på, at kommuner og regioner i
høj grad kan og skal indrette sundhedsvæsenet sådan, at
det ikke forstærker den ulighed, vi allerede har.
At sundhedsindsatserne bliver målrettet til de familier,
der kan have behov for ekstra vejledning eller ekstra
støtte.
Lidt forsimplet sagt skal vi behandle folk forskelligt for
at behandle dem ens.
Der kan være meget stor forskel på, hvad den enkelte
patient har behov for, og det skal sundhedsvæsenet
kunne rumme.
Lad det være udgangsbønnen herfra. Jeg ser frem til de
videre spørgsmål og debat her i dag.
Side 18