Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2804214_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9028
Doknr.
789173
Dato
21-12-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 29. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 78 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 78:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen om kompensation til forældre med
handicap, jf. SOU alm. del -
bilag 53”
Svar:
Som minister kan jeg ikke kommentere på de konkrete eksempler i
henvendelsen, men helt generelt vil jeg gerne understrege, at borgere med
funktionsnedsættelse naturligvis skal have den hjælp, som modsvarer deres
hjælpebehov, og som de har krav på efter lovgivningen, til varetagelse af
forældrerollen.
I henvendelsen fremhæves, at der mangler lovgivning og dermed hjælp til at
kompensere forældre med handicap. Det nævnes, at man
som forældre med
handicap falder imellem to stole, når der søges om hjælp, da hjælpebehovet
ikke er dækket i den eksisterende lovgivning.
Ministeriet kan oplyse, at regelgrundlaget, som det ser ud i dag, giver mulighed
for at yde støtte til forældre med handicap.
Her kan jeg f.eks. pege på ledsageordningen, hvor det af vejledningen på
området fremgår, at både for borgere, der lever et relativt aktivt liv og for andre,
der lever mere isoleret, vil ledsageordningen kunne medvirke til, at de kan
deltage i aktiviteter uden for hjemmet efter eget valg. Ledsageordningen kan
dermed blandt andet også anvendes til at understøtte den pågældendes
varetagelse af forældrerollen.
Jeg kan dernæst pege på BPA-vejledningen. Her fremgår det, at hjælpen skal
ydes på bestemte tidspunkter i forhold til at få borgerens dagligdag til at
fungere i forhold til børn, arbejdsliv, herunder sikkerhed for overholdelse af
mødetider, uddannelse, fritidsliv m.v. Det at have ansvaret for et eller flere
mindre børn, som borgeren bor sammen med, kan også i sig selv være
tilstrækkeligt, selv om borgeren kun i meget begrænset omfang kan påtage sig
noget af det praktiske selv. Kommunalbestyrelsen skal således tage
udgangspunkt i den enkelte borgers behov for hjælp.
For så vidt angår støtte til køb af handicapbil, følger det af bilbekendtgørelsens
§ 2, stk. 3, at kommunen i vurderingen af ansøgerens sociale forhold, skal
lægge særlig vægt på ansøgerens samlede situation, herunder elementer i
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om henvendelsen om kompensation til forældre med handicap
2804214_0002.png
ansøgerens familie-, erhvervs- og uddannelsesmæssige forhold der har
betydning for ansøgerens funktionsnedsættelse og dens betydning for
ansøgerens daglige kørselsbehov.
Det fremgår endvidere af vejledning om støtte til køb af bil og individuel
befordring, at familiens størrelse og sammensætning kan have betydning for
borgerens funktionsniveau og dermed behov for kørsel. Det er især ressourcer
eller manglende ressourcer hos de øvrige familiemedlemmer, der har
betydning i denne sammenhæng. Børn med et stort hjælpehov kan f.eks. have
betydning for om borgeren har brug for kørsel.
Det er kommunen, der træffer afgørelse om hjælp efter serviceloven og
kommunens afgørelse kan påklages til Ankestyrelsen.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at Danmark i 2009 ratificerede FN’s
Handicapkonvention og påtog sig en forpligtelse til at indrette sin lovgivning og
administrative praksis i overensstemmelse med konventionens krav.
FN’s
Konvention om rettigheder for personer med handicap har siden ratifikationen i
2009 givet Danmark en overordnet ramme for arbejdet med handicapområdet.
Forud for ratifikationen blev det vurderet, at ratifikationen af
handicapkonventionen ikke krævede en ændring af dansk lovgivning. Der blev
således konstateret normharmoni mellem handicapkonventionens krav til
staten og dansk lovgivning. Efterfølgende lovgivning, som falder inden for
konventionens anvendelsesområde, skal vurderes i relation til konventionens
krav, dvs. der skal løbende tages stilling til om den nye lovgivning er i
overensstemmelse med konventionens forpligtelser.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2