Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
2825594_0001.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 263
Sagsnr.: 2208964
Offentligt
CONFIDENTIAL
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
23. juni 2022
British American Tobacco
Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark
Tel + 45 39 55 63 00
CVR 13801134
www.bat.com
OM FORSTÅELSEN AF MÆRKNINGSKRAVENE I BEKENDTGØRELSEN OM MÆRKNING
OG SUNDHEDSADVARSLER PÅ TOBAKSSURROGATER
Til Sundhedsministeriet
Vi, British American Tobacco Denmark A/S ("BAT"), retter henvendelse til Sundhedsministeriet med
henblik på at opnå en bekræftelse på vores forståelse af mærkningskravet i § 2, nr. 1, i
bekendtgørelse nr. 462 af 18. marts 2021 om mærkning og sundhedsadvarsler på tobakssurrogater
("Bekendtgørelsen"), da Sundhedsministeriet som regeludstedende myndighed har ansvaret for
Bekendtgørelsen.
Ifølge § 2, nr. 1 i Bekendtgørelsen om mærkning af tobakssurrogater skal
"…hver enkeltpakning og eventuel ydre emballage af tobakssurrogater […]
indeholde følgende oplysninger på dansk: 1) En liste over alle de
ingredienser, der indgår i produktet i aftagende orden efter vægt."
Baggrunden for denne henvendelse er, at vi den 7. april 2022 modtog et vejledningsbrev fra
Sikkerhedsstyrelsen (sagsnr. PRT-01-001989) (bilag 1) om et af vores konkrete produkter, hvori
Sikkerhedsstyrelsen - som noget nyt og helt uden forvarsel - anførte følgende om mærkningskravet i
den anførte bestemmelse:
"Vi har konstateret, at der ikke er overensstemmelse mellem antallet af
ingredienser, der er angivet på emballagen, og antallet af ingredienser der
er indberettet til Sikkerhedsstyrelsen. Du skal sikre dig, at alle ingredienser,
der indgår i produktet og er indberettet til Sikkerhedsstyrelsen, også fremgår
af emballagen i aftagende orden efter vægt. Der er her ingen
bagatelgrænse, hvorfor alle ingredienser, der indgår i produktet, skal
fremgå af emballagen. Det bemærkes, at der på emballagen ikke er krav
om at angive selve mængden for de enkelte ingredienser.
I den forbindelse gør vi opmærksom på, at navngivningen af ingredienser,
skal muliggøre en entydig identifikation af de pågældende ingredienser. Det
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
2825594_0002.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0 Sagsnr.: 2208964
er således ikke tilladt at benytte samlebetegnelser som eksempelvis
’aroma’."
Årsagen til, at der ikke er overensstemmelse mellem antallet af ingredienser, der er indberettet til
Sikkerhedsstyrelsen, og antallet af ingredienser, der er angivet på emballagen, skyldes imidlertid, at
både BAT og alle andre producenter af fortrolighedshensyn, såvel som af praktiske hensyn, i
forbindelse med
mærkningen
f.eks. angiver aromaer som en samlet betegnelse. I forbindelse med
indberetningen
til Sikkerhedsstyrelsen har BAT derfor også angivet, at oplysningerne om
ingredienserne er fortrolige.
Til illustration af, at alle producenter benytter sig af samlebetegnelser som f.eks. aromaer
vedlægges billeder af emballagen for alle nikotinposer på det danske marked som bilag 2.
Sikkerhedsstyrelsen har efterfølgende ved e-mail af 14. juni 2022 fastholdt sin fortolkning af kravet i
den anførte bestemmelse (bilag 3) og samtidig henvist til Sundhedsministeriet for yderligere
bemærkninger.
Som det uddybes nedenfor savner Sikkerhedsstyrelsens fortolkning af bekendtgørelsens § 2, nr. 1,
for det første hjemmel, da den går ud over den bemyndigelse til at fastsætte regler om mærkning af
og emballage på tobakssurrogater, som er fastsat i tobaksvarelovens § 22c.
For det andet vil en sådan fortolkning undergrave og kollidere med beskyttelsen af
forretningshemmeligheder, idet producenter af tobakssurrogater reelt vil blive tvunget til at
offentliggøre deres forretningshemmeligheder.
