Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2805278_0001.png
Tilsynsrapport
Driftsorienteret tilsyn
Tilbuddets navn:
Dato for generering af
rapport:
Status for godkendelse:
Rapporten er udarbejdet af:
Lynghuset
30-05-2022
Godkendt
Socialtilsyn Hovedstaden
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0002.png
Indholdsfortegnelse
Læsevejledning - Tilsynsrapportens indhold
Læsevejledning - Kvalitetsmodellen
Basisinformation
Basisinformation (Afdelinger)
Samlet vurdering af kvaliteten i tilbuddet
Særligt fokus i tilsynet
Sanktioner
Uddannelse og beskæftigelse
Kriterium 1
Selvstændighed og relationer
Kriterium 2
Sundhed og trivsel
Kriterium 4
Kriterium 5
Kriterium 6
Kriterium 7
Organisation og ledelse
Kriterium 8
Kriterium 9
Fysiske rammer
Kriterium 14
Økonomi
Økonomi 1
Økonomi 2
Økonomi 3
Spindelvæv
Datakilder
Interviewkilder
Observationskilder
3
3
4
4
5
5
5
6
6
8
8
10
11
13
15
16
18
18
20
23
23
25
25
26
26
26
27
27
27
30-05-2022
Side 2 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0003.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Læsevejledning - Tilsynsr appor tens indhold$eg-pr int-section-heading-end$
Læsevejledning - Tilsynsrapportens indhold
Tilsynsrapporten indeholder socialtilsynets bedømmelse og vurdering af, om plejefamilien eller tilbuddet fortsat har den fornødne kvalitet og samlet
set fortsat opfylder betingelserne for godkendelse, jf. §§ 6 og 12-18 i Lov om socialtilsyn. En del af oplysningerne er hentet fra Tilbudsportalen, hvor
der fremgår bl.a. stamoplysninger.
For tilbud med flere afdelinger udarbejdes der én samlet kvalitetsvurdering.
Udover en samlet vurdering af kvaliteten i plejefamilien eller tilbuddet, indeholder tilsynsrapporten en gennemgang af de syv temaer fra
kvalitetsmodellen, hvor der kan være lagt særligt fokus på udvalgte temaer. Et tilsyn kan godt indeholde mere end ét tilsynsbesøg, eksempelvis både
et anmeldt og et uanmeldt tilsynsbesøg, eller hos et tilbud med flere afdelinger. Ligeledes kan tilsynet være administrativt og ikke indeholde et
konkret tilsynsbesøg. Det fremgår af tilsynsrapporten, hvorvidt der har været et fysisk tilsynsbesøg, på hvilken afdeling, og hvorvidt det var anmeldt
eller uanmeldt.
$eg-pr int-section-heading-star t$Læsevejledning - Kvalitetsmodellen$eg-pr int-section-heading-end$
Læsevejledning - Kvalitetsmodellen
Socialtilsynet vurderer kvaliteten og sikrer dialogen med plejefamilien eller tilbuddet med udgangspunkt i kvalitetsmodellen, som beskrevet i
Bekendtgørelse om socialtilsyn. Kvalitetsmodellen giver et systematisk og målrettet udgangspunkt for socialtilsynets samlede faglige vurdering af
kvaliteten.
Kvalitetsmodellen er struktureret ud fra de overordnede kvalitetstemaer, der fremgår af § 6, i Lov om socialtilsyn. Hvert tema er konkretiseret i et
antal kvalitetskriterier. Kriterierne er primært udtrykt som konkrete mål for indsatsen i plejefamilien eller tilbuddet. For hvert kriterium er fastlagt en
eller flere kvalitetsindikatorer. Indikatorerne er tegn på, at den kvalitet, som er udtrykt i kriteriet, forekommer i praksis.
Vurderingen af en plejefamilie eller et tilbuds kvalitet sker ud fra en samlet, faglig vurdering inden for rammerne af temaerne under hensyn til
plejefamiliens eller tilbuddets godkendelse. Bedømmelsen af indikatorer og kriterier skal understøtte socialtilsynets samlede vurdering af, om den
fornødne kvalitet er til stede. Socialtilsynet kan inddrage andre forhold i kvalitetsvurderingen, som vurderes at være relevante for kvaliteten inden
for rammerne af temaet
Ved det driftsorienterede tilsyn skal socialtilsynet vurdere, om kvaliteten i plejefamilien eller tilbuddet i praksis er tilstrækkelig, og om betingelserne
for godkendelsen fortsat er opfyldt. Der anvendes forskellige systematikker for, hvordan indikatorer og kriterier bedømmes ved henholdsvis
godkendelse og det driftsorienterede tilsyn. Ved en godkendelse vurderes der ud fra, om Socialtilsynet forventer, at plejefamilien eller tilbuddet kan
opfylde indikatorer og kriterier. Ved det driftsorienterede tilsyn bedømmes indikatorerne efter følgende skala:
5. i meget høj grad opfyldt.
4. i høj grad opfyldt.
3. i middel grad opfyldt.
2. i lav grad opfyldt.
1. i meget lav grad opfyldt.
Bedømmelsen af indikatorerne understøtter vurderingen af kriterierne, hvilket resulterer i en samlet, skriftlig kvalitetsvurdering for hvert tema.
Hver indikator gives i forlængelse af den skriftlige bedømmelse en værdi (score) for opfyldelsesgraden. Ud fra den værdi, som indikatorerne er givet,
udregnes der automatisk en samlet værdi for opfyldelsesgraden for henholdsvis hvert kriterium og hvert tema. Værdien udregnes som et
gennemsnit af henholdsvis indikatorerne og kriteriernes værdier. Det samlede resultat af denne talmæssige bedømmelse udtrykkes grafisk i form af
et ”spindelvæv”.
Spindelvævet og scorer offentliggøres ikke på Tilbudsportalen. Spindelvæv og scorer giver overblik over kvalitetsbedømmelsen inden for hvert tema
og bruges i dialogen med plejefamilien eller tilbuddet om at fastholde og udvikle kvaliteten fremadrettet.
Efter endt høringsperiode vil den samlede vurdering, temavurderingerne samt eventuelle påbud eller vilkår blive publiceret på Tilbudsportalen.
Der henvises i øvrigt til
www.socialstyrelsen.dk
, hvor der kan findes yderlige oplysninger om socialtilsynets kvalitetsvurdering.
30-05-2022
Side 3 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0004.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Basisinfor mation$eg-pr int-section-heading-end$
Basisinformation
Tilbuddets navn
Hovedadresse
Kontaktoplysninger
Lynghuset
Provstevej 4
2400 København NV
Tlf.: 61388327
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: http://www.cossof.kk.dk
Maibritt Goldman
64942212
kommunal
Almen ældrebolig/-handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 2
Aktivitets- og samværstilbud, § 104
58
Multipel funktionsnedsættelse
Udviklingshæmning
Tilbudsleder
CVR-nr.
Virksomhedstype
Tilbudstyper
Pladser i alt
Målgrupper
Resultat af tilsynet
Status for godkendelse
Tilsynet er udført af
Tilsynskonsulenter
Tilsynsbesøg
$eg-pr int-section-heading-star t$Basisinfor mation (Afdelinger )$eg-pr int-section-heading-end$
Godkendt
Socialtilsyn Hovedstaden
Lennie Søndberg
Nanna Jensen
06-04-2022 08:30, Anmeldt, Lynghuset
Basisinformation (Afdelinger)
Afdeling
Lynghuset
Målgrupper
Udviklingshæmning, Multipel
funktionsnedsættelse
Pladser i alt
29
29
Afdelinger
 
