Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2933440_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024-6804
Doknr.
931086
Dato
08-11-2024
Præcisering vedr. samråd A-E om ventelister til botilbud
Da jeg efter min besvarelse af samrådsspørgsmål A-E (SOU alm. del) den 24.
oktober 2024 beklageligvis er blevet opmærksom på, at besvarelsen af
spørgsmålene ikke var så præcis, som den burde være, vil jeg hermed gerne
præcisere, hvad der gælder ift. reglerne for ventelister til botilbud efter
serviceloven § 108.
Reglerne om ventelister findes i bekendtgørelse nr. 1387 om betaling for
botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med
botilbud efter § 108. Bekendtgørelsen er udstedt er med hjemmel i
servicelovens § 108, stk. 4.
En fortolkning af bekendtgørelsen i lyset af bemyndigelsesbestemmelsen fører
således til, at ventelistereglerne i bekendtgørelsen alene gælder i situationer,
hvor borgeren, der har modtaget tilbud om ophold i et botilbud omfattet af
servicelovens § 108, stk. 1, ønsker at flytte til en anden kommune, jf.
servicelovens § 108, stk. 2
altså i de tilfælde, hvor borgeren ønsker at
benytte sig af det frie valg.
Det er på den baggrund Social- og Boligministeriets vurdering, at kommunerne
kan optage borgere, der er visiteret til et botilbud efter servicelovens § 108, og
som benytter sig af retten til frit valg efter § 108, stk. 2, på en venteliste i den
kommune, hvor tilbuddet ligger.
Min besvarelse under samrådet kan efterlade det indtryk, at det generelt er
muligt at oprette ventelister til længerevarende botilbud efter servicelovens §
108, hvilket ikke er præcist nok i forhold til de gældende regler om ventelister.
I tilfælde, hvor en borger, der er visiteret til et botilbud efter servicelovens §
108, stk.1, ikke ønsker at gøre brug af retten til frit valg, men hvor kommunen
har brug for tid til at finde et egnet tilbud, kan jeg supplerende oplyse, at der
efter omstændighederne og i overensstemmelse med praksis kan være en
kortere ventetid på et egnet botilbud. En sådan kortere ventetid vil efter
omstændighederne kunne være lovlig.
De relevante bestemmelser er gengivet nedenfor.
Af servicelovens § 108 fremgår:
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, hvad er ministerens holdning til, at Københavns Kommune i årevis har haft venteliste til botilbud og dermed ikke har levet op til forsyningspligten
2933440_0002.png
”Stk.
2.
Personer, som modtager tilbud efter stk. 1, og som ønsker at flytte til en
anden kommune, har ret til et tilsvarende tilbud i en anden kommune. Det er en
forudsætning, at den pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget i
både fraflytningskommunen og tilflytningskommunen.
(…)
Stk. 4.
Social- og boligministeren fastsætter i en bekendtgørelse nærmere
regler om betingelserne for at få tilbud om boform efter stk. 2
(…)”
Af ovennævnte bekendtgørelse fremgår:
"Tildeling af ledige botilbud efter servicelovens § 108
§ 11.
Ansøgere, som opfylder betingelserne for at modtage tilbud efter
servicelovens § 108, optages efter reglerne i § 12 på en venteliste i den
kommune, hvor det ønskede botilbud ligger.
(...)"
Det bemærkes, at Ankestyrelsen i juni i år besluttede, at den vil afgive en
generel udtalelse om kommuners forsyningsforpligtelse i forhold til ydelser efter
serviceloven og barnets lov. Jeg ser frem til at læse udtalelsen.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2