Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Sundhedsøkonomi og Analyse
Sagsbeh.: Sebastian Pehn Sloth
Koordineret med: MED og SPOLD
Sagsnr.: 2023 - 1192
Dok. nr.: 13582
Dato: 09-10-2023
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[24. oktober kl. 13.30-15.00, Sundhedsudvalget, 1.316 ord (ca. 10 minutter)]
Samråd B og D om stram økonomi i regionerne
Samrådsspørgsmål B:
Ministrene bedes redegøre for, hvorfor regeringen har indgået så stram en
økonomiaftale, at det fører til besparelser i et i forvejen yderst presset sundhedsvæsen,
som det beskrives i nødråbet fra 40.000 ansatte i Region Hovedstaden, jf. artiklen
”Opråb fra sundhedsansatte
til tre ministre: »Vi har nået grænsen for, hvad I kan
forvente med den økonomi, I stiller til rådighed«” fra Politiken den 12. juli 2023, når
Finansministeriets Økonomiske redegørelse understreger at dansk økonomi er
overholdbar også i årene fremover, hvorfor der er luft til velfærdsinvesteringer. De 350
mio. kr. som regeringen netop har lovet til regionernes budgetter for 2024 er fortsat langt
fra det behov, der beskrives i opråbet fra de sundhedsansatte, eller af
regionsformændene, jf. artiklen ”Regionsrådsformænd:
Besparelser på sundhed bliver
uundgåelige” fra Jyllands-
Posten den 23. august 2023?
Samrådsspørgsmål D:
Vil ministrene redegøre for hvilke initiativer, inkl. midler til regionerne, regeringen
planlægger at iværksætte for at afhjælpe den livstruende og pressede situation på landets
hospitaler med baggrund i økonomiproblemer og personalemangel, senest tydeliggjort
ved opgørelsen fra Region Midtjylland?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Tak for det. Og tak til Peder Hvelplund for samrådsspørgsmålene.
Regionernes økonomi og drift af sundhedsvæsenet er naturligvis noget
jeg som indenrigs- og sundhedsminister har stort fokus på.
Og det er jo et område hvor vi, allerede i mit knap et år som sundheds-
og indenrigsminister, gentagende gange har tilført flere midler.
Det har vi, fordi sundhedsområdet er helt afgørende for den her
regering.
Jeg har selvfølgelig også læst de sundhedsansattes debatindlæg fra før
sommerferien, og jeg anerkender fuldt ud, at vores sundhedsvæsen er
presset og efterhånden har været det igennem rigtig lang tid.
Og jeg forstår godt medarbejdernes ønske om, at økonomiaftalerne med
regionerne er robuste, realistiske og langsigtede.
Det er helt afgørende, at økonomien følger med, og at der prioriteres de
rette ressourcer, hvis vi skal løse udfordringerne i sundhedsvæsnet.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Spørgsmålene handler om økonomiaftalerne med regionerne, og om
den situation, hospitalerne står i.
Finansministeren har netop redegjort for rammerne for økonomiaftalen
og for det økonomiske bagtæppe, der gjorde sig gældende, da
økonomiaftalen med Danske Regioner blev indgået.
Jeg vil gøre klart, at regeringen har gjort meget for at løfte vores
sundhedsvæsen, og at vi i høj grad prioriterer de udfordringer, som
sundhedsvæsnet står over for.
Finansministeren har netop skitseret nogle af de initiativer, som vi har
sat i søen på sundhedsområdet, men jeg vil også gerne supplere.
Den her regering blev præsenteret for godt og vel 10 måneder siden.
Noget af det første vi gjorde var i februar måned at tage initiativ til at få
forhandlet og indgået en aftale om en akutplan med landets regioner og
udmønte 2 milliarder kr. til en akutplan, så vi kunne lette det akutte
pres på sygehusene, og så de lange ventelister kunne begynde at blive
bragt ned igen.
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
I maj måned meldte vi med sundhedspakken ud, at denne regering vil
foretage et historisk varigt løft på 5 mia. kr. til sundhedsområdet.
Med sundhedspakken afsatte vi de første penge til kræftområdet, så vi
også kan få genoprettet tilliden til vores kræftbehandlinger.
Derudover har vi afsat med finanslovforslaget ekstra penge til
kræftområdet og herudover går vi i gang med udarbejdelsen af en
kommende Kræftplan V.
En kræftplan som vi har afsat 600 mio. kr. til om året, og som skal være
med til at fremtidssikre kræftbehandlingen i Danmark.
Og i selve aftalen om regionernes økonomi for 2024 aftalte vi senere i
maj et løft på 1,35 mia. kr.
Samtidig valgte vi, efter stort ønske fra regionerne, at fremrykke 350
mio. kr. fra akutplanen til indeværende år, så sygehusene kunne
fortsætte deres høje aktivitetsniveau for at afvikle ventelister.
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Det er et flot løft, særligt i lyset af den økonomiske situation, som
finansministeren også har redegjort for.
Da vi i august måned kunne se, at inflationen var aftagende, så satte vi
ind med 1 mia. kr. til kommuner og regioner, som en del af regeringens
velfærdsreserve.
Og på den måde løfter vi regionernes økonomi yderligere med 350 mio.
kr. fra 2024.
Ligesom vi, som tidlige nævnt, allerede har tilkendegivet, at vi med
sundhedspakken også vil sørge for at foretage historisk store
prioriteringer på sundhedsområdet.
Oveni alt dette kommer, at regeringen i finanslovsforslaget for 2024 vil
løfte psykiatrien med 3,2 mia. kr. frem mod 2030.
Og at pengene løbende følger med, når vi bliver flere børn og flere
ældre.
