Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2805296_0001.png
Tilsynsrapport
Driftsorienteret tilsyn
Tilbuddets navn:
Lynghuset
Dato for generering af rapport:
17-08-2023
Status for godkendelse:
Rapporten er udarbejdet af:
Godkendt
Socialtilsyn Hovedstaden
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0002.png
Indholdsfortegnelse
Læsevejledning - Tilsynsrapportens indhold
Læsevejledning - Kvalitetsmodellen
Basisinformation
Basisinformation (Afdelinger)
Samlet vurdering af kvaliteten i tilbuddet
Særligt fokus i tilsynet
Sanktioner
Sundhed og trivsel
Kriterium 4
Kriterium 5
Kriterium 6
Kriterium 7
Organisation og ledelse
Kriterium 8
Kriterium 9
Kompetencer
Kriterium 10
Økonomi
Økonomi 1
Økonomi 2
Økonomi 3
Spindelvæv
Datakilder
Interviewkilder
Observationskilder
3
3
4
4
5
5
6
7
8
10
12
13
15
15
17
21
21
24
24
24
25
25
26
26
26
17-08-2023
Side 2 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0003.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Læsevejledning - Tilsynsr appor tens indhold$eg-pr int-section-heading-end$
Læsevejledning - Tilsynsrapportens indhold
Tilsynsrapporten indeholder socialtilsynets bedømmelse og vurdering af, om plejefamilien eller tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet og samlet
set fortsat opfylder betingelserne for godkendelse, jf. §§ 6 og 12-18 i Lov om socialtilsyn. En del af oplysningerne er hentet fra Tilbudsportalen, hvor
der fremgår bl.a. stamoplysninger.
For tilbud med flere afdelinger udarbejdes der én samlet kvalitetsvurdering.
Udover en samlet vurdering af kvaliteten i plejefamilien eller tilbuddet, indeholder tilsynsrapporten en gennemgang af de syv temaer fra
kvalitetsmodellen, hvor der kan være lagt særligt fokus på udvalgte temaer. Et tilsyn kan godt indeholde mere end ét tilsynsbesøg, eksempelvis både
et anmeldt og et uanmeldt tilsynsbesøg, eller hos et tilbud med flere afdelinger. Ligeledes kan tilsynet være administrativt og ikke indeholde et
konkret tilsynsbesøg. Det fremgår af tilsynsrapporten, hvorvidt der har været et fysisk tilsynsbesøg, på hvilken afdeling, og hvorvidt det var anmeldt
eller uanmeldt.
$eg-pr int-section-heading-star t$Læsevejledning - Kvalitetsmodellen$eg-pr int-section-heading-end$
Læsevejledning - Kvalitetsmodellen
Socialtilsynet vurderer kvaliteten og sikrer dialogen med plejefamilien eller tilbuddet med udgangspunkt i kvalitetsmodellen, som beskrevet i
Bekendtgørelse om socialtilsyn. Kvalitetsmodellen giver et systematisk og målrettet udgangspunkt for socialtilsynets samlede faglige vurdering af
kvaliteten.
Kvalitetsmodellen er struktureret ud fra de overordnede kvalitetstemaer, der fremgår af § 6, i Lov om socialtilsyn. Hvert tema er konkretiseret i et
antal kvalitetskriterier. Kriterierne er primært udtrykt som konkrete mål for indsatsen i plejefamilien eller tilbuddet. For hvert kriterium er fastlagt en
eller flere kvalitetsindikatorer. Indikatorerne er tegn på, at den kvalitet, som er udtrykt i kriteriet, forekommer i praksis.
Vurderingen af en plejefamilie eller et tilbuds kvalitet sker ud fra en samlet, faglig vurdering inden for rammerne af temaerne under hensyn til
plejefamiliens eller tilbuddets godkendelse. Bedømmelsen af indikatorer og kriterier skal understøtte socialtilsynets samlede vurdering af, om den
fornødne kvalitet er til stede. Socialtilsynet kan inddrage andre forhold i kvalitetsvurderingen, som vurderes at være relevante for kvaliteten inden
for rammerne af temaet
Ved det driftsorienterede tilsyn skal socialtilsynet vurdere, om kvaliteten i plejefamilien eller tilbuddet i praksis er tilstrækkelig, og om betingelserne
for godkendelsen fortsat er opfyldt. Der anvendes forskellige systematikker for, hvordan indikatorer og kriterier bedømmes ved henholdsvis
godkendelse og det driftsorienterede tilsyn. Ved en godkendelse vurderes der ud fra, om Socialtilsynet forventer, at plejefamilien eller tilbuddet kan
opfylde indikatorer og kriterier. Ved det driftsorienterede tilsyn bedømmes indikatorerne efter følgende skala:
5. i meget høj grad opfyldt.
4. i høj grad opfyldt.
3. i middel grad opfyldt.
2. i lav grad opfyldt.
1. i meget lav grad opfyldt.
Bedømmelsen af indikatorerne understøtter vurderingen af kriterierne, hvilket resulterer i en samlet, skriftlig kvalitetsvurdering for hvert tema.
Hver indikator gives i forlængelse af den skriftlige bedømmelse en værdi (score) for opfyldelsesgraden. Ud fra den værdi, som indikatorerne er givet,
udregnes der automatisk en samlet værdi for opfyldelsesgraden for henholdsvis hvert kriterium og hvert tema. Værdien udregnes som et
gennemsnit af henholdsvis indikatorerne og kriteriernes værdier. Det samlede resultat af denne talmæssige bedømmelse udtrykkes grafisk i form af
et ”spindelvæv”.
Spindelvævet og scorer offentliggøres ikke på Tilbudsportalen. Spindelvæv og scorer giver overblik over kvalitetsbedømmelsen inden for hvert tema
og bruges i dialogen med plejefamilien eller tilbuddet om at fastholde og udvikle kvaliteten fremadrettet.
Efter endt høringsperiode vil den samlede vurdering, temavurderingerne samt eventuelle påbud eller vilkår blive publiceret på Tilbudsportalen.
Der henvises i øvrigt til
www.socialstyrelsen.dk
, hvor der kan findes yderlige oplysninger om socialtilsynets kvalitetsvurdering.
17-08-2023
Side 3 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0004.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Basisinfor mation$eg-pr int-section-heading-end$
Basisinformation
Tilbuddets navn
Hovedadresse
Lynghuset
Provstevej 4
2400 København NV
Tlf.: 61388327
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: http://www.cossof.kk.dk
Tilbudsleder
CVR-nr.
Virksomhedstype
Tilbudstyper
Maibritt Goldman
64942212
kommunal
Aktivitets- og samværstilbud, § 104
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 2
58
Multipel funktionsnedsættelse
Udviklingshæmning
Kontaktoplysninger
Pladser i alt
Målgrupper
Resultat af tilsynet
Status for godkendelse
Tilsynet er udført af
Tilsynskonsulenter
Godkendt
Socialtilsyn Hovedstaden
Nanna Jensen
René Lykke Jensen
28-06-2023 15:00, Uanmeldt, Lynghuset
27-02-2023 16:00, Uanmeldt, Lynghuset
Tilsynsbesøg
$eg-pr int-section-heading-star t$Basisinfor mation (Afdelinger )$eg-pr int-section-heading-end$
Basisinformation (Afdelinger)
Afdeling
Målgrupper
Pladser i alt
29
29
Afdelinger
Aktivitets- og samværstilbud, § 104
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL §
105 stk. 2
Lynghuset Udviklingshæmning, Multipel
funktionsnedsættelse
17-08-2023
Side 4 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0005.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Samlet vur der ing af kvaliteten i tilbuddet$eg-pr int-section-heading-end$
Samlet vurdering af kvaliteten i tilbuddet
Socialtilsynet har den 27. februar været på uanmeldt driftsorienteret tilsynsbesøg hos Lynghuset, samt på opfølgende tilsynsbesøg den 28. juni på
baggrund af en bekymrende henvendelse. Socialtilsynet har efter det uanmeldte tilsyn den 28. juni, afholdt dialogmøde den 4. juli med ledelsen af
tilbuddet på baggrund af alvorlig bekymring for tilbuddets kvalitet. 
Borgerperspektivet er inddraget gennem fysisk besøg og observation ved rundvisning, samt under aftensmaden i 2 af afdelingerne og besøg i en
lejlighed og udtalelser fra medarbejderne. 
Lynghuset er et botilbud oprettet efter ABL § 105, stk. 2 hvor borgerne modtager støtte efter SEL § 85. Tilbuddet har 29 botilbudspladser samt 29
dagtilbudspladser jf. SEL § 104. Målgruppen er voksne borgere med udviklingshæmning og/eller multiple funktionsnedsættelser.
Der har ved dette tilsynsbesøg været fokus på følgende af Kvalitetsmodellens temaer:
Tema 4 Sundhed og Trivsel
Tema 5 Organisation og ledelse
Tema 6 kompetencer
Øvrige temaer er ikke gennemgået, og vurderinger fra tidligere tilsyn er fortsat gældende. 
Det er socialtilsynets konklusion, at Lynghuset aktuelt er så præget af driftsmæssige udfordringer, at tilbuddet samlet har store udfordringer med, at
at sikre den fornødne kvaliteten i Kvalitetsmodellens temaer. Socialtilsynet har modtaget en bekymrende henvendelse, samt fået udsagn fra
medarbejder, der understøtter denne bekymring. Bekymringen handler især om afdeling 23 på tilbuddet. Tilbuddet er derudover præget af stor
personalegennemstrømning , højt sygefravær og højt forbrug af vikarer. Socialtilsynet vurderer, at disse forhold har en negativ indflydelse på
borgernes trivsel og på, om borgerne modtager relevant basal sundhedsmæssige og pædagogiske støtte .
Socialtilsynet konstaterer, at tilbuddet igennem en årrække har haft et højt sygefravær og en høj personalegennemstrømning, hvilket har medført
manglende viden i forhold til borgernes komplekse problemstillinger og en generel manglende viden i forhold til magtanvendelser, hvilket ses både i
de registreringer som socialtilsynet har modtaget, men også i medarbejdernes forståelse af, hvornår de skal registrerer samt hvad en
magtanvendelse er. 
Socialtilsynet kan ved begge tilsynsbesøg konstatere, at tilbuddet har mange udfordringer, som påvirker kvaliteten. Socialtilsynet har ved tilsynet
den 28. juni især haft fokus på afdeling 23, hvor kvaliteten er meget lav, og hvor borgerne trives i meget lav grad. Socialtilsynet hørte her eksempler,
om borger der blev glemt, ikke fik aftensmad eller ikke fik den hjælp de har brug for og borgere som ikke støttes i, at opretholde de færdigheder de
har.  Socialtilsynet vurderer, at dette hænger sammen med medarbejdernes manglende kompetencer, samt viden i forhold til målgruppen.
