Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh.: Victoria Ladegaard Nellemann
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 5164
Dok. nr.: 50154
Dato: 14-11-2023
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
[Tirsdag den 21. november 2023 kl. 15-16, Folketingets Sundhedsudvalg]
Taletid: ca. 8 minutter
Antal ord: 1.132
Samrådstale vedr. spørgsmål I-L om Medicinrådet
Samrådsspørgsmål I
Vil ministeren redegøre for, om Medicinrådet i Danmark er mere restriktivt i sin
praksis end tilsvarende organer i andre lande, vi normalt sammenligner os med?
Og mener ministeren i bekræftende fald, at det er rimeligt, at danske patienter
som en konsekvens heraf er dårligere stillet i forhold til adgang til ny medicin end
f.eks. kræftpatienter i lande, vi normalt sammenligner os med? Der henvises til
”Min chance for at overleve begrænses, fordi lægerne ikke må bruge den bedste
kræftmedicin”,
Jyllands-Posten,
den 5. oktober 2023.
Samrådsspørgsmål J
Vil ministeren redegøre for, om Medicinrådet overholder de af Folketingets syv
vedtagne principper for prioritering indenfor sygehusmedicin, der tilsiger, at
Danmark fortsat skal være et af de lande, der hurtigst ibrugtager nye lægemidler,
hvor der er dokumenteret mereffekt, når rådet tilsyneladende afviser behandling,
som godkendes i de lande, vi sammenligner os med? Der henvises til ”Det vil jeg
simpelthen ikke finde mig i.” Politikere
i opråb efter kritik fra førende læger og
syge patienter”, jf. berlingske.dk den 21. oktober 2023, og ”Min chance for at
overleve begrænses, fordi lægerne ikke må bruge den bedste kræftmedicin”,
Jyllands-Posten, den 5. oktober 2023.
Samrådsspørgsmål K
Vil ministeren redegøre for, om Medicinrådet overholder de af Folketingets syv
vedtagne principper for prioritering indenfor sygehusmedicin, der tilsiger, at ”det
skal være muligt ud fra en konkret lægefaglig vurdering at behandle med
lægemidler, som er afvist
til standardbehandling”, når læger gang på gang
oplever at få afslag på sådanne ansøgninger? Der henvises til ”Liv, der kan
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
forlænges, bliver ikke forlænget. Patienter, der kan blive raske, dør. Førende
læger retter skarp kritik”, jf. berlingske.dk, den
5. oktober 2023.
Samrådsspørgsmål L
Vil ministeren tage initiativ til at evaluere på, om Medicinrådets praksis er den
rette og herunder, om der er behov for at ændre på de rammer, som Medicinrådet
arbejder under?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Side 2
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Spørgeren har spurgt til Medicinrådet. Herunder om Medicinrådet er
mere restriktivt end i andre lande, om rådet overholder det 5. og 7.
princip for prioritering af sygehusmedicin, og om jeg som minister vil
evaluere Medicinrådets praksis.
Jeg vil besvare spørgsmålene samlet.
***
Side 3
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Prioritering i sundhedsvæsenet er en af de sværeste udfordringer, vi
har. Og prioritering af dyr sygehusmedicin udgør et særligt svært
dilemma.
På den ene side skal vi sikre, at der tages højde for den enkelte
patients behov. Og på den anden side skal vi sikre mest mulig sundhed
for pengene i Danmark.
Netop derfor tog jeg som sundheds- og ældreminister i 2016 initiativ
til de syv principper for prioritering af dyr sygehusmedicin.
Principperne fik dengang opbakning fra alle Folketingets partier.
Medicinrådets opgave er at vurdere nye behandlingers effekt i forhold
til den pris, virksomhederne forlanger, så ressourcerne i
sundhedsvæsenet rækker længst muligt. Det skal de gøre inden for
rammerne af de syv principper.
Det er vigtigt, at vi løbende sikrer, at de principper, vi i fællesskab
lagde til grund for Medicinrådet, også efterleves.
***
Side 4
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Jeg vil gerne starte med at skitsere den situation, vi stod i før
Medicinrådet blev lavet.
Alene fra 2007 til 2016 var udgifterne til sygehusmedicin næsten
fordoblet
fra ca. 4,3 mia. kr. til ca. 8,1 mia. kr.
Samtidig var der i sundhedsvæsenet store frustrationer over, at meget
dyr medicin uden væsentlig klinisk merværdi slugte regionernes
budgetter.
Det betød nedskæringer på andre områder. Ikke mindst på det
personale, som er lige så afgørende som medicin for, at patienterne får
den behandling, som de har brug for.
Vi blev derfor på tværs af alle Folketingets partier enige om syv
principper for prioritering af dyr sygehusmedicin.
Det er de principper, som udgør hegnspælene for Medicinrådets
arbejde. Dem kan vi være stolte af. For selvom prioritering ikke er
nemt, er det helt nødvendigt.
***
Side 5
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
At det er nødvendigt at prioritere i sundhedsvæsenet, er et grundvilkår.
Det betyder ikke, at vi skærer ned. Tværtimod.
Denne regering har taget initiativ til et markant løft på
sundhedsområdet.
Siden regeringen tiltrådte for 11 måneder siden, har vi gennemført en
lang række tiltag.
Med aftalen om regionernes økonomi for 2024 løfter vi
sundhedsområdet med 1,35 mia. kr.
Og vi har indgået aftale med regionerne om en akutplan til 2 mia. kr.
