Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2805282_0001.png
Borgercenter Handicap
Socialforvaltningen
Notat
Redegørelse for spørgsmål til Socialforvaltningens re-
degørelse af 13. november 2023 om botilbuddet Lyng-
huset
7. december 2023
Sagsnummer
2023-0394123
Dokumentnummer
2023-0394123-27
Begrundelse for at Københavns Kommune ikke tidligere har grebet
mere grundlæggende ind ift. problemerne på Lynghuset, henset til at
problemerne ifølge Københavns Kommunes redegørelse har eksiste-
ret i en årrække
Socialforvaltningen har været bekendt med udfordringer på Lynghuset,
der i overvejende grad relaterede sig til udfordringer med at rekruttere
det rette personale til tilbuddet. Forvaltningen har ikke været bekendt
med de tegn på forråelse i Lynghuset, som Operation X-optagelserne
har påvist.
De problemer i Lynghuset, som Socialforvaltningen tidligere har kon-
stateret, er der handlet på. Konkret er der iværksat en række tiltag. Det er
forvaltningens erfaring, at grundlæggende forandringer på et botilbud
forudsætter, at der arbejdes samtidig med en række faktorer, som skal
ses i sammenhæng og i mange tilfælde er gensidigt afhængige. Det
drejer sig bl.a. om rekruttering, fastholdelse, fysisk og psykisk arbejds-
miljø, ledelse, faglighed og kompetencer. Det er samtidig forvaltnin-
gens klare erfaring, at grundlæggende forandringer
bl.a. pga. netop
denne sammenhæng mellem en række faktorer
tager tid at imple-
mentere. Det gælder ikke mindst, når det skal ske på et område, som i
forvejen er karakteriseret ved betydelige udfordringer med rekruttering
og fastholdelse, herunder særligt fsva. uddannet arbejdskraft. Dette gør
sig ikke mindst gældende på botilbudsområdet. Det er der naturligvis
stort fokus på i forvaltningen.
Eksempler på indsatser i Lynghuset i perioden 2020-2022:
Rekruttering og faglighed
Rekruttering af personale med pædagogisk uddannelse:
Der har kontinuerligt været fokus på at ansætte pædagoger i Lynghuset.
Bl.a. har der været et tæt samarbejde med Borgercenter Handicaps HR-
stab om at målrette stillingsopslagene for at få flest mulige ansøgere.
Borgercenter Handicap
BCH Staben
Borups Allé 43, 3. sal
2200 København N
EAN-nummer
5798009683533
www.kk.dk
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805282_0002.png
BCH Staben
2/6
Det må dog konstateres, at Lynghuset, lige som mange andre tilbud på
landsplan, har problemer med at rekruttere bl.a. pædagoger. I Køben-
havns Kommune gælder det ikke mindst netop botilbud på handicap-
området for borgere med stort støttebehov.
Rekruttering af SOSU-assistenter og SOSU-hjælpere:
Lynghuset er siden 2020 lykkedes med at rekruttere SOSU-assistenter,
så der minimum er ansat én SOSU-assistent pr. etage, mod tidligere én
SOSU-assistent på hele tilbuddet med henblik på at sørge for, at der er
en spredning af uddannet personale på tværs af etager.
Der er tilsvarende blevet gennemført en rekrutteringsproces mhp. at re-
kruttere SOSU-hjælpere. På baggrund heraf var der i en lang periode
ansat minimum to SOSU-hjælpere pr. etage. Nu er der fem SOSU-hjæl-
pere i hele tilbuddet, heraf to nattevagter. Det er en nedgang ift. den
periode, hvor der var minimum to SOSU-hjælpere pr. etage, men en
fremgang fra før.
Etablering af tværfaglige teams:
I 2020 blev der igangsat en proces med at optimere teamene i Lynghu-
set mhp. at sørge for, at der er pædagogiske og sundhedsfaglige faglig-
heder på alle etager i tilbuddet. Inden da havde de faglige kompetencer
ikke været tilstrækkeligt spredt i hele huset.
Faglige strategier
SundNeuro:
For at udvikle kvaliteten af den faglige indsats er der gennemført flere
initiativer på Lynghuset, fx:
Der er arbejdet med SundNeuro i hele tilbuddet. SundNeuro er
en helhedsorienteret og handlepræget tilgang, som bygger
ovenpå neuropædagogikken. Her samles de sundhedsfaglige
og de neuropædagogiske aspekter i en tværfaglig tilgang, hvor
man ser hele mennesket og afdækker borgernes vanskeligheder
og ressourcer, både ud fra det sundhedsfaglige og socialfaglige
aspekt. Medarbejderne har efter introduktion til SundNeuro ar-
bejdet med at lave analyser på borgerniveau, som herefter er
blevet indarbejdet i borgerens plan i DOMUS. Der er efterføl-
gende gennemført en proces med genopfriskning af Sund-
Neuro.
Medarbejdere har løbende gennemført neuropædagogisk ud-
dannelse. Pt. har 15 medarbejdere neuropædagogisk efterud-
dannelse.