Almen ældrebolig/-handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk.
2
Aktivitets- og samværstilbud, § 104
30-05-2022
Side 4 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0005.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Samlet vur der ing af kvaliteten i tilbuddet$eg-pr int-section-heading-end$
Samlet vurdering af kvaliteten i tilbuddet
Socialtilsynet har den 6. april 2022 været på anmeldt driftsorienteret tilsynsbesøg hos Lynghuset.
Under tilsynsbesøget er fællesområderne blevet besigtiget, og en af borgernes lejligheder blev besøgt. Borgerperspektivet er inddraget gennem
observationer under tilsynsbesøget, og er trianguleret med indhentet materiale og data herunder spørgeskemaer til pårørende og visiterende
kommuner samt semistruktureret interview med ledelsen og fire medarbejdere.
Socialtilsynet konkluderer  i et samlet perspektiv, at Lynghuset fortsat har den fornødne kvalitet og samlet set opfylder betingelserne for
godkendelse, jf. §§ 6 og 12-18 i Lov om Socialtilsyn.
Lynghuset er et botilbud oprettet efter ABL § 105, stk. 2 hvor borgerne modtager støtte efter SEL § 85. Tilbuddet har 29 botilbudspladser samt 29
dagtilbudspladser jf. SEL § 104. Målgruppen er voksne borgere med udviklingshæmning og/eller multiple funktionsnedsættelser.
Der har ved dette tilsynsbesøg været fokus på følgende af Kvalitetsmodellens temaer:
Tema 1 Uddannelse og beskæftigelse
Tema 2 Selvstændighed og relationer
Kriterium 6 under tema 4 sundhed og trivsel
Tema 5 Organisation og ledelse
Tema 7 Fysiske rammer
Øvrige temaer er ikke gennemgået, og vurderinger fra tidligere tilsyn er fortsat gældende. 
Samlet set konkluderer socialtilsynet, at tilbuddet lever op til kvalitetsmodellens temaer og generelt leverer relevante faglige indsatser, der
understøtter borgernes sundhed, trivsel og udvikling. Tilbuddet arbejder målrettet og relevant med de opmærksomheds- og udviklingspunkter
socialtilsynet opstillede i forbindelse med det forrige tilsynsbesøg, og er forsat i en udviklingsproces i forhold til personalegennemstrømningen, som
ledelsen har stor opmærksomhed på.
I forbindelse med tilsynsbesøget har socialtilsynet foretaget en konkret risikovurdering af tilbuddets samlede kvalitet, ligesom der er foretaget en
aktuel risikovurdering af tilbuddets drift, ledelse og kompetencer. Det er socialtilsynets samlede konklusion, at tilbuddets ledelse har faglige- og
erfaringsmæssige kompetencer til at lede tilbuddet, og  har en tydelig strategi for tilbuddets fortsatte drift og udvikling.
Det er socialtilsynets konklusion, at borgerne trives i tilbuddet, og at tilbuddet har fokus på at sikre trivsel og udvikling gennem en individuel indsats.
Det vurderes dog samtidig, at den høje personalegennemstrømning og forbrug af vikarer, kan påvirke borgernes trivsel og behov for kontinuitet i
indsatsen.
Endvidere konkluderer socialtilsynet, at tilbuddet med en helhedsorienteret indsats sikrer, at borgerne i videst muligt omfang inkluderes i
samfundslivet, og arbejder med at dokumentere indsatsen i forhold til at støtte borgerne til at udnytte deres kompetencer i forhold til beskæftigelse.
Endvidere konkluderer socialtilsynet, at tilbuddet understøtter borgernes muligheder for personlig udvikling og selvstændighed samt muligheder for
at skabe sociale relationer, og borgerne inddrages i beslutninger vedrørende dem selv og hverdagen på tilbuddet. 
Socialtilsynet konkluderer, at tilbuddet er reflekteret omkring borgernes selv- og medbestemmelse, og i høj grad tilstræber, at faglige
problemstillinger og dilemmaer løses med pædagogiske tiltag, uden der sker indgreb i selvbestemmelsesretten. Samtidig henstiller socialtilsynet til,
at tilbuddet skal sikre, at registrering af magtanvendelser herunder fastspænding med stofseler på baggrund af kommunal afgørelse, sker jf.
lovgivning herom.
Endelig konkluderer socialtilsynet, at tilbuddets fysiske rammer, indretning og faciliteter understøtter den konkrete målgruppes behov og formålet
med indsatsen.
$eg-pr int-section-heading-star t$Sær ligt fokus i tilsynet$eg-pr int-section-heading-end$
Særligt fokus i tilsynet
Tema 1 Uddannelse og beskæftigelse Tema 2 Selvstændighed og relationer Kriterium 6 under tema 4 sundhed og trivsel Tema 5 Organisation og
ledelse Tema 7 Fysiske rammer
$eg-pr int-section-heading-star t$Sanktioner $eg-pr int-section-heading-end$
Sanktioner
Påbud
Ingen påbud
Vilkår
Ingen vilkår
30-05-2022
Side 5 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0006.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Uddannelse og beskæftigelse$eg-pr int-section-heading-end$
Uddannelse og beskæftigelse
Et centralt mål med den sociale indsats er, at borgerne i videst muligt omfang inkluderes i samfundslivet. Uddannelse og/eller beskæftigelse er et
væsentligt aspekt heri. Det er derfor væsentligt, at tilbuddet med udgangspunkt i de mål, der er for de enkelte borgere, og under hensyn til borgernes
behov og forudsætninger stimulerer borgernes udvikling og læring med henblik på at understøtte paratheden og mulighederne for uddannelse og/eller
beskæftigelse for borgerne. Uddannelse og beskæftigelse omfatter såvel ordinær grundskole, uddannelse og beskæftigelse som forskellige former for
særlige grundskole-, uddannelses- og beskæftigelsestilbud eller samværs- og aktivitetstilbud. For børn under den skolepligtige alder er dagtilbud et
væsentligt element i forhold til barnets udvikling og læring. Det er desuden vigtigt, at tilbuddet forpligter sig i de samarbejdsrelationer, der er nødvendige
for at understøtte, at målene for borgernes uddannelse og/eller beskæftigelse opnås.
Vurdering af tema
Det er socialtilsynets vurdering,  at tilbuddet i høj grad yder en relevant indsats i forhold til at understøtte borgernes deltagelse i uddannelse,
beskæftigelses- eller dagtilbud, og at tilbuddet har fokus på, at borgerne i videst muligt omfang inkluderes i samfundslivet.
Tilbuddet har et internt dagtilbud jf. Servicelovens § 104, som de fleste af borgerne som bor i tilbuddet, er visiteret til. Det er socialtilsynets
vurdering, at dagtilbuddet understøtter borgernes ønsker og behov i forhold til at være aktive og deltagende, og at tilbuddets fysiske rammer
understøtter mulighed for at give borgerne et miljøskifte i løbet af dagen ud fra borgernes ønsker og behov. 
Tillige vurderer socialtilsynet, at tilbuddet har stort fokus på de enkelte borgere, ikke har et uddannelse, beskæftigelses- eller dagtilbud, og sikrer en
meningsfuld hverdag for dem på baggrund af deres ønsker og behov.
Socialtilsynet vurderer, at indsatsen tager udgangspunkt i konkrete og individuelle mål, og der bliver fulgt op herpå.
Gennemsnitlig bedømmelse
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 1$eg-pr int-section-heading-end$
4,5
Kriterium 1
Tilbuddet støtter borgerne i at udnytte deres fulde potentiale i forhold til skolegang, uddannelse og beskæftigelse
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet understøtter borgernes fulde potentiale i forhold til uddannelse og beskæftigelse, og at borgerne understøttes i
at have en meningsfuld hverdag ud fra de ønsker og forudsætninger, som borgerne har.
Tillige vurderer socialtilsynet, at tilbuddet har relevant fokus på at sikre, at der tilrettelægges individuelle indsatser, der både foregår internt i
tilbuddet og i det omkringliggende samfund.
Indikator 1.a
Tilbuddet opstiller i samarbejde med borgerne konkrete, individuelle mål i forhold til at understøtte borgernes skolegang, uddannelse, beskæftigelse eller
samværs- og aktivitetstilbud, og der følges op herpå.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 1.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på tre eksempler i dokumentationen, som tilbuddet har fremsendt, og består af bestilling fra
visiterende kommune, pædagogisk plan og daglige notater. Socialtilsynet har under tilsynsbesøget tillige set eksempler på opfølgning af
målopsætning.
Det vægter, at dokumentationen viser, at tilbuddet i høj grad har fokus på at opstille konkrete og individuelle mål, som understøtter borgernes
beskæftigelse eller samværs- og aktivitetstilbud, og der følges op herpå. Eksemplerne viser ligeledes, hvordan borgerne er inddraget i
målopsætningen på baggrund af medarbejdernes kendskab og observationer omkring den enkelte borger.
Medarbejderne oplyser, at der også arbejdes med mål for de borgere, som ikke har et beskæftigelse eller samværs- og aktivitetstilbud. Målene er
dog ikke oprettet på samme systematiske måde eller med samme systematisk opfølgning, som hos de borgere, der har et beskæftigelse eller
samværs- og aktivitetstilbud. 
På baggrund af at tilbuddet i høj grad har fokus på at opstille konkrete og individuelle mål, som understøtter borgernes beskæftigelse eller
samværs- og aktivitetstilbud hæves bedømmelsen. Socialtilsynet bedømmer samtidig, at der med fordel kan være mere fokus på systematisk
opstilling af mål, for de borgere som ikke har et beskæftigelse eller samværs- og aktivitetstilbud hvorfor indikatoren bedømmes opfyldt i høj grad.
30-05-2022
Side 6 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0007.png
Indikator 1.b
Borgerne er i dagtilbud, grundskoletilbud, uddannelse, beskæftigelse, eller samværs- og aktivitetstilbud. Medfølgende børn på voksentilbud er i dag- eller
grundskoletilbud.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 1.b
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at 27 ud af 29 borgere er i beskæftigelse eller samværs- og aktivitetstilbud.
Det vægter, at tilbuddet har stort fokus på de to borgere, som ikke har et beskæftigelse eller i samværs- og aktivitetstilbud. Medarbejderne oplyser,
at den ene borger er med i det det interne dagtilbud O-huset, selvom vedkommende ikke er visiteret til det, og den anden borger er indflyttet for
kort tid siden, og får 1-1 støtte i egen bolig. Medarbejderne oplyser videre, at de ser en positiv udvikling hos borgeren der får 1-1 støtte, som dog
ikke er systematisk dokumenteret i form af målopsætning.
 
På baggrund af ovenstående hæves bedømmelsen til at være opfyldt i meget høj grad.
30-05-2022
Side 7 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0008.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Selvstændighed og r elationer $eg-pr int-section-heading-end$
Selvstændighed og relationer
Et centralt mål med den sociale indsats er at understøtte, at borgerne i så høj grad som muligt indgår i sociale relationer og lever et selvstændigt liv i
overensstemmelse med egne ønsker og behov. Et væsentligt led heri er, at tilbuddet medvirker til, at borgerne sikres mulighed for personlig udvikling og
aktiv deltagelse i sociale aktiviteter og netværk, herunder netværk og relationer på sociale medier, samt at tilbuddet understøtter børnene og/eller de unge
i at deltage i fritidsaktiviteter. Det er vigtigt, at tilbuddet medvirker til, at borgerne opnår de kompetencer, som dette kræver, og opnår færdigheder, der
kan lette den daglige tilværelse, forbedre borgernes livskvalitet og fremme de enkelte borgeres mulighed for så vidt muligt at kunne klare sig selv. For børn
og/eller de unge gælder det, at tilbuddet forbereder dem til et selvstændigt voksenliv. Det er væsentligt, at tilbuddets indsats og aktiviteter er rettet imod
disse mål, og at det afspejles i tilbuddets åbenhed mod samt involvering i og af det omkringliggende lokal- og civilsamfund. Det er ligeledes centralt for
borgernes selvstændighed og relationer, at tilbuddet understøtter borgerne i deres relationer til familie og øvrige netværk. For børn og unge er det
væsentligt, at tilbuddet har opmærksomhed på at understøtte gode relationer til eventuelle søskende og til venner. Det er desuden centralt, at børnene
og/eller de unge har en fortrolig relation til en eller flere voksne, der har en positiv betydning for deres liv.
Vurdering af tema
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet understøtter borgernes udvikling af selvstændighed, og har fokus på udvikling af sociale kompetencer
og relationer med udgangspunkt i borgernes egne ønsker og behov.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet arbejder med, og medvirker til, at borgerne opnår færdigheder, der kan lette den daglige tilværelse og forbedre
borgernes livskvalitet.
Socialtilsynet vurderer forsat, at tilbuddet i nogen grad har muligheder for at tilbyde borgerne ledsagelse, således borgerne har mulighed for at
deltage i aktiviteter i det omgivende samfund, og socialtilsynet vurderer, at der dermed fortsat er borgere, der begrænses i muligheder for
aktiviteter og sociale fællesskaber i det omgivende samfund.
Det er også socialtilsynets vurdering, at tilbuddet i høj grad understøtter borgerne i deres relationer til familie og øvrige netværk.
Gennemsnitlig bedømmelse
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 2$eg-pr int-section-heading-end$
4,0
Kriterium 2
Tilbuddet styrker borgernes kompetencer til at indgå i sociale relationer og opnå selvstændighed
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet  arbejder med at styrke og vedligeholde borgernes sociale kompetencer og udvikling af selvstændighed.
Socialtilsynet vurderer også, at borgernes individuelle behov imødeses og respekteres i forhold til stimuli påvirkning og skærmning. Der arbejdes
generelt ud fra et indgående kendskab til borgernes særegen herunder observationer og tegn som uddybes i kommunikationspas, for at tage
udgangspunkt i deres ønsker og behov. Tillige vurderer socialtilsynet, at tilbuddet har fokus på, at sikre borgernes selv- og medbestemmelse som
forudsætning for udvikling og vedligehold af selvstændighed.
Tillige vurderer socialtilsynet, at tilbuddet understøtter, at borgerne og de pårørende samt netværk har kontakt tilpasset ud fra ønsker og behov.
30-05-2022
Side 8 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0009.png
Indikator 2.a
Tilbuddet opstiller i samarbejde med borgerne konkrete, individuelle mål i forhold til at understøtte udvikling af borgernes kompetencer til at indgå i
sociale relationer og leve et så selvstændigt liv som muligt, og der følges op herpå.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 2.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på tre eksempler i dokumentationen, som tilbuddet har fremsendt, og består af bestilling fra
visiterende kommune, pædagogisk plan og daglige notater. Socialtilsynet har under tilsynsbesøget tillige set eksempler på opfølgning af
målopsætning.
Det vægter, at dokumentationen viser, at tilbuddet i høj grad har fokus på at opstille konkrete og individuelle mål, i forhold til at understøtte
udvikling af borgernes kompetencer til at indgå i sociale relationer, og leve et så selvstændigt liv som muligt, og der følges op herpå. Målene er
handleanvisende, og har uddybende beskrivelser og opmærksomhedspunkter, som blandt andet tager udgangspunkt i trafiklysmodellen. Det
fremgår dog ikke, hvordan borgeren har medvirket, eller været inddraget i målopsætningen, eller alternativt, på hvilken baggrund medarbejderne
har valgt at opstille de konkrete mål.
Tillige vægter, at der i dialogen med medarbejderne fremkommer eksempler på borgere, der er blevet mere selvstændige, og på borgere der i
højere grad formår at indgå i sociale relationer, og medarbejderne inddrager metoder i deres beskrivelser herunder kommunikationspas.
På baggrund af ovenstående og med vægt på, at tilbuddet kan øge fokus på at dokumentere borgernes medvirken og inddragelse i opsætning af
mål, samt dokumentere egne refleksioner over valg af målopsætning hos borgere, der ikke har kunne medvirke, bedømmes indikatoren opfyldt i
høj grad.
Indikator 2.b
Borgerne indgår i sociale aktiviteter i det omgivende samfund.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 2.b
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på ledelsens og medarbejderes udsagn, samt oplysninger i fremsendt materiale som bekræfter, at
borgerne indgår i sociale aktiviteter i det omgivende samfund.
Det vægter, at flere borgere kommer i aftenklubberne Lavuk, SUKA og UIU.
Socialtilsynet vægter, at medarbejderne eksemplificerer aktiviteter som tilbuddet afholder kan være teaterture, udflugter og beboerferier, og
borgerne tilbydes gåture i det omgivende samfund. Samtidig vægter, at medarbejderne jævnligt oplever, at de må prioritere deres tid grundet
færre ressourcer, og det kan betyde, at der i perioder er mindre tid til at ledsage borgerne til aktiviteter i det omgivende samfund. Pårørende svarer
ligeledes i spørgeskema, at der med fordel kunne være flere aktivitets tilbud til borgerne.
Bedømmelsen fastholdes til at være  opfyldt i middel grad.
Indikator 2.c
Borgerne har med udgangspunkt i deres ønsker og behov kontakt til og samvær med deres familie og netværk i dagligdagen.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 2.c
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på ledelsens og medarbejdernes udsagn, samt eksempler i dokumentationen som bekræfter, at
borgerne med udgangspunkt i deres ønsker og behov har kontakt til og samvær med deres familie og netværk i dagligdagen. 
Det vægter, at medarbejderne  oplyser, at de oplever et godt samarbejde med pårørende, og kommer med eksempler på samarbejdet, samt
hvordan de understøtter kontakt til og samvær med pårørende og netværk efter behov. Tilbuddet afholder arrangementer målrettet pårørende og
netværk flere gange årligt, og ledelsen udsender desuden informationer til pårørende via "pårørende nyt" hvert kvartal. 
Tillige vægter, at spørgeskemasvar fra pårørende viser, at borgerne har kontinuerlig kontakt med pårørende, og at pårørende oplever et godt
samarbejde med tilbuddet, og i høj grad føler sig inddraget.
Det vægter også, at medarbejderne under dialog med socialtilsynet fremhæver borgernes interne relationer i tilbuddet, og eksemplificerer,
hvordan de understøtter relationerne og samværet.
Bedømmelsen fastholdes til at være opfyldt i meget høj grad.
30-05-2022
Side 9 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0010.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Sundhed og tr ivsel$eg-pr int-section-heading-end$
Sundhed og trivsel
Det er afgørende for kvaliteten, at tilbuddet understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel. Det er herunder vigtigt, at tilbuddets viden og
indsats i forhold til borgernes sundhed og trivsel modsvarer målgruppens behov. Det kan for eksempel være i forhold til kost, motion, rygning samt
uhensigtsmæssig brug af rusmidler. Det kan også være i forhold til færden på sociale medier. Det er endvidere vigtigt, at tilbuddet respekterer borgernes
værdighed, autonomi og integritet og herunder sikrer borgernes medinddragelse samt selv- og medbestemmelse vedrørende beslutninger om dem selv
samt hverdagen i tilbuddet. Et væsentligt led heri er, at tilbuddet i sin pædagogiske indsats har fokus på at forebygge magtanvendelser, herunder
dokumenterer og anvender viden fra eventuelle magtanvendelser til løbende læring og forbedring af indsatsen. Desuden er det væsentligt, at tilbuddet
forebygger vold og overgreb. Herunder er det vigtigt, at tilbuddets medarbejdere både har relevant faglig viden om forebyggelse af vold og overgreb set i
forhold til tilbuddets målgruppe, og at de kan handle hensigtsmæssigt ved bekymring, mistanke eller viden om overgreb.
Vurdering af tema
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel, og at tilbuddets viden og indsats i
forhold til borgernes sundhed og trivsel modsvarer målgruppens behov. Tilbuddet har stort fokus på tværfaglighed, for at imødekomme
målgruppens kompleksitet, hvorfor medarbejdergruppen er tværfaglig sammensat, og dækker over såvel pædagogiske som sundhedsfaglige
kompetencer. Derudover indhentes der viden og indsigt via konsulenter fra Københavns kommune. 
Socialtilsynet vurderer, at borgerne trives i tilbuddet, og at tilbuddet har fokus på at sikre trivsel og udvikling gennem en individuel indsats. Det
vurderes dog samtidig, at den høje personalegennemstrømning og forbrug af vikarer, kan påvirke borgernes trivsel og behov for kontinuitet i
indsatsen.
Det er endvidere socialtilsynets vurdering, at tilbuddets medarbejdere har relevant faglig viden om forebyggelse af magtanvendelse samt omkring
vold og overgreb set i forhold til tilbuddets målgruppe. Medarbejderne forholder sig refleksivt til relevante dilemmaer i forhold til balancen mellem
borgernes ønsker og behov og deres selvbestemmelse. Tilbuddet arbejder blandt andet ud fra Kommunikationspas, for at sikre, at borgerne bliver
hørt og forstået, og har størst mulig indflydelse på beslutninger vedrørende dem selv og deres hverdag, og støttes til størst mulig selvstændighed i
hverdagen.
Tilbuddet har i 2021 fået et opmærksomhedspunkt omkring, at brugen af bløde bespændinger skal indberettes som beskrevet i lovgivningen.
Tilbuddet har afventet tilbagemelding fra socialtilsynet med præcisering omkring indberetninger og registreringer, som først er afklaret for nylig,
og tilbuddet har derfor valgt kun at indberette, hvis der ikke kunne indhentes samtykke fra borgeren på baggrund af Kommunikationspas. Det er
socialtilsynets vurdering, at et kommunikationspas ikke kan gælde for et gyldigt samtykke, og socialtilsynet henstiller til, at tilbuddet skal sikre, at
registrering af magtanvendelser herunder fastspænding med stofseler på baggrund af kommunal afgørelse, skal ske jf. lovgivning herom.
Gennemsnitlig bedømmelse
3,8
Opmærksomhedspunkter
Socialtilsynet henstiller til, at tilbuddet skal sikre, at registrering af magtanvendelser herunder fastspænding med stofseler på baggrund af
kommunal afgørelse, skal ske jf. lovgivning herom.
30-05-2022
Side 10 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0011.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 4$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 4
Tilbuddet understøtter borgernes selv- og medbestemmelse
Bedømmelse af kriterium
Kriterium 4 er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Tilbuddet fik i 2020 et udviklingspunkt vedrørende, at tilbuddet vil højne den faglige indsats ved at arbejde aktivt med kultur og etik i den faglige
indsats. 
I fremsendt notatark oplyser tilbuddet, at Lynghusets ledelse har arbejdet med Lynghusets statement som er en guideline for, hvordan alle skal
opleve sig vigtige og inkluderet i enhver situation uanset om man er beboer, pårørende, medarbejder eller gæst.
MED udvalget har også arbejdet med en proces omkring Lynghusets Statement for at være med til at kvalificere dette. Det oplyses at processen
med medarbejderne har været udskudt grundet covid-19, men det er planlagt til februar og marts 2021.
Ledelsen oplyser, at værdier og statementet alligevel italesættes i hverdagen igennem det ledelse og medarbejdere gør og skal gøre.
Afdelingslederne har i deres nære ledelse en stor aktie i kontinuerligt at gøre opmærksom på at værdierne skal efterleves.
Derudover oplyses, at ledelsen er bevidste om i alle skriftlige beskeder- mails og nyhedsbreve med mere, at tale ude fra de værdier, der gør sig
gældende i statementet.
I fremsendt strategiplan ses fokus på, at Lynghuset til enhver tid efterlever den gældende lovgivning i forhold til samtykke. Tilbuddet vil danne
overblik over hvem der har hvilke værgemål og sikre at beboerne inddrages omkring eget liv i størst muligt omfang, hvor deres selvbestemmelses
ret er i fokus i enhver situation.
 