Hvis Sikkerhedsstyrelsens fortolkning fastholdes, vil det således reelt betyde, at BAT - hvis
tobakssurrogat LYFT (nu VELO) har været på markedet i 30 måneder og har opnået en
markedsledende position - i realiteten tvinges til enten at offentliggøre sine
forretningshemmeligheder, hvorved konkurrenter vil kunne kopiere BATs produkter og dermed
snylte på BATs enorme investeringer, eller trække sig fra markedet.
For det tredje stemmer Sikkerhedsstyrelsens fortolkning ikke overens med de enslydende krav om
angivelse af ingredienser inden for andre produktområder, der ikke bliver fortolket på samme måde.
Sikkerhedsstyrelsens fortolkning savner hjemmel i tobaksvareloven
Reguleringen af tobakssurrogater i tobaksvareloven og de tilhørende bekendtgørelser er et resultat
af den politiske aftale "National handleplan mod børn og unges rygning"
1
. Det fremgår eksplicit af
aftaleteksten til handleplanen, at reguleringen af nikotinprodukter skal sikre en
1
"…harmonisering af regler mellem tobak, e-cigaretter og nikotinprodukter".
(vores understregning)
Følgende fremgår desuden af Sundhedsministeriets kommenterede høringsnotat som kommentar til
de høringssvar om mærkningskravene, som ministeriet modtog i forbindelse med, at
Bekendtgørelsen blev sendt i høring
2
:
1
Aftaletekst - National handleplan mod børn og unges rygning.pdf (sum.dk)
Høringsnotat ifm. bekendtgørelse om mærkning og sundhedsadvarsler på tobakssurrogater.pdf
(windows.net)
2
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
2825594_0003.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0 Sagsnr.: 2208964
"Ministeriet bemærker, at bestemmelserne vedrørende oplysninger om
indhold er fastsat så de er tilsvarende bestemmelserne for elektroniske
cigaretter jf. bekendtgørelse nr. 499 af 30/05/2016." (vores understregning)
I overensstemmelse med den politiske hensigt blev der således fastsat regler om mærkning af
tobakssurrogater med oplysninger om ingredienser, som svarer til reglerne om mærkning af e-
cigaretter. Reglerne er da også enslydende:
Bekendtgørelse nr. 481 af 18. marts 2021 om
kvalitet, mærkning og alderskontrolsystem
m.v. af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere
("Bekendtgørelsen om mærkning af e-
cigaretter")
§ 12.
Hver enkeltpakning og eventuel ydre
emballage af elektroniske cigaretter og
genopfyldningsbeholdere med nikotin skal
indeholde en liste over:
1)
alle de ingredienser, der indgår i
produktet i aftagende orden efter vægt,
Bekendtgørelse nr. 462 af 18. marts 2021
om mærkning og sundhedsadvarsler på
tobakssurrogater
§ 2.
Hver enkeltpakning og eventuel ydre
emballage af tobakssurrogater skal indeholde
følgende oplysninger på dansk:
1) En liste over
alle de ingredienser, der
indgår i produktet i aftagende orden efter
vægt.
Det er således hævet over enhver tvivl, at reglerne om mærkning af tobakssurrogater med oplysninger
om ingredienser er identiske med de tilsvarende regler for e-cigaretter, og at de skal fortolkes på
samme måde.
Kravet om angivelse af ingredienser på enkeltpakningen og eventuel ydre emballage af e-cigaretter i
§ 12 i bekendtgørelsen om mærkning af e-cigaretter trådte i kraft den 7. juni 2016. Siden da har
Sikkerhedsstyrelsen - helt konsekvent og uden undtagelse - accepteret, at der for e-cigaretter
benyttes samlebetegnelsen "aromaer" på emballagens ingrediensliste.
§ 12 i bekendtgørelsen om mærkning af e-cigaretter har hjemmel i § 8 i lov om e-cigaretter, som
implementerer art. 20(4) i tobaksvaredirektivet (direktiv 2014/40/EF). Følgende fremgår af
lovbemærkningerne til § 8
3
:
"Det er ikke hensigten at fastsætte andre krav til produkternes mærkning
end dem, der fremgår af tobaksvaredirektivet artikel 20, stk. 4, og de
delegerede retsakter, som Europa-Kommissionen fastsætter efter
tobaksvaredirektivets artikel 27."