Der er arbejdet med de sundhedsfaglige indsatser, fx på områ-
der som hygiejne, medicin og observationer.
Der er udarbejdet vejledninger for det faglige arbejde, som er
retningsgivende for medarbejderne, herunder fx faglig visuel
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805282_0003.png
BCH Staben
3/6
instruks om udarbejdelse af trafiklys for borgerne, instruks for
medicinhåndtering og instruks for håndhygiejne.
Dysfagi:
Der er blevet iværksat en opfattende proces omkring dysfagi i Lynghu-
set med henblik på at kunne afdække, om en borger har dysfagi og
handle korrekt herpå, og Lynghuset har som resultat formået at lave
dysfagikost på højt niveau. Medarbejdere er samtidigt blevet introduce-
ret til dysfagikost og blevet gjort opmærksomme på vigtigheden af dys-
fagikost. I tilsynsrapporten fra 2021 anerkender socialtilsynet tilbuddets
fokus på dysfagi.
Dokumentation
Den socialfaglige dokumentation er løbende blevet optimeret i
samarbejde mellem den neurofaglige supervisor, afdelingsle-
derne samt medarbejderne. Den neurofaglige supervisor har lø-
bende haft sidemandsoplæring af medarbejderne samt ydet
sparring på konkrete komplekse borgersager.
Lynghuset har skabt mulighed for at dokumentere gennem
planlagt dokumentationstid for medarbejderne.
Der er ansat en pædagogisk faglig koordinator i Lynghuset som
bl.a. har til opgave at understøtte dokumentationspraksis i hu-
set, herunder evaluere på borgerens mål og delmål i samar-
bejde med medarbejderne.
Tilbuddet opnåede i perioden 2020 til 2022 resultater af indsat-
sen, der kunne spores i tilsynsrapporten fra socialtilsynet. Sco-
rerne for indikator 1a og 2a, der vedrører dokumentation (opstil-
ling af mål for borgerne og opfølgning herpå) steg fra 2 i 2020
til 4 i 2022 (den tredje indikator vedr. dokumentation, indikator
3b om at dokumentere resultater med udgangspunkt i konkrete,
klare mål for borgerne, er ikke vurderet siden 2020, hvor scoren
var 3).
Den sundhedsfaglige dokumentation er blevet optimeret af sy-
geplejersken i Lynghuset samt den sundhedsfaglige konsulent i
Center for Omsorg og Specialpædagogik (COS), som Lynghu-
set hører under. Dette afspejler sig i tilsynsrapporten fra Styrel-
sen for Patientsikkerhed med et godt tilsynsresultat. Styrelsen
har således været på besøg i marts og oktober 2023, hvor alle
målepunkter har været opfyldt, og der er ikke er konstateret pro-
blemer af betydning for patientsikkerheden.
Fysiske rammer i Lynghuset
Indretningen og det, at der er pænt og ordentligt
og ikke mindst rart
og hjemligt at være
betyder meget for de mennesker, som bor og ar-
bejder i tilbuddet. Derfor er der arbejdet med de fysiske rammer, fx er
der arbejdet med udsmykningen på gangarealer og i atriumgården, så
beboerne kan opleve årstidernes skiften på helt nært hold.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805282_0004.png
BCH Staben
4/6
Andre eksempler på tiltag:
Gamle gardiner er udskiftet med nye
Nye gulve
Hele huset er blevet malet
Der er kommet planter på fællesarealerne
Gamle billeder er fjernet og nye billeder hængt op på alle
gange
Nye møbler på alle etager
Udsmykning til halloween
Udsmykning til jul.
Det er forvaltningens vurdering, at gode fysiske rammer også kan bi-
drage til at kunne rekruttere og fastholde personale på tilbuddet.
Pårørendesamarbejde
Samarbejdet med pårørende vægtes i Lynghuset, så pårørende så vidt
muligt inddrages og orienteres.
Der er lavet et nyhedsbrev til pårørende, der udsendes ca. hver
3. måned. Nyhedsbrevet omhandler, hvad der rører sig i Lyng-
huset, fokuspunkter i Lynghuset og aktiviteter i Lynghuset.
Tidligere har der været et pårørenderåd i Lynghuset. I 2023 blev
pårørenderådet ændret, grundet få deltagere i rådet, og i stedet
forsøges med et pårørendenetværk med åbent hus, hvor alle
pårørende kan deltage. Der er afholdt ét arrangement i år.
Arbejdstilrettelæggelse og retningslinjer
Struktureret overlap:
Der er blevet etableret et struktureret overlap for medarbejderne, hvor
der anvendes et struktureret overlapsskema, som der gøres brug af ved
alle overlap.
Administrative retningslinjer:
Der er udarbejdet administrative retningslinjer, som er retningsgivende
for medarbejderne vedr. bl.a.:
Sygefravær
Påklædning og hygiejne i huset
Kontakt til ledelse i ydertimer.
