Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2805297_0001.png
Tilsynsrapport
Driftsorienteret tilsyn
Tilbuddets navn:
Lynghuset
Dato for generering af rapport:
21-06-2023
Status for godkendelse:
Rapporten er udarbejdet af:
Godkendt
Socialtilsyn Hovedstaden
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0002.png
Indholdsfortegnelse
Læsevejledning - Tilsynsrapportens indhold
Læsevejledning - Kvalitetsmodellen
Basisinformation
Basisinformation (Afdelinger)
Samlet vurdering af kvaliteten i tilbuddet
Særligt fokus i tilsynet
Sanktioner
Organisation og ledelse
Kriterium 8
Kriterium 9
Kompetencer
Kriterium 10
Økonomi
Økonomi 1
Økonomi 2
Økonomi 3
Spindelvæv
Datakilder
Interviewkilder
Observationskilder
3
3
4
4
5
5
5
6
6
7
10
10
13
13
13
14
14
15
15
15
21-06-2023
Side 2 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0003.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Læsevejledning - Tilsynsr appor tens indhold$eg-pr int-section-heading-end$
Læsevejledning - Tilsynsrapportens indhold
Tilsynsrapporten indeholder socialtilsynets bedømmelse og vurdering af, om plejefamilien eller tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet og samlet
set fortsat opfylder betingelserne for godkendelse, jf. §§ 6 og 12-18 i Lov om socialtilsyn. En del af oplysningerne er hentet fra Tilbudsportalen, hvor
der fremgår bl.a. stamoplysninger.
For tilbud med flere afdelinger udarbejdes der én samlet kvalitetsvurdering.
Udover en samlet vurdering af kvaliteten i plejefamilien eller tilbuddet, indeholder tilsynsrapporten en gennemgang af de syv temaer fra
kvalitetsmodellen, hvor der kan være lagt særligt fokus på udvalgte temaer. Et tilsyn kan godt indeholde mere end ét tilsynsbesøg, eksempelvis både
et anmeldt og et uanmeldt tilsynsbesøg, eller hos et tilbud med flere afdelinger. Ligeledes kan tilsynet være administrativt og ikke indeholde et
konkret tilsynsbesøg. Det fremgår af tilsynsrapporten, hvorvidt der har været et fysisk tilsynsbesøg, på hvilken afdeling, og hvorvidt det var anmeldt
eller uanmeldt.
$eg-pr int-section-heading-star t$Læsevejledning - Kvalitetsmodellen$eg-pr int-section-heading-end$
Læsevejledning - Kvalitetsmodellen
Socialtilsynet vurderer kvaliteten og sikrer dialogen med plejefamilien eller tilbuddet med udgangspunkt i kvalitetsmodellen, som beskrevet i
Bekendtgørelse om socialtilsyn. Kvalitetsmodellen giver et systematisk og målrettet udgangspunkt for socialtilsynets samlede faglige vurdering af
kvaliteten.
Kvalitetsmodellen er struktureret ud fra de overordnede kvalitetstemaer, der fremgår af § 6, i Lov om socialtilsyn. Hvert tema er konkretiseret i et
antal kvalitetskriterier. Kriterierne er primært udtrykt som konkrete mål for indsatsen i plejefamilien eller tilbuddet. For hvert kriterium er fastlagt en
eller flere kvalitetsindikatorer. Indikatorerne er tegn på, at den kvalitet, som er udtrykt i kriteriet, forekommer i praksis.
Vurderingen af en plejefamilie eller et tilbuds kvalitet sker ud fra en samlet, faglig vurdering inden for rammerne af temaerne under hensyn til
plejefamiliens eller tilbuddets godkendelse. Bedømmelsen af indikatorer og kriterier skal understøtte socialtilsynets samlede vurdering af, om den
fornødne kvalitet er til stede. Socialtilsynet kan inddrage andre forhold i kvalitetsvurderingen, som vurderes at være relevante for kvaliteten inden
for rammerne af temaet
Ved det driftsorienterede tilsyn skal socialtilsynet vurdere, om kvaliteten i plejefamilien eller tilbuddet i praksis er tilstrækkelig, og om betingelserne
for godkendelsen fortsat er opfyldt. Der anvendes forskellige systematikker for, hvordan indikatorer og kriterier bedømmes ved henholdsvis
godkendelse og det driftsorienterede tilsyn. Ved en godkendelse vurderes der ud fra, om Socialtilsynet forventer, at plejefamilien eller tilbuddet kan
opfylde indikatorer og kriterier. Ved det driftsorienterede tilsyn bedømmes indikatorerne efter følgende skala:
5. i meget høj grad opfyldt.
4. i høj grad opfyldt.
3. i middel grad opfyldt.
2. i lav grad opfyldt.
1. i meget lav grad opfyldt.
Bedømmelsen af indikatorerne understøtter vurderingen af kriterierne, hvilket resulterer i en samlet, skriftlig kvalitetsvurdering for hvert tema.
Hver indikator gives i forlængelse af den skriftlige bedømmelse en værdi (score) for opfyldelsesgraden. Ud fra den værdi, som indikatorerne er givet,
udregnes der automatisk en samlet værdi for opfyldelsesgraden for henholdsvis hvert kriterium og hvert tema. Værdien udregnes som et
gennemsnit af henholdsvis indikatorerne og kriteriernes værdier. Det samlede resultat af denne talmæssige bedømmelse udtrykkes grafisk i form af
et ”spindelvæv”.
Spindelvævet og scorer offentliggøres ikke på Tilbudsportalen. Spindelvæv og scorer giver overblik over kvalitetsbedømmelsen inden for hvert tema
og bruges i dialogen med plejefamilien eller tilbuddet om at fastholde og udvikle kvaliteten fremadrettet.
Efter endt høringsperiode vil den samlede vurdering, temavurderingerne samt eventuelle påbud eller vilkår blive publiceret på Tilbudsportalen.
Der henvises i øvrigt til
www.socialstyrelsen.dk
, hvor der kan findes yderlige oplysninger om socialtilsynets kvalitetsvurdering.
21-06-2023
Side 3 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0004.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Basisinfor mation$eg-pr int-section-heading-end$
Basisinformation
Tilbuddets navn
Hovedadresse
Lynghuset
Provstevej 4
2400 København NV
Tlf.: 61388327
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: http://www.cossof.kk.dk
Tilbudsleder
CVR-nr.
Virksomhedstype
Tilbudstyper
Maibritt Goldman
64942212
kommunal
Aktivitets- og samværstilbud, § 104
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 2
58
Multipel funktionsnedsættelse
Udviklingshæmning
Kontaktoplysninger
Pladser i alt
Målgrupper
Resultat af tilsynet
Status for godkendelse
Tilsynet er udført af
Tilsynskonsulenter
Godkendt
Socialtilsyn Hovedstaden
Nanna Jensen
René Lykke Jensen
27-02-2023 16:00, Uanmeldt, Lynghuset
Tilsynsbesøg
$eg-pr int-section-heading-star t$Basisinfor mation (Afdelinger )$eg-pr int-section-heading-end$
Basisinformation (Afdelinger)
Afdeling
Målgrupper
Pladser i alt
29
29
Afdelinger
Aktivitets- og samværstilbud, § 104
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL §
105 stk. 2
Lynghuset Udviklingshæmning, Multipel
funktionsnedsættelse
21-06-2023
Side 4 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0005.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Samlet vur der ing af kvaliteten i tilbuddet$eg-pr int-section-heading-end$
Samlet vurdering af kvaliteten i tilbuddet
Socialtilsynet har den 27 februar været på uanmeldt driftsorienteret tilsynsbesøg hos Lynghuset.
Borgerperspektivet er inddraget gennem fysisk besøg og dialog, samt observation ved rundvisning og under aftensmaden  i 2 af afdelingerne og
besøg i en
Lynghuset er et botilbud oprettet efter ABL § 105, stk. 2 hvor borgerne modtager støtte efter SEL § 85. Tilbuddet har 29 botilbudspladser samt 29
dagtilbudspladser jf. SEL § 104. Målgruppen er voksne borgere med udviklingshæmning og/eller multiple funktionsnedsættelser.
Der har ved dette tilsynsbesøg været fokus på følgende af Kvalitetsmodellens temaer:
Tema 5 Organisation og ledelse
Tema 6 kompetencer
Øvrige temaer er ikke gennemgået, og vurderinger fra tidligere tilsyn er fortsat gældende. 
I forbindelse med tilsynsbesøget har socialtilsynet foretaget en konkret risikovurdering af tilbuddets samlede kvalitet, ligesom der er foretaget en
aktuel risikovurdering af tilbuddets drift, ledelse og kompetencer. Socialtilsynet konkluderer  i et samlet perspektiv, at Lynghuset fortsat har den
fornødne kvalitet og samlet set opfylder betingelserne for godkendelse, jf. §§ 6 og 12-18 i Lov om Socialtilsyn.
Socialtilsynet kan indeværende tilsynsbesøg konstatere at tilbuddet har nogen udfordringer, som påvirker kvaliteten, samtidigt med at tilbuddet
dokumenterer og socialtilsynet kan konstatere ved indeværende tilsyn, at tilbuddets medarbejdere fremstår positive og tonen omkring borgerne er
anerkendende.    
Socialtilsynet vurderer, forsat at tilbuddet største udfordringer er, at andelen af medarbejdere med fagrelevant uddannelse er lav på tilbuddet i
forhold til målgruppen og dennes behov. Her til er kompetenceniveauet på tilbuddet udfordret af en høj andel af nye medarbejdere, jf. tema 5. 
Tilbuddet har forsat et højt sygefravær samt en stor personalegennemstrømning. Som en følge heraf, har tilbuddet mange nyansatte medarbejdere
samt et højt vikarforbrug, både af interne vikarer og vikarer fra bureau. Dette medfører at borgerne i høj grad mødes af nye medarbejder eller
vikarer som kun i mindre grad kender borgerne.  
Tilbuddet har i sommeren fået ny afdelingsleder, hvilket på baggrund af den måde afdelingslederne arbejder ikke har haft den store betydning for
medarbejderne. På denne baggrund konstatere socialtilsynets, at tilbuddet fortsat har en hensigtsmæssig organisering. Socialtilsynet konkludere, at
ledelsen har haft fokus på at nedbringe sygefravær og personalegennemstrømning, hvilket også ses på tallene fra tilbuddet, men det er fortsat højt.
Driften på tilbuddet vurderes påvirket, og ledelse bør sikre der er kendte medarbejdere med relevante kompetencer tilstede.
$eg-pr int-section-heading-star t$Sær ligt fokus i tilsynet$eg-pr int-section-heading-end$
Særligt fokus i tilsynet
Sanktioner
Påbud
$eg-pr int-section-heading-star t$Sanktioner $eg-pr int-section-heading-end$
Ingen påbud
Vilkår
Ingen vilkår
21-06-2023
Side 5 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0006.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Or ganisation og ledelse$eg-pr int-section-heading-end$
Organisation og ledelse
En væsentlig forudsætning for kvaliteten af sociale tilbud er en hensigtsmæssig organisering samt en kompetent og ansvarlig ledelse. En kompetent og
ansvarlig ledelse er blandt andet kendetegnet ved at drive tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt, sætte rammerne for tilbuddets strategiske udvikling
og varetage den daglige drift. Herunder er tilbuddets brug af ikkefastansatte medarbejdere med borgerrelaterede opgaver, et væsentligt element.