Det har således ikke været lovgivers hensigt at fastsætte strengere krav til mærkning af e-cigaretter,
end de krav, der følger af tobaksvaredirektivet, hvilket i øvrigt heller ikke ville have været muligt, da
tobaksvaredirektivet er et totalharmoniseringsdirektiv.
Mærkningskravet i art. 20(4) i tobaksvaredirektivet skal fortolkes på samme harmoniserede måde i
alle EU-lande. I de øvrige EU-medlemsstater anerkendes det således enten, at producenterne kan
benytte en samlebetegnelse for ingredienser som f.eks. smagsstoffer, som udgør under 0,1 % af den
færdigformulerede væske, eller også benyttes en bagatelgrænse, hvorefter ingredienser, der udgør
mindre end 0,1 % ikke behøver at angives på pakken.
Fortolkningen af mærkningskravene i de øvrige EU-lande er en naturlig konsekvens af, at hverken
mærkningskravene eller indberetningskravene i tobaksvaredirektivet skal fortolkes således, at
3
Forslag til lov om elektroniske cigaretter nr. 144 af 26. februar 2016.
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
2825594_0004.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0 Sagsnr.: 2208964
producenterne forpligtes til at offentliggøre deres forretningshemmeligheder. Følgende fremgår f.eks.
af direktivets præambelbetragtning 14 (ift. indberetningspligten for tobaksvarer):
"14. Det, at der i øjeblikket anvendes flere forskellige indberetningsformater,
gør det vanskeligt for fabrikanter og importører at opfylde deres
indberetningsforpligtelser, og gør det byrdefuldt for medlemsstaterne og
Kommissionen at sammenligne, analysere og drage konklusioner på
grundlag af de modtagne oplysninger. Derfor bør der indføres et fælles
format, som er obligatorisk at anvende ved indberetning af oplysninger om
ingredienser og emissioner. Der bør sikres størst mulig gennemsigtighed
for offentligheden i oplysninger om varerne, samtidig med at det påses, at
der på passende måde tages hensyn til tobaksvarefabrikanternes
forretningshemmeligheder." (vores understregning)
Specifikt i forhold til kravet om offentliggørelse af de indberettede oplysninger om e-cigaretter fremgår
følgende af art. 20 (8):
"Medlemsstaterne sikrer, at oplysninger modtaget i henhold til stk. 2 gøres
offentligt tilgængelige på et websted. Medlemsstaterne tager ved
offentliggørelsen af disse oplysninger behørigt hensyn til behovet for
beskyttelse af forretningshemmeligheder." (vores understregning)
Det er således klart, at tobaksvaredirektivets oplysningskrav skal fortolkes i lyset af hensynet til
beskyttelsen af producenternes forretningshemmeligheder.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorvidt oplysninger om ingredienser kan udgøre
forretningshemmeligheder (som også vil blive uddybet nedenfor under pkt. 2), fremgår følgende af §
6 i bekendtgørelse om anmeldelse af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere m.v.:
"§ 6. Ved anmeldelsen i Central Entry Gate skal fabrikanten og importøren
markere
alle
de
oplysninger,
som
de
betragter
som
forretningshemmeligheder eller på anden måde fortrolige. Efter anmodning
skal der gives en begrundelse for, at de pågældende oplysninger anses
som forretningshemmeligheder eller fortrolig.
Stk. 2. Ved Kommissionens brug af oplysninger modtaget i forbindelse med
anmeldelsen i systemet anses følgende i princippet ikke for at være
forretningshemmeligheder eller fortrolige oplysninger:
1) Ingredienser anvendt i mængder på over 0,1 % af den færdigformulerede
væske. (…)"
Det er således anerkendt af både EU Kommissionen, som administrerer Central Entry Gate (EU-
CEG), og den danske lovgiver, at ingredienser anvendt i e-cigaretter i mængder på under 0,1 % af
den færdigformulerede væske kan udgøre forretningshemmeligheder.
