Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att: Louise Skovgaard Petersen
Dato: 29. november 2023
Svar på supplerende spørgsmål til Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse vedrørende konkret
sag om tilbuddet Lynghuset
Borgmesteren i Frederiksberg Kommune har modtaget Social-, Bolig- og Ældreministeriets anmodning
af 23. november 2023 om svar på supplerende spørgsmål til den redegørelse, Socialtilsyn
Hovedstaden fremsendte til ministeriet d. 13. november 2023.
Borgmesteren har anmodet om, at Socialtilsyn Hovedstaden, Frederiksberg Kommune, udarbejder og
fremsender svaret til ministeriet på vegne af borgmesteren.
Ministeriet anmoder om svar på følgende:
En uddybende beskrivelse af baggrunden for, at Socialtilsyn Hovedstaden ikke har
truffet afgørelser(r) om sanktioner over for tilbuddet Lynghuset før 2023, hvor der
træffes afgørelse om iværksættelse af skærpet tilsyn uden påbud. Dette særligt set i
lyset af, at det af redegørelserne bl.a. fremgår, at tilbuddet ”igennem en årrække har
været udfordret ift. rekruttering og fastholdelse af især uddannet personale samt et højt
sygefravær”, hvorfor der ”siden 2020 har været arbejdet med en strategiplan […] Dette
har dog ikke været nok til dæmme op for en meget høj personalegennemstrømning”, og
at der i 2022 er konstateret ”høj[e] personalegennemstrømning og forbrug af vikarer,
[som] kan påvirke borgernes trivsel”.
Socialtilsyn Hovedstadens overvejelser
Som det fremgår af redegørelsen, har Socialtilsynet i de seneste år haft kritiske bemærkninger til
vurderingen af tilbuddets opfyldelse af kvalitetsmodellens indikatorer om beboernes kontakt til
personale med relevante kompetencer (9.a.), om personalegennemstrømning (9.b.), om sygefravær
(9.c.) og om brug af ikke-fastansatte medarbejdere i tilbuddet (9.d.).
Socialtilsynenes vurderinger og score efter kvalitetsmodellen i tilsynsrapporterne har bl.a. til formål at
gøre driftsherren - der i dette tilfælde er en kommune - opmærksomme på kvalitetsudfordringer i
tilbuddet. Uanset om socialtilsynet har truffet afgørelse om sanktioner eller ej, så er det driftsherren,
der har ansvaret for, at der er den fornødne kvalitet i tilbuddet. Det er således også socialtilsynets
klare forventning, at driftsherren arbejder med og forsøger at løse de udfordringer, som påpeges i
tilsynsrapporterne.