Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2916253_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 6514
Doknr.
914072
Dato
04-10-2024
Folketingets Socialudvalg har den 6. september 2024 stillet følgende spørgs-
mål nr. 640 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Charlotte Broman Mølbæk (SF).
Spørgsmål nr. 640:
”Hvad er ministerens kommentar til artiklen ”På et år hev kritiseret bosted over
seks millioner i overskud -
ekspert overrasket”, nyheder.tv2.dk, den 5. septem-
ber 2024, og giver det ministeren anledning til nu endelig at regulere indtje-
ningsmulighederne på private bosteder, når kommunernes udgifter på det spe-
cialiserede socialområde eksploderer i kommunerne i disse år?”
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at spørgsmålet om private tilbuds mulighed for
at udtage overskud af driften senest har været en del af de politiske drøftelser,
der i april 2021 mundede ud i en aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative, Enhedslisten og Alternativet om
styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale til-
bud. Aftalen blev implementeret ved en ændring af socialtilsynsloven (lov nr.
260 af 28. december 2021), der trådte i kraft den 1. februar 2022.
Efter de gældende regler skal tilbud efter socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4,
(lovbekendtgørelse nr. 908 af 3. juli 2024), offentliggøre oplysninger om even-
tuelle over- eller underskud samt udbetalt udbytte (dette sidste gælder kun for
kommercielle private tilbud) på Tilbudsportalen.
Der fremgår følgende af socialtilsynslovens § 4, stk. 1, nr. 2-4:
Ӥ
4.
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med følgende tilbud:
[…]
2) Døgntilbud efter § 43, stk. 1, nr. 6 og 7, i barnets lov, og §§ 107-110 i lov om
social service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter §§ 101 og 101 a i lov om
social service.
3) Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social
service, når
a) tilbuddet leveres til beboere i boligformer efter andre bestemmelser end
nævnt i nr. 2, dog ikke friplejeboliger,
b) hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast an-
sat personale,
c) tilbuddet til beboerne i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om
social service og
d) tilbuddets målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om det er rimeligt at man kan tjene 20 pct. på private bosteder på de mest udsatte borgere i samfundet
2916253_0002.png
4) Alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.
[…]”
Dertil skal regnskaber for private tilbud, som er nævnt i socialtilsynslovens § 4,
stk. 1, nr. 2-4, revideres af en godkendt revisor og sendes til socialtilsynet til
orientering. Det fremgår af socialtilsynslovens § 18, stk. 1.
Socialtilsynet skal i forbindelse med det økonomiske tilsyn vurdere, om et tilbud
er uforholdsmæssigt dyrt sammenholdt med tilbuddets kvalitet, og hvis dette er
tilfældet, skal der gøres bemærkning herom i tilsynsrapporten og på Tilbuds-
portalen, jf. socialtilsynslovens § 11 a, stk. 5. Baggrunden herfor er, at det skal
være tydeligt for de anbringende og visiterende kommuner i deres valg af tilbud
til den enkelte borger, at pris og kvalitet ikke står mål med hinanden i det kon-
krete tilbud.
Af forarbejderne til § 11 a, stk. 5, fremgår bl.a., at:
”Vurderingen af om det enkelte tilbud
er uforholdsmæssigt dyrt foretages op i
mod socialtilsynets viden om andre tilbud af samme type og til samme mål-
gruppe og sammenholdt med kvaliteten i tilbuddene. Det betyder, at socialtilsy-
net i deres vurdering bl.a. kan tage udgangspunkt i oplysninger og viden om det
enkelte tilbuds personaleomkostninger, overskud og udbytte, medarbejdersam-
mensætning, borgerrettet normering, kompetenceniveau, takstniveau, kvaliteten
af den pædagogiske praksis m.v.
Det er centralt, at socialtilsynet i deres vurdering indrømmer det konkrete tilbud
en vis margin og tilstræber en så objektiv vurdering som muligt. Det er desuden
vigtigt, at markeringen på Tilbudsportalen fjernes så hurtigt som muligt, når det
ikke længere er socialtilsynets vurdering, at tilbuddet er uforholdsmæssigt dyrt.
Der vil for tilbuddet ikke være nogen retsvirkning forbundet med socialtilsynet
vurdering og markering af tilbuddet som uforholdsmæssigt dyrt. Der er alene tale
om en oplysning til visiterende kommuner, som vil kunne anvende oplysningen,
når de skal vælge tilbud, og som kan søge yderligere oplysninger på Tilbudspor-
talen om socialtilsynets vurdering af tilbuddets kvalitet og om tilbuddets omkost-
ningssammensætning via tilbuddets regnskabsnøgletal, jf. lovforslagets alminde-
lige bemærkninger punkt
2.2.1.3.3.”
Den enkelte kommune kan således på Tilbudsportalen gøre sig bekendt med
bl.a. oplysninger om, hvorvidt et tilbud har overskud eller underskud, om der
blevet udbetalt udbytte og i givet fald hvor meget, samt om et tilbud er ufor-
holdsmæssigt dyrt.
Med de gældende regler er der transparens om en række oplysninger om til-
buddenes økonomiske forhold, som kommunen kan lade indgå i vurderingen
af, hvilket tilbud af flere egnede der ønskes til den pågældende borger.
Kommunerne er, også i forbindelse med opgaven med at finde et egnet tilbud
til en borger, underlagt den forvaltningsretlige grundsætning om, at en myndig-
hed skal handle økonomisk forsvarligt. Kommunerne kan således fravælge et
tilbud, som er uforholdsmæssigt dyrt eller har genereret et stort overskud på
driften, ud fra hensynet til at offentlige midler først og fremmest skal komme an-
bragte børn og unge samt udsatte voksne og mennesker med handicap til
gode og ikke det enkelte tilbud eller dets ejerkreds.
Der er ikke aktuelle overvejelser om at se på problemstillingen igen.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 641: Spm. om det er rimeligt at man kan tjene 20 pct. på private bosteder på de mest udsatte borgere i samfundet
2916253_0003.png
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
3