Vurdering af tema
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet har en hensigtsmæssig organisering, tilbuddet har fået ny afdelingsleder i sommeren 2022.
Ledelsesteamet vurderes stadig som synlig, inddragende og har en tillidsbaseret tilgang, og der er etableret tværgående netværk, som understøtter
det tværfaglige samarbejde i tilbuddet. 
Socialtilsynet vurderer, at ledelsen arbejder med relevant fokus på udvikling af tilbuddet ud fra en strategiplan, hvor der er iværksat initiativer og
tiltag, og der er ledelsesmæssig opfølgning.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har fokus på at drive tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt. Samtidig vurderer socialtilsynet, at tilbuddet 
forsat har et højt sygefravær, og forsat har en høj personalegennemstrømningen, som har fundet sted gennem en længere periode, og som
generelt er omkostningstungt. Hvilket medfører et højt forbrug af ikke fastansatte medarbejder.  Socialtilsynet anerkender den målrettede indsats,
der finder sted i samarbejde med medarbejderne, for at nedbringe sygefravær og personalegennemstrømning, har medvirket til at tilbuddets
personalegennemstrømning og sygefravær er faldet, men stadig højt. Socialtilsynet konstaterer stadig, at den høje gennemstrømning tilsammen
med en nednormering over tid, har bevirket, at faste medarbejdere har haft højt tempo, og især har prioriteret basale omsorgsopgaver. 
Socialtilsynet vurderer, at ledelsen har  fokus på at højne det faglige niveau på tilbuddet, dog vurderer socialtilsynet samtidig, at ledelsen via
ekstern faglig supervision og sparring til medarbejderne i højere grad ville kunne understøtte denne udvikling med henblik på styrkelse af
indsatsen til gavn for borgerne.
Gennemsnitlig bedømmelse
2,8
Opmærksomhedspunkter
Ledelsen bør arbejde med at sikre en stabil medarbejder gruppe og herunder sikre at borgerne mødes af kendte medarbejder. 
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 8$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 8
Tilbuddet har en kompetent ledelse
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at ledelsen er kompetent på baggrund, men at socialtilsynet endnu ikke kan vurdere den samlet ledelse i forhold til udført
ledelse i praksis. Tilbuddet har fået afdelingsleder i sommeren 2022, hvilket har medført at ingen af tilbuddets leder har en pædagogisk baggrund. 
Tilbuddet organiseret med en botilbudsleder og to afdelingsledere. Botilbudsleder har også ansvaret for et andet tilbud i samme centerdannelse. Af
fremsendt materiale fremgår således: "Lynghuset arbejder med DUO ledelse dvs. 2 afdelingsledere der varetager fællesledelse for hele Lynghuset i
tæt samarbejde med tilbudsleder. I den forbindelse er der ansat en vagtplankoordinator samt en fagkoordinator til at understøtte
afdelingslederne."  Ledelsen oplyser, at de oplever, det har været en god beslutning, der har betydet, at de har fået frigivet tid til nærledelse ved at
overdrage administrative opgaver til koordinatorerne. Dette har også betydet af medarbejderne ikke har oplevet at skiftet af afdelingsleder som
betydningsfuldt, selvom det bliver bemærket at tidligere afdelingsleder var dygtig.
 Eksempelvis
deltager afdelingslederne på skift i de forskellige
afdelingers personalemøder, således de kan være en ligelig del af af alle afdelingerne. Medarbejderne oplever ligeledes en mere nærværende
ledelse, og er glade for den nye organisering. 
Socialtilsynet vurderer stadig, at der er en rød tråd mellem den ledelsesstil, ledelsen ønsker at praktisere, og den ledelsesstil medarbejderne
oplever.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet stadig er ganske udfordret på stabiliteten i medarbejdergruppen og bruget af ikke fastansatte medarbejder.
Faste medarbejdere har mange opgaver og dermed travlt. Travlhed over tid giver eksempelvis udfordringer i forhold til den samlede indsats for
borgerne. 
21-06-2023
Side 6 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0007.png
Indikator 8.a
Ledelsen har relevante kompetencer i forhold til at lede tilbuddet.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 8.a
Tilbuddets ledelse består af en botilbudsleder og to afdelingsledere. Tilbuddets ene afdelingsleder er stoppet, og ny afdelingsleder er ansat. Ny
afdelingsleder har været ansat på tilbuddet igennem mange år, og har været konstitueret siden sommeren 2022, men er nu fastansat. Ny
afdelingsleder er uddannet ergoterapeut forventer at starte på diplom i ledelse i 2024
Det vægter derudover, at botilbudsleder har været ansat i tilbuddet siden 1. januar 2020, er uddannet sygeplejerske og har fuld diplom i offentlig
ledelse samt speciale i forandringsledelse. Den anden afdelingsleder har været ansat siden marts 2021,  er uddannet håndarbejdslærer, og har fuld
diplom i ledelse samt mange års erfaring med ledelse.
Derudover har tilbuddet 2 koordinator, en vagtplanlægger og socialfaglige koordinator. 
Socialtilsynet bemærker at med ansættelsen af ny afdelingsleder, er der ingen i ledelsen der er pædagogiske uddannet. Ledelsen skal derfor være
opmærksom på i og med at tilbuddet er socialpædagogisk tilbud også at være opmærksom på at understøtte den pædagogiske side af tilbuddet. 