Socialtilsynet vurderer, at medarbejdergruppen på afdeling 23 ikke er reflekterende i forhold til egen praksis, ligesom socialtilsynet ser tegn på
forråelse.
Socialtilsynet er opmærksom på,  at der er divergerende oplysninger i forhold til, hvor meget ledelsen har vidst om de alvorlige episoder samt
kvaliteten af den indsat, som er tilstede på afdeling 23, hvor ledelsen gør opmærksom på, at  de har søgt at handle på de problematikker de havde
kendskab til og senest i forlængelse af den viden de har fået fra TV 2, har søgt aktivt at afkode problematikkerne og handle på disse. I følge
medarbejderne er ledelsen blevet gjort opmærksom på og har dermed også haft kendskab til de alvorlig problemstillinger og udfordringer, der er
med driften, men at ledelsen ikke har handlet tilstrækkelig på de udfordringer der er. Den daglige ledelse beskrives som ikke nærværende, af
medarbejderne, og at de lægger ansvaret ud på medarbejderne i forhold til at løse eventuelle problemstillinger. 
Samtidig bemærker socialtilsynet, at på trods af, at der også tidliger har været gode intentioner og konstruktive planer for stoppe
personalegennemstrømningen og sygefraværet og derved sikre en højere kvalitet på tilbuddet, må socialtilsynet konstatere, at det kun i mindre
omfang er lykkedes at rekruttere og fastholde medarbejdere med relevante kompetencer. 
Tilbudsleder har, som beskrevet ovenfor, sammen med centerledelsen, udviklingskonsulent og afdelingsledelse udarbejdet en plan, i forhold til de
problemstillinger og kvalitetsmangler der er i tilbuddet. Denne plan har specielt fokus på at sikre genopretningen af afdeling 23.
Socialtilsynet vurderer, at den største udfordring for tilbuddet er, at medarbejderne mangler viden i forhold til faglige metoder og tilgange. Noget af
grunden til dette er at finde i, at andelen af medarbejdere med fagrelevant uddannelse er lav i forhold til målgruppen og dennes behov.  Dette
sammenholdt med den høje personalegennemstrømning, højt sygefravær og hertil et meget højt forbrug af vikarer, gør det meget svært, at sikre
kontinuitet i tilbuddet og en stabil kvalitet. 
På baggrund af denne omfattende bekymring for kvaliteten på tilbuddet, har Socialtilsynet på dialog mødet den 4. juli orienteret tilbuddet, om
påtænkt afgørelse om skærpet tilsyn. Socialtilsynet har den 17 august truffet afgørelse om skærpet tilsyn, gældende fra den 17 august 2023
$eg-pr int-section-heading-star t$Sær ligt fokus i tilsynet$eg-pr int-section-heading-end$
Særligt fokus i tilsynet
17-08-2023
Side 5 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0006.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Sanktioner $eg-pr int-section-heading-end$
Sanktioner
Skærpet tilsyn
# Årsag
Bekymrende lav kvalitet på i sær afdeling 23. Herunder foråelse i
medarbejder gruppen, grundlæggende manglende viden
Status
Udstedt
Dato for varsling Dato for udstedelse Frist for udløb
15-08-2023
16-02-2024
Påbud
Ingen påbud
Vilkår
Ingen vilkår
17-08-2023
Side 6 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0007.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Sundhed og tr ivsel$eg-pr int-section-heading-end$
Sundhed og trivsel
Det er afgørende for kvaliteten, at tilbuddet understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel. Det er herunder vigtigt, at tilbuddets viden og
indsats i forhold til borgernes sundhed og trivsel modsvarer målgruppens behov. Det kan for eksempel være i forhold til kost, motion, rygning samt
uhensigtsmæssig brug af rusmidler. Det kan også være i forhold til færden på sociale medier. Det er endvidere vigtigt, at tilbuddet respekterer borgernes
værdighed, autonomi og integritet og herunder sikrer borgernes medinddragelse samt selv- og medbestemmelse vedrørende beslutninger om dem selv
samt hverdagen i tilbuddet. Et væsentligt led heri er, at tilbuddet i sin pædagogiske indsats har fokus på at forebygge magtanvendelser, herunder
dokumenterer og anvender viden fra eventuelle magtanvendelser til løbende læring og forbedring af indsatsen. Desuden er det væsentligt, at tilbuddet
forebygger vold og overgreb. Herunder er det vigtigt, at tilbuddets medarbejdere både har relevant faglig viden om forebyggelse af vold og overgreb set i
forhold til tilbuddets målgruppe, og at de kan handle hensigtsmæssigt ved bekymring, mistanke eller viden om overgreb.
Vurdering af tema
Socialtilsynet vurderer, at borgerne i mindre grad trives på tilbuddet. Dette gør sig i sær gældende for afdeling 23, hvor socialtilsynet vurdere at
borgerne trives i meget lav grad. Tilbuddet er fortsat præget af stor personalegennemstrømning, højt sygefravær og et højt forbrug af vikarer,
hvilket ikke imødekommer borgernes behov for kontinuitet i indsatsen. Socialtilsynet vurderer, at dette skaber utryghed blandt borgerne, og har en
negativ indvirkning på borgernes trivsel. 
Borgerne har adgang til relevante sundhedsydelser. Medarbejderne på tilbuddet er sammensat af både sundhedsfaglige og pædagogisk uddannet
medarbejdere,
men i meget høj grad også af ufaglærte medarbejder. Tilbuddet
er meget udfordret af, at det er svært at få medarbejdere med
relevante faglige og sundhedsmæssige kompetencer. Socialtilsynet er generelt bekymret for borgernes trivsel og bekymret for, om borgerne i
tilstrækkelig grad får en grundlæggende pædagogiske og sundhedsfaglige støtte, som borgerne har behov for.
Derudover vurderer socialtilsynet, at medarbejderne kun i mindre grad har viden om hvad en magtanvendelse er. Tilbuddet fik i 2021 et
opmærksomhedspunkt i forhold til sikre at registrering af forhåndsgodkendelser. Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet sender disse ind, men at der
er stor forskel i systematikken i forhold til registrering, som ikke udelukkende bygger på, at medarbejderne glemmer at registrere, men også på
medarbejdernes forskellige opfattelser af, hvornår de skal registere. Derudover har socialtilsynet erfaret, at der er sket mindst et tilfælde af en akut
magtanvendelse, som ikke er dokumenteret rettidigt. Socialtilsynet har ved dette tilsyn ikke behandlet hvordan tilbuddet understøtter borgernes
selv- og medbestemmelse, samt hvordan tilbuddet forebygger vold og overgreb. Socialtilsynet vurderer dog ud fra den generelle kvalitet i
tilbuddet, at tilbuddet kun i mindre grad arbejder med disse temaer.
Gennemsnitlig bedømmelse
2,8
Opmærksomhedspunkter
Tilbuddet bør sikre, at registrering af magtanvendelser herunder fastspænding med stofseler, på baggrund af kommunal afgørelse, skal ske jf.
lovgivning herom.
17-08-2023
Side 7 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0008.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 4$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 4
Tilbuddet understøtter borgernes selv- og medbestemmelse
Bedømmelse af kriterium
Kriterium 4 er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er nedenstående overført fra tilsynsbesøget 2021. Men Socialtilsynet vurderer på
baggrund af det uanmeldte tilsyn den 28 juni, at den generelle kvalitet i tilbuddet er lav henførende for afdeling 23. Socialtilsynet vil ved
kommende tilsyn behandle kriteriet.
 
Tilbuddet fik i 2020 et udviklingspunkt vedrørende, at tilbuddet vil højne den faglige indsats ved at arbejde aktivt med kultur og etik i den faglige
indsats. 
I fremsendt notatark oplyser tilbuddet, at Lynghusets ledelse har arbejdet med Lynghusets statement som er en guideline for, hvordan alle skal
opleve sig vigtige og inkluderet i enhver situation uanset om man er beboer, pårørende, medarbejder eller gæst.
MED udvalget har også arbejdet med en proces omkring Lynghusets Statement for at være med til at kvalificere dette. Det oplyses at processen
med medarbejderne har været udskudt grundet covid-19, men det er planlagt til februar og marts 2021.
Ledelsen oplyser, at værdier og statementet alligevel italesættes i hverdagen igennem det ledelse og medarbejdere gør og skal gøre.
Afdelingslederne har i deres nære ledelse en stor aktie i kontinuerligt at gøre opmærksom på at værdierne skal efterleves.
Derudover oplyses, at ledelsen er bevidste om i alle skriftlige beskeder- mails og nyhedsbreve med mere, at tale ude fra de værdier, der gør sig
gældende i statementet.
I fremsendt strategiplan ses fokus på, at Lynghuset til enhver tid efterlever den gældende lovgivning i forhold til samtykke. Tilbuddet vil danne
overblik over hvem der har hvilke værgemål og sikre at beboerne inddrages omkring eget liv i størst muligt omfang, hvor deres selvbestemmelses
ret er i fokus i enhver situation.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet i højere grad kan være nysgerrige på hvorledes borgernes kommunikation kan understøttes for så i højere grad
at blive inddraget i eget liv. 
Det vurderes, at tilbuddet har et fremtidigt fokus på hvorledes velfærdsteknologi kan give mening i forhold til målgruppen og at ledelsen erkender
at tilbuddet generelt mangler kompetencer indenfor kommunikationsunderstøttende hjælpemidler. 
Socialtilsynet vurderer borgerne mødes og omtales positivt og vurderer, der er en opmærksomhed på borgernes signaler og adfærd, som ud fra
medarbejdernes tolkning, kan imødekommes. Socialtilsynet vurderer fortsat, at tilbuddets målgruppe fordrer et højt etisk niveau, da borgerne er
afhængig af medarbejderes tolkninger og at tilbuddet fortsat bør sikre dette, herunder at kulturen i tilbuddet understøtter borgernes rettigheder og
etiske overvejelser omkring arbejdet i borgernes hjem. 
17-08-2023
Side 8 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0009.png
Indikator 4.a
Borgerne bliver hørt, respekteret og anerkendt.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 4.a
Indikator  4a er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er nedenstående overført fra tilsynsbesøget 2021. Men Socialtilsynet vurderer på
baggrund af det uanmeldte tilsyn den 28 juni, at den generelle kvalitet i tilbuddet er lav henførende for afdeling 23, som ikke sikre at borgerne
bliver hørt. Blandt i forhold til at der generelt beskrives at kommunikationspasset ikke benyttes, og medarbejderne derved i lav grad kommunikere
med borgerne. Socialtilsynet vil ved kommende tilsyn behandle indikatoren.
 
 
Socialtilsynet bemærker ved det uanmeldte fysiske besøg at borgernes døre generelt står åbne ind til deres boliger på alle etager, trods de ikke er
hjemme. Adspurgt til dette, oplyser afdelingsleder at de arbejder på kulturen og dette er et af områderne, hvor der er plads til forbedring. 
Medarbejder oplyser at de har opmærksomhed på etikken omkring borgerne men at de i travlheden kan glemme, eksempelvis at lukke døren.
Derudover kan døren også stå åben, da borgerne ellers ikke har mulighed for at åbne den. 
Medarbejder oplyser tillige at de har øget fokus på tiltale , primært kollegerne imellem og at dette tillige afspejles i tilgangen til borgerne. 
Socialtilsynet iagttog ved det uanmeldte tilsyn, at tiltalen til en borger var anerkendende og positiv og at medarbejder satte ord på handlinger. 
Dog er der fortsat eksempler på en ældre kultur præget af at medarbejdere ikke i tilstrækkelig grad er modtagelig for kritik/ feed back.
Samstemmende oplyser medarbejdere dog, at dette er i fokus og i positiv udvikling. 
 
Medarbejder oplyser at de tolker på borgernes signaler og adfærd og derigennem sikrer at borgerne bliver hørt. Adspurgt oplyser medarbejder at
nogle borgere har kommunikationsunderstøttende hjælpemidler men ledelsen oplyser, at der mangler viden og indsigt omkring det generelt. 
Af fremsendt kompetence skema fremgår at der er 6 medarbejdere der har kursus i tegn til tale. 
På baggrund af tidligere tilsyn, udtrykker pårørende sig blandet i forhold til tonen på tilbuddet, samt om de pårørende oplever, at borgerne bliver
respekteret og hørt. Alle pårørende udtrykker, at der er en rolig stemning på tilbuddet. Og at der er anerkendende og respektfulde medarbejdere.
To pårørende kan dog også pege på medarbejdere, der opleves uetiske og mindre kvalificeret.
Ledelsen oplyser at de har et skærpet fokus på tale/ tonen i tilbuddet samt tillige i den skriftlige dokumentation, hvor ledelsen laver ledelsestilsyn,
som efterfølgende kan drøftes på personalemøder eller med den enkelte medarbejder. 
Ved herværende tilsyn fremstår medarbejderne med en positiv og anerkendende tone omkring borgerne. 
På baggrund af ovenstående, fastholdes bedømmelsen og indikatoren bedømmes opfyldt i middel grad.  
17-08-2023
Side 9 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0010.png
Indikator 4.b
Borgerne inddrages i og har indflydelse på beslutninger vedrørende sig selv og hverdagen i tilbuddet i overensstemmelse med deres ønsker og behov.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 4.b
Indikator  4b er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er nedenfor overført fra tilsynsbesøget 2021. Men Socialtilsynet vurderer på
baggrund af det uanmeldte tilsyn den 28 juni, at den generelle kvalitet i tilbuddet er lav henførende for afdeling 23, hvor borgerne ikke inddrages
og har indflydelse på beslutninger. Socialtilsynet bemærket at medarbejderne blandt at beskrev at borgerne ikke havde mulighed for at komme
tidligere op fra stillings skifte, eller at borgerne kommer tidligere i seng på grund af manglende medarbejdere.  Socialtilsynet vil ved kommende
tilsyn behandle indikatoren.
 
 
Der er lagt vægt på, at medarbejder oplyser at de tolker på borgernes adfærd og signaler med henblik på at borgerne føler sig inddraget. 
Medarbejder oplyser, at flere borgere kan godt give udryk non-verbalt og gennem relations arbejde kan medarbejdere lære borgernes signaler at
kende. Medarbejdere oplyser at som udgangspunkt er borgeren inddraget og med til det de kan. Det kan fx være at holde en pensel eller røre i
skålen eller selv holde tandbørsten. Medarbejderne oplyser at de benytter +/- skemaer hvor de skriver  erfaringer med hvad borgerne kan lide /
ikke kan lide og skemaer revurderes jævnligt.
Medarbejdere er opmærksomme på borgernes kommunikation og det signal der tidligere betød ja, kan ændre sig og det har de fokus på.
Ændringerne kan komme af små ændringer i borgernes hverdag samt ved eksempelvis medicinændringer. Derudover benyttes tegneserie til en
borger, for at sikre forståelse af strukturen og hos andre borgere er der apps på borgernes Ipad. Dette er dog primært til brug som en aktivitet og
ikke som et middel til kommunikation, medgiver medarbejdere. 
Ledelsen oplyser at de samarbejder med en velfærdsteknologisk konsulent fra kommunen, som skal understøtte tilbuddet i at finde muligheder til
at understøtte borgernes behov for dels hjælpemidler men til dels også borgernes kommunikation. 
Det oplyses, at der skal opsættes IBG skærme på tilbuddet, således at der kan skabes begribelighed for borgerne ved at kunne gense oplevelser,
menuplan etc. Tillige kan pårørende benytte disse skærme og understøtte samspillet med deres pårørende ved hjælp af fotos etc. 
På baggrund af ovenstående og med fortsat fokus på, at tilbuddet har relevant fokus på at understøtte og udvikle borgernes kommunikation og
herunder inddragelse, fastholdes  bedømmelsen og indikatoren bedømmes fortsat opfyldt i høj grad.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 5$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 5
Tilbuddet understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har fokus på et tværfagligt samarbejde og tillige inddrager relevante aktører fra kommunen, der kan bidrage til
relevant viden og indsigt i forhold til målgruppens behov. Det vurderes, at tilbuddet har et fokus på viden og implementering af dysfagi venlig mad
samt er i gang med udarbejdelsen af sanseprofiler for at afklare og afdække behovet for en særlig indsats i forhold til eksempelvis stimuli. 
Det vurderes dog, at  personalegennemstrømning, manglende faglærte medarbejdere samt brug af vikarer, skaber mangel på kendte relationer
samt kontinuitet for borgerne. Derudover vurderer socialtilsynet, at der er stor forskel på det som tilbuddet ønsker skal ske og det der sker ude
praksis, hvilket betyder, at socialtilsynet generelt vurdere at tilbuddet ikke understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed. 
Socialtilsynet har ved dette tilsyn har fokus på borgernes trivsel på afdeling som 23, hvor socialtilsynet vurderer, at borgerne ikke trives.
Socialtilsynet har fået fortalt flere eksempler hvor borgernes glemmes og hvor deres behov ikke varetages. Socialtilsynet vurderer derudover , på
baggrund af normering på tværs af tilbuddet sammenholdt med mange vikarer, at dette påvirker borgerens generelle trivsel også på de øvrige
afdelinger. 
17-08-2023
Side 10 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0011.png
Indikator 5.a
Borgerne trives i tilbuddet.
Bedømmelse
1
Bedømmelse af Indikator 5.a
Socialtilsynet har ved dette tilsyn, juni 2023, i sær haft sin opmærksom på afdeling 23. Nedestående vil derfor i høj grad være baseret på afdeling
23, da medarbejderne fra de øvrige afdelinger vurderer, at borgerne i højere grad trives der, dog er socialtilsynet opmærksom på at normering på
tværs af tilbuddet, sammenholdt med mange vikar generelt påvirker borgerens trivsel. 
Socialtilsynet vurderer på baggrund af medarbejderes udtalelser, at borgernes trivsel i høj grad er påvirket på afdeling 23. Socialtilsynet har hørt
mange eksempler såsom, at borgere er blevet glemt, borgerne får ikke den nødvendig træning i forhold til at sikre at fastholde færdigheder,
borgere som har ligget i egen urin i mange timer endda med eksempler, hvor borger har urineret 3-4 gange. 
Derudover bemærker socialtilsynet at flere medarbejdere omtaler, at medarbejderne på 23 arbejder efter hvad medarbejderne har lyst til og ikke
efter borgernes behov. 
Socialtilsynet er særligt opmærksom på, at tilbuddet har en borgergruppe, som ikke selv kan fortælle om, hvor vidt de trives til socialtilsynet.
Socialtilsynet vurderer derfor, på baggrund af udtalelser fra medarbejdere, i hvor høj/lav grad borgerne trives. 
Socialtilsynet er opmærksom på, at scoren ikke udtrykker den gennemsnitlig borger trivsel i tilbuddet, men udelukkende er på baggrund af trivslen
på afdeling 23. 
På baggrund af overstående sænke scoren til i meget lav grad
Indikator 5.b
Borgerne har med støtte fra tilbuddet adgang til relevante sundhedsydelser.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 5.b
Tilbuddet har ved tidligere tilsyn beskrevet, at borgere modtager den rette pleje og omsorg samt at der er de rette fag uddannede personaler
omkring beboerene i den sidste tid. Derudover, at der forefindes klare vejledninger i forhold til sundhedsydelser. Tilbuddet sammenarbejder med
den sundhedsfaglige konsulent i kommunen samt specialfysioterapeuten.  
Tilbuddet har samarbejde med en praktiserende læge, som kommer på tilbuddet hver 14 dag. 
Tilbuddet har ansat 4 SSA og en sygeplejerske. 
Medarbejderne fortæller, at aftaler med sundhedsvæsenet kan glippe, men at det ikke sker ofte. Socialtilsynet vurderer på bagrund af det generelle
kendskab som socialtilsynet har, at tilbuddets borgere som udgangspunkt har den fornødne kontakt til relevante sundhedsydelser, herunder læge,
tandlæg etc., men på baggrund af det høje vikar forbrug samt høje antal af ufaglærte medarbejdere og manglende medarbejdere på vagten, vil
borgerne ikke altid havde den nødvendige støtte i forhold til kontakt til relevante sundhedsydelser
På baggrund af ovenstående sænkes scoren til i middel grad opfyldt. 
17-08-2023
Side 11 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0012.png
Indikator 5.c
Tilbuddets viden og indsats vedrørende borgernes fysiske og mentale sundhed modsvarer borgernes behov.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 5.c
Socialtilsynet lægger vægt på at tilbuddet i intro materialet for fastansatte og vikarer beskriver, at medarbejderne bliver introduceret til borgernes
fysiske sundhed. Det er beskrevet i detaljer hvilke områder som medarbejderne skal lære. Derudover ses dette også i referater fra p-møder, at
sundhedsfaglige indsatser vedrørende borgerne vendes. 
Tilbuddet har ved tidligere tilsyn oplyst, at det er vigtigt at borgerne modtager korrekt kost og stimuleres korrekt i forhold til dysfagi træning.
Tilbuddet beskriver, at det er ønsket, at tilbuddet med større viden sikres en højere kvalitet i opgaveløsningen hos de borgere, der har dysfagi også
hos øvrigt personale. 
Tilbuddets ene daglige leder har igennem mange år arbejdet som ergoterapeut, og har derved stor erfaring i forhold til borgernes sundhedsfaglige
udfordringer. 
Socialtilsynet oplever, at der ud fra medarbejder udsagn er forskel på fx hvad der beskrives i tilbuddets intro materiale om hvordan medarbejderne
skal arbejde, og det som sker i praksis, hvilket i sær gør sig gældende på afdeling 23. På tilsynsdagen var der på afdeling 23 kun 1 medarbejder på
arbejde imellem 15.00-16.00, hvilket betyder at hvis en borger har brug for hjælp er dette ikke muligt før enten, når der møder nye medarbejdere
ind, eller hvis der kan tilkaldes hjælp fra anden afdeling. En medarbejder tilkendegiver, at det er svært at være alene, hvis borgere fx får et
epileptisk anfald. 
Derudover bemærker socialtilsynet, at flere medarbejdere beskriver, at medicin glemmes, eller at borgerne ligger i stillingsskifte længere på
baggrund af travlhed og manglende medarbejdere. 
Socialtilsynet vurderer jvf kriterium 9 at tilbuddet igennem længere tid har haft en høj personale gennemstrømning samt et højt forbrug af vikarer,
samt at der ikke altid er de medarbejder på arbejde som burde være der, at borgerne ikke mødes af medarbejdere som har viden og erfaring i
forhold til de komplekse behov som borgerne har. 
På baggrund af overstående og med vægt på at tilbuddets viden ikke ses i praksis sænkes scoren til i lav grad opfyldt. 
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 6$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 6
Tilbuddet forebygger magtanvendelser
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer at tilbuddet i lav grad forbygger magtanvendelser. Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet i flere tilfælde benytter magt i stedet
for pædagogiske løsninger, hvilket hænger sammen med medarbejdernes manglende viden omkring magtanvendelser. 
Tilbuddet fik ved tilsynsbesøg
i 2021 et opmærksomhedspunkt vedrørende,  at tilbuddet bør sikre, at der arbejdes med afsæt i aktuelle reviderede
forhåndsgodkendelser samt at brugen af de bløde bespændinger indberettes som beskrevet i lovgivningen. Tilbuddet indsender registreringerne til
socialtilsynet, men socialtilsynet bemærker, at der er stor forskel imellem den systematik hvorpå registreringerne foregår afdelingerne imellem. 
Indikator 6.a
Tilbuddets pædagogiske indsats understøtter, at magtanvendelser så vidt muligt undgås.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 6.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på at der er stor forskel på tilbuddets afdelinger. Men vurderer samtidigt, at der på flere afdelinger
benyttes magt fremfor pædagogiske løsninger. Medarbejderne forklarer blandt andet, at en borgere er glad for tilbuddets elevator, men på
baggrund af dette er elevatoren aflåst, så borgeren ikke kan bruge den. Dette betyder, at alle borgerene på afdeling ikke selvstændigt kan bevæge
sig uden for afdelingen, da flere sider i kørestol.
Socialtilsynet bemærker samtidigt at det samme gør sig gældende i forhold til forhåndsgodkendelse til en borger i hygiejne situationer, hvor
medarbejderne giver udtryk for, at borgeren ikke har evner til at kunne lære ikke at slå ved tandbørstning. Der gives ikke udtryk for, at der er sket
en pædagogisk indsats sideløbende for at forebygge, at borgeren slår, og der dermed undgås magtanvendelser.
Socialtilsynet bemærker yderligere, at den praksis som tilbuddet tidligere har haft i forhold til at spørge borgerene i forhold til de bløde
bespændinger, er udskiftet med, at man blot registrerer, og at kommunikationspasset derved ikke anvendes mere. 
På baggrund af ovenstående sænkes bedømmelsen og indikatoren er opfyldt i lav grad. 
17-08-2023
Side 12 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0013.png
Indikator 6.b
Tilbuddet kan håndtere eventuelle magtanvendelser ved at dokumentere og følge op på disse med henblik på løbende læring og forbedring af indsatsen.
Bedømmelse
1
Bedømmelse af Indikator 6.b
Socialtilsynets har i bedømmelsen lagt vægt på at tilbuddet indsender registreringer i forhold til bløde bespændinger, men også i et tilfælde hvor
en borger har en forhåndsgodkendelse i forhold til en hygiejnesituation. Socialtilsynet bemærker dog, at der er stor forskel i systematikken i
forhold til disse registreringer, og at der er stor forskel imellem i afdelinger i hvor føj grad det registreres f.eks når en borger fastspændes.
Socialtilsynet bemærker også i samtalerne med medarbejderne, at kendskabet og forståelsen af, hvornår der skal registreres er meget forskellig,
hvilket forklarer, at der ikke ses ensartet systematisk registrering. Socialtilsynet bemærker derudover, i forhold forhåndsgodkendelsen til hygiejne
situationer, at medarbejderne giver udtryk for, at der ikke arbejdes pædagogisk i forhold til, hvordan man undgår at benytte magtanvendelser i
disse situationer. 
Socialtilsynet har modtaget en bekymrende henvendelse, som beskriver, at der sker magtanvendelser som ikke registres. Ledelsen forklarer, at der
er sket en, som efterfølgende er blevet registreret, da denne er blevet filmet. Medarbejderne giver udtryk for, at der ikke sker akutte
magtanvendelser, men kommer i samtalerne ind på et andet eksempel med episoder som meget vel også kunne have været magtanvendelser, der
skulle registreres.  Socialtilsynet bemærker samtidig, at medarbejderne fortæller, at de ikke har modtaget undervisning i magtanvendelses reglerne
eller er blevet blevet introduceret til dette i forbindelse med deres intro. Socialtilsynet vurder, at medarbejderne generelt ikke har tilstrækkelig
viden i forhold til om der sker magtanvendelse på tilbuddet, og vurder derfor at tilbuddet ikke tilstrækkeligt kan håndtere- og kun i lav grad kan
dokumentere magtanvendelser. 
Ledelsen forklarer, at det er den socialfaglig koordinator der følger op på, om der bliver registeret i forhold til forhåndsgodkendelser, men at der
ellers ikke sker en ledelse opfølgning. Socialtilsynet kan derudover se i intro materialet, at det også er fagkoordinator som skal undervise i
magtanvendelser, men kan konstatere, at de gode intentioner i intro materialet ikke er implementeret og forankret. 
PÅ baggrund af overstående sænker socialtilsynet scoren til i meget lav grad. 
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 7$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 7
Tilbuddet forebygger vold og overgreb
Bedømmelse af kriterium
Kriterium 7 er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021. Men Socialtilsynet vurdere på baggrund af det
uanmeldte tilsyn den 28 juni og den generelle kvalitet i tilbuddet herunder i sær afdeling 23 af tilbuddet ikke forbygger vold og overgreb på
tilbuddet. Socialtilsynet vil ved kommende tilsyn behandle dette kriterium. 
Socialtilsynet vurderer fortsat, at tilbuddet forebygger tilfælde af overgreb. Der er lagt vægt på, at tilbuddet benytter trafiklys i forhold til at belyse
hvilke tegn der bør være opmærksomhed på i henhold til forebyggelse. Disse fremstår i meget høj grad med afsæt i relevante pædagogiske
refleksioner og med referencer til tilbuddets metoder. 
Det vurderes fortsat at tilbuddet har fokus på løbende registreringer af udad reagerende adfærd og at der er ledelsesmæssig opfølgning på
episoder i henhold til læring og forebyggelse. 
Hertil registreres de tilfælde af udadreagerende adfærd, der måtte være, og der er ledelsesopfølgning på indsatsen.
Tilbuddet samarbejder fortsat med VISO efter behov, hvilket skal understøtte den pædagogiske indsats, særlig i henhold til borgere med
selvskadende adfærd.
17-08-2023
Side 13 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0014.png
Indikator 7.a
Tilbuddets pædagogiske indsats understøtter, at der ikke forekommer vold eller overgreb i tilbuddet.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 7.a
Indikator  7a er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021. Men Socialtilsynet vurdere på baggrund af
det uanmeldte tilsyn den 28 juni og den generelle kvalitet i tilbuddet herunder i sær afdeling 23 af tilbuddet ikke forbygger vold og overgreb på
tilbuddet. Socialtilsynet vil ved kommende tilsyn behandle indikatoren 
Socialtilsynet vægter, at det af fremsendt oversigt over arbejdsskader fremgår, at der fra den 17.04 2019 - 17.04 2020 har været seks tilfælde mod
medarbejder; fem af dem begået af borger og et tilfælde i forhold til en pårørende.
Registreringerne er i tre tilfælde fra stueetagen, et fra 1. sal og to tilfælde fra 3. sal.
Videre vægtes, at det af kompetenceskema fremgår, at syv medarbejdere i stuen, tre på 1. sal, seks på 2. sal, seks på 3. sal og to i O-Huset har
konflikthåndteringskursus. Videre fremgår det at der har været planlagt et kursus i marts 2020, der er aflyst grundet corona.
Medarbejder oplyser, at der er beskrevet en forebyggende indsats for medarbejderne, der blandt andet beskriver omkring spejlneuroner, fx i
forhold til bevidsthed på at medarbejderes uro eller stress som kan smitte af på borgere. Medarbejder oplever, at det er med til at mindske tilfælde
af overgreb.
Ledelsen uddyber, at der ikke forekommer hændelser mellem borgerne, og at de tilfælde der i øvrigt forekommer, registreres i CSC og drøftes med
AMR.
Adspurgt til konkret borger, hvor der i handleplanen står beskrevet indsats, der skal minimere udadreagerende adfærd oplyser ledelsen, at det er
kontaktpersonen der følger op på den pædagogiske plan. Hertil laver afdelingsleder stikprøvekontrol i den pædagogisk plan samt samler op med
teamet på teammøder omkring indsatsen og om noget skal justeres.