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Når det er sagt, så anerkender jeg fuldt ud, at der er
kapacitetsudfordringer på sygehusene, og at medarbejderne løber rigtig
stærkt, også på skæve tidspunkter.
Vi arbejder målrettet på at gøre det mere attraktivt for personale at
deltage i vagtarbejde og øge arbejdstiden, så der bliver flere om at løfte
de svære opgaver.
Vi har annonceret et lønløft på 3 mia. kr. til velfærdsområderne, som
skal være med til at afhjælpe de rekrutteringsudfordringer,
sundhedsvæsnet oplever.
Jeg anerkender også, at regionernes økonomi lige nu bliver presset af
de stigende medicinudgifter, herunder til lægemidlet Ozempic.
Jeg kan i den sammenhæng konstatere, at Medicintilskudsnævnet netop
har haft en anbefaling i høring, som lægger op til, at det generelle
tilskud fjernes til nogle former for diabetesmedicin.
Der er tale om en faglig proces på nuværende tidspunkt, som jeg
afventer.
Side 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Men selvom regionerne og personalet løber stærkt, bør det stå meget
klart, at den her regering i høj grad har prioriteret regionernes økonomi,
og de udfordringer, de står med.
Vi kigger også længere frem, og undersøger også hvordan de
strukturelle udfordringer, som kræver grundlæggende forandring, kan
blive løst.
Det er blandt andet derfor, at vi har nedsat en
sundhedsstrukturkommission, hvor vi kommer til at se på hele den
samlede organisering af vores sundhedsvæsen.
Den skal komme med forslag til, hvordan vi kan indrette vores
sundhedsvæsen på en velfungerende måde i en fremtid, som byder på
store udfordringer.
Derudover har vi for nyligt modtaget robusthedskommissionen 20
anbefalinger til, hvordan robustheden i sundhedsvæsnet kan styrkes, så
der også kommer mere tid til kerneopgaven.
Side 7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Vi kommer til at arbejde videre med alle anbefalingerne fra regeringens
side.
Generelt skal vi også vænne os til at tale mere om, hvad der skal
prioriteres på sundhedsområdet
herunder hvad vi
ikke
skal lave, hvis
vi skal bruge ressourcerne klogt.
Det var også en central anbefaling fra Robusthedskommissionen.
Vi skal ikke overbehandle eller overdiagnosticere.
Vi skal behandle de syge frem for raske.
Vi skal sikre, at patienterne inddrages i behandlingsforløbene.
Det kræver svære prioriteringer om, hvad medarbejderne skal bruge
deres tid på
og det skal vi skabe rammerne for.
Dette er baggrunden for, at regeringen vil nedsætte et tværgående
prioriteringsråd.
Side 8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Det skal sikre mest sundhed for pengene, herunder f.eks. reduktion af
overbehandling og øget patientinddragelse i behandlingsvalg.
I sidste ende er dette til gavn for patienterne, personalet og kvaliteten i
sundhedsvæsnet.
Det er et af mine største fokuspunkter, at vi sikrer et velfungerende
sundhedsvæsen.
Jeg vil i den forbindelse gerne knytte en kommentar til historierne om
udfordringerne i Region Midtjylland, som der også er blevet spurgt ind
til i samrådsspørgsmålene.
Jeg tager det naturligvis meget alvorligt, når der kommer nogle
udmeldinger af den her karakter fra en region.
Især i en tid, hvor afdelingerne arbejder benhårdt på at nedbringe
ventetiderne.
Side 9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Uden at forklejne, at der uden tvivl er afdelinger, som har meget travlt,
så tillader jeg mig også at henlede opmærksomheden på, at Region
Midtjylland selv har gjort opmærksom på, at undersøgelsen er blevet til
under et vist tidspres og ikke giver plads til alle nuancer.
Regionen peger fx på, at det er uklart, hvordan man tolker alvorlige
kapacitetsudfordringer, og på hvilken måde sådanne udfordringer kan
anses for at være livstruende.
Jeg har også bemærket, at næstformanden i Danske Regioner har været
ude og kalde
opgørelsen ”metodisk svag”.
Den tidligere formand for Lægeforeningen, Mads Koch, har desuden
udtalt, at der mangler nuancer i opgørelsens konklusioner.
Jeg har også bemærket, at Region Midtjyllands
formand har udtalt, at
”det
ikke kun er penge, der er problemet”.
Derfor er det afgørende, at Region Midtjylland arbejder målrettet med
at forbedre situationen, og at de har fuld fokus på de afdelinger, hvor
der er problemer.
Side 10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
For vi har fra regeringens side, som tidligere nævnt, sikret, at der er
prioriteret ekstra penge til sundhedsvæsenet til næste år og i de
kommende år.
På nuværende tidspunkt arbejder vi som sagt i regi af
sundhedsstrukturkommissionen med at belyse forskellige mulige
modeller for sundhedsvæsenet, som kan være med til at sikre, at nogle
af de strukturelle udfordringer, som vi ser forude, at vi får dem løst på
en måde, som sikrer, at vi fortsat kan have et stærkt offentligt
sundhedsvæsen.
Samtidigt skal vi sikre personale ressourcer i en tid og fremtid, hvor der
vel og mærke, bliver flere i de kommende år, som træder ud fra
arbejdsmarkedet og går på pension, end der er unge, som står parat og
klar til at træde ind på arbejdsmarkedet.
Det er en udfordring for hele den offentlige sektor, såvel som den
private sektor, og påvirker naturligvis også sundhedsvæsenet. Det
stiller skærpet krav fra politisk side, at vi har fokus på, hvordan vi
organiserer vores sundhedsvæsen.
Side 11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm., om talepapir fra samrådet 24/10-23 om besparelser i regionerne og om den pressede situation på landets hospitaler
Tak for ordet.
Side 12