Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 01-05-2024
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: smik
Sagsnr.:2024 - 4941
Dok. nr.: 140273
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 416 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. april.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Larsen (S).
Spørgsmål nr. 416:
”Vi
ministeren redegøre for de regionale forskelle i henholdsvis ventetid til første
besøg på høreklinik/audiologisk klinik og i ventetid til 2. andet besøg, hvor
høreapparaterne udleveres?
”
Svar:
Til brug for min besvarelse har jeg indhentet bidrag fra Danske Regioner, der oplyser
følgende:
”Regionerne
bemærker, at én af de væsentligste årsager til ventetiderne er en større
afgang af personale på flere af høreklinikkerne, særligt til den private sektor, hvor der
tilbydes bedre vilkår og lønninger. Dette skal sammenholdes med, at det aktuelt er
svært at få genbesat stillinger for særligt audiologiassistenter pga. mangel på disse,
og flere af høreklinikkerne oplever derfor personalemangel. Derudover oplever
regionerne et stigende antal henvisninger, der lægger et yderligere pres på
klinikkerne. Regionerne bemærker også, at ventetiden skyldes en nødvendig
prioritering af alvorligere lidelser. Endelig oplever regionerne begrænsede
muligheder for at sende patienter med ukomplicerede høretab ud til puljelægerne i
den pågældende region. Puljelægernes kvoter er ofte opbrugt inden første kvartal,
hvorfor patienterne i stedet skal stå på venteliste hos et hørecenter eller vente til
næste års kvote.
Ventetid til hhv. første og andet besøg
Udover personaleudfordringer skyldes ventetiden til det første besøg på
høreklinikkerne bl.a., at der ses en stor tilgang på flere af regionernes høreklinikker
fra patienter i andre regioner, hvilket er medvirkende til at forlænge ventetiderne.
Ventetid til andet besøg skyldes bl.a. bestilling af høreapparater, som bestilles
specifikt til de enkelte patienter, og at der derfor er en leverings- og produktionstid.
Regionerne må jf. aftalen med Amgros ikke have lagre med apparater liggende,
hvorfor der først kan aftales udleveringstid, når apparatet er leveret hos det
pågældende hørecenter.
Regionale initiativer for at mindske ventetiden
På Odense Universitetshospital arbejder man på at kunne tilbyde et stigende antal
patienter en samme-dags-pakke, hvor patienterne får udleveret høreapparatet
samme dag som høreprøven. I dag tilbydes denne løsning til 5-8 % af patienterne.
Andre høreklinikker er også ved at kigge ind i fremtidige muligheder for samme-dags-