Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9450
Doknr.
796607
Dato
10-01-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 13. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 95 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 95:
”Vil ministeren fremlægge en beregning for, hvad ekstraudgifterne vil være
ved
at lægge servicelovens § 95 ind under § 96, så borgere, der ikke selv er i stand
til at fungere som arbejdsledere også kan få den fleksible og
helhedsorienterede hjælp, der er formålet med servicelovens § 96, når man i
beregningerne tager højde for, at antallet af modtagere af hjælp efter § 95
ifølge Danmarks Statistik med udgangen af 2022 var kommet ned under 400
borgere?”
Svar:
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 1, at hvis kommunalbestyrelsen ikke
kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for en person, der har behov for
hjælp efter §§ 83 og 84, kan kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud
til hjælp, som den pågældende selv antager.
En person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af
nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan
vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv
antager jf. servicelovens § 95, stk.2.
Kommunalbestyrelsen kan dog, jf. § 95, stk. 3, i særlige tilfælde beslutte, at
hjælpen efter stk. 2 fortsat skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en
nærtstående person, som helt eller delvis passer den pågældende.
Det fremgår endvidere af servicelovens § 96, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance
ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde
denne ganske særlige støtte.
BPA-ordningen efter § 96 er som udgangspunkt rettet mod borgere med mere
massive og sammensatte hjælpebehov, hvor borgerens behov ikke kan
dækkes ved almindelig personlig og praktisk hjælp udført af en
hjemmehjælper.
1