Scoren fastholdes, og indikatoren bedømmes opfyldt i høj grad.
17-08-2023
Side 14 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0015.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Or ganisation og ledelse$eg-pr int-section-heading-end$
Organisation og ledelse
En væsentlig forudsætning for kvaliteten af sociale tilbud er en hensigtsmæssig organisering samt en kompetent og ansvarlig ledelse. En kompetent og
ansvarlig ledelse er blandt andet kendetegnet ved at drive tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt, sætte rammerne for tilbuddets strategiske udvikling
og varetage den daglige drift. Herunder er tilbuddets brug af ikkefastansatte medarbejdere med borgerrelaterede opgaver, et væsentligt element.
Vurdering af tema
Socialtilsynet vurderer, på baggrunde af interviews med 14 medarbejdere, at Lynghuset er ramt af forråelse på afdeling 23. Det vurderes, at der er
medarbejdere på afdelingen, som gør deres bedste for borgerne, men ifølge interviewsne bliver disse medarbejdere meget pressede, blandt andet
på baggrund af, at en del medarbejdere på afdelingen er i forråelse.
Angiveligt er ledelsen løbende gennem de seneste år informeret omkring forholdene på afdeling 23, dels af nuværende medarbejdere på tilbuddet
og ligeså ved medarbejdere, som efter ophør har oplyst ledelsen om kritiske forhold på afdelingen. 
Socialtilsynet ser kritisk på ledelsens håndtering af de mange informationer omkring forholdene på afdelingen. De fleste interviewede
medarbejdere oplyser, at de ikke ser meget til ledelsen og medarbejderne oplever, at det er nyttesløst at tale med ledelsen om problemer på
tilbuddet. 
Tilbuddet er ramt af høj personalegennemstrømning og højt sygefravær gennem de seneste år, hvilket bevirker højt vikarforbrug, hvilket presser
tilbuddets indsats. Høj grad af uuddannede personaler på tilbuddet påvirker kvaliteten af fagligheden, hvilket især bringer pres på borgernes trivsel
på afdeling 23. 
Gennemsnitlig bedømmelse
2,2
Opmærksomhedspunkter
Ledelsen bør arbejde med at sikre en stabil medarbejder gruppe og herunder sikre at borgerne mødes af kendte medarbejdere. 
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 8$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 8
Tilbuddet har en kompetent ledelse
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at det er meget alvorligt, at mange af de interviewede medarbejdere på tilsynsdagen og dagene efter ved telefon interviews
oplyser om, at ledelsen adskillige gange er informeret om forholdene på afdeling 23. Ledelsen er angiveligt løbende informeret af medarbejdere på
tilbuddet, og ligeså har nogle medarbejdere ved ophør på tilbuddet angiveligt informeret ledelsen om problemerne.
Tilbuddet har fået ny afdelingsleder i sommeren 2022, hvilket har medført, at ingen af tilbuddets ledere har en pædagogisk baggrund. 
Tilbuddet er organiseret med en botilbudsleder og to afdelingsledere. Botilbudsleder har også ansvaret for et andet tilbud i samme centerdannelse.
Af fremsendt materiale fremgår således: "Lynghuset arbejder med DUO ledelse dvs. 2 afdelingsledere der varetager fællesledelse for hele
Lynghuset i tæt samarbejde med tilbudsleder. I den forbindelse er der ansat en vagtplankoordinator samt en fagkoordinator til at understøtte
afdelingslederne."  Ledelsen oplyser, at de oplever, det har været en god beslutning, der har betydet, at de har fået frigivet tid til nærledelse ved at
overdrage administrative opgaver til koordinatorerne. Dette har også betydet, at medarbejderne ikke har oplevet skiftet af afdelingsleder som
betydningsfuldt, selvom det bliver bemærket, at tidligere afdelingsleder var dygtig.
 Eksempelvis
deltager afdelingslederne på skift i de forskellige
afdelingers personalemøder, således at de kan være en ligelig del af af alle afdelinger. Medarbejderne oplever ligeledes en mere nærværende
ledelse, og er glade for den nye organisering. 
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet stadig er ganske udfordret på stabiliteten i medarbejdergruppen og brugen af ikke fastansatte medarbejder.
Faste medarbejdere har mange opgaver og dermed travlt. Travlhed over tid giver eksempelvis udfordringer i forhold til den samlede indsats for
borgerne. 
17-08-2023
Side 15 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0016.png
Indikator 8.a
Ledelsen har relevante kompetencer i forhold til at lede tilbuddet.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 8.a
Tilbuddets ledelse består af en botilbudsleder og to afdelingsledere. Tilbuddets ene afdelingsleder er stoppet, og ny afdelingsleder er ansat. Ny
afdelingsleder har været ansat på tilbuddet igennem mange år, og har været konstitueret siden sommeren 2022, men er nu fastansat. Ny
afdelingsleder er uddannet ergoterapeut og forventer at starte på diplom i ledelse i 2024
Det vægter derudover, at botilbudsleder har været ansat i tilbuddet siden 1. januar 2020, er uddannet sygeplejerske og har fuld diplom i offentlig
ledelse samt speciale i forandringsledelse. Den anden afdelingsleder har været ansat siden marts 2021,  er uddannet håndarbejdslærer, og har fuld
diplom i ledelse samt mange års erfaring med ledelse.
Derudover har tilbuddet 2 koordinator, en vagtplanlægger og socialfaglige koordinator. 
Socialtilsynet bemærker at med ansættelsen af ny afdelingsleder, er der ingen i ledelsen der er pædagogiske uddannet. 
Tilbuddet afdelingsledere er ikke ledere af en specifik afdeling, men kører duoledelse, hvilket betyder at opgaverne fordeles imellem
afdelingslederne der derved deltager i de forskellige teammøder. Medarbejderne giver udtryk for at selvom de kan mærke at den ene
afdelingsleder er stoppet, har det ikke betydet det store i det at afdelingslederne netop leder på tværs. 
På det uanmeldte tilsyn den 28 juli fortalte de medarbejdere som socialtilsynet talte med, at de oplever de to afdelingsledere som mindre
nærværende, og ofte sidder på deres kontorer med rødt skilt på. Det røde skilt oplevede socialtilsynet også på det uanmeldte tilsyn den 28 juni.
Derudover fortæller medarbejderne, at når de er kommet til ledelsen med problemstillinger i forhold til kollegaer, dette i sær i forhold til de
problemer som er i afdeling 23, er medarbejderne blevet bedt om at gå tilbage og løse det selv. Derudover giver de udtryk for, at man ikke kender
tilbudsleder af andet end af navn. 
Flere medarbejdere oplyser, at ledelsen gennem rigtig mange henvendelser fra forskellige medarbejdere gennem de seneste år er bevidst om
forholdene på afdeling 23. Medarbejderne forklarer, at ledelsen kun handler på meget alvorlige forhold og ellers sker der ikke noget. Nogle af
medarbejderne kalder det ledelsessvigt når ledelsen håndterer informationer med ligegyldighed, og at der i nogle tilfælde også er omsorgssvigt på
afdeling 23. 
På det uanmeldte tilsyn den 27 februar fortalte medarbejderne, at ny afdelingsleder er kommet godt fra start, og at det er positiv, at afdelingsleder
har erfaring fra gulvet. Medarbejderne oplever, at afdelingslederne er nærværende, men kender ikke tilbudsleder andet end af navn. 
Socialtilsynet vurderer, på baggrund af de problematikker som tilbuddet står i øjeblikket, at afdelingslederne, såfremt de havde været
nærværende, burde have set problematikkerne på afdeling 23 samt handlet på disse, så de ikke udviklede sig. 
Socialtilsynet bemærker endvidere, at ansvaret for blandt at sikre at forhåndsgodkendelserne er udfyldt korrekt, i sidste ende hviler på ledelsen,
ligesom undervisning af magtanvendelse, der skulle være udført af faglig koordinator, også i sidste ende er ledelsen ansvar, da de skal sikre, at der
er styr på, at medarbejderne bliver undervist i hvad en magtanvendelse er, samt følge op på, at der bliver registreret korrekt og systematisk ift.
forhåndsgodkendelser. 
Socialtilsynet vurderer, at nuværende ledelse kun i mindre grad har vist relevante kompetencer i forhold til at lede tilbuddet forsvarligt, set i lyset
af de problematikker som tilbuddet nu står i, samt problematikkerne i forhold til at sikre, at medarbejderne har de relevante kompetencer.
Socialtilsynet vurderer derfor ikke, at der udøves en ledelsesmæssig praksis, som skaber faglig udvikling og borger trivsel på afdeling 23.
På denne bagrund vurderes indikatoren opfyldt i lav grad. 
Indikator 8.b
Tilbuddet benytter sig af ekstern faglig supervision eller anden form for sparring for ledelse og medarbejdere.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 8.b
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at ledelsen oplyser, at de modtager ekstern supervision både på centerleder og mellemleder niveau.
Ledelsen oplyser, at tilbuddet har interne netværk til sparring, og teammøder hver anden uge som både er borgerrettet, men også med andet
fagligt indhold, og tilbuddet har tværfaglige samarbejdspartnere. Desuden har medarbejderne været på temadage blandt andet omkring
kommunikation og feedback, men medarbejderne tilbydes ikke ekstern supervision eller sparring.
Socialtilsynet vægter, at medarbejderne oplyser, at de ikke modtager ekstern supervision eller ekstern faglig sparring, som er struktureret,
målrettet og løbende understøtter dem i deres daglige opgaveløsning.
Med vægt på at medarbejderne forsat ikke får kontinuerlig ekstern supervision eller ekstern sparring fastholdes bedømmelsen af indikatoren
opfyldt i middel grad.  
17-08-2023
Side 16 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0017.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 9$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 9
Tilbuddets daglige drift varetages kompetent
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet er ramt af driftsforstyrrelser. Høj gennemstrømning og højt sygefravær gennem seneste år bevirker højt
vikarforbrug, hvilket presser tilbuddets indsats. Høj grad af uuddannede påvirker kvaliteten af fagligheden, hvilket især bringer pres på borgernes
trivsel på afdeling 23.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet også gennem rekrutteringsudfordringer og meget travlt miljø på afdeling 23 delvist kan være ramt af forråelse.
Ca. 6-7 interviewede medarbejdere omkring afdeling 23 taler om forråelse på afdelingen.  