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet i højere grad kan være nysgerrige på hvorledes borgernes kommunikation kan understøttes for så i højere grad
at blive inddraget i eget liv. 
Det vurderes, at tilbuddet har et fremtidigt fokus på hvorledes velfærdsteknologi kan give mening i forhold til målgruppen og at ledelsen erkender
at tilbuddet generelt mangler kompetencer indenfor kommunikationsunderstøttende hjælpemidler. 
Socialtilsynet vurderer borgerne mødes og omtales positivt og vurderer, der er en opmærksomhed på borgernes signaler og adfærd, som ud fra
medarbejdernes tolkning, kan imødekommes. Socialtilsynet vurderer fortsat, at tilbuddets målgruppe fordrer et højt etisk niveau, da borgerne er
afhængig af medarbejderes tolkninger og at tilbuddet fortsat bør sikre dette, herunder at kulturen i tilbuddet understøtter borgernes rettigheder og
etiske overvejelser omkring arbejdet i borgernes hjem. 
30-05-2022
Side 11 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0012.png
Indikator 4.a
Borgerne bliver hørt, respekteret og anerkendt.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 4.a
Indikatoren er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Socialtilsynet bemærker ved det uanmeldte fysiske besøg at borgernes døre generelt står åbne ind til deres boliger på alle etager, trods de ikke er
hjemme. Adspurgt til dette, oplyser afdelingsleder at de arbejder på kulturen og dette er et af områderne, hvor der er plads til forbedring. 
Medarbejder oplyser at de har opmærksomhed på etikken omkring borgerne men at de i travlheden kan glemme, eksempelvis at lukke døren.
Derudover kan døren også stå åben, da borgerne ellers ikke har mulighed for at åbne den. 
Medarbejder oplyser tillige at de har øget fokus på tiltale , primært kollegerne imellem og at dette tillige afspejles i tilgangen til borgerne. 
Socialtilsynet iagttog ved det uanmeldte tilsyn, at tiltalen til en borger var anerkendende og positiv og at medarbejder satte ord på handlinger. 
Dog er der fortsat eksempler på en ældre kultur præget af at medarbejdere ikke i tilstrækkelig grad er modtagelig for kritik/ feed back.
Samstemmende oplyser medarbejdere dog, at dette er i fokus og i positiv udvikling. 
 
Medarbejder oplyser at de tolker på borgernes signaler og adfærd og derigennem sikrer at borgerne bliver hørt. Adspurgt oplyser medarbejder at
nogle borgere har kommunikationsunderstøttende hjælpemidler men ledelsen oplyser, at der mangler viden og indsigt omkring det generelt. 
Af fremsendt kompetence skema fremgår at der er 6 medarbejdere der har kursus i tegn til tale. 
På baggrund af tidligere tilsyn, udtrykker pårørende sig blandet i forhold til tonen på tilbuddet, samt om de pårørende oplever, at borgerne bliver
respekteret og hørt. Alle pårørende udtrykker, at der er en rolig stemning på tilbuddet. Og at der er anerkendende og respektfulde medarbejdere.
To pårørende kan dog også pege på medarbejdere, der opleves uetiske og mindre kvalificeret.
Ledelsen oplyser at de har et skærpet fokus på tale/ tonen i tilbuddet samt tillige i den skriftlige dokumentation, hvor ledelsen laver ledelsestilsyn,
som efterfølgende kan drøftes på personalemøder eller med den enkelte medarbejder. 
Ved herværende tilsyn fremstår medarbejderne med en positiv og anerkendende tone omkring borgerne. 
På baggrund af ovenstående, fastholdes bedømmelsen og indikatoren bedømmes opfyldt i middel grad.  
Indikator 4.b
Borgerne inddrages i og har indflydelse på beslutninger vedrørende sig selv og hverdagen i tilbuddet i overensstemmelse med deres ønsker og behov.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 4.b
Indikatoren er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Der er lagt vægt på, at medarbejder oplyser at de tolker på borgernes adfærd og signaler med henblik på at borgerne føler sig inddraget. 
Medarbejder oplyser, at flere borgere kan godt give udryk non-verbalt og gennem relations arbejde kan medarbejdere lære borgernes signaler at
kende. Medarbejdere oplyser at som udgangspunkt er borgeren inddraget og med til det de kan. Det kan fx være at holde en pensel eller røre i
skålen eller selv holde tandbørsten. Medarbejderne oplyser at de benytter +/- skemaer hvor de skriver  erfaringer med hvad borgerne kan lide /
ikke kan lide og skemaer revurderes jævnligt.
Medarbejdere er opmærksomme på borgernes kommunikation og det signal der tidligere betød ja, kan ændre sig og det har de fokus på.
Ændringerne kan komme af små ændringer i borgernes hverdag samt ved eksempelvis medicinændringer. Derudover benyttes tegneserie til en
borger, for at sikre forståelse af strukturen og hos andre borgere er der apps på borgernes Ipad. Dette er dog primært til brug som en aktivitet og
ikke som et middel til kommunikation, medgiver medarbejdere. 
Ledelsen oplyser at de samarbejder med en velfærdsteknologisk konsulent fra kommunen, som skal understøtte tilbuddet i at finde muligheder til
at understøtte borgernes behov for dels hjælpemidler men til dels også borgernes kommunikation. 
Det oplyses, at der skal opsættes IBG skærme på tilbuddet, således at der kan skabes begribelighed for borgerne ved at kunne gense oplevelser,
menuplan etc. Tillige kan pårørende benytte disse skærme og understøtte samspillet med deres pårørende ved hjælp af fotos etc. 
På baggrund af ovenstående og med fortsat fokus på, at tilbuddet har relevant fokus på at understøtte og udvikle borgernes kommunikation og
herunder inddragelse, fastholdes  bedømmelsen og indikatoren bedømmes fortsat opfyldt i høj grad.
30-05-2022
Side 12 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0013.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 5$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 5
Tilbuddet understøtter borgernes fysiske og mentale sundhed og trivsel
Bedømmelse af kriterium
Kriterium 5 er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Tilbuddet oplyser i oplysningsskema, at de har har højnet kvaliteten i resultatdokumentationen via trafiklysmodellen som også kigger ind i
sundhedsfaglige problemstillinger. I fremsendt strategi plan ses fokus på arbejdet med trafiklyset hvor triagering inkluderes i forhold til
sundhedsfaglige udfordringer.
Det vurderes at tilbuddet har et øget fokus på viden og implementering af dysfagi venlig mad samt er i gang med udarbejdelsen af sanseprofiler for
at afklare og afdække behovet for en særlig indsats i forhold til eksempelvis stimuli. 
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har fokus på et tværfagligt samarbejde og tillige inddrager relevante aktører fra kommunen, der kan bidrage til
relevant viden og indsigt i forhold til målgruppens behov. 
Det vurderes dog, at  personalegennemstrømning, manglende faglærte medarbejdere samt brug af vikarer, skaber mangel på kendte relationer
samt kontinuitet for borgerne.  
Socialtilsynet ser dette som en udfordring, velvidende at ledelsen i fremsendt strategiplan har relevant fokus på dette. 
 
Det vurderes tillige at borgerne generelt trives og i perioden med corona har tilbuddet haft relevant fokus på kompenserende aktiviteter og tiltag,
for at forebygge mistrivsel. Det bemærkes tillige at forandringerne derudover har givet anledning til positive ændringer, blandt andet omkring
opdeling i mindre miljøer og en mere rolig hverdag. 
 
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet siden forrige tilsyn har styrket den sundhedsfaglige indsats på tilbuddet, hvilket blandt andet er genereret af, at
ny tilbudsleder har en sundhedsfaglig baggrund.
Tilbuddet har blandt andet fået en lang række sundhedsfaglige instrukser, der er med til at understøtte praksis og sikre en systematik og
ensartethed i indsatsen, samt fået kontrolskemaer til medicin givning. Socialtilsynet konstaterer dog ved tilsyn i august at der er rutiner,
eksempelvis omkring tilbud om bleskift, der kan variere efter hvilke medarbejdere, der er på arbejde. Socialtilsynet vurderer, at en sådan
fleksibilitet i rutinerne kan åbne op for misforståelser og uth'er, særligt i lyset af tilbuddets situation med en del nye medarbejder og højt forbrug af
vikarer.
Socialtilsynet vurderer, at borgerne trives på tilbuddet, men at der er borgere som er udfordret på deres trivsel grundet oplevelse af ensomhed og
få muligheder for adspredelse. Hertil er der borgere, der har oplevet ustabilitet i den sundhedsfaglige pleje.
Endeligt bemærker socialtilsynet, at der er borgere, der under covid-19 har taget på i vægt, grundet det forhold at medarbejderne har haft bedre
muligheder for at prioritere måltidet.
30-05-2022
Side 13 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0014.png
Indikator 5.a
Borgerne trives i tilbuddet.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 5.a
Indikatoren er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Der er lagt vægt på at medarbejdere oplyser, at corona har betydning for borgernes trivsel. Flere borgere er påvirket af at de ikke kan være sociale
med hinanden etagerne imellem. Det er en udfordring, da borgerne savner hinanden. Flere borgere giver tillige udtryk for afsavn af den fysiske
kontakt, som i corona perioden er minimeret. 
Medarbejder oplyser tillige, adspurgt til corona fra et borgerperspektiv, at afsavnet til pårørende er vanskeligt for borgerne. I perioder har der
været besøgsforbud og borgerne har svært ved at forstå at medarbejdere benytter masker og visir og dragter, når nogen har været i isolation.
Medarbejdere oplyser tillige, at det er svært for nogle borgere når deres rutiner bliver brudt og ikke kan opretholde de vante aktiviteter.
Medarbejder oplyser dog at de har tilrettelagt kompenserende struktur og via corona hjælp er der tilført ressourcer således, at det har været muligt
at komme på flere ture ud af huset etc. 
Tillige oplyser medarbejder, at fokus på dysfagi venlig mad har betydning for borgernes trivsel og velbefindende. 
Medarbejder oplyser at der er en stor opmærksomhed på borgernes trivsel og ved beboergennemgang på personalemøder gennemgås hvad der
går godt og hvordan de evt. skal tilrette indsatsen. Særligt har medarbejdere erfaret, at det gør noget godt at være samlet i mindre enheder, hvilket
de har vi talt om at holde fast i, når forholdene forhåbentlig bliver mere normale igen.
Ledelsen oplyser, at de har haft fokus på den neuropædagogiske tilgang og har gennemgået borgernes og udarbejdet relevante strukturer, trafik
lys og fælles fundament.  
På baggrund af tidligere tilsyn fremgår, at medarbejderne tolker på borgernes trivsel ved at aflæse på glædeslyde, ansigtsmimik og en god relation
til medarbejderne.
Pårørende fra et tidligere tilsyn udtrykker sig blandet i forhold til, om de vurderer, deres pårørende trives. I forhold til en borger er vurderingen, at
borger trives, mens i forhold til to borgere ser pårørende tegn på mistrivsel. I begge tilfælde fremhæves lavt aktivitetsniveau og ensomhed som
udfordringer, der påvirker borgers trivsel, samt at fysisk omsorg og pleje kan være mangelfuld.
På baggrund af ovenstående og med vægt på et styrket fokus på borgernes trivsel og behov, men samtidig en vægt på manglende kontinuitet ved
en høj personalegennemstrømning, fastholdes  bedømmelsen og indikatoren bedømmes opfyldt i middel grad. 
Indikator 5.b
Borgerne har med støtte fra tilbuddet adgang til relevante sundhedsydelser.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 5.b
Indikatoren er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Tilbuddet har i strategiplan vedrørende palliativ behandling beskrevet, at det ønskes at borger modtager den rette pleje og omsorg samt at der er
de rette fag uddannet personale omkring beboeren i den sidste tid. Derudover, at der forefindes klare vejledninger omkring den sidste tid-
optimering af nuværende materiale.
Det fremgår tillige at der samarbejdes med den sundhedsfaglige konsulent i kommunen. 
 
Tilbuddet har tillige beskrevet, at de har fokus på inkontinensområdet og vil sikre, at beboeren oplever rigtig ble på rette tidspunkt. Hermed er
ønsket at beboeren oplever mere velbehag og herved en øget livskvalitet. 
Ledelse og medarbejdere oplyser samstemmende at de sikrer der er den fornødne kontakt til relevante sundhedsydelser, herunder læge, tandlæg
etc.  Tillige fremgår af fremsendt oversigt over medarbejdere, at der er ansat sundhedsfaglige medarbejdere i form af social og
sundhedsassistenter samt en sygeplejerske. 
På baggrund af ovenstående og med vægt på at borgerne understøttes i kontakt til relevante sundhedsydelser, øges bedømmelsen og indikatoren
bedømmes opfyldt i meget høj grad. 
30-05-2022
Side 14 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0015.png
Indikator 5.c
Tilbuddets viden og indsats vedrørende borgernes fysiske og mentale sundhed modsvarer borgernes behov.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 5.c
Indikatoren er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Tilbuddet oplyser i fremsendt strategi plan at de har fokus på at at borgerne modtager korrekt kost og stimuleres korrekt i forhold til dysfagi
træning. Tilbuddet beskriver, at det er ønsket, at tilbuddet med større viden sikres en højere kvalitet i opgaveløsningen hos de borgere, der har
dysfagi, også hos øvrigt personale. Tilbuddet oplyser, at der er søgt om deltagelse til dysfagi udd/kursus.
Det beskrives tillige i strategiplanen, at det ønskes, at ergoterapeuten bruger sine kompetencer i enhver beboer situation. Samt at ergoterapeuten
har en særlig opgave omkring ADL og dysfagi. Endvidere beskrives, at ergoterapeuten oplever sig faglig udfordret og bidrager med sin særlige
viden. Samt at beboerne oplever en øget kvalitet i opgaveløsningen som er med til at skabe velvære, vedligeholdelse samt ønsket om oplevet god
livskvalitet.  Ergoterapeuten oplyser, at vedkommende er i gang med processen omkring dysfagi venlig mad og der er igangsat implementering.
Tillige er ergoteraputen igang med udarbejdelse af sanseprofiler, hvor det er hensigten at alle borgere får udarbejdet en sanseprofil.  
Medarbejder oplyser at tilbuddet er i gang med en større projekt omkring dysfagi og at det allerede for nuværende har taget afsæt i øget viden og
tilbud om flere konsistens -og smagsvarianter. 
Derudover oplyser medarbejder om at de imødeser borgernes behov ved at tilbyde sanseorienterede aktiviteter tilpasset den enkeltes behov.
Ledelsen oplyser, at de har skærpet fokus på emnet og  at der er indkøbt sansevogne til hver etage med lys- og lydterapi, der evt. kan køres ind i
boligen. Således sikres alle borgere at kun få tilbud om sanseoplevelser. Derudover er tilbuddet i gang med at afklare etableringen af et snoezelhus,
beliggende i dagtilbuddet. 
Adspurgt til borgernes særlige behov og medarbejdernes viden herom, oplyser både medarbejdere og ledelse, at der er undervisning/ uddannelse
til borgere med RCØ - respiratoriske udfordringer og borgere med dysfagi imødekommes i behov ved det igangsatte projekt. 
Adspurgt til den sansemæssige stimuli og velfærdsteknologi, oplyses at der mangler kompetencer på tilbuddet. Der er dog indhentet hjælp fra en
velfærdsteknologisk konsulent i kommune som eventuelt kan supplere med forslag til tiltag. 
Medarbejder oplyser at vedkommende skal udarbejde sanseprofiler på alle borgere i en prioriteret rækkefølge, for at få afdækket behov og
omfang for sansestimuli og aktiviteter. 
Jf. indikator 9a og 9b og brug af vikarer og mangel på kontinuitet, vurderer socialtilsynet at dette har indvirkning på den viden omkring borgernes
særlige behov.
På baggrund af ovenstående og tillige med vægt på tilbuddets øget fokus på dysfagi, sanseprofiler samt sansestimulering, øges indikatoren  og
bedømmes indikatoren opfyldt i høj grad. 
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 6$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 6
Tilbuddet forebygger magtanvendelser
Bedømmelse af kriterium
Det er socialtilsynets vurdering,  at tilbuddet grundlæggende har fokus at sikre borgernes selv- og medbestemmelse som forudsætning for trivsel
og udvikling, og at medarbejderne i høj grad kan redegøre for forebyggende tiltag i forhold til forebyggelse af magtanvendelse. 
Tilbuddet har ved sidste tilsynsbesøg i 2021 fået et opmærksomhedspunkt vedrørende,  at tilbuddet bør sikre, at der arbejdes med afsæt i aktuelle
reviderede forhåndsgodkendelser samt at brugen af de bløde bespændinger indberettes som beskrevet i lovgivningen. Tilbuddet har afventet
tilbagemelding fra socialtilsynet med præcisering omkring indberetninger og registreringer, som først er afklaret for nylig, og tilbuddet har derfor
valgt kun at indberette, hvis der ikke kunne indhentes samtykke fra borgeren på baggrund af Kommunikationspas. Det er socialtilsynets vurdering,
at et kommunikationspas ikke kan gælde for et gyldigt samtykke. Begrundelsen er, at personalet ved brugen af kommunikationspasset ikke kan
være sikre på, at borger giver et informeret samtykke – det vil sige, at borgeren har en forståelse for det, som borger samtykker til i den konkrete
situation, eksempelvis brug af stofsele. Socialtilsynet henstiller til, at tilbuddet skal sikre, at registrering af magtanvendelser herunder fastspænding
med stofseler på baggrund af kommunal afgørelse, skal ske jf. lovgivning herom.
30-05-2022
Side 15 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0016.png
Indikator 6.a
Tilbuddets pædagogiske indsats understøtter, at magtanvendelser så vidt muligt undgås.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 6.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt, at medarbejderne beskriver en overordnet værdisætning og en pædagogisk praksis, hvor der så vidt
muligt ikke anvendes fysisk magt eller andre indgreb i borgernes selvbestemmelse. Medarbejderne beskriver, hvordan de møder borgerne med
respekt for den enkeltes behov, og tilstræber at finde løsninger, der tilgodeser borgernes individuelle behov. Såvel faste som ikkefastansatte
medarbejdere beskriver, hvordan Kommunikationspasset finder anvendelse i hverdagen, og har til opgave at sikre, at borgene bliver hørt, og deres
selvbestemmelse sikres. Ligeledes observerer socialtilsynet under tilsynsbesøget et ligeværdigt og anerkendende sprog både verbalt og nonverbalt
i samspillet mellem medarbejdere og borgere. Socialtilsynet ser en tydelig sammenhæng mellem tilbuddets værdisætning og de praktiserede
tilgange og metoder, og det faktum at tilbuddet kun har indberettet magtanvendelser jf. servicelovens § 128 på baggrund af forhåndsgodkendelser.
På baggrund af ovenstående hæves bedømmelsen og indikatoren er opfyldt i meget høj grad.
Indikator 6.b
Tilbuddet kan håndtere eventuelle magtanvendelser ved at dokumentere og følge op på disse med henblik på løbende læring og forbedring af indsatsen.
Bedømmelse
2
Bedømmelse af Indikator 6.b
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at tilbuddet anvender Kommunikationspas i forhold til at indhente borgernes samtykke ved
fastspænding med bløde seler på baggrund af forhåndsgodkendelse, hvilket betyder, at der kun registreres jf. servicelovens § 128, hvis borgeren
modsætter sig, eller forholder sig passivt til anvendelsen. Socialtilsynet anerkender, at tilbuddet i denne praksis i høj grad ser, hører og inddrager
borgeren, samt drager læring og forbedring af indsatsen når borgeren ikke giver samtykke, men socialtilsynet har vurderet, at et
kommunikationspas ikke kan gælde for et gyldigt samtykke, og at fastspænding skal registreres hver gang borgeren fastspændes jf. lovgivning
herom.
Det vægter, at tilbuddet fremsender registreringer og indberetninger for brugen af bløde af stofseler hver måned,  hvor refleksioner omkring
borgerens adfærd fremgår.
På baggrund af at socialtilsynet fastholder, at tilbuddet skal sikre, at det registreres hver gang borgeren fastspændes med bløde stofseler fastholdes
bedømmelsen, og indikatoren er opfyldt i lav grad.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 7$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 7
Tilbuddet forebygger vold og overgreb
Bedømmelse af kriterium
Kriterium 7 er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Socialtilsynet vurderer fortsat, at tilbuddet forebygger tilfælde af overgreb. Der er lagt vægt på, at tilbuddet benytter trafiklys i forhold til at belyse
hvilke tegn der bør være opmærksomhed på i henhold til forebyggelse. Disse fremstår i meget høj grad med afsæt i relevante pædagogiske
refleksioner og med referencer til tilbuddets metoder. 
Det vurderes fortsat at tilbuddet har fokus på løbende registreringer af udad reagerende adfærd og at der er ledelsesmæssig opfølgning på
episoder i henhold til læring og forebyggelse. 
Hertil registreres de tilfælde af udadreagerende adfærd, der måtte være, og der er ledelsesopfølgning på indsatsen.
Tilbuddet samarbejder fortsat med VISO efter behov, hvilket skal understøtte den pædagogiske indsats, særlig i henhold til borgere med
selvskadende adfærd.
30-05-2022
Side 16 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0017.png
Indikator 7.a
Tilbuddets pædagogiske indsats understøtter, at der ikke forekommer vold eller overgreb i tilbuddet.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 7.a
Indikatoren er ikke behandlet ved herværende tilsyn, og teksten er overført fra tilsynsbesøget 2021.
 