Tilbuddet afdelingsleder er ikke leder af en specifik afdeling, men kører duoledelse, hvilket betyder at opgaverne fordeles imellem afdelingslederne
der derved deltager i de forskellige teammøder. Medarbejderne giver udtryk på at selvom de kan mærke at den ene afdelingsleder er stoppet, har
det ikke betydet det store i det at afdelingslederne netop leder på tværs. 
Medarbejderne giver udtryk for at ny afdelingsleder er kommet godt fra start og at det er positiv at afdelingsleder har erfaring fra gulvet.
Medarbejderne oplever at afdelingslederne er nærværende, men kender ikke tilbudsleder andet end af navn. 
Ledelsen er ny og derfor kan socialtilsynet kan vi ikke vurdere om der udøves en ledelsesmæssig praksis, der afspejler de nødvendige
kompetencer til at lede tilbuddet er tilsteder, på denne bagrund vurderes indikatoren opfyldt i middelgrad. 
Indikator 8.b
Tilbuddet benytter sig af ekstern faglig supervision eller anden form for sparring for ledelse og medarbejdere.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 8.b
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at ledelsen oplyser, at de modtager ekstern supervision både på centerleder og mellemleder niveau.
Ledelsen oplyser, at tilbuddet har interne netværk til sparring, og teammøder hver anden uge som både er borgerrettet, men også med andet
fagligt indhold, og tilbuddet har tværfaglige samarbejdspartnere. Desuden har medarbejderne været på temadage blandt andet omkring
kommunikation og feedback, men medarbejderne tilbydes ikke ekstern supervision eller sparring.
Socialtilsynet vægter, at medarbejderne oplyser, at de ikke modtager ekstern supervision eller ekstern faglig sparring, som er struktureret,
målrettet og løbende understøtter dem i deres daglige opgaveløsning.
Med vægt på at medarbejderne forsat ikke får kontinuerlig ekstern supervision eller ekstern sparring fastholdes bedømmelsen af indikatoren
opfyldt i middel grad.  
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 9$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 9
Tilbuddets daglige drift varetages kompetent
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at den ledelsen har kompetencer til at varetager tilbuddets daglige drift og faglige udvikling. 
Socialtilsynet konstaterer, at personalegennemstrømningen forsat er høj, og at sygefraværet ligeledes er højere end sammenlignelige tilbud, men
det er socialtilsynets vurdering,  at ledelsen arbejder målrettet, for at sikre stabilitet i medarbejdergruppen, og har implementeret flere tiltag som
både retter sig mod fastholdelse og rekruttering.
Tilbuddet har derudover et højt forbrug af både interne og eksterne vikar - hvad der svare til næsten en 1/3 af alle borgerettet timer. 
Tilbuddet fik i 2021 et opmærksomhedspunkt vedrørende høj personalegennemstrømning. Tilbuddet oplyser følgende i fremsendte notatarket
med opfølgning på opmærksomhedspunkter: " Lynghuset
har stor fokus på netop dette særligt grundet de store nationale udfordringer der findes
på rekruttering og fastholdelse på vores område.
Lynghuset samarbejder med en HR-konsulent omkring rekruttering og onboarding. Konsulenten befinder sig fysisk i Lynghuset og har et nært
samarbejde med afdelingslederne.
21-06-2023
Side 7 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0008.png
Indikator 9.a
Borgerne har i forhold til deres behov tilstrækkelig kontakt til medarbejdere med relevante kompetencer.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 9.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at andelen af medarbejdere med relevant faglig grunduddannelse udgør knap to tredjedele af den
samlede personalegruppe. Tilbuddets fremsendte materiale ligger til grund for bedømmelsen samt oplysninger på Tilbudsportalen, og her fremgår
det, at tilbuddet har 53 faste stillinger med hvoraf 33 medarbejdere har pædagogisk uddannelse eller tilsvarende lang eller mellemlang uddannelse
samt medarbejdere med relevant erhvervsuddannelse. Heraf er 4 medarbejdere ansat på 8 timer. Derudover har tilbuddet 20 fastansatte
medarbejdere uden relevant faglig grunduddannelse.
Socialtilsynet vægter, at andelen af uddannede pædagoger udgør 16 pædagoger, og er lav set i forhold til tilbuddets målgruppe og kompleksitet.
Samtidig vægter socialtilsynet, at tilbuddet også har haft fokus på at ansætte sundhedsfagligt personale set i forhold til borgernes betydelige
nedsatte funktionsevne, som kræver omfattende behov for pleje herunder sygepleje og massiv hjælp til alle daglige funktioner.
Tilbuddet har siden sidste tilsyn prioriteret at ansætte faguddannet medarbejder, samt at støtte medarbejder der starter på en merit i
pædagoguddannelsen. 
Tillige vægter, at ledelse og medarbejdere samstemmende oplyser, at der er fokus på kompetenceudvikling og vidensdeling i tilbuddet, og
socialtilsynet har talt med medarbejdere med forskellige faglige kompetencer, hvor alle medarbejdere har relevant viden om borgerne samt
tilbuddets tilgange og metoder. 
Medarbejderne giver også ved dette tilsyn udtryk for at der mangler tid til at kunne varetage borgerens livskvalitet så som at komme ud af huset,
men at borgerne får dækket deres nødvendige behov. Medarbejderne føler at en del af den tid som før blev brugt på borgerne, nu går til mere
administrative ting så som dokumentation. Medarbejderne gav også ved sidste tilsyn udtryk for at havde mindre tid til borgerne. Derudover
bemærker medarbejderne at de pårørende kun i mindre grad hjælper til, hvilket har betydning i forhold til at kunne få løst alle opgaverne. 
Socialtilsynet konstateret ved sidste tilsyn at i følge godkendelsesbrev fra 2016, at der er sket en nednormering i tilbuddet gennem årene.
Socialtilsynet konkludere også ved dette tilsyn at den høje personalegennemstrømning og det høje sygefravær har betydning for medarbejdernes
tid med borgerne, idet nye medarbejdere og vikarer skal læres op, hvilket kan være tidskrævende for de erfarne medarbejdere. Tillige kan viden og
relationer gå tabt, hvilket kan have betydning for indsatsen til borgerne. Der udover er der et højt vikarforbrug, som Socialtilsynet vurderer,
grundet oplysninger fra medarbejderne påvirker indsatsen til den enkelte borger.
På baggrund af ovenstående fastholdes bedømmelsen og indikatoren er opfyldt i middel grad.
 
Indikator 9.b
Personalegennemstrømningen på tilbuddet er ikke på højere niveau end sammenlignelige arbejdspladser.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 9.b
Tilbuddets personalegennemstrømning er højere end på sammenlignelige arbejdspladser. Dette bedømmes på baggrund af tilbuddets seneste
årsrapport fra 2022 på Tilbudsportalen, som viser en personalegennemstrømning på 36,1%, hvilket er et fald fra 2021 hvor personale
gennemstrømning var på 47,9 %
Sammenholdt med den gennemsnitlige personalegennemstrømning på tværs af de tilbud, som Socialtilsyn Hovedstaden fører tilsyn med, som i
2021 var 18,2 pct.
Socialtilsynet vægter, at personalegennemstrømningen er høj, hvilket kan påvirke indsatsen til borgerne. En høj personalegennemstrømning
kan betyde, at borgerne kan miste værdifulde relationer til medarbejdere, der endvidere var vidende om borgernes særkende, hvilket kan
bevirke uforudsigelighed og utryghed hos borgere, og kan udfordre borgernes udvikling. Derudover mister tilbuddet viden, og det kan
være ressourcekrævende at introducere nye medarbejdere både for medarbejdere og borgere.
Under dialogen med socialtilsynet er ledelsen  tilkendegiver ledelsen at de føler at personale gennemstrømningen er faldene, men stadig er høj.
Ledelsen forklare at flere medarbejder først efter ansættelsen finder ud af de ikke ønsker at arbejde med målgruppen og de opgaver som
målgruppen har behov for.
Tilbuddet arbejder forsat med deres procesplan for Onboarding og fastholdelse, som præsenterer en grundig introduktion til nye medarbejdere.
På baggrund af at personalegennemstrømningen er høj men at der dog ses et fald i personalegennemstrømning, hvilket dog stadig kan have
betydning for indsatsen til borgerne, hæves bedømmelsen og er opfyldt i lav grad.  
21-06-2023
Side 8 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0009.png
Indikator 9.c
Sygefraværet blandt medarbejderne er ikke på højere niveau end sammenlignelige arbejdspladser.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 9.c
Tilbuddets sygefravær er højere end på sammenlignelige arbejdspladser. Dette bedømmes på baggrund af tilbuddets seneste årsrapport på
Tilbudsportalen for 2022 som viser et sygefravær på 31,52 dage pr medarbejder i gennemsnit, hvilket er et lille fald i forhold til 2021 hvor tallet lå
på 36 dage på medarbejder
Sammenholdt med det gennemsnitlige sygefravær på tværs af de tilbud, som Socialtilsyn Hovedstaden fører tilsyn med, som i 2021 var 16,0 dage.
Det skal bemærkes, at der i opgørelsen af gennemsnitligt sygefravær også indgår fravær pga. barsel, hvilket gør det muligt at sammenligne med
data fra tilbuddets årsrapport.
Socialtilsynet bemærker i de fremsendte tal at i sær en afdeling er særlig ramt af længevarende sygefravær, hvor korttidssygefraværet ligger stabilt
i alle afdelingerne og på gennemsnit med de øvrige tilbud som Socialtilsynet fører tilsyn med. 
Ledelse tilkendegav både ved dette tilsyn og sidste års tilsyn, at sygefraværet er højt, og de oplyser samstemmende, at der arbejdes målrettet på
flere områder med at nedbringe sygefraværet. Alle medarbejder som har takket ja er inviteret ind til en trivselssamtale, i forhold til at sikre at
fastholde medarbejderne, men også være med til at komme med forslag hvordan sygefraværet sænkes. 
På baggrund af tilsynsbesøget vurderes det derfor, at tilbuddets sygefravær medfører en middel risiko for tilbuddets kvalitet.
På baggrund af overstående med vægt på at sygefraværet er faldet en lille smule, men stadig højt i forhold til sammenligning tilbud,  sænkes
scoren til i lav grad opfyldt. 
Indikator 9.d
Brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk
pædagogisk indsats.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 9.d
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at ledelse og medarbejdere oplyser, at tilbuddet primært benytter egne vikarer, men der benyttes
også vikarer fra eksternt bureau. Vikarer fra eksternt bureau har alle relevant faglig uddannelse, og det er ofte, de samme vikarer der kommer.
Tilbuddet brugte i følge årsrapporten i 2021 hvad der svare til 20,1 procent af ikke fastansatte medarbejder i borgerettet timer. Tilbuddet har for
2022 oplyst de timer der er brugt både på interne vikarer og eksterne vikar. Dette svare til 28,1 % procent af medarbejderne. Der bliver brugt
eksterne vikar til hvad der svare til 15 % af det samlet vikar forbrug. 
