Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2839173_0001.png
NOTAT
Opfølgning på udmøntning af 600 mio. kr. til psykiatrien fra Aftale
om finansloven for 2020
Der følges op på hvordan udmøntningen af Finanslovsmidlerne på 600 mio. kr. til
psykiatrien er afspejlet i regionernes prioritering og kapaciteten i psykiatrien.
Regeringen blev sammen med de øvrige aftalepartier i Aftale om finansloven for
2020 enige om at styrke psykiatrien med 600 mio. kr. årligt fra 2020 og frem. Der
er i aftalen enighed om, at udmøntningen af finanslovsmidlerne skal afspejles i
bedre normeringer og en øget kapacitet til gavn for patienterne. Det er hensigten
at en forbedret kapacitet med flere hænder kan medvirke til at nedbringe brugen
af tvang samt styrke behandlingskvaliteten i psykiatrien.
Som en del af udmøntningsaftalen mellem regeringen og Danske Regioner er det
aftalt, at der årligt skal følges op på aftalen ved at følge udviklingen inden for fire
indikatorer. Indeværende notat udgør første årlige opfølgning for 2021.
Der følges op på følgende overordnede indikatorer for kapaciteten og kvaliteten
af psykiatrien, som finanslovsmidlerne er tiltænkt at komme til gavn:
Udviklingen i antallet af sengepladser i psykiatrien, herunder i
retspsykiatrien
Udgiftsniveauet på psykiatriområdet
Udviklingen i antallet af genindlæggelser
Udviklingen i anvendelsen af tvang i psykiatrien
Mens de første to indikatorer særligt kan anvendes til at følge op på den
kapacitetsmæssige udvikling og den økonomiske prioritering af psykiatrien
anvendes de to sidste indikatorer som et mål for kvaliteten af den behandling, der
gives i psykiatrien.
Sundhedsministeriet, Finansministeriet og Danske Regioner er blevet enige om, at
omsætte disse til 8 konkrete indikatorer, hvor flere af disse tager udgangspunkt i
eksisterende indikatorer og opgørelser fra Sundhedsdatastyrelsen og Danmarks
Statistik. Dette sigter mod både at sikre en vis armslængde ift. opgørelsesmetode
samt for at fremme genkendelighed og gennemskuelighed for stat og regioner.
Hver af disse beskrives i flere detaljer i opgørelsen for hver af de overordnede
indikatorer nedenfor.
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvordan regionerne har disponeret anlægsmidlerne, som regionerne er blevet tilført med midler fra psykiatriaftalerne i 2020-2023
Der bør i tolkningen af udviklingen for en række af indikatorerne særligt tages
forbehold for, at denne første opfølgning omfatter en periode, hvor der har været
en relativ kort, begrænset periode til at finde konkret anvendelse for midlerne i.
Det tager forventeligt længere tid før en øget prioritering og opnormering kan få
gennemslag i forhold til opfølgningspunkterne for øget anlægs- og sengekapacitet
og kvalitet i psykiatrien. Dette forbehold gør sig altså særligt gældende for
tolkningen af kvalitetsindikatorerne, hvor det dog fortsat er centralt at regionerne
vedholder fokus på at sikre en høj kvalitet af den psykiatriske behandling, som
minimerer akutte genindlæggelser samt anvendelsen af tvangsforanstaltninger.
Dertil kommer, at der i opfølgningen for 2020 bør tages forbehold for at
psykiatrien såvel som det øvrige sundhedsvæsen i 2020 har været præget af
COVID-19. COVID-19 epidemien har for regionerne udgjort et uforudsigeligt stød
både i forhold til befolkningens somatiske og psykiatriske sygdomme samt i
forhold til hvornår man lader sig indlægge.
Indikatorerne er opgjort regionsvis og for hele landet, mens opfølgningen for
indikatorerne betragtes på landsplan idet aftalen udgør en samlet aftale for
regionerne under ét.