Beskrivelse af, om og i hvilket omfang Københavns Kommune har ind-
draget og anvendt oplysninger om bl.a. høj personalegennemstrøm-
ning, mangel på uddannet personale og brug af vikarer i det person-
rettede tilsyn
I det personrettede tilsyn vurderes forholdene for den enkelte borger.
Der følges bl.a. op på, om borgeren trives. Når sagsbehandlerne udfører
personrettet tilsyn, forholder man sig som udgangspunkt ikke konkret
ind til generelle forhold som personalegennemstrømning, personalets
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
BCH Staben
5/6
uddannelsesbaggrund og anvendelse af vikarer, da fokus er på borge-
ren. Men der vil i konkrete situationer fx tages udgangspunkt i et tilbuds
sidste tilsynsrapport fra Socialtilsynet.
Det er et naturligt fokus i dialogen i ledelsesstrengen mellem udfører-
og myndighedsområdet, at man orienterer hinanden, hvis der er pro-
blemstillinger, der giver anledning hertil. Hvis myndighedsområdet
konkret vurderer, at der er bekymring for et tilbuds kvalitet, kan der
spørges ind til generelle forhold som medarbejdernes uddannelse og
personalegennemstrømningen, ligesom der kan iværksættes ekstra
personrettede tilsyn.
I den konkrete sag vedr. Lynghuset er relevante ledere på myndigheds-
området i Borgercenter Handicap løbende blevet orienteret om Lyng-
husets handleplan på baggrund af det skærpede tilsyn, som socialtilsy-
net iværksatte i august 2023, og den særlige opmærksomhed på situati-
onen i Lynghuset som følge af de tegn på forråelse, som Operation X-
udsendelserne viste. De indsatser, Lynghuset iværksætter for at for-
bedre forholdene, er på den måde inddraget i vurderingen af borger-
nes situation fremadrettet.
Som nævnt har Lynghuset igennem en årrække været udfordret ift. re-
kruttering og fastholdelse af især uddannet personale samt et højt syge-
fravær. Og forvaltningen har arbejdet aktivt hermed, jf. ovenfor. Det har
på den baggrund
i hvert fald indtil den aktuelle sag - været forvaltnin-
gens opfattelse, at Lynghuset generelt har udviklet sig i en positiv ret-
ning de senere år.
Beskrivelse af, om og i hvilket omfang Københavns Kommune har ind-
draget og anvendt oplysninger og observationer fra kommunens per-
sonrettede tilsyn med beboere på Lynghuset i kommunens vurdering
af de generelle problemer på Lynghuset
Normalt videregives oplysninger fra personrettede tilsyn ikke til det på-
gældende tilbud, som borgeren er i. Hvis myndighedsområdet i forbin-
delse med personrettede tilsyn vurderer, at der er bekymrende forhold i
tilbuddet, vil myndighed dog naturligt gå i dialog med tilbuddets le-
delse om dette, samt i særlige situationer underrette socialtilsynet, som
har tilsynsforpligtigelsen.
Socialforvaltningen følger løbende interne data om fx sygefravær, per-
sonalegennemstrømning og vikarforbrug, som bruges aktivt til at vur-
dere status og behov for opfølgning for tilbuddene.
Begrundelse for, at Københavns Kommune ikke har besvaret Socialtil-
syn Hovedstadens spørgeskemaer
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
BCH Staben
6/6
Når Socialtilsyn Hovedstaden sender spørgeskemaer om tilbud i forbin-
delse med et tilsyn, er det i forvaltningens interesse at besvare spørge-
skemaerne for at give socialtilsynet et så fyldestgørende grundlag for
sin vurdering af tilbuddet som muligt. Det er derfor Borgercenter Han-
dicaps myndighedsområders normale praksis at besvare disse spørge-
skemaer. Forvaltningen beklager, at spørgeskemaerne, som Socialtilsy-
net sendte i forbindelse med tilsyn på Lynghuset, ikke er blevet besva-
ret.
Socialforvaltningen har den 29. november 2023 fået oplyst af Socialtil-
syn Hovedstaden, at spørgeskemaer vedrørende beboerne på Lynghu-
set i 2023 er sendt til to sagsbehandleres arbejdsmails, og ikke til Bor-
gercenter Handicaps hovedpostkasse. Socialtilsynet har oplyst, at de
har fået sagsbehandlernes direkte mailadresser udleveret af Lynghusets
personale. Dette er muligvis også sket i forbindelse med tilsynet med
Lynghuset i 2022.
Borgercenter Handicap har bedt Socialtilsynet om fremadrettet at
skrive til Borgercenter Handicaps hovedpostkasse for at imødegå sår-
barheder forbundet med fx fravær, sygdom, fratrædelse mv.
Eventuelle bemærkninger til Frederiksberg Kommunes/Socialtilsyn
Hovedstadens redegørelse i sagen
Socialforvaltningen har ingen bemærkninger til Socialtilsyn Hovedsta-
dens redegørelse i sagen.