Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2805313_0001.png
NOTAT
Haderslev Kommune
Kvalitet, Udvikling og Uddannelse
Rådhuset, Christian X's Vej 39
6100 Haderslev
www.haderslev.dk
Vedr. sagsnr. Sagsnr. 2023
8182: Anmodning om supplerende oplysninger på baggrund af
redegørelsen fra Haderslev Kommune i forbindelse med konkret sag om tilbuddet Odinsgård
Social-, Bolig- og Ældreministeriet fremsendte den 30.10.2023 en anmodning til Haderslev Kommune om
redegørelse i forbindelse med en konkret sag vedrørende tilbuddet Odinsgård. Haderslev Kommune
besvarede henvendelsen ved at sende en redegørelse den 07.11.2023. Ministeriet har efterfølgende
fremsendt en supplerende anmodning den 22.11.2023, som besvares i nærværende dokument.
Da Haderslev Kommune oplever overlap mellem spørgsmålene i den oprindelige redegørelse fra den
30.10.2023, henvises der flere steder til besvarelsen fra den 07.11.2023 med uddybende kommentarer
herom.
”Af
kommentarerne fra Handicaprådets Handicaprepræsentanter fremgår det dog, at der
har været formaliserede processer med forvaltningen, ledelsen og også udefrakommende
fagpersoner/organisationer i 2018, 2020 og 2021, hvor der i processerne i 2020 og særligt i
2021 var involvering direkte af forvaltningsdelens øverste ledelse, og hvor disse processer
bidrog til forværring af forholdene på Odinsgård. Ministeriet hører gerne, om dette…”:
Haderslev Kommune kan ikke genkende det billede, som Haderslev Handicapråds
handicaprepræsentanter beskriver vedrørende de igangsatte processers bidrag til forværring af
forholdene på Odinsgård.
Som angivet i redegørelsen af den 7. november 2023 til Social-, Bolig- og Ældreministeriet har
forvaltningen arbejdet med flere udviklingsplaner, og der har været et samarbejde vedrørende
anbefalinger fra Styrelsen for Patientsikkerhed, Socialtilsynet og forløb med Arbejdstilsynet i forhold til
Odinsgård. Målet har været at skabe stabilitet og forbedre kvaliteten, herunder med mere fokus på
sundhedsfaglige behov og opgaver omkring beboerne samt medarbejdernes trivsel. Den aktuelle sag
viser, at der på trods af disse indsatser stadig er problemer på Odinsgård. Det er derfor ikke Haderslev
Kommunes opfattelse, at disse udfordringer er blevet forværret. I processerne har noget virket, mens
andet endnu ikke er lykkedes.
Socialtilsyn Syd og andre tilsyn har gennem hele forløbet været inddraget og har i perioden ført tilsyn som
følger:
Oversigt over tilsyn siden 2020:
Styrelsen for Patientsikkerhed den 20. februar 2020:
”Styrelsen
for Patientsikkerhed har efter gennemgang af
forholdene på behandlingsstedet den 20. februar 2020 vurderet at behandlingsstedet falder i
kategorien: Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden.”
Socialtilsyn Syd den 22. oktober 2020:
”I forbindelse med driftsorienteret tilsyn har
Socialtilsyn Syd vurderet, at
tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 6.”
Socialtilsyn Syd den 10. november 2020:
”I forbindelse med driftsorienteret tilsyn har Socialtilsyn Syd vurderet,
at tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 6.”
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om hvilke konkrete konsekvenser det har haft for de ansatte, der er ansat på de botilbud, der omtales i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten
2805313_0002.png
Styrelsen for Patientsikkerhed den 25. november 2020:
”Styrelsen
for Patientsikkerhed har efter gennemgang
af forholdene på behandlingsstedet den vurderet at behandlingsstedet falder i kategorien: Mindre problemer
af betydning for patientsikkerheden.”
Styrelsen for Patientsikkerhed den 05. maj 2021:
”Styrelsen
for Patientsikkerhed har efter gennemgang af
forholdene på behandlingsstedet den 05-05-2021 vurderet at behandlingsstedet falder i kategorien: Mindre
problemer af betydning for patientsikkerheden.”
Arbejdstilsynet den 28. september 2021:
AT tilsyn den 28. september 2021 hos Odinsgård på arbejdsstedet
Odinsvej 186A, 6500 Vojens fik en mistanke om, at de ansatte i Hus F's arbejde ikke var fuldt forsvarligt på
grund af høje følelsesmæssige krav i arbejdet. AT tilbyder at indgå en aftale med Arbejdstilsynet. Aftalen
indebærer bl.a., at der skal løses et arbejdsmiljøproblem, som AT har mistanke om kan udgøre en
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Arbejdsmiljøproblemet drejer sig om at forebyggelsen af høje følelsesmæssige krav ikke er tilstrækkelig
effektiv for ansatte i Hus F.
Arbejdstilsynet den 10. november 2021:
Indgået en aftale med Arbejdstilsynet om at løse
et arbejdsmiljøproblem om forebyggelsen af høje følelsesmæssige krav ikke er tilstrækkelig effektiv for
ansatte i Hus F, som Arbejdstilsynet havde mistanke om udgjorde en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Socialtilsyn Syd den 26. november 2021:
”I forbindelse med driftsorienteret tilsyn har Socialtilsyn Syd vurderet,
at tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 6.”
