Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2788972_0001.png
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theils
talepapir
Anledning
Samråd E-F om retssikkerhed for
borgere med handicap
Den 23. november 2023 kl. 13:00
Socialudvalget
Ca. 10 min.
Besvare samrådsspørgsmål E-F
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Samrådsspørgsmål E og F er stillet efter ønske fra
Katrine Daugaard (LA).
Samrådsspørgsmål E
”Vil ministeren på et åbent samråd redegøre for, hvilke
initiativer regeringen agter at sætte i værk på baggrund af
TV2’s udsendelse ”Operation X: Nødråb i natten”?”
Samrådsspørgsmål F
”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ministeren mener, at
der på baggrund af TV2’s udsendelse ”Operation X: Nødråb
i natten”, er behov for at undersøge, hvorvidt man kan sikre,
at der bliver draget et ledelsesmæssigt ansvar i sager, som
den der bliver beskrevet i udsendelsen?”
Det talte ord gælder
1
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
[Indledning]
Tak for ordet – og tak for muligheden for at drøfte, hvordan vi
kan sikre, at der er en værdighed, men jo også en tryghed,
ikke mindst. Og også hvordan der er ordentlig kvalitet for de
mennesker, der bor på landets botilbud.
Det er to relevante spørgsmål, som jeg er blevet stillet, og
jeg vil forsøge at besvare dem i forlængelse af hinanden.
Og jo indledningsvis sige, at det er nogle af de mest horrible
lydoptagelser, jeg har hørt i mit liv. Jeg tror aldrig, jeg
kommer til at glemme Mathias' skrig. Jeg tror, der var nogen
og halvfjerds minutter, han skreg i træk, uden at der blev
reageret på det.
Jeg forstår ikke, hvordan man kan have det menneskesyn,
der ligger til grund i dokumentaren. Og jeg er meget enig i de
betragtninger, der bliver sagt fra ordførerens side af.
Her er der jo ikke tale om, at der ikke er tid.
På det ene af bostederne, der ser vi jo, at der er en, der
sidder og ser Netflix i tre timer ud af sin vagt. Samtidig med,
at der er en beboer, der sidder og selvskader.
2
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Og det vil sige, vi skal også diskutere uddannelse. Og vi skal
også diskutere ressourcer. Og vi skal også diskutere alle
mulige andre ting.
Men der er også noget i bunden af det her, der handler flat
out om, hvad for et menneskesyn, nogle mennesker gik på
arbejde med i forbindelse med de her udsendelser.
Så der er både noget meget specifikt de her steder, og så er
der noget generelt, og hvor der er for mange steder, der har
en rem af huden. Altså hvor det godt kan være, at
problemerne ikke er lige så slemme, som de er på de her to
steder, hvor der er blevet råbt vagt i gevær. Men hvor der er
nogle andre problemer, som er rigtig alvorlige, og som vi skal
tage rigtig alvorligt.
Jeg opfatter det sådan, at vi både skal gøre noget ved det
specifikke og det generelle. Og jeg opfatter, at vi skal gøre
begge dele i et tæt samarbejde med de parter, der er på
området.
Vi har et kommunalt selvstyre i Danmark. Og vi har nogle
medarbejdere og medarbejderes organisationer, som har
rigtig meget holdning og indblik i, hvordan forholdene er.
3
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Og vi har heldigvis også rigtig stærke
handicaporganisationer, som har noget at byde ind med på
det her.
Og derfor har jeg en opfattelse af, at der hvor vi kan få flyttet
mest, og det ikke bare bliver en hurtig tv-avis, og så videre til
næste indslag. Det er der, hvor vi forankrer tingene dybt i det
fællesskab, der kan være ved, at vi samler alle parterne.
Jeg har også valgt, at Danske Regioner også sidder med og
i øvrigt de private tilbud. Det har ikke noget at gøre med de
udsendelser, der er her. Men et udtryk for, at der er tale om
mere generelle problemstillinger. Og rigtig mange borgere,
der er på botilbuddene, har også i dagligdagen brug for
vores sundhedsvæsen, som er placeret i regionerne. Og
derfor synes jeg, at det er relevant, at vi gør tingene på
tværs.
[Svar på samrådsspørgsmål E – ”Vil ministeren på et
åbent samråd redegøre for, hvilke initiativer regeringen
agter at sætte i værk på baggrund af TV2’s udsendelse
”Operation X: Nødråb i natten”?”]
Men lad mig tage spørgsmålet E først. Jeg mener, at
dokumentaren viser, at vi ikke leverer det, en velfærd, hvor
borgere med handicap kan mærke, at det her faktisk er et af
verdens stærkeste velfærdssamfund.
4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Og jeg mener, og regeringen mener, at vi helt generelt skal
have gjort noget ved lige præcis den centrale kerne, at man
som borgere med handicap skal kunne mærke, at vi lever i
et af verdens stærkeste velfærdssamfund. Og det kan man
ikke i dag.
Og det er det chok, rigtig mange får, hvis de alene har haft
med f.eks. skole, og sundhedsvæsen at gøre, som
danskerne er flest. Og hvis de så får et barn med handicap,
og for første gang stifter bekendtskab med socialområdet, så
opdager de, at der er altså steder, hvor vores
velfærdssamfund er knap så stærkt, som det er på de to
andre store velfærdsområder.
Og derfor har jeg oprettet Sammen om Handicap med
parterne, fordi jeg mener, at der skal fundamentale
ændringer til, og at det skal ske i fællesskab, og vi skal flytte
på hele området samtidig.
I Sammen om Handicap, der har vi haft drøftelser om
Operation X-udsendelserne helt konkret, og jo både i forhold
til det helt konkrete, men også i forhold til det mere
generelle. Og vi har faktisk haft det seneste af de møder her
til formiddag, så vi har været sammen i dag, og hvor vi har
haft forskellige temaer på i forhold til, hvad løsningerne på
5
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
problemerne kan være, og hvor vi mener, at vi i fællesskab
kan få rykket. Nogle hegnspæl på det her område.
Og som det fremgår af regeringsgrundlaget, der derfor
allerede er offentligt kendt, så vil regeringen indføre en
specialplanlægning på det højt specialiserede del af
handicapområdet. Vi har ikke påbegyndt forhandlingerne
endnu, og det ved ordføreren godt, fordi ellers var ordføreren
indkaldt. Og derfor kan jeg jo ikke sige, hvor det lander, men
jeg har en forhåbning om, at vi kan lovbehandle det inden
sommerferien, det vil sige i den her politiske sæson. Og
derfor giver det også sig selv, når man kan regne baglæns
på en politisk kalender, at det varet ikke så længe før, der
kommer indkaldelser til det, og altså med henblik på at
lovbehandle i folketingsåret.
Og det er selvfølgelig et spørgsmål om at sikre den rigtige
indsats for borgerne, som har nogle af de mest komplekse
behov, og har behov for højt specialiseret tilbud.
Og så vil jeg sige, at fagligt kompetente medarbejdere er i
min optik en forudsætning for høj kvalitet på de sociale
tilbud.
6
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Og derfor har det været afgørende for regeringen, at vi gør
noget ved uddannelsesniveauet, og derfor har jeg også
været rigtig glad for de forhandlinger, vi har haft om næste
års SSA-reserve, hvor der er afsat næsten 40 mio. kr. til at
styrke uddannelsesniveauet blandt medarbejdere på det
specialiserede socialområde. Ligesom at vi afsat godt 60
mio. kr. i foråret i SSA-reserven også til opkvalificering.
Og jeg tror, at hvis vi har den vedholdenhed, at vi hver gang
vi fordeler penge, herinde på vores nethinde, er et af de
største strukturelle problemer, vi har, et det samlede
uddannelsesniveau på det her område, så tror jeg, vi kan
flytte det. Hvis man tror, at det er noget, hvor man gør noget
én gang, og så er den heldige grav vel forvaret, så tager
man fejl. Så her gælder det om at blive ved og holde fast, og
ellers så kommer vi ikke i mål. Så jeg er rigtig glad for den
opbakning, der har været til det.
Og jeg vil sige om det, fordi nogle gange kan det så lyde på
det personale, der er ufaglært, som om det er dem, der er
problemet. Og det mener jeg ikke, det er.
Jeg mener, at det er et problem, hvis man har et sted, hvor
der er behov for en socialpædagogisk indsats. Altså en
socialpædagogisk indsats, det er altså en uddannelse. Og
det vil sige, der durer det jo så ikke, hvis vi ikke har nogen,
7
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
der er uddannet. Så kan der sagtens også være ufaglært
personale, og de kan have mange, mange års erfaring, og
kan indgå rigtig fint i det fællesskab, der er på en
arbejdsplads, om de opgaver, der skal løses. Men det giver
sig selv, at grundstanden skal have uddannelse.
Og der er der stor forskel på f.eks. skoleområdet, hvor det jo
er klart defineret, hvem der har hvilke opgaver. Og på
sundhedsområdet, hvor det er klart defineret, hvem der har
hvilke opgaver. Og så på socialområdet, hvor at, jamen
altså, hvis man laver en sammenligning, hvis man kommer
ind på et hospital og har kræft, så vil man have en
forventning om, at det er en kræftlæge, der behandler en.
