Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2807262_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9387
Doknr.
795103
Dato
08-01-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 11. december 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 89 og 89 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 88:
”Vil ministeren redegøre for, hvad Ankestyrelsen har brugt årligt af
penge på at
behandle sager i perioden fra 2000 og frem til 2023, herunder hvor mange
sager Ankestyrelsen har behandlet årligt i samme tidsperiode?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Ankestyrelsen, som oplyser
følgende, som jeg kan henholde mig til:
Ankestyrelsens økonomi kan opsplittes i to hovedområder, nemlig det
bevillingsfinansierede område og det gebyrfinansierede område.
Det bevillingsfinansierede område dækker bl.a. over kommunale sociale og
beskæftigelsessager, sager fra Udbetaling Danmark, sager om tvangsmæssige
foranstaltninger for børn og unge, sager om underretning og det kommunale og
regionale tilsyn.
Bevillingen omfatter endvidere andre områder, som overvejende omfatter
andre opgaver end sagsbehandling. Disse områder er henlagt til Ankestyrelsen
ved lov og fremgår bl.a. af Ankestyrelsens paragraf på finansloven, de
omfatter; vejledning, praksiskoordinering, tilsyn, undersøgelser, analyser,
statistik og sekretariatsbetjening af nævn og udvalg.
Det gebyrfinansierede område vedrører behandling af klagesager over
afgørelser, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring som førsteinstans har truffet
i sager om arbejdsskadesikring mv. Gebyret betales af forsikringsselskaber,
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, kommuner og statsinstitutioner.
Nedenstående tabel dækker årene 2000-2023. Tabellen er opdelt i det
bevillingsfinansierede område og det gebyrfinansierede område. På det
bevillingsfinansierede område fremgår den årlige bevilling samt antallet af
afgjorte sager. På det gebyrfinansierede område fremgår årets indtægter samt
antallet af afgjorte sager. Den årlige bevilling (indtægt) er anvendt på det
bevillingsfinansierede område, da det henset til den meget lange tidsperiode
tilbage til år 2000 er det mest valide udtryk for økonomien i det enkelte år.
Yderligere detaljeringsniveau om økonomien i forhold til sagsbehandlingen vil
medføre væsentlig større usikkerhed om opgørelsen. På det gebyrfinansierede
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvad Ankestyrelsen har brugt årligt af penge på at behandle sager i perioden fra 2000 og frem til 2023
2807262_0002.png
område er indtægterne anvendt, således at den metodemæssige tilgang,
nemlig årets realiserede indtægter, er ens for det gebyrfinansierede og det
bevillingsfinansierede område.
Tabel 1 - Bevilling og gebyrindtægter samt afgjorte sager for 2000-2013 (Årsrapporter)
Bevillingsfinansieret område
Gebyrfinansieret område
Bevilling, FL +
Afgjorte sager
Indtægter
Afgjorte sager
År
TB
(mio. kr.)
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013*
54,1
62,7
59,5
55,3
63,1
68,2
69,6
69,5
66,0
65,2
87,0
96,8
92,0
194,9
5.034
5.217
5.389
5.509
5.789
5.941
5.311
4.103
4.775
5.234
6.852
8.364
8.324
22.765
(mio. kr.)
60,5
60,5
66,5
79,8
83,3
86,9
90,9
106,5
106,0
146,1
145,9
120,7
129,0
132,1
7.956
10.273
10.603
9.833
11.311
13.283
14.539
13.848
14.560
16.809
18.517
18.629
13.353
12.267
Note: Beløbene, der er opgjort i løbende priser, hidrører fra Ankestyrelsens
virksomhedsregnskaber hhv. årsrapporter for årene 2000-2013.
Antallet af afgjorte sager er for årene 2000 til og med 2002 er fra Ankestyrelsens
Virksomhedsregnskab og årsberetning, mens tallene for 2003 til og med 2013 er fra
Ankestyrelsens årsrapport det pågældende år
Tabel 1 medtager ikke retssager anlagt mod Ankestyrelsen i konkrete sager efter afgørelsen.