Bedømmelse og score i denne indikator fastholdes fra tilsyn den 05. maj 2020:
Socialtilsynet vægter, at det af fremsendt oversigt over arbejdsskader fremgår, at der fra den 17.04 2019 - 17.04 2020 har været seks tilfælde mod
medarbejder; fem af dem begået af borger og et tilfælde i forhold til en pårørende.
Registreringerne er i tre tilfælde fra stueetagen, et fra 1. sal og to tilfælde fra 3. sal.
Videre vægtes, at det af kompetenceskema fremgår, at syv medarbejdere i stuen, tre på 1. sal, seks på 2. sal, seks på 3. sal og to i O-Huset har
konflikthåndteringskursus. Videre fremgår det at der har været planlagt et kursus i marts 2020, der er aflyst grundet corona.
Medarbejder oplyser, at der er beskrevet en forebyggende indsats for medarbejderne, der blandt andet beskriver omkring spejlneuroner, fx i
forhold til bevidsthed på at medarbejderes uro eller stress som kan smitte af på borgere. Medarbejder oplever, at det er med til at mindske tilfælde
af overgreb.
Ledelsen uddyber, at der ikke forekommer hændelser mellem borgerne, og at de tilfælde der i øvrigt forekommer, registreres i CSC og drøftes med
AMR.
Adspurgt til konkret borger, hvor der i handleplanen står beskrevet indsats, der skal minimere udadreagerende adfærd oplyser ledelsen, at det er
kontaktpersonen der følger op på den pædagogiske plan. Hertil laver afdelingsleder stikprøvekontrol i den pædagogisk plan samt samler op med
teamet på teammøder omkring indsatsen og om noget skal justeres.
Scoren fastholdes, og indikatoren bedømmes opfyldt i høj grad.
30-05-2022
Side 17 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0018.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Or ganisation og ledelse$eg-pr int-section-heading-end$
Organisation og ledelse
En væsentlig forudsætning for kvaliteten af sociale tilbud er en hensigtsmæssig organisering samt en kompetent og ansvarlig ledelse. En kompetent og
ansvarlig ledelse er blandt andet kendetegnet ved at drive tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt, sætte rammerne for tilbuddets strategiske udvikling
og varetage den daglige drift. Herunder er tilbuddets brug af ikkefastansatte medarbejdere med borgerrelaterede opgaver, et væsentligt element.
Vurdering af tema
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet har en hensigtsmæssig organisering, og at ledelsen er kompetent og ansvarlig, og har relevant
uddannelse samt ledelsesmæssig efteruddannelse. Ledelsesteamet har en synlig, inddragende og tillidsbaseret tilgang, og har etableret
tværgående netværk, som understøtter det tværfaglige samarbejde i tilbuddet.
Socialtilsynet vurderer, at ledelsen arbejder med relevant fokus på udvikling af tilbuddet ud fra en strategiplan, hvor der er iværksat initiativer og
tiltag, og der er ledelsesmæssig opfølgning.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har fokus på at drive tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt. Samtidig vurderer socialtilsynet, at tilbuddet
har et højt sygefravær, og forsat har en høj personalegennemstrømningen, som har fundet sted gennem en længere periode, og som generelt er
omkostningstungt. Socialtilsynet anerkender den målrettede indsats, der finder sted i samarbejde med medarbejderne, for at nedbringe
sygefravær og personalegennemstrømning, men konstaterer også, at den høje gennemstrømning tilsammen med en nednormering over tid, har
bevirket, at faste medarbejdere har haft højt tempo, og især har prioriteret basale omsorgsopgaver.
Socialtilsynet vurderer, at ledelsen har relevant fokus på at højne det faglige niveau på tilbuddet, dog vurderer socialtilsynet samtidig, at ledelsen
via ekstern faglig supervision og sparring til medarbejderne i højere grad ville kunne understøtte denne udvikling med henblik på styrkelse af
indsatsen til gavn for borgerne.
Gennemsnitlig bedømmelse
3,4
Udviklingspunkter
Forsat fokus på at nedbringe personalegennemstrømningen og sygefraværet.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 8$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 8
Tilbuddet har en kompetent ledelse
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at ledelsen er faglig kompetent på baggrund af ledernes uddannelsesmæssige baggrund og ledelsesmæssige erfaring, samt
deres udtalelser omkring ledelsesfaget, og beskrivelser omkring udført ledelse i praksis.
Tidligere var tilbuddet organiseret med en botilbudsleder og tre afdelingsledere, hvilket er ændret til en botilbudsleder og to afdelingsledere.
Botilbudsleder har også ansvaret for et andet tilbud i samme centerdannelse. Af fremsendt materiale fremgår således: "Lynghuset arbejder med
DUO ledelse dvs. 2 afdelingsledere der varetager fællesledelse for hele Lynghuset i tæt samarbejde med tilbudsleder. I den forbindelse er der ansat
en vagtplankoordinator samt en fagkoordinator til at understøtte afdelingslederne."  Ledelsen oplyser, at de oplever, det har været en god
beslutning, der har betydet, at de har fået frigivet tid til nærledelse ved at overdrage administrative opgaver til koordinatorerne.
Eksempelvis
deltager afdelingslederne på skift i de forskellige afdelingers personalemøder, således de kan være en ligelig del af af alle
afdelingerne. Medarbejderne oplever ligeledes en mere nærværende ledelse, og er glade for den nye organisering. 
Socialtilsynet vurderer, at der er en rød tråd mellem den ledelsesstil, ledelsen ønsker at praktisere, og den ledelsesstil medarbejderne oplever.
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet har været ganske udfordret på stabiliteten i medarbejdergruppen, og faste medarbejdere har haft mange
opgaver og dermed travlt. Travlhed over tid kan eksempelvis give udfordringer i forhold til den samlede indsats for borgerne. 
30-05-2022
Side 18 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0019.png
Indikator 8.a
Ledelsen har relevante kompetencer i forhold til at lede tilbuddet.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 8.a
Tilbuddets ledelse består af en botilbudsleder og to afdelingsledere, og socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at hele ledelsesteamet har
fuld diplom ledelse, og italesætter ledelse som deres faglighed.
Det vægter, at botilbudsleder har været ansat i tilbuddet siden 1. januar 2020, er uddannet sygeplejerske og har fuld diplom i offentlig ledelse samt
speciale i forandringsledelse. Den ene afdelingsleder har været ansat som afdelingsleder siden 2017, er uddannet pædagog, og har fuld diplom i
ledelse, og den anden afdelingsleder har været ansat siden marts 2021,  er uddannet håndarbejdslærer, og har fuld diplom i ledelse samt mange
års erfaring med ledelse.
Tillige vægter, at medarbejderne giver udtryk for, at de oplever gensidig tillid i forhold til ledelsen, og ligeledes oplever, at blive set og hørt, og
medinddraget i relevante processer i forhold til nye tiltag i tilbuddet.
Socialtilsynet vægter, at ledelsen tydeliggør deres fokus på fastholdelse og rekruttering, ved blandt andet at have etableret et pilot projekt "
Medarbejderens plan". Det fremgår af tilbuddets strategiplan således: Målet er, at faste medarbejdere som har videre uddannelse/kursus eller
udviklingspotentiale får en samtale hvor medarbejderens plan iværksattes. Effekten forventes at være at sikre faglig udvikling hos den enkelte som
bidrager med sin viden til arbejdsfællesskabet, og at fastholde medarbejdere som har en plan for deres udviklingsbane." Ledelsen oplyser, at
samtalen er et supplement til MUS-samtalen. Ligeledes har tilbuddet fremsendt procesplan for Onboarding og fastholdelse i Lynghuset, som
medarbejderne er inddraget i.
 
På baggrund af ovenstående fastholdes bedømmelsen og indikatoren er opfyldt i meget høj grad. 
Indikator 8.b
Tilbuddet benytter sig af ekstern faglig supervision eller anden form for sparring for ledelse og medarbejdere.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 8.b
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at ledelsen oplyser, at de modtager ekstern supervision både på centerleder og mellemleder niveau.
Ledelsen oplyser, at tilbuddet har interne netværk til sparring, og teammøder hver anden uge som både er borgerrettet, men også med andet
fagligt indhold, og tilbuddet har tværfaglige samarbejdspartnere. Desuden har medarbejderne været på temadage blandt andet omkring
kommunikation og feedback, men medarbejderne tilbydes ikke ekstern supervision. Socialtilsynet vægter, at medarbejderne oplyser, at de ikke
modtager ekstern supervision eller ekstern faglig sparring, som er struktureret, målrettet og løbende understøtter dem i deres daglige
opgaveløsning.
 