Med de midler skal vi lette
presset på sygehusene, så de lange
ventelister kan begynde at blive bragt ned.
Ud over det vil regeringen med sundhedspakken afsætte 5 mia. kr.
varigt til et kvalitetsløft af sundhedsvæsenet.
Vi har allerede prioriteret de første af disse midler til kræftområdet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
I år og næste år har vi sikret 400 millioner kroner til kræftområdet. Og
fra 2025 og frem tilfører vi 600 millioner kroner årligt til Kræftplan V,
som skal videreudvikle og fremtidssikre kræftområdet.
***
Side 7
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Det er regionernes opgave at fordele midlerne på sundhedsområdet.
Og i den forbindelse har jeg en klar forventning om, at regionerne
sikrer, at Folketingets principper for prioritering af sygehusmedicin
efterleves.
Jeg følger løbende regionernes prioriteringsindsats. Og jeg kan se, at
der fortsat er et forbedringspotentiale.
Der er f.eks. udfordringer med Medicinrådets sagsbehandlingstider på
nogle områder.
Det skal rettes op, for at Folketingets 5. princip om hurtig
ibrugtagning af nye, innovative lægemidler efterleves.
Jeg kan konstatere, at Danske Regioner har igangsat en række
indsatser, som skal bidrage til at nedbringe sagsbehandlingstiderne i
Medicinrådet. Det arbejde kommer jeg til at følge tæt.
***
Side 8
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Jeg har også indskærpet over for regionerne, at jeg forventer, at de
sikrer, at Medicinrådet ikke er for restriktivt.
Danske patienter skal selvfølgelig kunne forvente en behandling, der
er på samme høje niveau som i vores nabolande.
Jeg ved, at der stilles spørgsmålstegn ved, at Medicinrådet nogle
gange giver afslag til lægemidler, som bliver anbefalet i andre lande.
Men det er vigtigt at huske, at det er svært at sammenligne
prioriteringsvalg på tværs af lande.
For eksempel kan patienter i Danmark regne med, at når Medicinrådet
har anbefalet et lægemiddel, vil de også få det tilbudt ude på
sygehusene.
I Sverige og England betyder en anbefaling ikke nødvendigvis, at
patienterne får tilbudt medicinen. Det er op til sygehusene selv, om de
vil prioritere medicinen i deres budgetter.
***
Side 9
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Det er også afgørende for patienternes tillid til sundhedsvæsenet, at
regionerne sikrer, at Folketingets 7. princip overholdes.
Det skal være muligt
ud fra en konkret lægefaglig vurdering
at
behandle med lægemidler, som er afvist som standardbehandling af
Medicinrådet.
Jeg har derfor understreget over for regionerne, at patienterne skal
have adgang til at få taget individuelt stilling til deres sag.
***
Side 10
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Jeg har stor forståelse for, at der er mange følelser knyttet til det her
område.
Det gælder ikke mindst, når vi hører om meget syge patienter, som har
haft forhåbninger til noget medicin, som de ikke kan få.
Samtidig skal vi ikke være blinde over for, at der florerer mange
påstande om Medicinrådet, som langt fra er hele sandheden.
Men man skal huske på, at når Medicinrådet afviser ny medicin, er det
langt fra altid, fordi betalingsvilligheden ikke er der.
Eksempelvis har Medicinrådet i alt vurderet 14 nye lægemidler til
brystkræft. 6 af dem er ikke blevet anbefalet. Og kun i én af sagerne
var den primære årsag prisen.
***
Side 11
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
Vi skal også huske, at Medicinrådet faktisk har været et afgørende
værktøj i at få bragt de høje priser på sygehusmedicin ned.
I 2022 revurderede Medicinrådet 13 lægemidler, som tidligere havde
fået afslag. I fem af sagerne endte det ud i en anbefaling. Og i alle fem
sager skyldtes det, at virksomheden havde valgt at sænke prisen.
I Medicinrådets levetid er 17 lægemidler blevet revurderet,
efter
at
virksomheden har sendt et nyt pristilbud.
I 11 af tilfældene har det ført til en fuld eller delvis anbefaling. Og i
mindst ét af de resterende tilfælde, blev målgruppen for den delvise
anbefaling udvidet som følge af prisfaldet.
Jeg mener, at Medicinrådet netop i disse situationer lever op til sit
formål på fineste vis.
Nemlig ved at sikre, at vi har råd til at tilbyde patienterne
både
den
bedste medicinske behandling på markedet.
Og
at give dem den
omsorg og behandling, som de har brug for.
***
Side 12
SUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om talepapir fra samrådet 21/11-23 om Medicinrådets prioritering af nye lægemidler
For mig som minister er det en mærkesag, at vi bruger ressourcerne i
sundhedsvæsnet klogest muligt. Det kræver mere prioritering
ikke
mindre.
Prioritering handler jo også om at bruge mere tid på de mest syge
patienter. Dem der har størst behov. I de dele af landet, hvor der er
flest syge.
I stedet for de sunde og de raske, som måske kunne få dækket deres
behov et andet sted.
Robusthedskommissionen skønner, at op mod en femtedel af
sundhedsudgifterne kunne bruges bedre på grund fx overdiagnostik
eller behandling med lav effekt.
Derfor vil regeringen nedsætte et tværgående nationalt
prioriteringsråd, der skal sikre mest sundhed for pengene. Og herunder
f.eks. reduktion af overbehandling og øget patientinddragelse i
behandlingsvalg.
***
Tak for ordet.
Side 13