Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2909505_0001.png
Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersens
talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
15 minutter
Besvarelse af samrådsspm. AT-AY
Socialudvalget
Samråd AT-AY
19. september kl. 13-14
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/9-24 om bo- og opholdssteder
[Indledning]
Jeg vil gerne starte med at takke spørgeren fra Liberal
Alliance for at indkalde til dette samråd om omsorgssvigt på
anbringelsessteder og botilbud.
I hele mit politiske liv har en bedre indsats for de allermest
udsatte i vores samfund været en mærkesag, der har fulgt
mig alle årene - både som pårørende, folketingspolitiker,
borgmester og nu som social- og boligminister.
Det er min grundlæggende holdning, at samfundet har en
klar omsorgspligt over for anbragte børn og unge samt
borgere, som for eksempel på grund af en
funktionsnedsættelse, har behov for hjælp og støtte.
Jeg er til samrådet i dag blevet stillet hele seks spørgsmål
vedrørende indsatsen på anbringelsessteder og bosteder.
Jeg skal forsøge at komme omkring alle de mange
spørgsmål uden at bruge al vores tid i dag, så der også er tid
til spørgsmål.
[Spm. AT, AU og AW: Den Lille Gård]
Lad mig starte med de spørgsmål, der vedrører en konkret
sag på opholdsstedet Den Lille Gård. Her skal jeg
understrege, at jeg kun kender sagen fra pressens dækning.
Men sådan som omstændighederne omkring den unge
kvindes dødsfald beskrives, efterlades jeg med indtrykket af
en dybt ulykkelig og bekymrende sag.
Kort gengivet: Ind og ud af psykiatrien og ingen voksne på
opholdsstedet til at gribe den unge kvinde og give den rette
indsats. End ikke da hun selvmodstruet og helt åbenlyst
rækker ud efter hjælp.
Derfor har vi også som samfund et klokkeklart ansvar for at
sikre både anbragte børn og unge og borgere med handicap
trygge rammer og de bedst mulige betingelser for deres
udvikling og trivsel.
De forhold, der bliver beskrevet i sagen, lever langt fra op til
det. For selvfølgelig er det ikke fagligt forsvarligt, at en
anbragt selvmodstruet ung kvinde angiveligt efterlades
alene.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/9-24 om bo- og opholdssteder
Jeg kan desuden konstatere, at socialtilsynet har reageret på
forholdene på det konkrete opholdssted med både skærpet
tilsyn og flere påbud. Det har socialtilsynet gjort, fordi
kvaliteten ikke var god nok.
Og det er netop socialtilsynenes opgave at godkende og føre
tilsyn med sociale tilbud som uafhængige myndigheder.
Jeg kan dermed heller ikke som minister pålægge
socialtilsynet at lukke sociale tilbud.
Med det sagt, så må det, der ifølge pressens dækning er
sket i den konkrete sag på Den Lille Gård, aldrig ske.
Jeg ønsker derfor at komme til bunds i sagen, så vi kan blive
klogere på, hvad der er sket. Og hvad der på den baggrund
eventuelt skal ændres i indsatsen på anbringelsessteder og
botilbud.
Derfor indhenter ministeriet redegørelser om sagen fra
socialtilsynet og fra den anbringende kommune. Dem ser jeg
frem til at læse, og jeg vil desuden oversende
redegørelserne til jer i Socialudvalget.
[Spm. AU: Kommunernes forpligtelser: Opfølgning og
det personrettede tilsyn]
Jeg bliver desuden spurgt til overholdelse af det
personrettede tilsyn, når en ung fortsat er anbragt på et
anbringelsessted, hvor der er sket omsorgssvigt.
Til det vil jeg gerne understrege, at det er den anbringende
kommunens pligt at føre et personrettet tilsyn med anbragte
børn og unge, herunder i forhold til barnet eller den unge på
anbringelsesstedet.
Og jeg er glad for, at det personrettede tilsyn er blevet
styrket med barnets lov.
For det første skal tilsynene afholdes med to rådgivere. Det
skal sikre kontinuitet og stabilitet for barnet eller den unge,
men der er også en faglig gevinst i, at to rådgivere deltager
ved tilsynsbesøgene.
Desuden er det med barnets lov blevet tydeliggjort, at barnet
eller den unge skal inddrages løbende. Og der skal ske en
løbende opfølgning på de indsatser, der sættes i værk, så
det sikres, at barnet eller den unge trives og har det godt.
Når det må anses for nødvendigt, skal kommunen træffe
afgørelse om ændring af anbringelsessted.
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/9-24 om bo- og opholdssteder
[Spm AV: Initiativer iværksat for at sikre kvalitet i
indsatsen på det specialiserede socialområde]
Styrkelsen af det personrettede tilsyn kan dog ikke stå alene.
Jeg har fulgt med i udviklingen af socialområdet gennem det
meste af mit liv. Jeg har set, at meget er blevet bedre.
Men når jeg i dag til mit første samråd bliver mødt af så
tragisk en sag, som den om unge anbragte kvindes
dødsfald, så tænker jeg, at der stadig er et stykke, til vi er i
mål.
Jeg er derfor glad for, at der er taget de første vigtige skridt i
retning af højere faglighed på sociale tilbud.
