Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2816273_0001.png
Faaborg-Midtfyn Kommune
Att.: Borgmester Hans Stavnsager
[email protected]
CC:
[email protected], [email protected]
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 8182
Doknr.
791933
Dato
19-01-2024
Vedrørende redegørelse og supplerende oplysninger fra Faaborg-Midtfyn
Kommune (Socialtilsyn Syd) om tilsynet med tilbuddet Odinsgård
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har modtaget Faaborg-Midtfyn Kommunes
(Socialtilsyn Syd) redegørelse af 6. november 2023 samt supplerende
oplysninger af 1. december 2023 om Socialtilsyn Syds driftsorienterede tilsyn
med tilbuddet Odinsgård.
Ministeriet har derudover modtaget supplerende oplysninger fra Haderslev
Kommune, som vedlægges til Faaborg-Midtfyn Kommunes orientering.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har på baggrund af redegørelsen og de
supplerende oplysninger følgende konkrete bemærkninger:
Ministeriet noterer sig, at det fremgår af både Faaborg-Midtfyn Kommune og
Haderslev Kommunes oplysninger, at problemerne på Odinsgård har eksisteret i
en årrække, og at de iværksatte tiltag ikke har vist sig tilstrækkelige. Det fremgår
således af
Haderslev Kommunes redegørelse, at ”På
trods af mange tiltag er det
ikke lykkedes at rette op på forholdene på Odinsgård. Derfor har det stående
fagudvalg, Social- og Handicapudvalget den 20. september 2023 besluttet at
igangsætte en afvikling af Odinsgård og etablere et nyt botilbud til mennesker
med multiple handicap på samme matrikel”.
Ministeriet noterer sig videre, at det fremgår af redegørelserne og herudover også
af oplysninger på Tilbudsportalen, at Socialtilsyn Syd har konstateret flere
problematiske forhold på Odinsgård. Ministeriet bemærker sig særligt, at
Odinsgård, jf. oplysningerne på Tilbudsportalen, senest den 9. oktober 2023 er
registreret som godkendt uden sanktioner på trods af, at der er registreret i alt 9
problematiske forhold under 4 af kvalitetsmodellens temaer herunder, at
”Socialtilsyn
Syd vurderer det problematisk, at flere borgere reagerer med tegn
på mistrivsel, heraf udadreagerende adfærd mod medarbejderne, forårsaget af
den øgede uro og lydpåvirkning.”
Social-, Bolig- og Ældreministeriet finder på baggrund af en samlet vurdering af
det foreliggende grundlag anledning til at udtale en alvorlig kritik af Socialtilsyns
Syd ageren i forhold til Odinsgård. Ministeriet skal her henvise til karakteren og
omfanget af de problematiske og bekymrende forhold ift. tilbuddets kvalitet
sammenholdt med, at Socialtilsyn Syd ikke i forløbet har vurderet det som
relevant at træffe afgørelse om sanktioner over for tilbuddet. Det er således
ministeriets vurdering, at Socialtilsyn Syd ikke over for ministeriet i tilstrækkelig
grad har kunnet begrunde dette, hvorfor det er ministeriets vurdering, at
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om hvilke konsekvenser ministeren vil drage på baggrund af de redegørelser, ministeren har modtaget fra kommunerne i forlængelse af TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten
2816273_0002.png
Socialtilsyn Syd ikke har handlet i overensstemmelse med forpligtelsen efter lov
om socialtilsyn § 8, stk. 1-2., hvor det fremgår, at:
”Socialtilsynet
træffer afgørelse om skærpet tilsyn, hvis konkrete forhold i et tilbud
skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis socialtilsynet ud fra en samlet
vurdering af tilbuddet, jf. § 6, finder, at tilbuddet ikke længere har den fornødne kvalitet.
Socialtilsynet kan, når det er nødvendigt for at sikre, at tilbuddet fortsat opfylder
betingelserne for godkendelse, træffe afgørelse om at udstede påbud, hvis
overholdelse kan gøres til en betingelse for fortsat godkendelse. Socialtilsynet skal
fastsætte en frist for et påbuds overholdelse. Fristen kan under særlige
omstændigheder forlænges efter anmodning fra tilbuddet.”
Ministeriet medgiver, at dialog mellem socialtilsynet og det enkelte tilbud er et helt
centralt element i socialtilsynets tilsyn, og at socialtilsynet har en udtrykkelig
forpligtelse til at gå i dialog med tilbud som led i det løbende driftsorienterede
tilsyn, og i forbindelse med at der træffes afgørelser, jf. lov om socialtilsyn § 7,
stk. 2. Ministeriet gør dog opmærksom på vigtigheden af, at dialogens fokus og
hensigt varieres i relation til konteksten, samt at dialogen og dermed også
overvejelser om at anvende sanktioner således ses i forhold til den konkrete
risikovurdering af tilbuddet. Det bemærkes derudover, at der i bekendtgørelse om
socialtilsyn § 8, stk. 1, fremgår en undtagelse til dialogforpligtelsen, i og med at
socialtilsynet kan træffe afgørelse om skærpet tilsyn og påbud straks, hvis
særlige forhold gør dette påkrævet, herunder pludselig opstået begrundet
mistanke om strafbare forhold eller akut risiko for borgernes sikkerhed og
sundhed.
Ministeriet noterer sig, at Socialtilsyn Syd aktuelt undersøger en række af de
oplysninger, der efterfølgende er indgået, og at disse oplysninger vil kunne få
betydning for den aktuelle kvalitetsvurdering af Odinsgård. Ministeriet noterer sig
desuden, at Socialtilsyn Syd er bekymret over karakteren af oplysningerne fra
Handicaprådets Handicaprepræsentanter, og at Socialtilsyn Syd ser med alvor på
sagen og ønsker at drage så meget læring som muligt af den, herunder særligt i
forhold til tilgangen af oplysninger fra relevante parter.
Afslutningsvist gør ministeriet opmærksom på, at ovenstående vurdering og
udtalelse af kritik ift. Socialtilsyn Syds ageren i forhold til Odinsgård, herunder at
Socialtilsyn Syd ikke har handlet i overensstemmelse med forpligtelsen efter lov
om socialtilsyn § 8, stk. 1-2, oversendes til Social- og Boligstyrelsens
auditfunktion. Dette med henblik på at indgå i auditfunktionens fokuserede
samarbejde med Socialtilsyn Syd, som blev iværksat som opfølgning på
afslutningen af ministeriets tilsynssag vedr. Socialtilsyn Syd (maj 2023), og som
bl.a. har til hensigt at sikre, at Socialtilsyn Syds praksis varetages på en måde, så
den er i overensstemmelse med lovgivningen.
Med venlig hilsen
Malene Vestergaard
Afdelingschef
2