Det vægter forsat, at ledelsen har fokus på, at brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er i stand
til at tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk indsats. Tillige har ledelsen fokus på, at ikkefastansatte medarbejdere får en god
introduktion herunder følvagter, som dog ikke er på samme niveau som nye fastansatte medarbejdere, men der udleveres og gennemgås de
samme intromapper. Derudover introduceres til SundNeuro og Kommunikationspas samt til dokumentation.
Tilbuddet har blandt andet udarbejdet et dokument på hvilke borgere som eksterne vikar skal hjælp, samt en beskrivelse i punktform for hvad
borgerne skal havde hjælp med. Socialtilsynet anerkender at tilbuddet er opmærksom på hvilke borgere som eksterne kan hjælpe med, men
tilbuddet skal være opmærksom på i forhold til det tilbuddets høje forbrug at det ikke er de samme borger som altid får hjælp af eksterne vikarer. 
Ledelsens fokus på at ikkefastansatte medarbejdere skal være en del af medarbejdergruppen, og skal have samme informationer, vægter også,
ligesom vikarmøderne der afholdes ca. hver femte måned.
Socialtilsynet anerkender ledelsen store fokus på , at brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er
i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk indsats. Men bemærker samtidigt at medarbejderne oplever udfordringer, i
hverdagen, som følge af de høje vikarforbrug. 
Samtidig vægter socialtilsynet, at tilbuddet har et højt vikarforbrug, som også kan indbefatte vikarer fra eksternt bureau, hvor begge dele kan
påvirke borgernes trivsel og behov for kontinuitet i indsatsen.
På baggrund af overstående og med vægt på at vikarforbruget er steget sænkes indikatoren til lav grad opfyldt på baggrund af forbruget er steget
og at borgerne mødes af næsten en 1/3 ikke fastansatte medarbejder. 
21-06-2023
Side 9 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0010.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Kompetencer $eg-pr int-section-heading-end$
Kompetencer
Det er afgørende for kvaliteten i tilbuddet, at tilbuddets medarbejdere, herunder ikkefastansatte medarbejdere, har de faglige, relationelle og personlige
kompetencer, der er nødvendige i forhold til tilbuddets målsætninger og målgruppe, de metoder tilbuddet anvender, samt borgernes aktuelle behov.
Herunder skal børn og unge sikres en tryg hverdag og opvækst med nære og stabile relationer. Udover tilbuddets aktuelle kompetenceniveau er det
vigtigt, at tilbuddet har strategisk fokus på, hvordan de nødvendige kompetencer sikres på såvel kort som langt sigt, samt hvordan eventuelle
specialistkompetencer kan tilvejebringes. Det er et vigtigt aspekt af kvaliteten af et tilbud, at medarbejderne, herunder ikkefastansatte medarbejdere,
møder borgerne med respekt for den enkeltes behov og forudsætninger samt har fokus på borgernes retssikkerhed.
Vurdering af tema
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har fokus på at få ansat medarbejderne med relevante kompetencer i forhold til fagrelevant grunduddannelse,
viden omkring målgruppen og tilbuddets tilgange og metoder. 
Socialtilsynet vurder fortsat, at andelen af medarbejdere med fagrelevant uddannelse er for lav på tilbuddet i forhold til målgruppen og dennes
behov. Her til er kompetenceniveauet på tilbuddet udfordret af en høj andel af nye medarbejdere, jf. tema 5.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets medarbejdere fremstår positive og tonen omkring borgerne er anerkendende. Det vurderes, at der på
tilbuddet er fokus på vidensdeling, feed back kultur samt på at skabe en fælles faglig tilgang og med en implementering af et sundhedsfagligt
fokus, som i høj grad imødekommer borgernes basale behov. 
Gennemsnitlig bedømmelse
2,5
Opmærksomhedspunkter
Tilbuddet bør fortsat arbejde på at sikre, at andelen af uddannede medarbejdere øges og alle medarbejder har tilstrækkelige kompetencer i
henhold til borgernes behov.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 10$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 10
Tilbuddets medarbejdere besidder relevante kompetencer i forhold til målgruppens behov og tilbuddets metoder
Bedømmelse af kriterium
Tilbuddet fik i 2020 et udviklingspunkt vedrørende at tilbuddet kan med fordel fortsat arbejde på at sikre, at andelen af uddannede medarbejdere
øges og alle medarbejder har tilstrækkelige kompetencer i henhold til borgernes behov. I fremsendt notatark fremgår, at  Lynghuset er langt hen
ad vejen kommet godt i mål om dette. 
Socialtilsynet vurderer på baggrund af fremsendt materiale,  at tilbuddet fortsat bør sikre at medarbejderne har fagrelevante kompetencer og
fortsat fokus på rekruttering af relevante kompetencer til de vakante stillinger. 
Det vurderes, at ledelsen har fokus på sammensætningen af medarbejdere i forhold til kompetencer inden for det sundhedsfaglige samt indenfor
det pædagogiske, hvilket imødeser borgernes behov for en helhedsorienteret indsats. 
Socialtilsynet vurderer tillige, at tilbuddet fortsat bør have fokus på borgernes retssikkerhed og etikken i og med at medarbejderne arbejder i
borgernes hjem. 
21-06-2023
Side 10 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0011.png
Indikator 10.a
Medarbejdergruppen, herunder ikkefastansatte medarbejdere, har samlet set relevant uddannelse, opdateret viden og erfaring med målgruppen og
tilbuddets metoder.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 10.a
Af eftersendt oversigt over faste medarbejdere fremgår, at det faste personale består af i alt 50 fastansatte medarbejdere fordelt på stuen, 1 sal, 2
sal, 3 sal, dagtilbuddet, nattevagter og administration
Ud af de 36 medarbejdere som borgerne møder i dag og aftentimerne er 22 uden relevant faglig uddannelse, 4 SSA og 10 pædagoger. 