Socialtilsynet vurderer at interviews, og telefoninterviews, på afdeling 23 viste, at en del af medarbejderne havde få nuancer omkring forholdene
på afdelingen. De omtalte medarbejdere kunne stort set ikke genkende den kritik af forholdene, andre medarbejdere har, og ligesom den kritiske
henvendelse fra LEV viser, som socialtilsynet modtog før tilsynet og forelagde medarbejderne uddrag af. At nogle medarbejdere har få nuancer
omkring problemer kan fortolkes i retning af, at medarbejdere forenkler årsagssammenhænge, hvilket kan pege på mindre kapacitet hos nogle
medarbejdere. Forholdene på afdeling 23 kan også fortolkes i retning af, at afdelingen kan være ramt af psykologiens knaphed, som kan opstå når
medarbejdere er i afmagt. Psykologiens knaphed kan være forbundet til forråelse, da medarbejdere i knapheden benytter forsvarsmekanismer, for
at passe på sig selv, men som kommer til udtryk ved fx manglende handlinger for borgere, og kan også komme til udtryk som hårdhed i forhold til
samspil med borgere og kolleger.   
Tilbuddet har et højt forbrug af både interne og eksterne vikar - hvad der svare til næsten en 1/3 af alle borgerettet timer. 
Tilbuddet fik i 2021 et opmærksomhedspunkt vedrørende høj personalegennemstrømning. Tilbuddet oplyser følgende i fremsendte notatarket
med opfølgning på opmærksomhedspunkter: " Lynghuset har stor fokus på netop dette særligt grundet de store nationale udfordringer der findes
på rekruttering og fastholdelse på vores område. Lynghuset samarbejder med en HR-konsulent omkring rekruttering og onboarding. Konsulenten
befinder sig fysisk i Lynghuset og har et nært samarbejde med afdelingslederne.
Socialtilsynet vurderer at en stor del af medarbejderne især på afdeling 23 ikke har den relevant viden i forhold til at arbejdet med borgergruppen,
hvilket har betydning for borgernes trivsel. Derudover vurderer socialtilsynet på baggrund af 5-6 medarbejderes tale om forråelse, at afdeling 23 er
ramt af forråelse. Se evt. indikator 5.a. 
17-08-2023
Side 17 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0018.png
Indikator 9.a
Borgerne har i forhold til deres behov tilstrækkelig kontakt til medarbejdere med relevante kompetencer.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 9.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at andelen af medarbejdere med relevant faglig grunduddannelse udgør knap en tredjedele af den
samlede personalegruppe. Tilbuddets fremsendte materiale ligger til grund for bedømmelsen samt oplysninger på Tilbudsportalen, og her fremgår
det, at tilbuddet har 36 stillinger som borgerne møder i dag og aftentimerne er der 22 uden relevant faglig uddannelse, 4 SSA og 10 pædagoger.
Socialtilsynet bemærker af hovedvægten af pædagogerne arbejder på afdelingen på 1 sal. Hvilket betyder at borgerne på de øvrige afdeling i
højere grad mødes af medarbejdere uden faglige baggrund. Socialtilsynet bemærker at tilbuddet har et fokus på, at på at ansætte sundhedsfagligt
personale set i forhold til borgernes betydelige nedsatte funktionsevne, som kræver omfattende behov for pleje herunder sygepleje og massiv
hjælp til alle daglige funktioner. Men kan konstatere at det ikke er lykkes på baggrund af den samlede andel af medarbejder uden relevant faglig
uddannelse er steget. 
Tillige vægter, at ledelse og medarbejderne samstemmende oplyser, at der er fokus på kompetenceudvikling og vidensdeling i tilbuddet, og
socialtilsynet har talt med medarbejdere med forskellige faglige kompetencer, hvor alle medarbejdere har relevant viden om borgerne samt
tilbuddets tilgange og metoder. 
Medarbejderne giver også ved dette tilsyn udtryk for at der mangler tid til at kunne varetage borgerens livskvalitet så som at komme ud af huset,
men at borgerne får dækket deres nødvendige behov. Medarbejderne føler at en del af den tid som før blev brugt på borgerne, nu går til mere
administrative ting så som dokumentation. Medarbejderne gav også ved sidste tilsyn udtryk for at havde mindre tid til borgerne. Derudover
bemærker medarbejderne at de pårørende kun i mindre grad hjælper til, hvilket har betydning i forhold til at kunne få løst alle opgaverne. 
Socialtilsynet konstateret ved sidste tilsyn at i følge godkendelsesbrev fra 2016, at der er sket en nednormering i tilbuddet gennem årene.
Socialtilsynet bemærker derudover at der er sket en nednormering i dagtilbuddet så der nu kun er 2 medarbejder tilknyttet dagtilbuddet,
medarbejderne fra det øvrige del af tilbuddet skal nu hjælpe til  på dagtilbuddet. Samtidig bemærker socialtilsynet at medarbejderne forklarer at
borgerne kun kan være i dagtilbuddet igennem kortere tid, hvilket betyder at borgerne i dagtilbuddet vil blive mødt at mange forskellige
medarbejder som ikke kender borgerne. Dagtilbuddet har også eksterne borger udefra. 
På den uanmeldte besøg den 28 juni 2023, var der en medarbejder på arbejde imellem 15.00 - 16.00 som varetog afdeling 23. Flere medarbejdere
fortæller at dette ikke er udsædvanligt og det betyder at borgerne bliver lagt i stillingskifte tidligere end det er optimalt og kommer medarbejdere
kommer senere op planlagt tilbage til borgerne. Generelt får socialtilsynet oplevelsen af at borgernes ikke mødes i deres behov, og at
medarbejderne på flere af tilbuddets afdelinger ikke har de relevant kompetencer eller viden. Socialtilsynet bemærker blandt andet af største delen
af de medarbejder som socialtilsynet talte med ikke er blevet introduceret til magtanvendelser bekendtgørelsen. 
Socialtilsynet vurderer også ved dette tilsyn at den høje personalegennemstrømning og det høje sygefravær har betydning for medarbejdernes tid
med borgerne, idet nye medarbejdere og vikarer skal læres op, hvilket kan være tidskrævende for de erfarne medarbejdere. Tillige kan viden og
relationer gå tabt, hvilket kan have betydning for indsatsen til borgerne. Der udover er der et højt vikarforbrug, som Socialtilsynet vurderer,
grundet oplysninger fra medarbejderne påvirker indsatsen til den enkelte borger.
På baggrund af ovenstående sænkes scoren, og indikatoren er opfyldt i lav grad. Socialtilsynet har bedømt at på enkelte afdelinger mødes
borgerne af medarbejdere med relevante kompetencer. 
17-08-2023
Side 18 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0019.png
Indikator 9.b
Personalegennemstrømningen på tilbuddet er ikke på højere niveau end sammenlignelige arbejdspladser.
Bedømmelse
1
Bedømmelse af Indikator 9.b
Tilbuddets personalegennemstrømning er højere end på sammenlignelige arbejdspladser. Dette bedømmes på baggrund af tilbuddets seneste
årsrapport fra 2022 på Tilbudsportalen, som viser en personalegennemstrømning på 36,1%, hvilket er et fald fra 2021 hvor personale
gennemstrømning var på 47,9 %
Sammenholdt med den gennemsnitlige personalegennemstrømning på tværs af de tilbud, som Socialtilsyn Hovedstaden fører tilsyn med, som i
2021 var 18,2 pct.
Socialtilsynet vægter, at personalegennemstrømningen er høj, hvilket kan påvirke indsatsen til borgerne. En høj personalegennemstrømning
kan betyde, at borgerne kan miste værdifulde relationer til medarbejdere, der endvidere var vidende om borgernes særkende, hvilket kan
bevirke uforudsigelighed og utryghed hos borgere, og kan udfordre borgernes udvikling. Derudover mister tilbuddet viden, og det kan
være ressourcekrævende at introducere nye medarbejdere både for medarbejdere og borgere.
Under dialogen med socialtilsynet tilkendegiver ledelsen, at de
føler
at personale gennemstrømningen er faldene, men stadig er høj. Ledelsen
forklarer, at flere medarbejdere først efter ansættelsen finder ud af, at de ikke ønsker at arbejde med målgruppen og de opgaver som målgruppen
har behov for.
Socialtilsynet bemærker at medarbejderne giver udtryk for at personalegennemstrømningen er højere på i sær afdeling 23 end i de andre
afdelinger.
Tilbuddet arbejder forsat med deres procesplan for Onboarding og fastholdelse, som præsenterer en grundig introduktion til nye medarbejdere.
Som nævnt i andre indikator får socialtilsynet det opfattelse at introduktionen ikke ses i praksis og introduktionen i praksis er mangelfuld. 
På baggrund af at personalegennemstrømningen er høj men at der dog ses et fald i personalegennemstrømning, hvilket dog stadig har en
betydning for indsatsen til borgerne, fastholdes bedømmelsen og indikatoren er opfyldt i meget lav grad.  
Indikator 9.c
Sygefraværet blandt medarbejderne er ikke på højere niveau end sammenlignelige arbejdspladser.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 9.c
Tilbuddets sygefravær er højere end på sammenlignelige arbejdspladser. Dette bedømmes på baggrund af tilbuddets seneste årsrapport på
Tilbudsportalen for 2022 som viser et sygefravær på 31,52 dage pr medarbejder i gennemsnit, hvilket er et lille fald i forhold til 2021 hvor tallet lå
på 36 dage på medarbejder
Sammenholdt med det gennemsnitlige sygefravær på tværs af de tilbud, som Socialtilsyn Hovedstaden fører tilsyn med, som i 2021 var 16,0 dage.
Det skal bemærkes, at der i opgørelsen af gennemsnitligt sygefravær også indgår fravær pga. barsel, hvilket gør det muligt at sammenligne med
data fra tilbuddets årsrapport.
Socialtilsynet bemærker i de fremsendte tal at i sær en afdeling er særlig ramt af længevarende sygefravær, hvor korttidssygefraværet ligger stabilt
i alle afdelingerne og på gennemsnit med de øvrige tilbud som Socialtilsynet fører tilsyn med. 
Ledelse tilkendegav både ved dette tilsyn og sidste års tilsyn, at sygefraværet er højt, og de oplyser samstemmende, at der arbejdes målrettet på
flere områder med at nedbringe sygefraværet. Alle medarbejder som har takket ja er inviteret ind til en trivselssamtale, i forhold til at sikre at
fastholde medarbejderne, men også være med til at komme med forslag hvordan sygefraværet sænkes. 
På baggrund af tilsynsbesøget vurderes det derfor, at tilbuddets sygefravær medfører en middel risiko for tilbuddets kvalitet.