Selve det forhold, at man i forbindelse med indberetningen af tobakssurrogater og anmeldelse af e-
cigaretter kan anføre, at nogle af ingredienserne er fortrolige, illustrerer også med al tydelighed, at
disse oplysninger udgør forretningshemmeligheder, som ikke skal offentliggøres og som
konkurrenter ikke skal kunne søge aktindsigt i.
På baggrund af ovenstående står det således klart, at kravene til mærkning af e-cigaretter med
oplysninger om ingredienser er totalharmoniseret på EU-niveau og skal tage højde for
producenternes forretningshemmeligheder, at ingredienser anvendt i mængder på under 0,1 % af
den færdigformulerede væske netop kan udgøre og reelt betragtes som forretningshemmeligheder,
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
2825594_0005.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0 Sagsnr.: 2208964
samt at de øvrige EU-lande ikke stiller krav om, at producenterne skal angive samtlige ingredienser
uden mulighed for under visse omstændigheder at anvende en samlebetegnelse.
Da kravene til mærkning af tobakssurrogater med oplysninger om ingredienser samtidig er identiske
med kravene for e-cigaretter, savner Sikkerhedsstyrelsens fortolkning af § 2, nr. 1, i
Bekendtgørelsen derfor hjemmel i både bekendtgørelsen og tobaksvarelovens § 22c.
For at bringe reglerne i overensstemmelse med kravene for e-cigaretter, bør det derfor være muligt
at benytte samlebetegnelser for ingredienser, som f.eks. smagsstoffer, med en vægt på under 0,1 %
af nikotinposens indhold.
Fortolkningen må ikke undergrave eller kollidere med beskyttelse af
forretningshemmeligheder
2
Sikkerhedsstyrelsens - helt nye - fortolkning vil undergrave og kollidere med beskyttelsen af BATs
og andre producenters forretningshemmeligheder.
Forretningshemmeligheder udgør helt afgørende aktiver for erhvervsdrivende. Det anerkendes i
forarbejderne til lov om forretningshemmeligheder, hvor følgende fremgår af de generelle
bemærkninger på side 8
4
:
"Hemmeligholdelsen af oplysninger skal sikre, at virksomhederne kan
udnytte deres investeringer i forskning og udvikling fuldt ud, og
forretningshemmelighederne kan have stor økonomisk værdi for de enkelte
virksomheder. Uretmæssig erhvervelse, brug og videregivelse af
forretningshemmeligheder kan omvendt medføre store tab for indehaverne
af forretningshemmeligheden, samtidig med at de uretmæssige erhververe
snylter på det arbejde og de investeringer, som ligger til grund for
hemmeligholdelsen. Den slags uretmæssige handlinger skader
samfundsøkonomien, da de bringer fremtidige investeringer i forskning,
udvikling og innovation i fare og underminerer tilliden til videndeling og
teknologioverførsel. Dette kan påvirke forretningsrisikoen og incitamentet til
innovation."
Lovgiver har således - med god grund - ønsket en stærk beskyttelse af forretningshemmeligheder.
Der må derfor gælde en meget klar formodning imod, at lovgiver i anden lovgivning skulle have haft
en intention om at afkræve, at en virksomhed skal løfte sløret for sine forretningshemmeligheder,
medmindre dette fremgår klart af lovgivningen. Dette er ikke tilfældet for så vidt angår kravene til
mærkning af tobakssurrogater - snarere tværtimod som redegjort for under pkt. 1.
Øvrig lovgivning skal tværtimod i videst muligt omfang fortolkes på en måde, der respekterer
erhvervsdrivendes forretningshemmeligheder, da formålet med at beskytte
forretningshemmeligheder ellers undermineres.
Hvis mærkningskravene indebar, at BAT var forpligtet til at offentliggøre alle ingredienser enkeltvist,
ville det være ensbetydende med, at BAT for at blive på markedet reelt vil blive tvunget til at
offentliggøre den fulde "opskrift" for BAT's tobakssurrogater, hvorved en meget værdifuld
forretningshemmelighed vil blive offentliggjort og dermed gå tabt. Det gør i den forbindelse ikke nogen
forskel, at der ikke i medfør af mærkningskravene er krav om angivelse af ingrediensernes mængde,
da en fagperson med almindeligt kendskab til produktionsprocessen for denne type produkt vil kunne
4
Forslag til lov om forretningshemmeligheder nr. 125 af 10. januar 2018.
