Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2808882_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9450
Doknr.
796607
Dato
10-01-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 13. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 95 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 95:
”Vil ministeren fremlægge en beregning for, hvad ekstraudgifterne vil være
ved
at lægge servicelovens § 95 ind under § 96, så borgere, der ikke selv er i stand
til at fungere som arbejdsledere også kan få den fleksible og
helhedsorienterede hjælp, der er formålet med servicelovens § 96, når man i
beregningerne tager højde for, at antallet af modtagere af hjælp efter § 95
ifølge Danmarks Statistik med udgangen af 2022 var kommet ned under 400
borgere?”
Svar:
Det fremgår af servicelovens § 95, stk. 1, at hvis kommunalbestyrelsen ikke
kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for en person, der har behov for
hjælp efter §§ 83 og 84, kan kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud
til hjælp, som den pågældende selv antager.
En person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af
nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan
vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv
antager jf. servicelovens § 95, stk.2.
Kommunalbestyrelsen kan dog, jf. § 95, stk. 3, i særlige tilfælde beslutte, at
hjælpen efter stk. 2 fortsat skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en
nærtstående person, som helt eller delvis passer den pågældende.
Det fremgår endvidere af servicelovens § 96, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde borgerstyret personlig assistance. Borgerstyret personlig assistance
ydes som tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
overvågning og ledsagelse til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne, der har et behov, som gør det nødvendigt at yde
denne ganske særlige støtte.
BPA-ordningen efter § 96 er som udgangspunkt rettet mod borgere med mere
massive og sammensatte hjælpebehov, hvor borgerens behov ikke kan
dækkes ved almindelig personlig og praktisk hjælp udført af en
hjemmehjælper.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad ekstraudgifterne vil være ved at lægge servicelovens § 95 ind under § 96, så borgere, der ikke selv er i stand til at fungere som arbejdsledere også kan få den fleksible og helhedsorienterede hjælp, der er formålet med servicelovens § 96
2808882_0002.png
BPA-ordningen efter servicelovens § 96 er væsentlig dyrere end ordningen
med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95. Det kan
skyldes, at borgerens hjælpebehov i BPA-ordningen er af et større omfang end
ved hjælp efter § 95, ligesom BPA-ordningen inkluderer overvågning og
ledsagelse. Tilmed er der for ledsagelse i BPA-ordningen ikke noget øvre
timetal, hvorimod ledsagelse efter § 97, som kan bevilges til § 95-borgere, har
en øvre grænse på 15 timers ledsagelse om måneden.
Af tabel 1 fremgår de beregnede enhedsudgifter i 2022 for §§ 95-96.
Enhedsudgifterne angiver de gennemsnitlige driftsudgifter pr. år pr.
helårsmodtager. De beregnede enhedsudgifter er behæftet med usikkerhed.
Tabel 1
Enhedsudgifter for sociale indsatser efter §§ 95-96
Kr.
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere § 95 i serviceloven
Borgerstyret personlig assistance § 96 i serviceloven
2022
928.000
1.504.000
Anm.: 2024-pl. Udgifter er opgjort som de samlede offentlige nettodriftsudgifter pr. helårsperson i 2022. I den
kommunale kontoplan vedrører det funktionerne 5.38.39.001 og 5.38.39.014 for § 95 og 5.38.39.002 for § 96 inkl.
en forholdsmæssig andel af udgifter konteret på grp. 200 (ledelse og administration) og 999 (uautoriserede
grupperinger). Enhedsudgifterne er afrundet til nærmeste 1.000 kr.
Kilde: Danmarks Statistik og Social-, Bolig-, og Ældreministeriets egne beregninger.
Af tabel 2 fremgår antal modtagere baseret på Danmarks Statistiks register
”Handicap
og udsatte voksne” i 2022. Antallet af modtagere er opgjort som
helårspersoner.
Tabel 2
Modtagere af sociale indsatser efter §§ 95-96
Antal helårspersoner
Kontant tilskud til ansættelse af hjælpere (SEL § 95)
Borgerstyret personlig assistance (SEL § 96)
2022
390
1.500
Anm.: Opgørelsen omfatter modtagere af sociale indsatser i registret
”Handicap
og udsatte voksne”, der indgår i
befolkningsregisteret enten primo eller ultimo året, og som er 18 år eller derover ultimo året. Opgørelsen er
baseret på seneste udgivelse af statistikken fra juni 2023. Antal modtagere er opgjort som helårsmodtagere. Der
er afrundet til nærmeste hele 10.
Kilde: Social-, Bolig-, og Ældreministeriets egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Med udgangspunkt i ovenstående kan de økonomiske konsekvenser ved at
lægge servicelovens § 95 ind under § 96 med stor usikkerhed estimeres til ca.
¼ mia. kr. årligt.
Estimatet er opgjort under antagelse af, at alle nuværende modtagere af § 95
vil overgå til § 96 og modtage en indsats svarende til den gennemsnitlige § 96-
enhedsudgift. Skønnet kan derfor være et overkantskøn, da den
gennemsnitlige § 95-modtageres støttebehov har et omfang, der kan give
anledning til en indsats med en enhedsudgift, som er lavere end en
gennemsnitlig § 96-modtagers.
Omvendt må det forventes, at en omlægning af servicelovens § 95 under § 96
vil gøre § 96-ordningen mere attraktiv for borgere, som ikke selv er i stand til at
være arbejdsledere i en hjælperordning og derfor på nuværende tidspunkt bor i
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 95: Spm. om, hvad ekstraudgifterne vil være ved at lægge servicelovens § 95 ind under § 96, så borgere, der ikke selv er i stand til at fungere som arbejdsledere også kan få den fleksible og helhedsorienterede hjælp, der er formålet med servicelovens § 96
2808882_0003.png
botilbud, idet omlægningen giver mulighed for at overdrage
arbejdslederansvaret. En øget tilgang til ordningen og merudgifterne forbundet
hermed er ikke medtaget i estimatet, hvilket kan betyde, at estimatet er et
underkantsskøn.
Der er i beregningerne modregnet for den udgift, der i dag estimeres at være til
§ 97 ledsagelse for borgerne, som i dag modtager støtte efter § 95, idet § 97-
ledsagelsen vil bortfalde, når borgeren indtræder i en § 96-ordning, hvori der
indgår ledsagelse.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
3