Blandt andet afsatte regeringen og aftalepartierne 38,4 mio.
kr. til at styrke uddannelsesniveauet blandt medarbejderne
på det specialiserede socialområde i SSA-aftalen for 2024-
2027. De midler skal bruges til efteruddannelse af ufaglærte
medarbejdere med lang praksiserfaring på de enkelte tilbud.
Og et flertal i Finansudvalget afsatte i 2023 63 mio. kr. til
professionshøjskolerne til kompetenceudvikling af
medarbejdere på de sociale tilbud.
Herudover finder jeg det meget positivt, at regeringen og
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti samt Radikale
Venstre i regi af Sammen om Handicap er blevet enige om
at sikre en faglig og økonomisk bæredygtig udvikling af
handicapområdet af høj kvalitet.
Rammeaftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet lægger grundstenene til en ny politik for
mennesker med handicap og så er der flere tværgående
initiativer, som også vedrører det øvrige socialområde.
Som en del af rammeaftalen indgår det, at der skal udvikles
en model for inddeling af den højt specialiserede del af
handicapområdet i specialer. Der skal være fokus på
forebyggelse, udvikling og trivsel. Og mennesker med
handicap skal understøttes i at deltage i samfundet.
I den kommende tid skal vi i gang med at forhandle aftalens
delelementer, som fx en specialeplanlægning målrettet
borgere med behov for højt specialiseret hjælp og støtte.
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/9-24 om bo- og opholdssteder
Af andre initiativer kan jeg nævne, at der skal laves en model
for fastlæggelse af et uddannelseskrav for personalet på de
sikrede sociale tilbud, som har adgang til de mest
vidtgående indgreb over for borgerne. Det skal øge kvalitet i
indsatsen til gavn for nogle af de mest udsatte borgere.
Desuden skal der udarbejdes en model for ændringer af
socialtilsynsreglerne, som skal sikre, at socialtilsynets
ressourcer anvendes med fokus på de sociale tilbud, hvor
der er problemer.
Endelig har mit ministerium udsendt en orienteringsskrivelse
om socialtilsynenes whistleblowerordning til alle kommuner,
regioner, private organisationer og tilbud.
Skrivelsen opfordrer til, at der bliver gjort opmærksom på
muligheden for at underrette om bekymrende forhold på
børne- og ungehjem via socialtilsynenes
whistleblowerordning.
[Spm. AV: Opfølgning på initiativer i BøFø om bedre
kvalitet i anbringelser]
En anden politisk aftale med fokus på kvalitet i indsatsen er
’Børnene
Først’.
Heri blev der afsat midler til en kvalitetsramme, som skal
sikre, at der er den rette faglighed og de rette kompetencer
til stede til at give anbragte børn og unge den hjælp og
omsorg, de har behov for.
Midlerne for 2022 og 2023 er blevet udmøntet i form af en
ansøgningspulje på henholdsvis 6 mio. kr. i 2022 og 6,4 mio.
kr. i 2023. Puljen skal give støtte til et uddannelses- og
kompetenceløft blandt medarbejdere på opholdssteder og
døgninstitutioner og derigennem højne kvaliteten.
Det følger af Børnene Først-aftalen, at den konkrete
udmøntning skal ske i forlængelse af evalueringen af det
specialiserede socialområde.
Der er nu som nævnt indgået en rammeaftale om
handicapområdet. Det er min forventning, at den fremtidige
udmøntning af kvalitetsrammen vil blive fastsat i forbindelse
med udviklingen af en model for specialeplanlægning.
[Spm. AX og AY: Omfanget af omsorgssvigt og dødsfald
på anbringelsessteder.]
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om talepapir fra samrådet den 19/9-24 om bo- og opholdssteder
2909505_0006.png
Endelig bliver jeg spurgt til omfanget af omsorgssvigt og
dødsfald på anbringelsessteder for børn og unge.
Mit ministerium oplyser, at de ikke er bekendt med
eksisterende opgørelser over antallet af børn og unge, der
dør som en direkte følge af selve anbringelsen.
Der er ikke en systematisk stigning eller et systematisk fald i
antallet af dødsfald blandt anbragte børn og unge i perioden
2015-2023.
Det er vigtigt at understrege, at data ikke viser, om
dødsfaldene er relateret til anbringelsen eller skyldes
eksempelvis sygdom eller ulykke.
Vi følger systematisk op på anbragte børn og unges trivsel i
undersøgelser såsom trivselsundersøgelsen, hvor data om
børn og unges trivsel indsamles.
På baggrund heraf kan der iværksættes både
lovgivningsmæssige og fagligt understøttende tiltag, der skal
sikre og øge anbragte børn og unges trivsel.
Endelig fører socialtilsynene tilsyn med kvaliteten af sociale
tilbud ved brug af en obligatorisk kvalitetsmodel.
Socialtilsynene skal udstede sanktioner og tilbagekalde
godkendelser af sociale tilbud, hvis de ikke har den fornødne
kvalitet.
[Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg takke for denne lejlighed til at sætte
fokus på kvaliteten af anbringelsessteder og botilbud.
Jeg synes, det er på en trist baggrund, at samrådet er
indkaldt. Derfor ser jeg også frem til at modtage
redegørelserne fra socialtilsynet og fra den anbringende
kommune.
Og så ser jeg frem til det fortsatte arbejde sammen med
blandt andre jer, udvalgsmedlemmerne, for at styrke
kvaliteten på området, og er meget åben over for, hvordan
det kan ske i et samarbejde.
Tak for ordet.
6