Bilag 1: Aftalte initiativer i forlængelse af Ekspertudvalgets endelige
anbefalinger
Tabel 1 indeholder en oversigt over de aftalte initiativer. Nogle initiativer har et længere tidsperspek-
tiv, mens arbejdet allerede er i gang eller snart kan opstartes for en række af initiativerne.
Tabel 1
Aftalte initiativer i forlængelse af Ekspertudvalgets endelige anbefalinger
Anbefaling
Aftale mellem regeringen og KL
Udmøntning
Spor 1: Vi skal vide, hvad der driver udviklingen i udgifterne og borgernes indsatser
1. Anbefaling om
tydeliggørelse af
hensyn i servicelo-
ven
Regeringen og KL noterer sig, at der i Rammeaftale for en langsigtet
og bæredygtig udvikling af handicapområdet er aftalt en revision af
servicelovens handicapbestemmelser, der har til formål at under-
støtte en mere enkel sagsbehandling og visitation. Regeringen og
KL er på baggrund af Ekspertudvalgets anbefalinger enige om en re-
vision af serviceloven. Revisionen skal i tillæg til de aftalte målsæt-
ninger i Sammen om Handicap sikre tydelighed om og derved
fremme hensynet til borgerens inddragelse i egen sag, sikre hel-
hedsfokus, således at indsatserne afstemmes i forhold til borgerens
udviklingspotentiale og egne og netværks ressourcer. Hertil skal revi-
sionen tydeliggøre rammerne for gældende ret om, at økonomiske
hensyn skal tillægges vægt, men ikke må tilsidesætte faglige vurde-
ringer af, hvad der er nødvendigt. Yderligere skal revisionen tydelig-
gøre rækkevidden af de enkelte bestemmelser med henblik på at
sikre større klarhed omkring retstilstanden for alle parter, herunder
særligt borgerne, kommunerne og Ankestyrelsen.
Regeringen og KL er enige om, at der skal være overensstemmelse
mellem rammerne for anvendelsen og fortolkningen af reglerne samt
den politiske intention, der ligger bag. Parterne er derfor enige om, at
der indsættes en særskilt bestemmelse i hhv. serviceloven og ældre-
loven om madservice, og at udgangspunktet efter denne bestem-
melse er, at maden fremstilles uden for den ældres hjem, men at der
også er mulighed for at tilbyde støtte til madlavning i hjemmet.
Arbejdet igangsæt-
tes i andet halvår
2024. KL og regerin-
gen vil gøre status
for arbejdet i ØA26.
2. Anbefaling vedr.
tydeliggørelse af
rækkevidden for de
enkelte reglers an-
vendelse
Afdækning og afkla-
ring af løsningsspor
for de otte princip-
meddelelser gen-
nemføres i 2024
mhp, at regeringen
vil søge flertal til et
eventuelt lovforslag
I forlængelse heraf noterer KL sig, at regeringen vil gennemgå yderli- kan fremsættes ef-
teråret 2025.
gere 8 principmeddelelser. Såfremt det kan konstateres, at den nu-
værende udformning har medført en udgiftsdrivende udvidelse af
lovbestemmelsens anvendelsesområde, vil regeringen gå i dialog
om relevante partier om en præcisering af gældende lovgivning mhp.
at skabe øget tydelighed om bestemmelsernes anvendelsesområde.
Resultaterne drøftes forud for ØA26.
Regeringen og KL er endvidere enige om, at Social-, Bolig- og Æl-
dreministeriet indtræder i Dialogforum mellem Ankestyrelsen og
kommunerne, samt at forummet fremadrettet får mulighed for at ud-
tale principielle betragtninger til principmeddelelser forud for offent-
liggørelse.
3. Anbefaling vedr.
nye rammer for ka-
pacitetsstyring og
etablering af sær-
lige botilbudsplad-
ser til borgere med
Regeringen og KL er enige om at sikre et bedre udbud af botilbuds-
pladser for målgruppen gennem en styrket kapacitetsstyring og koor-
dinering af oprettelse af botilbudspladser. Der nedsættes en arbejds-
gruppe med KL og regeringen, der skal udarbejde modeller for nye
rammer for målgruppen, herunder muligheden for at fastsætte takst-
lofter. Muligheden for at fastsætte et takstloft skal indgå i arbejdet
Der nedsættes en
arbejdsgruppe med
henblik på en afkla-
ring af mulighederne
for nye rammer og
Delaftale om den kommunale økonomi for 2025 · maj 2024
1