Det fremgår endvidere, at der i dagtilbuddet er ansat 2 pædagoger
Af selvsamme oversigt fremgår at 15 medarbejdere har efteruddannelse i neuropædagogik, 4 medarbejdere har kursus i tegn til tale og 2
medarbejder har kursus omkring RCØ. 
Medarbejderne giver udtryk for at der stadig er en hensigt i forhold til ansættelse af pædagoger med høj faglighed til Lynghuset, for at sikre
beboerne møder uddannet personale der er i stand til at varetage pædagogiske opgaver hos beboeren til hver en tid, for at sikre kontinuitet i
opgaveløsningen, relations arbejdet samt give beboeren muligheder for at udfolde sig i eget liv. Men at en del medarbejder efter ansættelsen ikke
kan se sig selv i arbejdet og derfor hurtigt stopper.  
Ud af de 50 som er ansat er 32 ansat inden for de sidste 2 år. 
Medarbejderne fortæller at de er opmærksomme på hvad den enkelte medarbejder kan bidrage med ind i fagligheden, og på den måde hinandens
kompetencer. 
Medarbejderne beskriver at nye medarbejder bliver introduceret til magtanvendelse lovgivningen herunder i sær forhåndsgodkendelserne. Men
også i forhold til det mere sundhedsfaglige så som forflytninger. Hvilket også ses i kompetence oversigt, der er medsendt.  Medarbejdere oplyser
desuden også under rundvisning og interview at der knaphed på medarbejdere med relevante kompetencer, og det kræver ekstra af de
tilbageværende medarbejdere. 
Socialtilsynet bemærker samtidigt at 4 medarbejder har kursus i tegn til tale samt at tilbuddet har arbejdet med kommunikationspas at denne
kompetence kun i meget lille grad bliver benyttet på tilbuddet. 
Socialtilsynet bemærker samtidig at i følge årsrapporten for 2022 bliver der kun benyttet ganske få midler på kompetenceudvikling, dette
sammenholdt med stor personalegennemstrømning og borgerne komplekse problemstillinger, vil socialtilsynet ved kommende tilsyn være
undersøgende om dette er nok for at sikre at både fastansatte og ikke fastansatte har de rette kompetencer. 
På baggrund af ovenstående og med vægt på at andelen af fagrelevant uddannede ikke vurderes tilstrækkelig i forhold til borgernes komplekse
behov fastholdes indikatoren opfyldt i lav grad. 
21-06-2023
Side 11 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0012.png
Indikator 10.b
Det er afspejlet i medarbejdernes samspil med borgerne, at medarbejderne, herunder ikkefastansatte medarbejdere, har relevante kompetencer.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 10.b
Socialtilsynet vurderer, spisesituationer på 2 forskellige afdelinger. Borgerne blev i begge afdelinger hjulpet efter tur med at få noget og spise.
Socialtilsynet vurderer at medarbejderne var opmærksom på at borgerne fik mad, og bemærkede også at der var opmærksom på de forskellige
borgeres særlige behov herunder hvilket bestik der benyttes. Men Socialtilsynet observerede samtidig at der ikke blev kommunikeret med
borgerne under maden. Medarbejderne fortæller under interviewet, at der tidligere blev brugt kommunikationspas, men at disse ikke bruges
mere. 
Medarbejderne giver udtryk for at der bliver diskuteret borgerens særlig behov og herunder om der er de kompetencer der er behov for i
medarbejdergruppen. Blandt fortæller medarbejderne at der benyttes metoden low arousal, som er med til at medarbejdernes ro smitter af på
borgerne. 
Socialtilsynet bemærker at i flere af de fremsendt personalemødereferater, vægter i sær det sundhedsfaglige tungt. Og at der er flere diskussioner i
forhold til hvad vægter i forhold til borgernes behov.
Socialtilsynet vurderer at medarbejderne i deres samspil og faglighed har fokus på at borgerne få opfyldt deres basale og sundhedsfaglige behov,
men at den pædagogiske del af arbejdet fylder mindre hos medarbejderne. Hvilket socialtilsynet vurdere hænger sammen med at normering er
faldet. 
Der vægtes, at der rundvisning observeres oplysninger vedr. borgere, i fællesarealer. Af medarbejder begrundes det med at der kommer mange
vikarer, og de er nødt til at sikre viden i forhold til enkelte borgere.
På baggrund af overstående, fastholdes scoren med vægt på at medarbejderne i deres har fokus på borgernes basale behov, men ikke de
pædagogiske kompetencer i samspillet herunder kommunikationen med borgerne. 
 
21-06-2023
Side 12 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0013.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Økonomi$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi
Økonomi
Vurdering af tema
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet til dels har den fornødne økonomiske kvalitet.
Socialtilsynet har lagt vægt på at:
• tilbuddet er økonomisk bæredygtigt.
• tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og i forhold til tilbuddets målgruppe.
• der er delvis gennemsigtighed i tilbuddets økonomi.
Socialtilsynets vurdering er baseret på baggrund af at:
• der ifølge tilbuddets årsbudget for 2023 er et rimeligt forhold mellem den forventede omsætning og omkostningerne, men pågår afklaring
omkring indregning af underskud fra 2020 og -21.
• tilbuddets årsbudget 2023 afspejler tilbuddets målgruppe og metoder og tilbuddets planer for faglig udvikling og større ændringer.
• der er foretaget relevante tilpasninger af budgetposter efter socialtilsynets samarbejdsmøde med Københavns kommune og efterfølgende
mailkorrespondance.
• der er flere punkter omkring administrationsomkostninger, ejendomsomkostninger, personaleomkostninger, kompetenceudvikling,
borgerrelaterede omkostninger samt indregning af over/underskud som socialtilsynet vil følge op på som led i Årsrapport 2022 og budget 2024.