På baggrund af overstående med vægt på at sygefraværet er faldet en lille smule, men stadig højt i forhold til sammenlignelige tilbud,  sænkes
scoren til i lav grad opfyldt. 
17-08-2023
Side 19 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0020.png
Indikator 9.d
Brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk
pædagogisk indsats.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 9.d
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at ledelse og medarbejdere oplyser, at tilbuddet primært benytter egne vikarer, men der benyttes
også vikarer fra eksternt bureau. Vikarer fra eksternt bureau har alle relevant faglig uddannelse,
og det er ofte, de samme vikarer der kommer.
Tilbuddet brugte i følge årsrapporten i 2021 hvad der svare til 20,1 procent af ikke fastansatte medarbejder i borgerettet timer. Tilbuddet har for
2022 oplyst de timer der er brugt både på interne vikarer og eksterne vikar. Dette svare til 28,1 % procent af medarbejderne. Der bliver brugt
eksterne vikar til hvad der svare til 15 % af det samlede vikar forbrug. 
Tilbuddet benytter sig derudover også medarbejder med få time antal, som f.eks er fast hver 2 weekend, men som ikke deltager i personale møder
eller andet som øvrige fastansatte. Socialtilsynet vurdere derfor at brugen af vikarer kan være højere når disse tælles med. 
Det vægter forsat, at ledelsen har fokus på, at brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er i stand
til at tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk indsats. Tillige har ledelsen fokus på, at ikkefastansatte medarbejdere får en god
introduktion herunder følvagter, som dog ikke er på samme niveau som nye fastansatte medarbejdere, men der udleveres og gennemgås de
samme intromapper. Derudover introduceres til SundNeuro og Kommunikationspas samt til dokumentation.
Socialtilsynet bemærker tillige at ikke fastansatte medarbejdere fortæller at de ikke har modtager undervisning i magtanvendelser, samtidig
bemærker socialtilsynet at ikke fastansatte medarbejder heller ikke har den nødvendig viden i forhold til når de fortæller om registreringer i
forhold til forhåndsgodkendelserne. 
Tilbuddet har blandt andet udarbejdet et dokument på hvilke borgere som eksterne vikarer skal hjælpe, samt en beskrivelse i punktform for hvad
borgerne skal have hjælp med. Socialtilsynet anerkender at tilbuddet er opmærksom på, hvilke borgere som eksterne kan hjælpe med, men
tilbuddet skal være opmærksom på i forhold til tilbuddets høje forbrug, at det ikke er de samme borgere som altid får hjælp af eksterne vikarer
eller vikarer generelt. 
Ledelsens fokus på at ikkefastansatte medarbejdere skal være en del af medarbejdergruppen, og skal have samme informationer, vægter også,
ligesom vikarmøderne der afholdes ca. hver femte måned, socialtilsynet bemærker dog at flere af dem er blevet aflyst på baggrund af manglende
fremmøde. 
Socialtilsynet anerkender ledelsen store fokus på , at brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er
i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk indsats. Men bemærker samtidigt at medarbejderne oplever udfordringer, i
hverdagen, som følge af de høje vikarforbrug. Socialtilsynet oplevet på tilsynet den 28 juni af største delen af medarbejderne var vikarer, sammen
med en enkelt fastansat på flere afdelinger. 
Samtidig vægter socialtilsynet, at tilbuddet har et højt vikarforbrug, som også kan indbefatte vikarer fra eksternt bureau, hvor begge dele kan
påvirke borgernes trivsel og behov for kontinuitet i indsatsen.
På baggrund af overstående og med vægt på at vikarforbruget
er steget sænkes indikatoren til i lav grad opfyldt på baggrund af forbruget er steget
og at borgerne mødes af næsten en 1/3 ikke fastansatte medarbejder. 
17-08-2023
Side 20 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0021.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Kompetencer $eg-pr int-section-heading-end$
Kompetencer
Det er afgørende for kvaliteten i tilbuddet, at tilbuddets medarbejdere, herunder ikkefastansatte medarbejdere, har de faglige, relationelle og personlige
kompetencer, der er nødvendige i forhold til tilbuddets målsætninger og målgruppe, de metoder tilbuddet anvender, samt borgernes aktuelle behov.
Herunder skal børn og unge sikres en tryg hverdag og opvækst med nære og stabile relationer. Udover tilbuddets aktuelle kompetenceniveau er det
vigtigt, at tilbuddet har strategisk fokus på, hvordan de nødvendige kompetencer sikres på såvel kort som langt sigt, samt hvordan eventuelle
specialistkompetencer kan tilvejebringes. Det er et vigtigt aspekt af kvaliteten af et tilbud, at medarbejderne, herunder ikkefastansatte medarbejdere,
møder borgerne med respekt for den enkeltes behov og forudsætninger samt har fokus på borgernes retssikkerhed.
Vurdering af tema
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har fokus på at få ansat medarbejderne med relevante kompetencer i forhold til fagrelevant grunduddannelse,
viden omkring målgruppen og tilbuddets tilgange og metoder, men socialtilsynet vurder fortsat, at andelen af medarbejdere med fagrelevant
uddannelse er for lav på tilbuddet i forhold til målgruppens kompleksitet. Her til er kompetenceniveauet på tilbuddet udfordret af en høj andel af
nye medarbejdere, jf. tema 5.
Det vurderes, at der på tilbuddet er fokus på vidensdeling, feed back kultur samt på at skabe en fælles faglig tilgang og med en implementering af
et sundhedsfagligt fokus, som i høj grad imødekommer borgernes basale behov, men socialtilsynet vurdere at dette ikke ses i den praksis som
udføres. 
Gennemsnitlig bedømmelse
2,0
Opmærksomhedspunkter
Tilbuddet bør fortsat arbejde på at sikre, at andelen af uddannede medarbejdere øges og alle medarbejder har tilstrækkelige kompetencer i
henhold til borgernes behov.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 10$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 10
Tilbuddets medarbejdere besidder relevante kompetencer i forhold til målgruppens behov og tilbuddets metoder
Bedømmelse af kriterium
Tilbuddet fik i 2020 et udviklingspunkt vedrørende at tilbuddet med fordel fortsat kan arbejde på at sikre, at andelen af uddannede medarbejdere
øges og alle medarbejder har tilstrækkelige kompetencer i henhold til borgernes behov. I fremsendt notatark fremgår, at  Lynghuset er langt hen
ad vejen kommet godt i mål om dette. Det vurderes, at ledelsen har fokus på sammensætningen af medarbejdere i forhold til kompetencer inden
for det sundhedsfaglige, samt indenfor det pædagogiske, hvilket imødeser borgernes behov for en helhedsorienteret indsats. 
Socialtilsynet vurderer på baggrund af fremsendt materiale,  at tilbuddet fortsat bør sikre at medarbejderne har fagrelevante kompetencer og
fortsat fokus på rekruttering af relevante kompetencer til de vakante stillinger, da medarbejder med relevant faglig uddannelse er faldet siden
siden tilbuddet fik udviklingspunktet. Socialtilsynet bemærker endvidere at de medarbejder der har relevante kompetencer er samlet i særligt en
afdeling. 
Socialtilsynet vurderer tillige, at tilbuddet fortsat bør have fokus på borgernes retssikkerhed
og etikken.
17-08-2023
Side 21 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0022.png
Indikator 10.a
Medarbejdergruppen, herunder ikkefastansatte medarbejdere, har samlet set relevant uddannelse, opdateret viden og erfaring med målgruppen og
tilbuddets metoder.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 10.a
Af eftersendt oversigt over faste medarbejdere fremgår, at det faste personale består af i alt 50 fastansatte medarbejdere fordelt på stuen, 1 sal, 2
sal, 3 sal, dagtilbuddet, nattevagter og administration
Ud af de 36 medarbejdere som borgerne møder i dag og aftentimerne er 22 uden relevant faglig uddannelse, 4 SSA og 10 pædagoger. 
Det fremgår endvidere, at der i dagtilbuddet er ansat 2 pædagoger
Af selvsamme oversigt fremgår at 15 medarbejdere har efteruddannelse i neuropædagogik, 4 medarbejdere har kursus i tegn til tale og 2
medarbejder har kursus omkring RCØ. 
Medarbejderne giver udtryk for at der stadig er en hensigt i forhold til ansættelse af pædagoger med høj faglighed til Lynghuset, for at sikre
beboerne møder uddannet personale der er i stand til at varetage pædagogiske opgaver hos beboeren til hver en tid, og for at sikre kontinuitet i
opgaveløsningen, relations arbejdet samt give beboeren muligheder for at udfolde sig i eget liv. En del af medarbejderne kan efter ansættelse på
tilbuddet  ikke kan se sig selv i arbejdet og stopper derfor hurtigt igen. Ud af de 50 som er ansat er 32 ansatte inden for de sidste 2 år ophørt.
Medarbejderne fortæller at de er opmærksomme på hvad den enkelte medarbejder kan bidrage med ind i fagligheden, og på den måde hinandens
kompetencer. 
I det medsendte intro materiale beskrives, at nye medarbejdere bliver introduceret til magtanvendelses lovgivningen herunder især
forhåndsgodkendelserne. Men også i forhold til det mere sundhedsfaglige så som forflytninger. Hvilket også ses i kompetence oversigten, der er
medsendt. Socialtilsynet bemærker at ved tilsynet den 28 juni har ingen medarbejdere modtaget undervisning i fx magtanvendelser. Socialtilsynet
vurderer at introen ikke ses i praksis. 
Medarbejdere oplyser desuden også under rundvisning og interview at der er mangel på medarbejdere med relevante kompetencer, og det kræver
ekstra af de tilbageværende medarbejdere. 
Socialtilsynet bemærker samtidigt at 4 medarbejder har kursus i tegn til tale, samt at tilbuddet har arbejdet med kommunikationspas at denne
kompetence kun i meget lille grad bliver benyttet på tilbuddet. Medarbejderne fortæller at kommunikationspasset ikke benyttes. 
Socialtilsynet bemærker samtidig at i følge årsrapporten for 2022 bliver der kun benyttet ganske få midler på kompetenceudvikling, dette
sammenholdt med stor personalegennemstrømning og borgernes komplekse problemstillinger, vil socialtilsynet ved kommende tilsyn være
undersøgende på om dette er nok for at sikre at både fastansatte og ikke fastansatte har de rette kompetencer. 
På baggrund af ovenstående, og med vægt på at andelen af fagrelevant uddannede ikke vurderes tilstrækkelig i forhold til borgernes komplekse
behov fastholdes indikatoren opfyldt i lav grad. 