Der kan så også indgå en sygeplejerske og en SOSU, og vi
ved, hvad opgaverne er i forhold til hinanden. Kommer man
ind på et botilbud, så er det hip om hap, om det er en smed
eller en socialpædagog, eller hvem det er, der påtager sig af
opgaverne, for det er der ikke nogen, der har defineret. Det
synes jeg jo i sig selv er relativt rystende.
Så bare for at sige, vi har sat et stykke vej igen på det. Og
når alt det er sagt, så synes jeg også, det er vigtigt at holde
fast i, at forråelse kan også opstå steder, hvor alt personalet
er uddannet.
8
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Så uddannelse bringer os rigtig, rigtig langt, fordi det vil
betyde, at man i det kollektiv af mennesker, der er uddannet,
ved, hvad det er, man skal sige fra for, overfor og skal være
opmærksom på, er starten, kimen til, at der kommer en
forrået kultur.
Så det sikrer os et stykke hen ad vejen, men man behøver
ikke at have en meget lang uddannelse, for at vide, at hvis
der sidder et menneske og selv skader, så er det en rigtig
god idé, at man gør noget ved det.
Og derfor vil jeg sige, at der er eksempler i de her
udsendelser, eller hvis en ung mand ligger og skriger,
så er det nok en god idé, at man gør noget ved det. Det
behøver man ikke en lang uddannelse for.
Og derfor skal vi også passe på, at man stikker selv blå i
øjnene, og siger, at hvis bare vi bare er uddannet, og det, at
vi fra regeringens side satte de penge af, at det skulle så
være svaret på det, det tror jeg ikke på, det er. Jeg tror, det
er en del af svaret på det, men det er ikke nok til, at vi får
løst de udfordringer, der er.
Så i forhold til de konkrete sager, så har ledelsen på de
tilbud, der er tale om, og de ansvarlige
9
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
kommunalbestyrelser, et utvetydigt ansvar. Et utvetydigt
ansvar.
Og først og fremmest de to kommunalbestyrelser i
København og Haderslev, som har ansvaret for driften af de
to tilbud, og dernæst de to kommunalbestyrelser i
henholdsvis Faaborg-Midtfyn og på Frederiksberg,
som har ansvaret for de to socialtilsyn, som er relevante her,
nemlig Socialtilsyn Syd og Socialtilsyn Hovedstaden,
som har ansvaret for at opdage og håndtere de sager, der
ligger på deres områder.
Og jeg har allerede inden dokumentarens første afsnit blevet
sendt anmodet om at få en redegørelse fra alle de fire
kommuner, sådan så vi kan få oplyst sagerne fra alle sider.
Og kommunerne har indsendt redegørelserne, og det har
givet anledning til en række yderligere spørgsmål fra min
side, som jeg afventer svar på nu, og som jeg derfor i
sagens natur ikke kan gå i detaljer omkring, før jeg har fået.
[Svar på samrådsspørgsmål F – ”Vil ministeren redegøre
for, hvorvidt ministeren mener, at der på baggrund af
TV2’s udsendelse ”Operation X: Nødråb i natten”, er
behov for at undersøge, hvorvidt man kan sikre, at der
bliver draget et ledelsesmæssigt ansvar i sager, som
den der bliver beskrevet i udsendelsen?”]
10
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Så er der et samrådsspørgsmål F. Det vil jeg fortsætte med,
der bliver spurgt til det ledelsesmæssige ansvar, og der skal
jeg jo igen slå fast, at når der er tale om kommunale tilbud,
hvor ledelsen kritiseres, så er det de ansvarlige
kommunalbestyrelsers ansvar, at der bliver truffet de
nødvendige foranstaltninger fra kommunens side,
og det gælder jo også i forhold til tilbuddets ledelse.
Kommunerne har flere greb i de sager, f.eks. at kalde det til
tjenstlig samtale, give en advarsel, eller i sidste ende jo
afskedige den ledelse, der sidder, hele eller delvist.
Og i de to sager, der er tale om her, har ledelsen på tilbud og
de ansvarlige driftsherrekommuner klart fejlet, og hvis de
havde gjort det godt nok, og havde grebet mere
grundlæggende ind tidligere, så vil jeg tro, at vi ikke havde
set de forfærdelige situationer, vi ser i udsendelserne her.
Haderslev Kommune har i pressen givet udtryk for, at de
ikke har gjort det godt nok, fordi deres tiltag i forhold til
Odinskov ikke har virket, og i pressen fremgår det bl.a., at
der efter udsendelsen er blevet afskediges én medarbejder,
og at kommunen er ved at afvikle tilbuddet, og i stedet vil
oprette et nyt efter en inddragende proces, bl.a. med de
pårørende.
