Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2844307_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 27-03-2024
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh: mnen
Sagsnr.:2024 - 3554
Dok. nr.: 121789
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 355 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 28. februar
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Spørgsmål nr. 355:
”Ministerens
bedes fortsat svare på, hvilken hjemmel ministeren har haft til at
tilbageholde den nu udleverede juridiske vurdering bag praksisændringen omtalt i
SUU alm. del
bilag 282, 2022-2023, 2.saml., og til ikke at svare udvalget
umiddelbart?”
Svar:
Jeg kan ikke genkende, at Folketinget ikke skulle være holdt orienteret om
praksisændringen vedr. kontrollen med mærkning af elektroniske cigaretter mv. eller,
at oplysninger skulle være holdt tilbage.
Jeg kan oplyse, at Folketinget i forbindelse med offentliggørelsen af praksisændringen
i juni 2023 blev orienteret. Derudover er ministeriets vurdering af reglerne på
området, som blev foretaget inden offentliggørelsen, oversendt til Folketinget.
Vurderingen har sammen med henvendelsen, som lå til grund for at ministeriet
foretog en vurdering af praksis på området, været omfattet af en anmodning om
aktindsigt, som ministeriet har behandlet. Begge dokumenter er oversendt til
Folketinget i februar 2024 i umiddelbar forlængelse af der blev truffet afgørelse i
anmodningen om aktindsigt.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at ministeriets arbejde med at vurdere praksis på området
begyndte på baggrund af en henvendelse fra British American Tobacco i maj 2022. I
forbindelse med vurderingen har ministeriet været i dialog med Europa-
Kommissionen, flere nationale myndigheder og relevante myndigheder i andre
nordiske lande.
Henvendelsen drejede sig om, hvorvidt alle ingredienser som indgår i en elektronisk
cigaret mv. skal fremgå på hver enkeltpakning og på eventuel ydre emballage.
Reglerne er fastsat i § 12, stk. 1, nr. 1, i mærkningsbekendtgørelsen for elektroniske
cigaretter nr. 784 af 13. juni 2023. Af bestemmelsen fremgår det, at hver
enkeltpakning og eventuel ydre emballage af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin skal indeholde en liste over alle ingredienser,
der indgår i produktet i aftagende orden efter vægt.
Bestemmelsen er en implementering af tobaksvaredirektivets artikel 20, stk. 4, litra b,
nr. i. Det er ministeriets vurdering, at ordlyden af tobaksvaredirektivets bestemmelse
er klar og utvetydig samt uden undtagelser og må forstås sådan, at bestemmelsen
stiller krav om angivelse af alle ingredienser eksklusive mængdeangivelse på
enkeltpakninger og eventuel ydre emballage.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 356: MFU spm. om, hvordan Folketinget i forhandlingerne om en forebyggelsespakke kan være fuldt og rettidigt oplyst om alle relevante forhold, når ministeren bevidst har tilbageholdt den juridiske vurdering bag praksisændringen omtalt i SUU, alm. del – bilag 282, 2022-2023, 2. saml.
Ministeriet mener således ikke, at der kan gøres brug af bagatelgrænser,
samlebetegnelser eller lignende ved mærkning af elektroniske cigaretter mv., hvilket
tidligere var praktiseret. På den baggrund blev praksisændringen for kontrollen på
området gennemført i 2023 med henblik på at sikre, at Danmark overholder de
minimumskrav, som EU-retten pålægger.
Som det tidligere er oplyst i svaret på SUU alm. del 569 modtog ministeriet i august
2023 en klage over praksisændringen, som ministeriet forholdt sig til. Det
forekommer ministeriet naturligt, at forholde sig til klager som fremsendes til
ministeriet. Bl.a. gav klagen anledning til, at ministeriet igen var i dialog med Europa-
Kommissionen om forståelsen af de relevante artikler i tobaksvaredirektivet og en
dertilhørende gennemførselsafgørelse samt direktivets hensyn fsva. beskyttelse af
forretningshemmeligheder. Dialogen gav ikke anledning til en ny fortolkning.
./.
Der er, som det ligeledes tidligere er oplyst, i forlængelse af klagen beskrevet ovenfor
indgivet en stævning mod Sikkerhedsstyrelsen, der er håndhævende myndighed på
området. I retssagen ønskes bl.a. ministeriets retsopfattelse på området prøvet.
Ministeriet har derfor biinterveneret i sagen til fordel for Sikkerhedsstyrelsen.
Kammeradvokaten har på vegne af myndighederne den 29. februar 2024 afgivet et
samlet svarskrift og interventionsindlæg. Af dette skrift fremgår myndighedernes
argumentation i nærmere detaljer. Jeg vedlægger skriftet til udvalgets orientering.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2