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
2825594_0006.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0 Sagsnr.: 2208964
gennemskue produktets sammensætning ud fra den fulde ingrediensliste, selvom mængden af de
enkelte ingredienser ikke er oplyst. Det vil dermed give konkurrenterne mulighed for frit at kopiere
produktet og dermed snylte på BATs enorme investeringer i produktudvikling.
Det er væsentligt at bemærke, at beskyttelse som forretningshemmeligheder reelt ofte er den eneste
form for beskyttelse, som kan opnås til denne form for produkt. Det er samtidig kutyme i branchen, at
underleverandører af de smagsstoffer, som indgår i samlebetegnelsen "aroma", anser
sammensætningen af smagsstoffer for at være forretningshemmeligheder og forpligter BAT til at
hemmeligholde disse, netop fordi de ikke ønsker, at konkurrenter skal kunne kopiere denne unikke
sammensætning.
En fortolkning, der tvinger BAT til at offentliggøre sine meget værdifulde forretningshemmeligheder,
vil derfor reelt indebære, at BAT berøves det aktiv, som forretningshemmelighederne udgør. Dette
er i strid med såvel formålet med beskyttelsen af forretningshemmeligheder i lov om
forretningshemmeligheder samt med artikel 17 i EU's Charter om grundlæggende rettigheder, der
fastslår, at ingen må berøves sin ejendom, medmindre det skønnes nødvendigt i samfundets
interesse, og sker i de tilfælde og på de betingelser, der er fastsat ved lov, og mod rimelig og rettidig
erstatning for tabet.
Sikkerhedsstyrelsens fortolkning stemmer ikke overens med de lignende krav til angivelse
af ingredienser inden for andre områder
3
Ligesom på tobaksområdet gælder der også efter fødevarelovgivningen krav om, at emballagen for
færdigpakkede fødevarer skal mærkes med alle fødevarens ingredienser.
Det fremgår således af art. 9(1)(b) i fødevareinformationsforordningen (1169/2011/EU), at
ingredienslisten udgør obligatorisk fødevareinformation, og ingredienslisten skal bestå af
"en
opregning af samtlige ingredienser i fødevaren efter faldende vægt henført til fremstillingstidspunktet",
jf. forordningens art. 18(1).
Ordlyden af fødevareinformationsforordningens art. 18(1), hvorefter
samtlige
ingredienser skal
angives, må anses for at være mindst lige så restriktiv, som § 2, nr. 1, i Bekendtgørelsen, hvorefter
alle
ingredienser skal angives.
Ikke desto mindre fremgår det eksplicit af bilag VII, del D, til fødevareinformationsforordningen, at
aromaer kan angives på følgende måde i ingredienslisten:
"Aromaer angives ved en af følgende betegnelser:
»aroma(er)« eller ved en mere specifik definition eller en beskrivelse af
aromaen, hvis den aromagivende bestanddel indeholder aromastoffer som
defineret i litra b), c), d), e), f), g) og h) i artikel 3, stk. 2, i forordning (EF) nr.
1334/2008" (…) (vores understregning)
Inden for fødevareområdet tillades samlebetegnelsen "aromaer" således for angivelsen af
aromastoffer i ingredienslisten på fødevarer.
Det bemærkes samtidig, at bilag VII til fødevareinformationsforordningen - herunder den ovenfor
citerede bestemmelse i del D - udgør en
præcisering
af kravet om, at samtlige ingredienser skal
angives i ingredienslisten og således ikke er en
undtagelse
til dette krav. Kravet om, at alle/samtlige
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
2825594_0007.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0 Sagsnr.: 2208964
ingredienser skal angives, indebærer således ikke, at man ikke kan benytte samlebetegnelser for
nogle af ingredienserne.
Det bemærkes endvidere, at samtlige af de aromastoffer, som BAT benytter samlebetegnelsen
"aroma" for, har såkaldt "food grade", dvs. er godkendt til brug i fødevarer.
Såfremt tobakssurrogaterne var et fødevareprodukt, ville det således utvivlsomt være i
overensstemmelse med lovgivningen, at benytte betegnelsen "aroma" for disse stoffer på
ingredienslisten.