På baggrund af at ledelsen nu modtager ekstern supervision hæves bedømmelsen fra lav grad. Med vægt på at medarbejderne forsat ikke får
kontinuerlig ekstern supervision eller ekstern sparring bedømmes indikatoren opfyldt i middel grad.  
30-05-2022
Side 19 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0020.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 9$eg-pr int-section-heading-end$
Kriterium 9
Tilbuddets daglige drift varetages kompetent
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at ledelsen har kompetencer til at varetager tilbuddets daglige drift og faglige udvikling.
Socialtilsynet konstaterer, at personalegennemstrømningen forsat er høj, og at sygefraværet ligeledes er højere end sammenlignelige tilbud, men
det er socialtilsynets vurdering,  at ledelsen arbejder målrettet, for at sikre stabilitet i medarbejdergruppen, og har implementeret flere tiltag som
både retter sig mod fastholdelse og rekruttering.
Tilbuddet fik i 2021 et opmærksomhedspunkt vedrørende høj personalegennemstrømning. Tilbuddet oplyser følgende i fremsendte notatarket
med opfølgning på opmærksomhedspunkter: " Lynghuset
har stor fokus på netop dette særligt grundet de store nationale udfordringer der findes
på rekruttering og fastholdelse på vores område.
Lynghuset har fokus på arbejdsmiljø og trivsel, gennem en tillidsfuld og anerkendende tilgang.
Lynghuset har fokus på introforløb af nye medarbejdere.
Lynghuset har fokus på anerkendelse gennem løn.
Lynghuset har fokus på at medarbejderne skal opleve tryghed i opgaveløsningen så de kan tage ansvar for den leveret kvalitet. 
Lynghuset arbejder med HUSET en metode for at sikre mere tilstedeværelse på arbejdspladsen.
Lynghuset samarbejder med en HR-konsulent omkring rekruttering og onboarding. Konsulenten befinder sig fysisk i Lynghuset og har et nært
samarbejde med afdelingslederne."
Medarbejderne bekræfter ovenstående tiltag overfor socialtilsynet, og de oplever at føle sig medinddraget, ligesom de i høj grad giver udtryk for at
tage medejerskab i processen.
Indikator 9.a
Borgerne har, i forhold til deres behov, tilstrækkelig kontakt til personale med relevante kompetencer.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 9.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på,  at andelen af medarbejdere med  relevant faglig grunduddannelse udgør knap to tredjedele af den
samlede personalegruppe. Tilbuddets fremsendte materiale ligger til grund for bedømmelsen, og her fremgår det, at tilbuddet har 54 faste
stillinger med borgerrettet personale, hvoraf 33 medarbejdere har pædagogisk uddannelse eller tilsvarende lang eller mellemlang uddannelse
samt medarbejdere med relevant erhvervsuddannelse. Heraf er 4 medarbejdere ansat på 8 timer. Derudover har tilbuddet 21 fastansatte
medarbejdere uden relevant faglig grunduddannelse.
Socialtilsynet vægter, at andelen af uddannede pædagoger udgør 16 pædagoger, og er lav set i forhold til tilbuddets målgruppe og kompleksitet.
Samtidig vægter socialtilsynet, at tilbuddet også har haft fokus på at ansætte sundhedsfagligt personale set i forhold til borgernes betydelige
nedsatte funktionsevne, som kræver omfattende behov for for pleje herunder sygepleje og massiv hjælp til alle daglige funktioner.
Tillige vægter, at ledelse og medarbejdere samstemmende oplyser, at der er fokus på kompetenceudvikling og vidensdeling i tilbuddet, og
socialtilsynet har talt med medarbejdere med forskellige faglige kompetencer, hvor alle medarbejdere har relevant viden om borgerne samt
tilbuddets tilgange og metoder. 
Socialtilsynet kan på baggrund af godkendelsesbrev fra 2016 konstatere, at der er sket en nednormering i tilbuddet gennem årene. Det vægter, at
medarbejderne oplyser, at de jævnligt oplever at have travlt, hvor opgaver skal prioriteres, og betyder, at borgernes basale behov for omsorg og
pleje opfyldes, mens eksempelvis ledsagelse til aktiviteter ud af huset nedprioriteres. Pårørende svarer ligeledes i spørgeskema, at de oplever, at
medarbejdernes tid primært går til basale omsorgsopgaver. Dette konkluderer socialtilsynet, er sammenhængende med den høje
personalegennemstrømning og det høje sygefravær, idet nye medarbejdere og vikarer skal læres op, hvilket kan være tidskrævende for de erfarne
medarbejdere. Tillige kan viden og relationer gå tabt, hvilket kan have betydning for indsatsen til borgerne.
På baggrund af ovenstående fastholdes bedømmelsen og indikatoren er opfyldt i middel grad.
30-05-2022
Side 20 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0021.png
Indikator 9.b
Personalegennemstrømningen på tilbuddet er ikke på højere niveau end sammenlignelige arbejdspladser.
Bedømmelse
1
Bedømmelse af Indikator 9.b
Socialtilsynet har i bedømmelse lagt vægt på fremsendte oplysninger, som viser, at personalegennemstrømningen i 2021 har været på 46,4
procent, hvilket er en stigning i forhold til 2020, hvor personalegennemstrømningen var på 42, 9 procent, og det bedømmes at
personalegennemstrømningen er højere end på sammenlignelige tilbud.
Socialtilsynet vægter, at personalegennemstrømningen er høj, hvilket kan påvirke indsatsen til borgerne. En høj personalegennemstrømning kan
betyde, at borgerne kan miste værdifulde relationer til medarbejdere, der endvidere var vidende om borgernes særkende, hvilket kan bevirke
uforudsigelighed og utryghed hos borgere, og kan udfordre borgernes udvikling. Derudover mister tilbuddet viden, og det kan være
ressourcekrævende at introducere nye medarbejdere både for medarbejdere og borgere.
Under dialogen med socialtilsynet er ledelsen meget åben og reflekterende omkring personalegennemstrømningen, og beskriver, at
ledelsesgruppen har haft mange overvejelser omkring fastholdelse og rekruttering af medarbejdere, der har ført til nye tiltag. Tilbuddet har
fremsendt deres procesplan for Onboarding og fastholdelse, som præsenterer en grundig introduktion til nye medarbejdere.
På baggrund af at personalegennemstrømningen er høj, hvilket kan have betydning for indsatsen til borgerne, fastholdes bedømmelsen og er
opfyldt i meget lav grad.
Indikator 9.c
Sygefraværet blandt medarbejderne er ikke på højere niveau end sammenlignelige arbejdspladser.
Bedømmelse
3
Bedømmelse af Indikator 9.c
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på fremsendt materiale, hvor det fremgår, at det gennemsnitlige sygefravær i 2021 har været på 18,5
fraværsdage pr. medarbejder, hvilket er en stigning fra 2020, hvor det gennemsnitlige sygefravær 13,2 dage pr. medarbejder, og sygefraværet
bedømmes at være højere end på sammenlignelige tilbud.
Ledelse og medarbejdere tilkendegiver, at sygefraværet er højt, og de oplyser samstemmende, at der arbejdes målrettet på flere områder med at
nedbringe sygefraværet.
På baggrund af at sygefraværet  forsat er højere end på sammenlignelige tilbud fastholdes bedømmelsen, og indikatoren bedømmes opfyldt i
middel grad.
30-05-2022
Side 21 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0022.png
Indikator 9.d
Brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk
pædagogisk indsats.
Bedømmelse
4
Bedømmelse af Indikator 9.d
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at ledelse og medarbejdere oplyser, at tilbuddet primært benytter egne vikarer, men der benyttes
også vikarer fra eksternt bureau. Vikarer fra eksternt bureau har alle relevant faglig uddannelse, og det er ofte, de samme vikarer der kommer.
Det vægter, at ledelsen har fokus på, at brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er i stand til at
tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk indsats. Tillige har ledelsen fokus på, at ikkefastansatte medarbejdere får en god introduktion
herunder følvagter, som dog ikke er på samme niveau som nye fastansatte medarbejdere, men der udleveres og gennemgås de samme
intromapper. Derudover introduceres til SundNeuro og Kommunikationspas samt til dokumentation. Flere steder i tilbuddets fællesarealer er der
opsat QR-koder relevante steder, som er vejledninger, som kan være en god hjælp, hvis man eksempelvis ikke er fastansat, og skal have
genopfrisket en konkret vejledning.
Ledelsens fokus på at ikkefastansatte medarbejdere skal være en del af medarbejdergruppen, og skal have samme informationer, vægter også,
ligesom vikarmøderne der afholdes ca. hver femte måned.
Tillige vægter, at socialtilsynet talte med en ikkefastansat medarbejder under tilsynsbesøget, som fremviste en borgers Kommunikationspas, og
beskrev, hvordan man arbejder med Kommunikationspasset i tilbuddet.
Socialtilsynet anerkender ledelsen store fokus på , at brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at tilbuddet er
i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk indsats. Samtidig vægter socialtilsynet, at tilbuddet har et højt vikarforbrug, som
også kan indbefatte vikarer fra eksternt bureau, hvor begge dele kan påvirke borgernes trivsel og behov for kontinuitet i indsatsen, og indikatoren
bedømmes opfyldt i høj grad.
30-05-2022
Side 22 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0023.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Fysiske r ammer $eg-pr int-section-heading-end$
Fysiske rammer
De fysiske rammer udgør en central del af et tilbud, både som ramme om borgernes liv og som ramme om den indsats, der finder sted. Det er derfor
væsentligt, at tilbuddets omgivelser, indretning, faciliteter og stand understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen, herunder at de fysiske
rammer inde og ude tilgodeser borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv.
Vurdering af tema
Det er socialtilsynets vurdering, at tilbuddets indretning og faciliteter understøtter den konkrete målgruppes behov og formålet med indsatsen
både for bo- og dagtilbuddet. De fysiske rammer kan imødekomme behovet for brug af tekniske hjælpemidler samt behovet for visualisering og
sansestimuli.
Socialtilsynet vurderer, at de fysiske rammer tilgodeser borgernes trivsel og tryghed samt ret til privatliv. Borgerne har egne boliger med toilet og
bad, og indretningen bærer præg af borgernes individuelle smag og ønsker, samt adgang til fællesarealer der understøtter det sociale samvær på
tilbuddet.
Tillige vurderer socialtilsynet, at fællesarealerne såvel ude som inde giver borgerne mulighed for socialt samvær og udvikling af relationer og
netværk, og fællesarealerne er ligeledes rammen om tilbuddets aktiviteter og fællesarrangementer. 
Det er endvidere socialtilsynets vurdering, at fællesrummene kan indrettes efter behov, og fremstår pæne og velholdte med møbler og
udsmykning af forskellig karakter.
Gennemsnitlig bedømmelse
$eg-pr int-section-heading-star t$ Kr iter ium 14$eg-pr int-section-heading-end$
5,0
Kriterium 14
Tilbuddets fysiske rammer understøtter borgernes udvikling og trivsel
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet vurderer, at de fysiske rammer understøtter borgernes udvikling og trivsel.
Tilbuddet er indrettet, så det imødekommer borgernes behov. Eksempelvis tager indretningen højde for borgere med kørestol og behov for andre
hjælpemidler.
Borgerne har egne store, lyse og velindrettede lejligheder, og de indendørs fællesarealer er rummelige og kan indrettes efter behov, hvilket skaber
gode muligheder for fællesskab og samvær om forskellige aktiviteter. Tilbuddet har tillige store udendørs fællesarealer, som er velindrettede og
tilpasset målgruppens forskellige behov.
Socialtilsynet vurderer forsat, at dagtilbuddet O-husets fysiske rammer er velegnet til de aktiviteter, der finder sted der, idet der er et større rum
med mulighed for inddeling i mindre aktivitetskroge.
Indikator 14.a
Borgerne trives i de fysiske rammer.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 14.a
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på medarbejdere og ledelse udtalelser, som beskriver og eksemplificerer hvordan borgerne trives i de
fysiske rammer, hvilket også er socialtilsynets oplevelse på baggrund af observationer under tilsynsbesøget.
Under tilsynsbesøget observerede socialtilsynet, at borgerne opholdt sig hvor de havde lyst til at være i fællesarealerne, og personalet havde fokus
på at understøtte individuelle aktiviteter og samvær. Socialtilsynet observerede ligeledes en rolig atmosfære i alle fællesarealerne.
 