17-08-2023
Side 22 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0023.png
Indikator 10.b
Det er afspejlet i medarbejdernes samspil med borgerne, at medarbejderne, herunder ikkefastansatte medarbejdere, har relevante kompetencer.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 10.b
Socialtilsynet har været på uanmeldt tilsyn den 27 februar hvor socialtilsynet observerede, spisesituationer på 2 forskellige afdelinger stuen
og 1
sal. Borgerne
blev i begge afdelinger hjulpet efter tur med at få noget og spise. Socialtilsynet vurderer at medarbejderne var opmærksom på at
borgerne fik mad, og bemærkede også at der var opmærksom på de forskellige borgeres særlige behov herunder hvilket bestik der benyttes. Men
Socialtilsynet observerede samtidig, at der ikke blev kommunikeret med borgerne under maden. Medarbejderne fortæller under interviewet, at der
tidligere blev brugt kommunikationspas, men at disse ikke bruges mere. 
Socialtilsynet har ved tilsyn den 28 juni modtaget en bekymrende henvendelse vedrørende medarbejderne på afdeling 23. På baggrund af
medarbejder udtalelser vurdere socialtilsynet at borgerne på afdeling 23 i mindre grad mødes af kompetente medarbejder. Socialtilsynet
observerede ikke den 28 juni på afdeling 23. 
Medarbejderne giver udtryk for at der bliver diskuteret borgerens særlig behov og herunder om der er de kompetencer der er behov for i
medarbejdergruppen. Blandt fortæller medarbejderne at der benyttes metoden low arousal, som er med til at medarbejdernes ro smitter af på
borgerne. 
Socialtilsynet bemærker at i flere af de fremsendt personalemødereferater, vægter i sær det sundhedsfaglige tungt. Og at der er flere diskussioner i
forhold til hvad vægter i forhold til borgernes behov.
Medarbejderne fortæller at de ikke har modtaget fx undervisning i magtanvendelser, hvilket ellers ses i det fremsendte intro materiale både for
fastansatte og vikarer. Socialtilsynet vurdere at der er forskel i det som tilbuddet ønsker at medarbejderne skal introduceres i og det som
medarbejderne reelt bliver introduceret i. På denne baggrund vurderer socialtilsynet, at tilbuddets ledelse ikke sikre at medarbejderne har den
relevante viden i forhold til borgernes særlige behov. 
Socialtilsynet vurderer at medarbejderne i deres samspil og faglighed generelt har fokus på, at borgerne får opfyldt deres basale og
sundhedsfaglige behov, men at den pædagogiske del af arbejdet fylder mindre hos medarbejderne. Hvilket socialtilsynet vurdere hænger sammen
med at normering er faldet. 
Der vægtes, at der på rundvisning observeres oplysninger vedr. borgere, i fællesarealer. Af medarbejdere begrundes det med at der kommer
mange vikarer, og de er nødt til at sikre viden i forhold til enkelte borgere.
På baggrund af overstående, sænkes scoren til  lav grad opfyldt, med vægt på at medarbejderne generelt har fokus på borgernes basale behov,
men ikke de pædagogiske kompetencer i samspillet herunder kommunikationen med borgerne, samt af medarbejderne ikke har tilstrækkelige
viden i forhold til borgernes komplekse behov. 
17-08-2023
Side 23 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0024.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Økonomi$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi
Økonomi
Vurdering af tema
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet til dels har den fornødne økonomiske kvalitet.
Socialtilsynet har lagt vægt på at:
• tilbuddet er økonomisk bæredygtigt.
• tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til prisen og i forhold til tilbuddets målgruppe.
• der er delvis gennemsigtighed i tilbuddets økonomi.
Socialtilsynets vurdering er baseret på baggrund af at:
• der ifølge tilbuddets årsbudget for 2023 er et rimeligt forhold mellem den forventede omsætning og omkostningerne, men pågår afklaring
omkring indregning af underskud fra 2020 og -21.
• tilbuddets årsbudget 2023 afspejler tilbuddets målgruppe og metoder og tilbuddets planer for faglig udvikling og større ændringer.
• der er foretaget relevante tilpasninger af budgetposter efter socialtilsynets samarbejdsmøde med Københavns kommune og efterfølgende
mailkorrespondance.
• der er flere punkter omkring administrationsomkostninger, ejendomsomkostninger, personaleomkostninger, kompetenceudvikling,
borgerrelaterede omkostninger samt indregning af over/underskud som socialtilsynet vil følge op på som led i Årsrapport 2022 og budget 2024.
Socialtilsynet vil således følge op på om driftsherrer reviderer sig og budgetterer i henhold til takstfinansieringsbekendtgørelsen nr. 219 af
10/02/2022.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 1$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 1
Er tilbuddet økonomisk bæredygtigt?
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet er økonomisk bæredygtigt.
Socialtilsynets vurdering er baseret på baggrund af at:
• der ses en klar sammenhæng mellem tilbuddets budgetterede indtægt og tilbuddets forventede omkostninger samt at de enkelte omkostninger
fremstår retvisende, herunder den anvendte belægningsprocent.
• tilbuddet er kommunalt, med mulighed for fortsat drift i det omfang det er politisk besluttet.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 2$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 2
Giver tilbuddets økonomi mulighed for den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen?
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen.
Socialtilsynet vurderer dette på baggrund af:
• Tilbuddet økonomiske nøgletal på Tilbudsportalens fane med Årsrapport for 2021.
• Budget for 2023, som der pågår dialog med tilbuddet omkring godkendelsen af
• Ud fra de foreliggende oplysninger sikrer budgettet for 2023 den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske
ressourcer.
• at den socialfaglige kvalitet er på et middel niveau
Socialtilsynet lægger vægt på at:
• pris pr. borgerrelateret personaletime udgør ca. 420 kr.
• socialtilsynet har bedt om uddybning af afsatte midler til kompetenceudvikling som udgør 0,3 % af omsætningen for budgetåret 2023, hvortil
tilbuddet har svaret, at der er mulighed for tilførsel af yderligere midler ud fra centralt afsatte puljer og engangsbevillinger.
• tilbuddet har adspurgt til ledelsesomkostninger oplyst, at samlet ledelse indeholder en forholdsmæssig andel af centerchef, tilbudsleder og
afdelingsleder i COS.
• de borgerrelaterede omkostninger udgør ca. 2.200 kr. pr. plads pr. måned, hvoraf ca. �½ udgør ekstern rådgivning og behandling.
• af de administrative omkostninger udgør administrationsbidrag 9 % af omsætningen og de samlede udgifter 16 % hvilket er lidt over niveau med
andre tilbud i kommunen.
17-08-2023
Side 24 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0025.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 3$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 3
Er der gennemsigtighed med tilbuddets økonomi?
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at der er delvis gennemsigtighed med tilbuddets økonomi.
Socialtilsynet er i proces med at godkende budget 2023 og vurderer på baggrund af foreløbigt budget 2023 at:
• årsbudgettet sikrer den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer.
• ikke indeholder udgifter uvedkommende for tilbuddets virksomhed.
• giver mulighed for ansvarlig forvaltning af offentlige midler, men socialtilsynet vil som led i gennemgang af årsrapport 2022 og budget 2024
følge op på flere punkter jf. nedenfor.
• tilbuddet har indberettet nøgletal på Tilbudsportalen i overensstemmelse med reglerne herfor, men der pågår afklaring af hvorvidt disse er
retvisende.
Som led i budgetgodkendelsen er det vurderet at:
• udgiften til de samlede ejendomsomkostninger udgør svarende til ca. 4.800 kr. pr. plads pr. måned incl. rengøring, hvilket er rimeligt set i forhold
til, at borgerne bor i selvstændige lejligheder efter ABL § 105, men er på niveau med tidligere år.
• udgifter til ikke-fastansat personale ses på et lavt lønniveau ca. 276.000 pr. årsværk, og der er ikke umiddelbar sammenhæng mellem lønniveau
og det angivne antal årsværk.
• Socialtilsynet har i øvrigt bedt tilbuddet uddybe oplysninger omkring ledelse, administration, borgerrelaterede omkostninger i form af ekstern
rådgivning og behandling og kompetenceudvikling samt ejendomsomkostninger, hvilket tilbuddet har besvaret relevant.
• I forhold indregning af over/underskud er det konstateret, at der ikke er tilstrækkelig gennemsigtighed, og såfremt dette vil medføre korrektioner
forventer socialtilsynet, at dette vil ske i forbindelse med budget 2024. Socialtilsynet er i dialog med tilbuddet herom for nærmere afklaring af
årsrapporttal for 2022 og budget 2024.
$eg-pr int-section-heading-star t$Spindelvæv$eg-pr int-section-heading-end$
Spindelvæv
Spindelvævet afspejler socialtilsynets gennemsnitlige vurdering af kvaliteten i tilbuddet fordelt på syv temaer. Formålet med illustrationen er, at give
tilbuddet et overbliksbillede af socialtilsynets vurdering på baggrund af den samlede rapport. De (scoringerne) repræsenterer derfor ikke det fulde
indblik i tilsynet. Spindelvævet er først og fremmest ment som et dialogredskab mellem socialtilsynet og tilbuddet.
17-08-2023
Side 25 af 26
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om de beboere, der indgår i TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten konkret vil opleve en forbedret hverdag på deres botilbud
2805296_0026.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Datakilder $eg-pr int-section-heading-end$
Datakilder
Kilder
Øvrige dokumentkilder
Tidligere tilsynsrapport
CV på ledelse/medarbejdere
Borgeroversigt
Medarbejderoversigt
Budget
Opgørelse af sygefravær
$eg-pr int-section-heading-star t$Inter viewkilder $eg-pr int-section-heading-end$
Interviewkilder
Kilder
Ledelse
Medarbejdere
Beskrivelse
Interview med en samlet gruppe medarbejder ved det uanmeldte tilsyn den 27 februar
Interview begge afdelingsleder ved det uanmeldte tilsyn den 27 februar
Interview med medarbejder enkeltvis både på selve tilsynsdagen og efterfølgende i telefon ved tilsynet den 28 juni
Kort samtale med den ene afdelingsleder ved tilsynet den 28 juni
$eg-pr int-section-heading-star t$Obser vationskilder $eg-pr int-section-heading-end$
Observationskilder
Kilder
Borgere
Medarbejdere
Beskrivelse
Samspil imellem borgere og medarbejder på afdeling stuen og 1 sal
17-08-2023
Side 26 af 26