Socialtilsyn Syd den 09. marts 2022:
”I forbindelse med driftsorienteret tilsyn har Socialtilsyn Syd vurderet, at
tilbuddet fortsat har den
fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 6.”
Socialtilsyn Syd den 11. maj 2022:
”I forbindelse med driftsorienteret tilsyn har Socialtilsyn Syd vurderet, at
tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 6.”
Socialtilsyn Syd den 13. juni 2022:
”I forbindelse med driftsorienteret tilsyn har Socialtilsyn Syd vurderet, at
tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet, jf. lov om socialtilsyn § 6.”
Arbejdstilsynet den 26. oktober 2022:
”På kontrolbesøget (jf. 10.11.21) konstaterede AT ikke nogen
overtrædelse om forebyggelsen af
høje følelsesmæssige krav ikke er tilstrækkelig effektiv for ansatte i Hus F.”
Arbejdstilsynet den 21. november 2022:
”På
kontrolbesøget (jf. 10.11.21) konstaterede AT ikke nogen
overtrædelse om forebyggelsen af høje følelsesmæssige krav ikke er tilstrækkelig effektiv for ansatte i Hus F.
På besøget er der drøftet nogle arbejdsmiljøforhold, som kan forbedres. AT har Sendt Odinsgård en
vejledning. En vejledning er ikke en afgørelse, men alene information om arbejdsmiljøreglerne eller
anbefalinger til, hvordan et bestemt arbejdsmiljøproblem kan forbedres.”
For tilsyn gennemført i 2023 henvises til redegørelsen af den 07. november 2023 til Social-, Bolig- og
Ældreministeriet.
Uddybende oversigt over processerne i 2020 og 2021:
I januar 2021 blev et eksternt konsulentfirma tilknyttet for at undersøge forholdene og ledelsen på
Odinsgård efter flere klager fra pårørende.
I april 2021 blev det eksterne konsulentfirmas rapport fremlagt for medarbejdere, rådgivere, og pårørende,
der blev inviteret til orientering om observationer og anbefalinger.
Rapporten identificerede tre fokusområder på Odinsgård i 2021; Samarbejdet med pårørende, tidligere
ledelse, overgang til ny ledelse, og behovet for tid til forandringer. Med rapporten fulgte en række
anbefalinger vedrørende:
Side 2 af 4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om hvilke konkrete konsekvenser det har haft for de ansatte, der er ansat på de botilbud, der omtales i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten
2805313_0003.png
Faglighed og kompetenceudvikling med klarhed over ydelser og serviceniveau på tværs af
husene.
Styrket samarbejde på tværs af husene til gavn for borgerne.
Udvikling af ny tilgang til samarbejde med pårørende.
Styrkelse af samarbejdet med pårørenderåd.
Sparring og coaching til den lokale ledelse.
Fokus på det lokale ledelsesområde.
På baggrund af disse anbefalinger blev der i maj 2021 nedsat en følgegruppe til at arbejde med
anbefalingerne. I 2022 udarbejdede forvaltningen en konkret genopretningsplan for Odinsgård. Disse tiltag,
sammen med andre initiativer baseret på anbefalingerne, er beskrevet i redegørelsen af den 7. november
2023 til Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
”...
og kommentarerne fra Handicaprådets Handicaprepræsentanter generelt giver
Haderslev Kommune anledning til at genoverveje og eventuelt korrigere kommunens
redegørelse af 7. november 2023”:
Haderslev Kommune fastholder substantielt beskrivelsen som angivet i redegørelsen af den 7. november
2023 til Social-, Bolig- og Ældreministeriet. Kommunen vurderer deraf stadig at have afgivet en
fyldestgørende redegørelse til ministeriet.
”M
inisteriet skal i den forbindelse bede om en uddybende beskrivelse af baggrunden for, at
Haderslev Kommune ikke har truffet beslutning om afvikling af tilbuddet før 2023.”:
Som angivet i redegørelsen af den 7. november 2023 til Social-, Bolig- og Ældreministeriet er der, på trods
af en række initiativer, stadigvæk store udfordringer på Odinsgård, som den konkrete sag viser. Den
aktuelle situation illustrerer, at det endnu ikke er lykkedes at etablere et stærkt og tillidsfuldt
pårørendesamarbejde omkring Odinsgård, samtidig med at der er vedvarende udfordringer med den
generelle rekruttering og kvalificering af personalet. Af denne årsag er der truffet beslutning om afvikling
af Odinsgård i sin nuværende form.
Processen med at afvikle et botilbud indebærer alvorlige afvejninger af flere aspekter og forhold.
Afviklingen medfører omkostninger. blandt andet følelsesmæssigt. for beboere, pårørende og
medarbejdere. Haderslev Kommune har derfor forsøgt flere tiltag, før afviklingen blev besluttet.
Forvaltningen og det ansvarlige fagudvalg, Social- og Handicapudvalget, har ikke haft kendskab til en
adfærd på Odinsgård, som afspejles i optagelserne vedrørende den aktuelle situation.