Bedømmelsen fastholdes til opfyldt i meget høj grad.
30-05-2022
Side 23 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0024.png
Indikator 14.b
De fysiske rammer og faciliteter imødekommer borgernes særlige behov.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 14.b
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på, at byggeriet er handicapvenligt indrettet, og de fysiske rammer fremstår store og lyse hvor der er
plads til kørestole. Der er opsat loftslifte i lejligheder og i fællesrum, herunder på gangene, som også benyttes til at vedligeholde borgernes fysiske
funktionsevne. Fællesrummene indeholder desuden de nødvendige hjælpemidler i forhold til understøtte borgernes muligheder for at deltage i
aktiviteter. Fra hver etage er der udgang til en terrasse. Hertil er der i stueetagen en fælles atriumgård og et orangeri, hvor borgerne kan samles til
forskellige aktiviteter. Det vægter, at der på udearealerne er muligheder for aktiviteter, tilpasset forskellige borgeres funktionsniveau. Dagtilbuddet
O-huset er indrettet, således der er mulighed for kroge til sansestimulering og fællesskab. Hertil har O-huset ligeledes adgang til atriumgård og
orangeri, og for at rykke aktiviteter hertil. I tilknytning til O-huset er der på 1. sal et spabad ligeledes med sanseindtryk i form af lyd og farver.
Tillige vægter, at tilbuddet har et snoezelrum, og socialtilsynet iagttog en borger som gav udtryk for, at få stort udbytte ud af de sansestimuli,
rummet og remedierne kunne bidrage med. Medarbejderne oplyser, at snoezelrummet deles med andre tilbud fra centerdannelsen.
 På baggrund af ovenstående fastholdes bedømmelsen, og indikatoren er opfyldt i meget høj grad.
Indikator 14.c
De fysiske rammer afspejler, at tilbuddet er borgernes hjem.
Bedømmelse
5
Bedømmelse af Indikator 14.c
Socialtilsynet har i bedømmelsen lagt vægt på observationer under tilsynsbesøget. Socialtilsynet har iagttaget flere af borgernes boliger, som
fremstår med tydelige individuelle præg, samt en borgers bolig der afspejlede vedkommendes særlige behov og ønsker. 
Det vægter også at fællesarealerne både ude og inde fremstår pæne og velholdte, og afspejler at tilbuddet er borgerens hjem, og at indretningen
kan tilpasses forskellige aktiviteter og behov.
Socialtilsynet konstaterer, at tilbuddet er oprettet jf. ABL §105stk. 2, og bemærker under rundvisningen, at der hænger posters i rammer på
væggene i fællesarealer, som primært er målrettet medarbejderne og eventuelt pårørende. Socialtilsynet har haft en drøftelse omkring dette med
ledelsen, og over det indtryk det kan give, når der er tale om borgernes eget hjem. Ledelsen forklarer, at disse posters bliver udskiftet løbende, og
afspejler tilbuddets aktuelle fokusområder, og at de ikke havde reflekteret over, hvorvidt disse posters havde relevans for borgerne. Ledelsen giver
overfor socialtilsynet udtryk for, at de vil være mere opmærksomme på, hvad der hænges op i rammerne fremover. 
På baggrund af ovenstående fastholdes bedømmelsen og er opfyldt i meget høj grad.
30-05-2022
Side 24 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0025.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Økonomi$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi
Økonomi
Vurdering af tema
Økonomitemaet er ikke behandlet under herværende tilsynsbesøg, idet der afventes behandling af budget 2022.
 
*Konklusion
Socialtilsynet vurderer, at tilbuddets økonomiske forhold er gennemskuelige og giver mulighed for en bæredygtig drift og tilfredsstillende faglig
kvalitet i forhold til prisen og i forhold til tilbuddets målgruppe.
 
*Vurderingsgrundlag
Socialtilsynet har foretaget sin vurdering på grundlag af budget 2021 samt budgetnøgletal og nøgletal fra årsrapport for 2020. Socialtilsynet har
endvidere baseret sig på oplysninger om tilbuddet, der er offentliggjort på Tilbudsportalen.
 
*Begrundelse
Tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne faglige kvalitet
Den faglige kvalitet vurderes samlet på høj niveau. Det er socialtilsynets vurdering, at der er sammenhæng mellem tilbuddets kvalitet og tilbuddets
pris i forhold til målgruppen.  
Socialtilsynet har den 23.09 2021 godkendt tilbuddets årsbudget for 2021, idet der er lagt vægt på følgende tre forhold: 
*Tilbuddets budget giver mulighed for den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer. 
*Budgettet indeholder ikke uvedkommende omkostninger. 
*Budgettet giver mulighed for ansvarlig forvaltning af offentlige midler.
 
Tilbuddets økonomiske bæredygtighed
Tilbuddet vurderes at have økonomiske rammer til at fortsætte en økonomisk ansvarlig drift og levere ydelser af fornødne faglige kvalitet.
Socialtilsynet kan dog konstatere, at tilbuddet i 2020 har oppebåret et realiseret underskud på 31,64 %, svarende til 9.020.494,-  kr. Samt haft en
personalegennemstrømning på 42,9 %.
Disse forhold vil socialtilsynet se nærmere på i budget 2022. Budget 2022 er ved udarbejdelse af denne rapport fortsat ikke uploadet på
Tilbudsportalen.
 
Tilbuddets økonomi er gennemskuelig 
De økonomiske oplysninger afspejler øvrige oplysninger på Tilbudsportalen og de faktiske forhold som oplyst for socialtilsynet i forbindelse med
driftstilsynet. 
Socialtilsynet har påset, at tilbuddets årsrapporttal for 2020 har en intern sammenhæng og ikke afviger væsentligt fra det budgetterede i samme
år. Der er dermed ikke ud fra det oplyste sket regulering af over-/ eller underskud fra tidligere år.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 1$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 1
Er tilbuddet økonomisk bæredygtigt?
Bedømmelse af kriterium
Tilbuddet vurderes at have økonomiske rammer til at fortsætte en økonomisk ansvarlig drift og levere ydelser af fornødne faglige kvalitet. 
Der er i den forbindelse lagt vægt på, at det fremgår af budget for 2021, at tilbuddets omsætning giver tilstrækkelig økonomi til at dække de
relaterede omkostninger, og at budgettet fremstår retvisende for tilbuddets drift.
Socialtilsynet kan konstatere, at tilbuddet i 2020 har oppebåret et realiseret underskud på 31,64 %, svarende til 9.020.494,-  kr. Samt haft en
personalegennemstrømning på 42,9 %.
Disse forhold vil socialtilsynet se nærmere på i budget 2022. Budget 2022 er ved udarbejdelse af denne rapport fortsat ikke uploadet på
Tilbudsportalen.
I forbindelse med høringsfasen har socialtilsynet modtaget en skrivelse, der orienterer om, at store dele af underskuddet relaterer sig til udgifter i
forbindelse med covid-19.
Socialtilsynet tager skrivelsen til efterretning og vil lade den indgå i det fremtidige fokus på underskuddet i forbindelse med behandling af budget
2022.
30-05-2022
Side 25 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0026.png
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 2$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 2
Giver tilbuddets økonomi mulighed for den fornødne kvalitet i forhold til prisen og målgruppen?
Bedømmelse af kriterium
Socialtilsynet har den 23.09 2021 godkendt tilbuddets årsbudget for 2021, idet der er lagt vægt på følgende 3 forhold:
*Budgettet indeholder ikke uvedkommende omkostninger til varetagelse af opgaver, som ligger uden for serviceloven. 
*Budgettet giver mulighed for ansvarlig forvaltning af offentlige midler. 
*Tilbuddets budget sikrer den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer.
Tilbuddets økonomiske forhold har været stabile over de seneste år, og der er ingen oplysninger på Tilbudsportalen om større ændringer i
nærmest fremtid. 
Den faglige kvalitet vurderes på høj niveau. Det er socialtilsynets vurdering, at der er sammenhæng mellem tilbuddets kvalitet og tilbuddets pris i
forhold til målgruppen.
$eg-pr int-section-heading-star t$ Økonomi 3$eg-pr int-section-heading-end$
Økonomi 3
Er der gennemsigtighed med tilbuddets økonomi?
Bedømmelse af kriterium
De økonomiske oplysninger afspejler øvrige oplysninger på Tilbudsportalen og de faktiske forhold som oplyst for socialtilsynet i forbindelse med
driftstilsynet.
Socialtilsynet har påset, at tilbuddets årsrapporttal for 2020 har en intern sammenhæng og ikke afviger væsentligt fra det budgetterede i samme
år. Der er dermed ikke ud fra det oplyste sket regulering af over-/ eller underskud fra tidligere år. 
$eg-pr int-section-heading-star t$Spindelvæv$eg-pr int-section-heading-end$
Spindelvæv
Spindelvævet afspejler socialtilsynets gennemsnitlige vurdering af kvaliteten i tilbuddet fordelt på syv temaer. Formålet med illustrationen er, at give
tilbuddet et overbliksbillede af socialtilsynets vurdering på baggrund af den samlede rapport. De (scoringerne) repræsenterer derfor ikke det fulde
indblik i tilsynet. Spindelvævet er først og fremmest ment som et dialogredskab mellem socialtilsynet og tilbuddet.
30-05-2022
Side 26 af 27
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 68: Spm. om TV 2´s udsendelse Operation X: Nødråb i natten m.v.
2805278_0027.png
$eg-pr int-section-heading-star t$Datakilder $eg-pr int-section-heading-end$
Datakilder
Kilder
Kompetence og anciennitetsoversigt
CV på ledelse/medarbejdere
Medarbejderoversigt
Øvrige dokumentkilder
Hjemmeside
Godkendelsesbrev
Borgeroversigt
Magtindberetninger
Opgørelse af sygefravær
Pædagogiske planer
Tidligere tilsynsrapport
Dokumentation
Beskrivelse
Opgørelse over personalegennemstrømning
Notatark til opfølgning på Udviklings- og Opmærksomhedspunkter – Lynghuset
Strategi LYNGHUSET
Oversigt over medarbejdere, borgere, ledelse og vikar
Vold mod medarbejder Lynghuset
2022 Procesplan for onboarding og fastholdelse
Rygepolitik
Rød gul grøn oversigt februar 2022
$eg-pr int-section-heading-star t$Inter viewkilder $eg-pr int-section-heading-end$
Interviewkilder
Kilder
Medarbejdere
Pårørende
Ledelse
Borgere
Beskrivelse
Borgerne er ikke indgået i et egentlig interview, men socialtilsynet har været sammen med borgerne i fælleslokalerne, i en af borgernes lejligheder.
og har i den forbindelse observeret borgerne og samspillet mellem borgere og medarbejdere.
Pårørende har deltaget ved at svare på spørgeskemaer.
$eg-pr int-section-heading-star t$Obser vationskilder $eg-pr int-section-heading-end$
Observationskilder
Kilder
Borgere
Medarbejdere
30-05-2022
Side 27 af 27