FL = Finansloven; TB = Tillægsbevillingsloven
*Data for 2013 kan ikke sammenlignes med 2012 og tidligere, hvor Ankestyrelsen var 2.
klageinstans i forhold til sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene i de daværende
statsforvaltninger. 1. juli 2013 blev Ankestyrelsen 1. klage instans på følgende sagsområder:
Kommunale klagesager og klagesager fra Udbetaling Danmark, samt ankesager på det
familieretslige område.
Tabel 2
Bevilling og gebyrindtægter samt afgjorte sager for 2014*-2023 (Nuværende og
gamle sagsbehandlingssystem)
Bevillingsfinansieret område
Bevilling
mio. kr.
(FL+TB)
2014*
2015
2016
2017**
2018
2019
2020
2021
2022
2023
245,9
262,7
252,1
259,4
274,0
304,9
299,3
305,7
314,1
323,1
Arbejdsskadeområde
Indtægter
mio. kr.
47.553
40.004
34.062
38.455
41.871
39.374
38.124
35.622
36.292
38.675
117,3
126,5
113,8
114,1
111,8
107,3
93,0
105,1
123,1
94,3
Afgjorte sager
Afgjorte sager
14.518
12.366
11.533
14.677
12.803
12.430
10.268
10.429
9.967
9.097
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvad Ankestyrelsen har brugt årligt af penge på at behandle sager i perioden fra 2000 og frem til 2023
2807262_0003.png
Note: Data trukket pr. 5. januar 2024. Afgjorte sager indeholder ikke antallet af retssager, mens
finansieringen af Ankestyrelsens retssager indgår i bevillingen. Vi understreger, at der er tale om
data, sådan som de på nuværende tidspunkt fremgår af vores sagsbehandlingssystem. For at
sikre de mest aktuelle data sker der løbende efterregistreringer i data. FL = Finansloven; TB =
Tillægsbevillingsloven.
* Data for 2014 kan ikke sammenlignes med 2013 og tidligere, da Ankestyrelsen i 2014 afgjorde
de sager, som blev overført i forbindelse med klagereformen i 2013.
** Den 1. oktober 2017 overgik Ankestyrelsen til et nyt sagsbehandlingssystem (P360), hvorfor
data for afgjorte sager i 2017 i denne tabel til og med september er fra det gamle
sagsbehandlingssystem (Captia), mens tilsvarende data for 1. oktober til 31. december er fra det
nye system. Det kommunale og regionale tilsyn blev en del af Ankestyrelsen i 2017.
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystemer. Beløbene, der er opgjort i løbende priser,
hidrører fra Ankestyrelsens virksomhedsregnskaber hhv. årsrapporter for årene 2014-2022. De
foreløbige beløb for 2023 hidrører fra Ankestyrelsens Udgiftsopfølgning 3 for 2023.
Data i tabellerne er præget af en lang række forhold, der gør det særdeles
vanskeligt at sammenligne oplysninger om antal sager og økonomi gennem
den angivne periode. Hertil kommer, at organisationen har ændret sig
væsentligt hen over perioden, da der både er tilført og afgivet opgaver og
ansvarsområder.
Forhold, der vanskeliggør sammenligning af data over perioden:
Ankestyrelsen har i perioden gennemgået en række organisatoriske
ændringer med betydning for styrelsens virke, som vanskeliggør
sammenligning årene imellem. Se afsnittet
organisatoriske ændringer
nedenfor.
Der er hen over perioden foretaget forskellige ændringer i
regnskabspraksis. Fx blev det statslige budget- og regnskabssystem i
perioden 2005 til 2007 omlagt fra at være udgiftsbaseret til at være
baseret på omkostningsprincipper. Endvidere har Ankestyrelsen hen
over perioden, bl.a. efter pålæg fra Rigsrevisionen, ændret
regnskabspraksis i relation til det gebyrfinansierede område.
Der har i de enkelte år været over-/underskud i forhold til bevillingen.
Disse har påvirket aktiviteten i senere år ved brug af akkumuleret
opsparing.