Som beskrevet ovenfor samt i redegørelsen af den 7. november 2023, er der på baggrund af
udfordringerne igangsat en række initiativer, som ikke har vist sig tilstrækkelige til at genetablere et godt
og tillidsfuldt samarbejde med de pårørende. Sammenlagt med den aktuelle situation er der derfor truffet
beslutning om afvikling af Odinsgård.
”…
Ministeriet skal i den forbindelse bede Haderslev Kommune uddybe, hvordan kommunen
konkret vil sikre borgernes trivsel og en ordentlig adfærd fra personalets side i tilbuddet i
den mellemliggende periode.”:
Haderslev Kommune henviser til redegørelsen af den 7. november 2023 til Social-, Bolig- og
Ældreministeriet. I spørgsmålet vedrørende "Beskrivelse af, hvordan Haderslev Kommune generelt sikrer
kvaliteten i indsatsen i kommunens sociale tilbud," er der indsat en række tiltag under deloverskriften
"Konkret her og nu."
Der arbejdes dagligt på at styrke indsatsen og sikre både borgerne, de pårørende og medarbejdernes
trivsel på Odinsgård. Haderslev Kommune kan heraf i nærværende supplerende oplysninger uddybe, at
der siden redegørelsen af den 7. november 2023 yderligere er foretaget følgende indsatser:
Side 3 af 4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om hvilke konkrete konsekvenser det har haft for de ansatte, der er ansat på de botilbud, der omtales i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten
2805313_0004.png
Konkrete indsatser og tiltag her og nu:
Ledelsen sørger så vidt muligt for, at det er de samme faste medarbejdere og vikarer, der kommer hos
den enkelte borger, så borgerne oplever tryghed og genkendelighed.
Øget fokus på Sundhedslovsindsatser: Kvalitetssikring og kvalitetsforbedring af sundhedslovsindsatser
for den enkelte borger af sundhedsfagligt personale. Indsatsen sikrer kvaliteten i
sundhedslovsindsatserne for den enkelte borger samt bruges til at lave handlingsanvisninger, der
angiver, hvordan konkrete indsatser skal udføres ved den enkelte borger. Både for faste medarbejdere
og vikarer giver det klarhed og styrker kompetencerne i dagligdagen med den enkelte borger.
Der er øget fokus på dokumentationspraksis. Sammenholdt med den sundhedsfaglige kvalitetssikring
som beskrevet ovenfor, er det med til at sikre kompetenceudviklingen hos faste medarbejdere og
vikarer.
Der er ansat to nye nattevagter, hvor den ene i dag er vikar og overgår til en fast stilling på Odinsgård
den 01.12.2023 (uddannet SSH). Den anden tiltræder 01.01.2024 (uddannet pædagogisk assistent).
Ledelsesunderstøttelse fra afdelingen for Handicap, Bo og Beskæftigelse med fysisk tilstedeværelse
på Odinsgård samt telefonisk kontaktmulighed.
Der har været afholdt et samarbejdsmøde med pårørende på Odinsgård.
Der afholdes løbende orienteringsmøder med borgere/pårørende og medarbejdere, hvor
afdelingschefen for Handicap og Socialpsykiatri orienterer om fremadrettede planer og konkrete
initiativer.
Der afholdes individuelle samtaler med samtlige medarbejdere, som giver medarbejderne mulighed
for at tale om deres oplevelser og arbejde på Odinsgård. Dette gøres for at sikre medarbejdernes
trivsel på Odinsgård samt at de har de rette faglige kompetencer og det bedste udgangspunkt for at
møde borgerne med nysgerrighed, respekt og empati.
Haderslev Kommune gør desuden opmærksom på, at Arbejdstilsynet har gennemført tilsyn på Odinsgård i
uge 47. På nuværende tidspunkt foreligger der ikke en tilsynsrapport.
Baseret på dialog med Arbejdstilsynet forventes det, at de vil udstede et påbud til Odinsgård vedrørende
den følelsesmæssige belastning for medarbejderne. Det er blandt andet set i lyset af den aktuelle
situation, hvor medarbejderne og Odinsgård generelt udfordres af manglende kontinuitet og stabilitet i
vagtplanlægningen, samtidig med at der er høje følelsesmæssige krav som følge af udfordrende
samarbejde med pårørende, konstant mediebevågenhed og nervøsitet for skjulte optagelser/mistillid,
Baseret på dette fokuseres der, som beskrevet i indsatserne ovenfor, på faglighed, kvalitet,
kompetenceudvikling og genkendelighed
både for borgerne i mødet med medarbejdere og vikarer og
for personalet i form af handlingsanvisningerne, i hverdagen på Odinsgård.
”…
Ministeriet skal på den baggrund opfordre Haderslev Kommune til at indskærpe
oplysningspligten over for de tilbud, som kommunen er driftsherre for.”
Haderslev Kommune tager ministeriets indskærpelse til efterretning. Haderslev Kommune udarbejder et
brev med indskærpelsen og fremsender til de tilbud, som kommunen er driftsherre for.
Side 4 af 4