Der gælder desuden de samme mærkningsregler for kosttilskud, idet det blot fremgår af § 9, stk. 2, i
kosttilskudsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1239 af 27. november 2017), at koststilskud skal
opfylde de generelle mærkningsbestemmelser, der er fastsat i fødevareinformationsforordningen.
Selv på området for lægemidler, hvor forbrugersikkerhed er et helt afgørende hensyn, er det som
udgangspunkt også muligt at angive aromaer i indlægssedlen ved hjælp af samlebetegnelser. Det
fremgår således af EU Kommissionens Guideline 2C om mærkning af hjælpestoffer i
humanmedicinske lægemidler
5
, pkt. 3, at aromastoffer som udgangspunkt kan angives i generelle
termer som f.eks. "orange flavour" eller "citrus fragrance".
Der er intet i forarbejderne til hverken tobakslovgivningen eller e-cigaretlovgivningen, der indikerer, at
kravene til mærkning af ingredienser skulle være mere restriktive end lignende krav inden for andre
produktområder. Det er da også de samme beskyttelseshensyn, der ligger bag mærkningskravene
inden for tobaks- og fødevareområdet.
Mærkningskravene for tobakssurrogater og e-cigaretter skal derfor fortolkes i overensstemmelse med
de lignende krav inden for andre produktområder, og det bør derfor være i overensstemmelse med
reglerne at benytte samlebetegnelser som "aromaer" for de meget små mængder aromastoffer, som
er tilsat produkterne.
Det er samtidig også svært at se, hvilke forbrugerbeskyttelseshensyn, der skulle begrunde et krav
om, at alle individuelle aromastoffer skal fremgå med navn i forbindelse med mærkningen. Det er her
vigtigt at understrege, at BAT naturligvis overholder alle mærkningskrav, der er fastsat i medfør af
forordningen om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger (1272/2008/EF)
("CLP-forordningen").
4
De praktiske og økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstyrelsens fortolkning
Selv hvis Sikkerhedsstyrelsens fortolkning af mærkningskravene rent faktisk var i
overensstemmelse med lovgivningen, vil det rent lavpraktisk ikke være muligt at angive alle
ingredienserne enkeltvist på emballagen til BATs tobakssurrogat VELO grundet pladsmangel. Det er
samtidig vigtigt for os at understrege, at BAT ikke har i sinde at give afkald på sine
forretningshemmeligheder på dette uretmæssige grundlag. Hvis Sundhedsministeriet bekræfter
Sikkerhedsstyrelsens fortolkning af mærkningskravene, ser BAT derfor ingen anden udvej end at få
prøvet spørgsmålet ved domstolene.
Hvis BAT i yderste konsekvens er nødsaget til at trække sine markedsledende LYFT produkter fra
det danske marked som følge af Sikkerhedsstyrelsens vidtgående og uhjemlede fortolkning, vil det
endvidere have ganske alvorlige og omfattende økonomiske konsekvenser for BAT. I så fald vil
5
Excipients GL- after the Stakeholder Consultation_post 9-Oct-17 F2F (europa.eu)
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 263: MFU spm. om ministeren vil genoverveje at give udvalget fyldestgørende og indholdsmæssige svar på SUU alm. del - spm. 569-582, 2022-23, 2. saml.?
2825594_0008.png
Dok.nr.: 2706293 Titel: Henvendelse fra BATpdf Aktnr.: 0 Sagsnr.: 2208964
både Sikkerhedsstyrelsen og Sundhedsministeriet blive mødt af et erstatningskrav til dækning af
BAT's fulde tab, herunder såvel afskrivningstabet som tabt fortjeneste.
Vi forbeholdes os således alle rettigheder af enhver art.
-0-
Vi står naturligvis til rådighed for en nærmere drøftelse af problemstillingen, hvis
Sundhedsministeriet ønsker det.
Kopi af nærværende brev er ligeledes sendt til Sikkerhedsstyrelsen til orientering.
Vi ser frem til at høre fra jer.
Med venlig hilsen
Marc Yang Lauridsen
Government Affairs Manager
+45 23 81 97 32
[email protected]
British American Tobacco Denmark A/S (House of Prince) | Bernstorffsgade 50
1577 Copenhagen V
Denmark - CVR 13801134 | A member of the British American Tobacco Group