Ankestyrelsen har igennem en stor del af perioden oplevet større
stigninger i udgifter til retssager både på børneområdet og på
arbejdsskadeområdet. Det skyldes bl.a., at Domstolsreformen i 2007
medførte, at alle sager, der tidligere var startet i Landsretten, i stedet
overgik til at starte i Byretten, hvilket gav bedre muligheder for at få
prøvet den enkelte sag ved flere instanser i domstolssystemet.
Ankestyrelsen har, for at reducere udgifterne til Kammeradvokaten,
løbende arbejdet med at hjemtage retssager på begge områder,
således at styrelsen, siden 2017 selv fører alle retssager på
børneområdet. Herudover har styrelsen siden 2018 gradvist hjemtaget
alle retssager på arbejdsskadeområdet, og alle retssager, der er anlagt
i 2023 er således hjemtaget.
Det materielle indhold og sammensætningen af sager, der behandles i
Ankestyrelsen, udvikler sig løbende. Herunder ændres lovgrundlag og
praksis. Forskellige sagstyper er ikke lige tidskrævende, og
tidsforbruget pr. sag af den samme sagstype kan ændre sig i takt med
ændringer i lovgrundlaget eller i den forholdsmæssige sammensætning
af sager, som Ankestyrelsen modtager fra førsteinstanser m.fl.
Ankestyrelsen har løbende fået tilført tidsbegrænsede midler fra fx
satspuljen eller SSA-reserven. Disse midler er overvejende givet til
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvad Ankestyrelsen har brugt årligt af penge på at behandle sager i perioden fra 2000 og frem til 2023
2807262_0004.png
andre opgaver end sagsbehandling, herunder praksisundersøgelser,
læringsaktiviteter og undersøgelser og lignende aktiviteter.
Ankestyrelsens gebyrindtægter kan udvise forholdsvis store udsving
årene imellem. Det skyldes udsving i antallet af oversendelser i det
enkelte år fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. Da det er en
gebyrordning, skal udgifter og indtægter balancere over en 4-årig
periode.
I forhold til afgjorte sager har Ankestyrelsen over perioden ændret
opgørelsesmetode, registreringspraksis og sagsbehandlingssystem.
Data er derfor opdelt i to tabeller, hvor kilden til afgjorte sager er
forskellig, jf. noter til tabellerne. Dette understreger, at data i tabellerne
inden for perioderne, samt set henover hele perioden, ikke
nødvendigvis kan sammenlignes.
Organisatoriske ændringer
Nedenstående er en ikke-udtømmende tidlinje over større organisatoriske
ændringer med betydning for Ankestyrelsen, dens økonomi og sagsproduktion:
2004
-
2007
-
2009
-
-
Ankestyrelsen bliver sekretariat for Ligebehandlingsnævnet
Beskæftigelsesudvalget overtager opgaverne i Arbejdsmarkedets
Ankenævn.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg oprettes (som led i
kommunalreformen)
Ankestyrelsen overtager sekretariatsbetjening af
Arbejdsmiljøklagenævnet.
2012
-
Familiestyrelsen bliver en del af Ankestyrelsen med sager om
familieret og adoption samt sekretariatsbetjening af Adoptionsnævnet,
dette fremgår først af regnskabsmæssigt fra 2013, da Familiestyrelsen
udarbejder egen årsrapport til og med 2012.
I oktober bliver Ankestyrelsen klageinstans for Udbetaling Danmark i
sager om børnetilskud og børnefamilieydelser og i december i sager
om barselsdagpenge.
Ankestyrelsen bliver sekretariat for Klagenævnet for
Specialundervisning.
Klagereformen: de sociale nævn og beskæftigelsesankenævnene
nedlægges og Ankestyrelsen bliver førsteinstans for klager over
kommunale sociale og beskæftigelsessager.
Ankestyrelsen bliver i marts klageinstans for Udbetaling Danmark
vedrørende sager om førtidspension og boligstøtte.
-
-
2013
-
-
2015
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 88: Spm. om, hvad Ankestyrelsen har brugt årligt af penge på at behandle sager i perioden fra 2000 og frem til 2023
2807262_0005.png
-
2017
-
Ankestyrelsen bliver sekretariat for Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtte-ordninger og Psykolognævnet.
Det kommunale og regionale tilsyn bliver overført til Ankestyrelsen fra
Statsforvaltningen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
5