Socialtilsynet vil således følge op på om driftsherrer reviderer sig og budgetterer i henhold til takstfinansieringsbekendtgørelsen nr. 219 af
10/02/2022.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 1$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 1
Er tilbuddet økonomisk bæredygtigt?
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet er økonomisk bæredygtigt.
Socialtilsynets vurdering er baseret på baggrund af at:
• der ses en klar sammenhæng mellem tilbuddets budgetterede indtægt og tilbuddets forventede omkostninger samt at de enkelte omkostninger
fremstår retvisende, herunder den anvendte belægningsprocent.
• tilbuddet er kommunalt, med mulighed for fortsat drift i det omfang det er politisk besluttet.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 2$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 2
Giver tilbuddets økonomi mulighed for den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen?
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen.
Socialtilsynet vurderer dette på baggrund af:
• Tilbuddet økonomiske nøgletal på Tilbudsportalens fane med Årsrapport for 2021.
• Budget for 2023, som der pågår dialog med tilbuddet omkring godkendelsen af
• Ud fra de foreliggende oplysninger sikrer budgettet for 2023 den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske
ressourcer.
• at den socialfaglige kvalitet er på et middel niveau
Socialtilsynet lægger vægt på at:
• pris pr. borgerrelateret personaletime udgør ca. 420 kr.
• socialtilsynet har bedt om uddybning af afsatte midler til kompetenceudvikling som udgør 0,3 % af omsætningen for budgetåret 2023, hvortil
tilbuddet har svaret, at der er mulighed for tilførsel af yderligere midler ud fra centralt afsatte puljer og engangsbevillinger.
• tilbuddet har adspurgt til ledelsesomkostninger oplyst, at samlet ledelse indeholder en forholdsmæssig andel af centerchef, tilbudsleder og
afdelingsleder i COS.
• de borgerrelaterede omkostninger udgør ca. 2.200 kr. pr. plads pr. måned, hvoraf ca. �½ udgør ekstern rådgivning og behandling.
• af de administrative omkostninger udgør administrationsbidrag 9 % af omsætningen og de samlede udgifter 16 % hvilket er lidt over niveau med
andre tilbud i kommunen.
21-06-2023
Side 13 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0014.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 3$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 3
Er der gennemsigtighed med tilbuddets økonomi?
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at der er delvis gennemsigtighed med tilbuddets økonomi.
Socialtilsynet er i proces med at godkende budget 2023 og vurderer på baggrund af foreløbigt budget 2023 at:
• årsbudgettet sikrer den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer.
• ikke indeholder udgifter uvedkommende for tilbuddets virksomhed.
• giver mulighed for ansvarlig forvaltning af offentlige midler, men socialtilsynet vil som led i gennemgang af årsrapport 2022 og budget 2024
følge op på flere punkter jf. nedenfor.
• tilbuddet har indberettet nøgletal på Tilbudsportalen i overensstemmelse med reglerne herfor, men der pågår afklaring af hvorvidt disse er
retvisende.
Som led i budgetgodkendelsen er det vurderet at:
• udgiften til de samlede ejendomsomkostninger udgør svarende til ca. 4.800 kr. pr. plads pr. måned incl. rengøring, hvilket er rimeligt set i forhold
til, at borgerne bor i selvstændige lejligheder efter ABL § 105, men er på niveau med tidligere år.
• udgifter til ikke-fastansat personale ses på et lavt lønniveau ca. 276.000 pr. årsværk, og der er ikke umiddelbar sammenhæng mellem lønniveau
og det angivne antal årsværk.
• Socialtilsynet har i øvrigt bedt tilbuddet uddybe oplysninger omkring ledelse, administration, borgerrelaterede omkostninger i form af ekstern
rådgivning og behandling og kompetenceudvikling samt ejendomsomkostninger, hvilket tilbuddet har besvaret relevant.
• I forhold indregning af over/underskud er det konstateret, at der ikke er tilstrækkelig gennemsigtighed, og såfremt dette vil medføre korrektioner
forventer socialtilsynet, at dette vil ske i forbindelse med budget 2024. Socialtilsynet er i dialog med tilbuddet herom for nærmere afklaring af
årsrapporttal for 2022 og budget 2024.
$eg-pr int-section-heading-star t$Spindelvæv$eg-pr int-section-heading-end$
Spindelvæv
Spindelvævet afspejler socialtilsynets gennemsnitlige vurdering af kvaliteten i tilbuddet fordelt på syv temaer. Formålet med illustrationen er, at give
tilbuddet et overbliksbillede af socialtilsynets vurdering på baggrund af den samlede rapport. De (scoringerne) repræsenterer derfor ikke det fulde
indblik i tilsynet. Spindelvævet er først og fremmest ment som et dialogredskab mellem socialtilsynet og tilbuddet.
21-06-2023
Side 14 af 15
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805297_0015.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Datakilder $eg-pr int-section-heading-end$
Datakilder
Kilder
Øvrige dokumentkilder
Medarbejderoversigt
CV på ledelse/medarbejdere
Budget
Borgeroversigt
Tidligere tilsynsrapport
Opgørelse af sygefravær
$eg-pr int-section-heading-star t$Inter viewkilder $eg-pr int-section-heading-end$
Interviewkilder
Kilder
Ledelse
Medarbejdere
$eg-pr int-section-heading-star t$Obser vationskilder $eg-pr int-section-heading-end$
Observationskilder
Kilder
Medarbejdere
Borgere
Beskrivelse
Samspil imellem borgere og medarbejder
21-06-2023
Side 15 af 15