11
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Københavns Kommune har i pressen erkendt, ledelsesvigt
på Lynghuset og giver eksperterne ret i, at der er tale om
omfattende omsorgssvigt.
Jeg mener, at en kompetent og tilstedeværende ledelse på
tilbuddet er en klar forudsætning for, at der er en ordentlig
kultur og et ordentligt menneskesyn, og altså en kultur, hvor
man faktisk møder mennesker med handicap med omsorg
og med værdighed, og med respekt og med faglighed og
med den kvalitet, man kan forvente sig af et
velfærdssamfund.
Ved siden af det står selvfølgelig, at vi fra centralt hold har et
politisk ansvar for at sikre, at lovgivningen giver ledelsen
mulighed for at sikre, at rammerne på tilbuddet er i orden,
og det skal vi hele tiden være opmærksomme på. Og der
kan I jo godt høre på det, jeg siger, at jeg synes ikke, at den
lovgivning er i orden. Og derfor mener jeg også, at der
påhviler Christiansborg et ansvar, både i forhold til de her to
sager, men også i al almindelighed.
Nu har vi talt om de her ulykkelige sager. Men jeg synes
også, at vi skal huske på, at ser vi på de undersøgelser, der
12
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
er lavet om botilbuddene, så er det faktisk hovedparten, der
trives og heldigvis for det.
Jeg har hørt medarbejdere sige efter de udsendelser, at de
synes, det er rædselsfuldt at gå på arbejde, og de er flove
over for venner og andre, når de fortæller, at de arbejder på
et bosted, fordi de selvfølgelig er bekymrede ved, at det er
noget, der smitter af på folks opfattelse af, hvordan vi går på
arbejde.
Og derfor er det vigtigt for mig at sige, at vi har fået lavet en
brugertilfredshedsundersøgelse tilbage i 2021, som viser, at
blandt voksne, som får socialpædagogisk støtte i eget hjem
eller er på botilbud eller botilbudslignende tilbud, at der trives
80 % af borgerne, mens 8 % oplever, at de i mindre grad
eller slet ikke trives.
Og jeg vil gerne lige bide fast i det sidste. Fordi når jeg tager
det her rigtig alvorligt, så er det fordi, at jeg er glad for det
med de 80 %. Og derfor til alle de medarbejdere, der er de
steder, hvor borgerne har det godt, tusind tak for det.
Og rank ryggen, I gør jeres arbejde godt. Men 8 % er
simpelthen for højt et tal. Altså det går jo ikke. Det er
menneskers liv, det er deres hverdag. Ser vi på områder for
borgere med udviklingsretning, så har 20 % ingen relationer
13
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
uden for deres botilbud ingen familie, ingen venner, ikke
nogen, der kan tale deres sag. De er fuldstændig prisgivet
det botilbud, de er på. Og derfor er jeg enormt alarmeret af,
at der er så relativt stor en gruppe, der ikke har det godt.
[Afslutning]
Afslutningsvis vil jeg sige, at der må ikke herske nogen tvivl
om, at det at give hjælp og støtte til udsatte borgere eller
mennesker med handicap er en grundlæggende del af vores
velfærdssamfund. Eller i hvert fald bør være det.
Og det siges ofte, at man kan vurdere et samfund på,
hvordan man behandler de mest udsatte og dem, der har de
sværeste betingelser. Det synes jeg lige, at man skal tænke
lidt over. Og lade sig selv dvæle lidt ved. Fordi det er
bestemt ikke det, der er tilfældet. Tværtimod, så er vi rigtig
godt. Jeg kender godt fejl og mangler på skole- og
sundhedsområdet.
Men der hvor den brede danske befolkning kommer, der er
forholdene utrolig meget bedre, end der hvor det ikke er den
brede danske befolkning, der kommer. Og det synes jeg, at
vi skal tænke lidt over.
14
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 64: Spm. om talepapir fra samrådet den 23/11-23 om retssikkerhed for borgere med handicap
Men tusind tak for ordet i første omgang.
Der påhviler os et stort stykke arbejde. Og dermed påhviler
der os et stort ansvar for at få rettet op på de forhold, der er
på handicapområdet her på Christiansborg. Så nok er der et
kommunalt ansvar meget direkte i forhold til de her to sager.
Men det afspejler altså også, at der er noget lovgivning og
nogle forhold, der ikke er på plads. Og det har vi et nationalt
ansvar for.
Tak for ordet.
15