Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2805281_0001.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Att: Louise Skovgaard Petersen
Dato: 29. november 2023
Svar på supplerende spørgsmål til Socialtilsyn Hovedstadens redegørelse vedrørende konkret
sag om tilbuddet Lynghuset
Borgmesteren i Frederiksberg Kommune har modtaget Social-, Bolig- og Ældreministeriets anmodning
af 23. november 2023 om svar på supplerende spørgsmål til den redegørelse, Socialtilsyn
Hovedstaden fremsendte til ministeriet d. 13. november 2023.
Borgmesteren har anmodet om, at Socialtilsyn Hovedstaden, Frederiksberg Kommune, udarbejder og
fremsender svaret til ministeriet på vegne af borgmesteren.
Ministeriet anmoder om svar på følgende:
En uddybende beskrivelse af baggrunden for, at Socialtilsyn Hovedstaden ikke har
truffet afgørelser(r) om sanktioner over for tilbuddet Lynghuset før 2023, hvor der
træffes afgørelse om iværksættelse af skærpet tilsyn uden påbud. Dette særligt set i
lyset af, at det af redegørelserne bl.a. fremgår, at tilbuddet ”igennem en årrække har
været udfordret ift. rekruttering og fastholdelse af især uddannet personale samt et højt
sygefravær”, hvorfor der ”siden 2020 har været arbejdet med en strategiplan […] Dette
har dog ikke været nok til dæmme op for en meget høj personalegennemstrømning”, og
at der i 2022 er konstateret ”høj[e] personalegennemstrømning og forbrug af vikarer,
[som] kan påvirke borgernes trivsel”.
Socialtilsyn Hovedstadens overvejelser
Som det fremgår af redegørelsen, har Socialtilsynet i de seneste år haft kritiske bemærkninger til
vurderingen af tilbuddets opfyldelse af kvalitetsmodellens indikatorer om beboernes kontakt til
personale med relevante kompetencer (9.a.), om personalegennemstrømning (9.b.), om sygefravær
(9.c.) og om brug af ikke-fastansatte medarbejdere i tilbuddet (9.d.).
Socialtilsynenes vurderinger og score efter kvalitetsmodellen i tilsynsrapporterne har bl.a. til formål at
gøre driftsherren - der i dette tilfælde er en kommune - opmærksomme på kvalitetsudfordringer i
tilbuddet. Uanset om socialtilsynet har truffet afgørelse om sanktioner eller ej, så er det driftsherren,
der har ansvaret for, at der er den fornødne kvalitet i tilbuddet. Det er således også socialtilsynets
klare forventning, at driftsherren arbejder med og forsøger at løse de udfordringer, som påpeges i
tilsynsrapporterne.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
Det fremgår af vejledningen om socialtilsyn og af bemærkningerne til lov om socialtilsyn, at
socialtilsynene kan træffe afgørelse om at udstede påbud til et tilbud, hvis overholdelse kan gøres til
en betingelse for fortsat godkendelse. Det har ikke været socialtilsynets vurdering, at bedømmelsen af
de pågældende indikatorer i sig selv har været af så afgørende betydning, at den alene kunne føre til
overvejelser om tilbagekaldelse af tilbuddets godkendelse. Socialtilsynet foretager altid en samlet
vurdering af forholdene i det enkelte tilbud og ser i den forbindelse på tilbudsledelsens egne
handlinger og tiltag for at tilvejebringe en højere kvalitet inden for den eller de indikatorer, hvor
bedømmelsen er lav.
Socialtilsynet vurderede i 2022, dvs. på det tilsynsbesøg, der gik forud for tilsynet i 2023, at kvaliteten i
tilbuddet var høj inden for temaerne Uddannelse og Beskæftigelse (gennemsnitlig score på 5),
Selvstændighed og Relationer (gennemsnitlig score på 4) og Sundhed og Trivsel (gennemsnitlig score
på 3,8).
Det var på daværende tidspunkt således ikke socialtilsynets vurdering, at
medarbejdergennemstrømningen og sygefraværet mv. i tilbuddet havde direkte betydning for
borgerne. Samtidig har der været en vurdering af en kompetent ledelse, som havde fokus på at få styr
på de udfordringer, der var i tilbuddet, herunder ift. personalegennemstrømning. Det er også årsagen
til, at Socialtilsynet ikke vurderede, at det var proportionalt at træffe afgørelse om skærpet tilsyn med
tilbuddet.
Socialtilsyn Hovedstaden vurderer, at en vigtig kilde til retvisende vurderinger af kvaliteten i
plejefamilier og sociale tilbud er en fyldestgørelse afdækning af borgernes perspektiv. Som det også
fremgår af redegørelsen, vil Socialtilsyn Hovedstaden derfor sætte fokus på, hvordan borgerens
perspektiv kan afdækkes bedre og mere systematisk i tilsynet i tilbud, hvor borgerne ikke selv kan give
udtryk for deres egne ønsker og behov.
Med venlig hilsen
Dan Theolander Holmgreen
Tilsynschef
Socialtilsyn Hovedstaden
2