Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2933439_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 6785
Doknr.
918405
Dato
08-11-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 16. september 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 661 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 661:
”Hvad
er ministerens holdning til, at Københavns Kommune i årevis har haft
venteliste til botilbud og dermed ikke har levet op til forsyningspligten?”
Svar:
Som minister er jeg selvfølgelig optaget af, at vores udsatte borgere får den
hjælp, som de skal have. Det er det, der kendetegner et velfærdssamfund.
Alle kommuner skal overholde lovgivningen og de forpligtelser, de har overfor
borgerne. Det er således kommunernes ansvar, at der er de tilbud til borgerne,
der skal være. Det gælder uanset, hvilken kommune der er tale om. Og
selvfølgelig også for Københavns Kommune.
Jeg har noteret mig, at Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner den
11. september 2024 har offentliggjort, at tilsynet for tiden behandler flere sager,
på tværs af sagsområder, om hvorvidt kommunerne overholder
forsyningspligten. Sagerne handler fx om botilbud og socialpædagogisk støtte.
På baggrund af de igangværende sager vil tilsynet behandle spørgsmålet om
kommunernes forsyningsforpligtelse tematisk og udarbejde en generel
udtalelse til alle kommuner.
Når det kommunale tilsyn kommer med sin udtalelse, vil jeg selvfølgelig
forholde mig til den.
Mere generelt kan jeg oplyse, at udgangspunktet for administrationen af lov om
social service er, at en afgørelse skal iværksættes straks efter, at den er truffet
af kommunalbestyrelsen. Der kan imidlertid gøre sig særlige forhold gældende
i den konkrete situation, som umuliggør iværksættelse af den indsats som
afgørelsen omfatter straks, ligesom der kan være situationer, hvor den
afgørelse om en indsats, som borgeren har modtaget, indeholder flere
forskellige indsatser, som ikke skal iværksættes samtidig.
Det fremgår af servicelovens § 4, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal sørge
for, at der er de nødvendige tilbud efter serviceloven. Kommunalbestyrelsen
kan opfylde sit forsyningsansvar ved brug af egne tilbud og ved samarbejde
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, hvad er ministerens holdning til, at Københavns Kommune i årevis har haft venteliste til botilbud og dermed ikke har levet op til forsyningspligten
2933439_0002.png
med andre kommuner, regioner eller private tilbud herunder private tilbud
beliggende i andre kommuner. Det fremgår af servicelovens § 4, stk. 2.
Om botilbud fremgår det af servicelovens § 107, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde midlertidigt ophold til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige
funktioner eller for pleje, eller som i en periode har behov for særlig
behandlingsmæssig støtte, og til personer med nedsat psykisk funktionsevne
eller med særlige sociale problemer, der har behov for pleje eller behandling,
og som på grund af disse vanskeligheder ikke kan klare sig uden støtte.
Derudover følger det af servicelovens § 108, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde ophold i boformer, der er egnet til længerevarende ophold, til personer,
som på grund af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
har behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige funktioner eller pleje,
omsorg eller behandling, og som ikke kan få dækket disse behov på anden vis.
For så vidt angår tilbud efter servicelovens § 108 følger det af bekendtgørelse
om betaling for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i
forbindelse med botilbud efter § 108, at borgere, som opfylder betingelserne for
at modtage tilbud efter servicelovens § 108, optages på en venteliste i den
kommune, hvor det ønskede botilbud ligger. Ansøgere, der er optaget på
ventelisten, skal efter anmodning gøres bekendt med deres placering på
ventelisten.
Kommunalbestyrelsen tildeler ledige pladser på § 108-botilbud til de borgere på
ventelisten, der har størst behov for det pågældende botilbud. Hvis der ikke
skønnes at være væsentlige forskelle i de ventendes behov, vil tildeling af
bolig/plads ske til den, der har stået på ventelisten i længst tid.
Det skal fremgå af kommunens venteliste, om den enkelte ansøger har bopæl i
eller uden for kommunen. Kommunalbestyrelsen kan af hensyn til at kunne
tilbyde egne borgere et passende botilbud i særlige tilfælde beslutte, at borgere
fra andre kommuner, der ønsker at flytte til kommunen, ikke kan optages på
venteliste til et botilbud.
Bekendtgørelsen skal forstås i lyset af den bemyndigelsesbestemmelse, den
udmønter, dvs. servicelovens § 108, stk. 4. Det følger af denne bestemmelse,
at social- og boligministeren kan fastsætte nærmere regler om betingelserne
for at få tilbud om boform efter stk. 2. Servicelovens § 108, stk. 2, indeholder
reglerne om frit valg, og det fremgår, at personer, som modtager tilbud efter §
108, stk. 1, og som ønsker at flytte til en anden kommune, har ret til et
tilsvarende tilbud i en anden kommune. Det er en forudsætning, at den
pågældende opfylder betingelserne for at blive optaget i både
fraflytningskommunen og tilflytningskommunen. Dette indebærer, at
ventelistereglerne i bekendtgørelsen gælder, hvor borgeren har benyttet sig af
sit frie valg, jf. servicelovens § 108, stk. 2.
Det er på den baggrund Social- og Boligministeriets vurdering, at kommunerne
kan optage borgere, der er visiteret til et botilbud efter servicelovens § 108, og
som benytter sig af retten til frit valg efter § 108, stk. 2, på en venteliste i den
kommune, hvor tilbuddet ligger.
I tilfælde, hvor en borger, der er visiteret til et botilbud efter servicelovens §
108, stk.1, ikke ønsker at gøre brug af retten til frit valg, men hvor kommunen
har brug for tid til at finde et egnet tilbud, kan der efter omstændighederne og i
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 661: Spm. om, hvad er ministerens holdning til, at Københavns Kommune i årevis har haft venteliste til botilbud og dermed ikke har levet op til forsyningspligten
2933439_0003.png
overensstemmelse med praksis være en kortere ventetid på et egnet botilbud.
En sådan kortere ventetid vil efter omstændighederne kunne være lovlig.
Der findes ikke tilsvarende regler om ventelister for midlertidige botilbud efter
servicelovens § 107.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3