Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 9012
Doknr.
790534
Dato
22-12-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 28. november 2023 stillet følgende spørgsmål
nr. 69 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 69:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan hun vil sikre, at bestyrelserne for botilbud
for mennesker med handicap bliver bedre, mere bredt sammensatte og
ansvarliggjorte i forhold til driften af botilbud?”
Svar:
Når det kommer til bestyrelser i tilbud på socialområdet, er det indledningsvist
nødvendigt at foretage en sondring mellem private tilbud og offentlige tilbud.
For private tilbud er bestyrelsen som oftest den øverste myndighed.
Bestyrelsen bærer således ansvaret for tilbuddets drift og økonomi. For
offentlige tilbud er dette ansvar i stedet placeret hos enten
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet.
I lov om socialtilsyn § 14 er der fastsat krav til sammensætningen af private
tilbuds bestyrelser. Kravene blev både præciseret og skærpet med
lovændringerne, der trådte i kraft den 1. februar 2023 som følge af Aftale om
styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale
tilbud fra april 2021.
Efter § 14 skal et privat tilbuds bestyrelse således sammensættes på følgende
måde:
•
•
Flertallet af bestyrelsens medlemmer skal være uafhængige af tilbuddets
leder.
Følgende personer må ikke tilsammen udgøre flertallet i bestyrelsen:
1) Personer, der udlejer ejendomme, andre større aktiver eller personale
til tilbuddet.
2) Medlemmer af bestyrelsen i fonde, selskaber, foreninger eller andre
virksomheder, der udlejer ejendomme, andre større aktiver eller
personale til tilbuddet, eller personer med bestemmende indflydelse i
disse fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder.
3) Advokater, revisorer eller lignende rådgivere for personer, jf. nr. 1, eller
for fonde, selskaber, foreninger eller andre virksomheder, jf. nr. 2.
1