1. Antal sengepladser i psykiatrien
Til opfølgning på udviklingen i antallet af sengepladser i psykiatrien tages tre mål i
betragtning; 1) Implementeringsplaner for etablering af flere psykiatriske
sengepladser, 2) Antal sundhedsfagligt personale ansat i psykiatrien samt 3) Antal
normerede sengepladser i psykiatrien
En del af finanslovsmidlerne udmøntes til anlægsinvesteringer og det tager derfor
tid, inden det slår igennem som sengepladser, der kan indgå i afdelingernes
normeringer. Det er derfor vurderet, at der for at give et mere fyldestgørende
billede af udviklingen i antallet sengepladser i psykiatrien, at der både skeles til de
konkrete planer for kapacitetsopbygningen, men samtidig afdækkes om der er en
igangværende opnormering af hhv. personale i psykiatrien og de normerede
sengepladser.
Indikatoren for antal patientrettet personale inddrages for at indfange den
kapacitetsopbygning, som ikke afhænger af gennemførsel af anlægsinvesteringer.
Samtidig fremgår det af aftaleteksten, at midlerne i overvejende grad skal styrke
kapaciteten gennem mere personale.
1.a) Opfølgning på anlægsplaner for etablering og udvidelse af antallet af
sengepladser herunder retspsykiatriske pladser
Danske Regioner har til denne opfølgning indsamlet indberetninger fra regionerne
om deres planer for etablering og udvidelse af sengepladser i psykiatrien.
Samtlige regioner har planer om at anvende finanslovsmidlerne til at udvide
antallet af sengepladser psykiatrien og særligt i retspsykiatrien. Tillige har flere
regioner til Danske Regioner indberettet, at de planlægger også at omsætte nogle
af de øgede driftsmidler til udvidelse af sengepladskapaciteten.
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvordan regionerne har disponeret anlægsmidlerne, som regionerne er blevet tilført med midler fra psykiatriaftalerne i 2020-2023
2839173_0003.png
Samtidig planlægger regionerne også at anvende midlerne til at forbedre
kvaliteten af de eksisterende afsnit i Region Syddanmark fx ved etablering af et
fælles somatisk og psykiatrisk spiseforstyrrelsesafsnit på OUH, mens Region
Hovedstaden tilfører flere midler til igangværende projekt for Ny Psykiatri
Bispebjerg.
./.
På baggrund af Danske Regioners redegørelse vurderes det, at finanslovsmidlerne
er med til at finansiere omkring 110 nye sengepladser i psykiatrien, hvoraf 66 er
på retspsykiatriske afsnit.
1.b) Opfølgning på antal personale i psykiatrien
Der er ved udgangen af 2020 ansat cirka 12.450 fuldtidspersoner på psykiatriske
sygehuse/afdelinger, hvilket er en stigning på ca. 360 fuldtidsbeskæftigede
svarende til 3 pct. i forhold til 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Antal fuldtidsbeskæftigede med patientrettede funktioner ansat i psykiatrien
2019
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
1.026
2.537
2.528
4.497
1.507
12.096
2020
1.052
2.644
2.605
4.564
1.587
12.452
Udvikling, antal
fuldtidsbesk.
26
107
77
67
80
357
Anm.:
Kilde:
Personale med patientrettede funktioner dækker over læger, sygeplejersker, farmaceuter, psykomotoriske-, ergo-
og fysioterapeuter, kliniske diætister, plejehjemsassistenter, social- og sundhedsassistenter samt –hjælpere, øvrigt
plejepersonale, psykologer, pædagogisk personale, socialrågivere, lægesekretærer og portører.
Sundhedsdatastyrelsen på baggrund af KRL
Stigningen i antallet af personale med patientrettede funktioner dækker over en
stigning i samtlige personalegrupper, hvor der særligt er beskæftiget flere læger
og sygeplejersker i psykiatrien.
1.c) Antal normerede sengepladser i psykiatrien
De er siden 2019 sket en stigning fra 3.098 til 3.141 normerede sengepladser på
landsets psykiatriske afdelinger,
jf. tabel 2.
Stigningen på 43 normede
sengepladser svarer til en forøgelse på 1,3 pct.
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvordan regionerne har disponeret anlægsmidlerne, som regionerne er blevet tilført med midler fra psykiatriaftalerne i 2020-2023
2839173_0004.png
Tabel 2
Antal normerede sengepladser på psykiatriske afdelinger, ultimo året
2019
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
270
536
581
1.175
536
3.098
2020
266
534
613
1.194
534
3.141
Udvikling
-4
-2
32
19
-2
43
Kilde:
Sundhedsdatastyrelsen
Omsætning af finanslovsmidlerne til en øget kapacitet i psykiatrien skal således
både ses i lyset af de planlagte anlægsprojekter for etablering af nye sengepladser
og en samtidig opnormering af patientrettet personale og sengepladser på de
psykiatriske afdelinger.
2. Udgiftsniveauet på psykiatriområdet
For regnskab 2020 har regionerne anvendt 369 mio. kr. mere til psykiatrien i
sammenligning med 2019, jf. tabel 3.
Tabel 3
Afholdte driftsudgifter vedr. psykiatriske sygehuse, mio. kr., 2020-pl
2019
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
718
1.713
1.927
3.186
1.316
8.860
2020
762
1.826
1.964
3.296
1.382
9.229
Udvikling
44
113
37
110
66
369
Anm.:
Kilde:
Regnskab 2019 er korrigeret for opgaveændringer og tekniske justeringer.
Danmark Statistik samt indberetning fra Danske Regioner
Regionerne har således fundet anvendelse for langt de fleste af de tilførte
driftsmidler på 450 mio. kr. i 2020. Mindreforbruget ift. de udmøntede
driftsmidler skal ifølge Danske Regioner ses i lyset af at udmøntningsaftalen først
blev indgået i maj 2020, hvilket har betydet et flere regionale prioriteringer kun
har fået halvårsvirkning.
Der er forudsat et driftsløft på mindst 450 mio.kr. fra budget 2020 til 2021 som
følge af udmøntningen af finanslovaftale for 2020. Det fremgår af tabel 4 at
regionerne har budgetteret 515 mio. kr. yderligere til psykiatrien i forhold til
budget 2020.
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvordan regionerne har disponeret anlægsmidlerne, som regionerne er blevet tilført med midler fra psykiatriaftalerne i 2020-2023
2839173_0005.png
Tabel 4
Budgetterede driftsudgifter vedr. psykiatriske sygehuse, mio. kr., 2021-pl
2020
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
765
1.790
1.972
3.356
1.329
9.213
2021
810
1.877
2.093
3.544
1.405
9.728
Ændring
44
87
120
188
76
515
Anm.:
Kilde:
Budget 2020 er korrigeret for PL-rul samt tekniske justeringer vedr. opgaveflytninger i regionerne samt
psykiatriens andel af IT og administration.
Danmark Statistik samt indberetning fra Danske Regioner
3. Udvikling i andel akutte genindlæggelser i psykiatrien
Der er overordnet set sket en stigning i andelen af akutte genindlæggelser i
psykiatrien fra 2019 til 2020,
jf. tabel 5.
Dette kan tyde på at det er centralt, at
regionerne i samarbejde med kommunerne fremadrettet vedholder et fokus på at
nedbringe andelen af akutte genindlæggelser, hvor dette er muligt. Dog må der
for denne opgørelse, som nævnt indledningsvis, tages forbehold for at kapacitets-
og normeringsforbedringer tager tid for at slå igennem i behandlingskvaliteten.
Samtidig må data for udviklingen fra 2019 til 2020 tolkes varsomt idet
omlægningen til LPR3 har påvirket data for perioden, samt at COVID-19 har
betydet en væsentlig aktivitetsnedgang i psykiatrien i 2020.
Tabel 5
Andel akutte genindlæggelser (inden for 30 dage) i psykiatrien
2019
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
17,4
23,3
21,4
22,9
21,4
22,2
2020
16,9
25,6
21,3
23,8
22,8
23,2
Udvikling, pct.-point
-0,5
2,3
0,0
0,9
1,4
0,9
Anm.:
Kilde:
Der er databrud i 2019 grundet overgang til en nye version af Landspatientregistret (LPR3) og sammenligninger på
tværs af årene før og efter skal foretages med ekstra varsomhed.
Sundhedsdatastyrelsen
4. Anvendelse af tvang i psykiatrien
Til opfølgning på udviklingen i anvendelsen af tvang i psykiatrien indgår to mål for
anvendelsen af tvang i psykiatrien; andel og antal af indlagte personer, der
berøres af en tvangsforanstaltning.
Begge indikatorer inddrages, fordi andelen af indlagte, som berøres af en
tvangsforanstaltning, vil påvirkes i nedadgående retning helt mekanisk, hvis en
øget kapacitet i psykiatrien medfører, at personer, som ikke tidligere er
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvordan regionerne har disponeret anlægsmidlerne, som regionerne er blevet tilført med midler fra psykiatriaftalerne i 2020-2023
2839173_0006.png
blevet indlagt, indlægges. Betragtes andelen alene vil en udvikling heri således
ikke nødvendigvis afspejle, at der anvendes mindre tvang. For at vurdere om der
sker en reel reduktion i anvendelsen af tvang i psykiatrien suppleres der derfor
med udviklingen i antallet af indlagte personer, der berøres af en
tvangsforanstaltning.
Indikatorer 4a) Andel personer berørt af tvangsforanstaltning i forhold til antal
indlagte og 4b: Antal personer berørt af tvangsforanstaltning
Der er sket stigning i andelen af personer berørt af tvangsforanstaltninger på 0,9
procentpoint i 2020 i forhold til 2019,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Udvikling i andel personer berørt af en tvangsforanstaltning i forhold til antal indlagte
2019
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
25,7
24,8
19,1
23,0
21,7
22,3
2020
26,8
25,1
20,3
24,2
20,9
23,2
Udvikling, pct.-point
1,1
0,3
1,2
1,2
-0,8
0,9
Anm.:
Kilde:
Der er databrud i 2019 grundet overgang til en nye version af Landspatientregistret (LPR3) og sammenligninger på
tværs af årene før og efter skal foretages med ekstra varsomhed.
Sundhedsdatastyrelsen
Samtidig er antallet af personer berørt af en tvangsforanstaltning også steget fra
2019 til 2020 idet sammenlagt 119 flere personer har været berørt i 2020, jf. tabel
7.
Tabel 7
Udvikling i antal personer berørt af en tvangsforanstaltning
2019
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Hele landet
Kilde:
Sundhedsdatastyrelsen
2020
603
1.236
1.310
2.342
849
6.187
Udvikling, antal personer
19
50
-16
89
-45
119
584
1.186
1.326
2.253
894
6.068
Samlet set kan det konstateres, at der har været en stigning i anvendelsen af
tvang på de psykiatriske afdelinger. I nærværende belysning er ikke taget stilling
til om udviklingen kan skyldes gennemslag i ændring i typen af anvendte
tvangsforanstaltninger. I Sundhedsstyrelsens ‘Monitorering af tvang i psykiatrien’
Side 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 322: Spm. om, hvordan regionerne har disponeret anlægsmidlerne, som regionerne er blevet tilført med midler fra psykiatriaftalerne i 2020-2023
for 2020 beskrives dog en nedgang i anvendelsen af bæltefiksering, men en
stigning i bl.a. anvendelse af akut beroligende medicin samt fastholdelse.
Udviklingen kan tyde på at det er centralt, at regionerne fremadrettet vedholder
et fokus på at nedbringe anvendelsen af tvangsforanstaltninger, hvor dette er
muligt. Dog må der for denne opgørelse, som nævnt indledningsvis og ovenfor,
tages forbehold for at kapacitets- og normeringsforbedringer tager tid for at slå
igennem i behandlingskvaliteten. Samtidig må udviklingen fra 2019 til 2020 tolkes
varsomt sfa. LPR3-omlægning og COVID-19.
Side 7