Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2835235_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 07-03-2024
Enhed: Borgernær Sundhed
Sagsbeh: alkr
Sagsnr.:2024 - 2482
Dok. nr.: 102567
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 299 (Alm. del), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 9. februar.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 299:
”Kan
ministeren bl.a. i forlængelse af en sag fra Faxe Kommune omtalt på dr.dk 7/2-2024:
”Børnetandlæge aflyser igen og igen: Børn går med huller i tænderne i flere måneder” svare
på, hvad reglerne er for behandling af børns akutte tandsmerter og alvorlig caries i den
kommunale tandpleje?”
Svar:
Det er kommunalbestyrelsen, som har ansvaret for at tilbyde alle børn og unge under
22 år vederlagsfri forebyggende og behandlende tandpleje efter sundhedsloven. Det
gælder for alle børn og unge, der er født efter den 31. december 2003 og som har
bopæl i kommunen (udvidelsen til de 18-21-årige indfases løbende frem mod
udgangen af 2025).
Det fremgår af Bekendtgørelse om tandpleje, at børne- og ungdomstandplejen, som
kommunerne skal tilbyde efter sundhedsloven, skal omfatte 1) Generel forebyggelse
og sundhedsfremme, herunder oplysningsvirksomhed m.v. 2) Undersøgelser af tand-,
mund- og kæberegionens udvikling og sundhedstilstand. 3) Individuel forebyggelse,
herunder oplysning af den enkelte samt forældre. 4) Behandling af anomalier,
læsioner og sygdomme i tand-, mund- og kæberegionen og tandregulering
(…).”
Det fremgår af Sundhedsstyrelsens vejledning om omfanget og kravene til den
kommunale tandpleje under afsnit 2.5.7 om nødbehandling og tandskader at:
”Nødbehandling
som følge af akut opståede tand-, mund- og kæbeproblemer bør
kunne foretages umiddelbart, selv om den akut opståede situation finder sted uden
for barnets/den unges bopælskommune, eller selv om den akutte nødbehandling må
foretages hos en tandlæge/tandplejer, som ikke normalt har ansvaret for den
pågældendes tandpleje og at behandlingen ellers vil være omfattet af regler vedr.
godkendelse af behandlingstilbud og visitation af behandlinger foretaget i praksis (jf.
tandplejebekendtgørelsen § 3 stk. 5 og 6 og § 4 stk. 4 og 6).
For at undgå efterfølgende problemer omkring afholdelse af udgiften forbundet med
nødbehandling, bør denne udelukkende omfatte de indgreb, som er nødvendige for
at afhjælpe den akutte situation og for at sikre, at patientens orale tilstand er sådan,
at videre behandling kan foregå hos den tandlæge/tandplejer/kommunale klinik,
hvor barnets/den unges tandpleje normalt foregår. Andet kan dog være aftalt i den
enkelte region.
Med henblik på at reducere uklarheder omkring betaling af nødbehandling for børn
og unge, der eventuelt har valgt andet behandlingstilbud end det, bopælskommunen
vederlagsfrit stiller til rådighed, sendes den fulde regning for nødbehandling til
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 299: Spm. om reglerne for behandling af børns akutte tandsmerter og alvorlig caries i den kommunale tandpleje
bopælskommunen. Denne sender regningen videre til behandlerkommunen, såfremt
barnet/den unge har valgt tandpleje i en anden kommune end bopælskommunen,
eller opkræver eventuel egenbetaling hos forældremyndighedsindehaver, såfremt
barnet/den unge efter eget valg modtager tandpleje hos praktiserende tandlæge og
tandplejer.
I forbindelse med tandskader skal det pointeres, at børne- og ungdomstandplejen
omfatter nødvendig behandling, hvad enten skaden kan tilregnes skadelidte eller
tredjemand, og der sondres ikke mellem forsæt og uagtsomhed, eller om skaden er
sket i skoletiden eller i fritiden.”
./.
For så vidt angår regler om organisering af børne- og ungdomstandplejen og regler
for behandlerskift henviser jeg til mine svar på SUU alm. del spm. 290 og SUU alm.
dem spm. 291.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2