Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 13-06-2024
Enhed: Patientsikkerhed og Lovkvalitet
Sagsbeh: jusj
Sagsnr.:2024 - 6598
Dok. nr.: 161298
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 543 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 15. maj 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 543:
”Vil
ministeren vurdere, hvorvidt Rigshospitalet i tilstrækkelig grad har oplyst
patienter og pårørende om svampeinfektioner opstået under indlæggelse, således at
de kan søge om patienterstatning som følge heraf?”
Svar:
Regionerne er forpligtede til at informere patienter, der er kommet til skade, eller
den afdødes nærmeste pårørende og i den forbindelse om nødvendigt også hjælpe
dem med at søge erstatning og bistå med anmeldelse til Patienterstatningen.
Den forpligtelse har Patienterstatningen understreget over for Rigshospitalet. Jeg har
en klar forventning om, at Region Hovedstaden og Rigshospitalet overholder
forpligtelsen.
Jeg er bekendt med, at Rigshospitalet har udarbejdet en redegørelse til
Patienterstatningen i marts 2024. Det fremgår bl.a. af redegørelsen, at Rigshospitalet
den 21. februar 2024 har holdt et møde med Patienterstatningen vedr. spørgsmålet
om kontakt til tidligere patienter. Det beskrives i redegørelsen, at
Patienterstatningen, grundet sagens særlige omstændigheder, opfordrede
Rigshospitalet til at kontakte relevante patienter i den konkrete sag med den fundne
genotype, dvs. patienter, hvor skimmelsvampeinfektionen har haft klinisk betydning,
som er relevant i forhold til at rejse en sag hos Patienterstatningen. Det beskrives
videre, at Region Hovedstaden og Rigshospitalet efterfølgende har besluttet at følge
Patienterstatningens opfordring.
Det fremgår bl.a. af Rigshospitalets hjemmeside, at hospitalet vil kontakte patienter,
der tidligere har været indlagt og syge med den svampeinfektion, der er lokaliseret til
at stamme fra Rigshospitalet. Ifølge hjemmesiden vil de pågældende patienter blive
orienteret om deres mulighed for at søge erstatning hos Patienterstatningen. Jeg kan
desuden læse i mediedækningen, at Rigshospitalets vicedirektør, Jannick Brennum,
udtaler, at hospitalet rækker ud til berørte patienter.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde