Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2912993_0001.png
A
ii
1<
.‘
s t y r c I se n
Ankestyrelsens principmeddelelse
10-
24 om anbringelse uden for hjemmet
uden samtykke af et ufødt barn
umiddelbart efter fødslen indstilling
til børne- og ungeudvalget vurdering
af alternative og mindre indgribende
støttende indsatser garantiforskrift
-
-
-
Principmeddelelsen fastslår
Børne- og ungeudvalget kan i helt særlige tilfælde uden samtykke
fra de kommende forældre træffe en afgørelse om, at et ufødt
barn anbringes uden for hjemmet umiddelbart efter fødslen. Det
fremgår af lovbemærkningerne, at da afgørelsen træffes inden
barnets fødsel, vil afgørelsen blive truffet på et ikke fuldstændigt
oplyst grundlag, idet der
i
sagens natur hverken foreligger
oplysninger om barnet eller om forholdet mellem barnet og
forældrene. Der er tale om en meget indgribende afgørelse, og
der stilles derfor særligt høje krav til sagsbehandlingen, herunder
til oplysningsgrundlaget og indstillingen til børne- og
u ngeudva Iget.
Kommunens indstilling til børne- og ungeudvalget
Når kommunen udarbejder en indstilling til børne- og
ungeudvalget om, at et ufødt barn umiddelbart efter fødslen skal
anbringes uden for hjemmet uden samtykke, skal kommunens
indstilling blandt andet omfatte en vurdering af
forældremyndighedsindehaverens kompetencer til at varetage
omsorgen for barnet, herunder med hjælp og støtte efter barnets
lov eller anden relevant lovgivning.
0
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0002.png
Da kommunen altid skal overveje alternative og mindre
indgribende støttende indsatser, inden der bliver truffet afgørelse
om, at et ufødt barn anbringes umiddelbart efter fødslen, skal
disse overvejelser også fremgå af indstillingen.
Kommunen skal i sin indstilling eksplicit sammenfatte de
relevante eksisterende oplysninger i
den børnefaglige undersøgelse og sagen i øvrigt, så det tydeligt
fremgår, hvilke former for kompenserende støttende indsatser,
der har været overvejet, og hvorfor disse forudses ikke at være
tilstrækkelige til at sikre barnets sundhed og udvikling ved ophold
i hjemmet.
Kommunen skal i sin indstilling om anbringelse af et ufødt barn
umiddelbart efter fødslen også vedlægge en særskilt plan for
støtte til forældrene eller en begrundelse for, hvorfor sådan en
plan er udeladt at indstillingen.
Formålet med disse krav til indstillingen om anbringelse uden
samtykke til børne- og ungeudvalget er at få en større
gennemskuelighed med hensyn til afgørelsesgrundlaget samt en
større ensartethed. Kravene til indstillingen skal også være med til
at højne kvaliteten i sagsbehandlingen, således at en indstilling
giver det bedst mulige grundlag for at træffe afgørelsen.
Det er derfor ikke tilstrækkeligt, at kommunens vurdering af
forældremyndighedsindehaverens kom petencer til at varetage
omsorgen for barnet, og hvilke former for kompenserende
støttende indsatser, der har været overvejet, kan findes i sagens
øvrige oplysninger, der er vedlagt kommunens indstilling.
Manglende overholdelse af kravene til indstillingen kan efter en
konkret vurdering af omstændighederne føre til, at afgørelsen
bliver ugyldig.
De konkrete sager
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0003.png
I sag nr. i ophævede Ankestyrelsen afgørelsen om anbringelse af
det ufødte barn umiddelbart efter fødslen, fordi indstillingen ikke i
et tilstrækkeligt omfang redegjorde for kommunens overvejelser i
forhold til alternative og mindre indgribende støttende indsatser,
ligesom der ikke forelå en forældrehandleplan.
Den kommende mor var beskrevet med egne udfordringer,
herunder psykisk sygdom. Af sagen fremgik, at den kommende
mor havde et ældre barn, der var anbragt i en
netværksplejefamilie. Det fremgik dog af sagen, at den
kommende mor gennem en lang periode var beskrevet stabil med
et øget overskud. Ankestyrelsen lagde vægt på, at indstillingen
ikke indeholdt oplysninger om, hvilke former for kompenserende
støttende indsatser, der havde været overvejet. Kommunen
havde i deres indstilling heller ikke beskrevet betydningen af
netværket eller af den kommende mors aktuelle stabilitet,
herunder medicinering.
I sag nr. 2 ophævede Ankestyrelsen afgørelsen om anbringelse af
det ufødte barn umiddelbart efter fødslen, fordi indstillingen ikke i
et tilstrækkeligt omfang redegjorde for kommunens overvejelser i
forhold til den kommende fars forældrekompetencer, herunder
hans mulighed for med støttende indsatser at varetage
forældrerollen for barnet. Kommunen havde endvidere ikke i
tilstrækkeligt omfang dokumenteret, at der forelå et helt særligt
tilfælde. Kommunen havde ikke inddraget den kommende far i
den børnefaglige undersøgelse af det ufødte barn, og havde heller
ikke inddraget en tidligere forældrekompetenceundersøgelse af
den kommende far i deres oplysningsgrundlag.
Baggrund for at behandle sagerne principielt
Ankestyrelsen har besluttet at behandle sagen principielt for at
fastslå, at der stilles særligt høje krav til oplysningsgrundlaget og
til kommunens indstilling til børne- og ungeudvalget om afgørelse
efter barnets lov § 49 om anbringelse af et ufødt barn
umiddelbart efter fødslen.
Bestemmelsen er ny og indført med barnets lov den i. januar
2024.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0004.png
Reglerne
Love og bekendtgørelser
Barnets lov, senest bekendtgjort lovbekendtgørelse nr. 83 af 25.
januar 2024.
• § 49 om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke af det
ufødte barn umiddelbart inden fødslen
• § 51, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, om krav til krav til indstilling til
børne- og ungeudvalget om anbringelse uden for hjemmet
Praksis
Følgende principmeddelelser er brugt ved afgørelsen og gælder
stadig:
12-23: om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke,
indstilling til børn og unge-udvalget, vurdering af
forældrekompetencer, garantiforskritt.
Vejledninger
Vi har også anvendt Vejledning nr. 9148 at 15/03/2024, Vejledning
om anbringelse (Delvejledning 4 af 6 til barnets lov).
• Pkt. 66 om at der skal være en begrundet formodning om, at
problemerne ikke kan løses under barnets kommende
ophold i hjemmet.
• Pkt. 78 om krav til indstilling om anbringelse uden samtykke.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0005.png
Den konkrete afgørelse
Sag nr. 1,j.nr. 24-17313
Sådan vurderer Ankestyrelsen sagen
Vi vurderer, at der er sket væsentlige fejl i kommunens indstilling
til børne- og ungeudvalget.
Kommunen har ikke i et tilstrækkeligt omfang redegjort for deres
overvejelser i forhold til støttende indsatser i indstillingen til
børne- og ungeudvalget, og der foreligger ikke en
forældre handle plan.
Fejlen betyder, at børn og unge-udvalgets afgørelse er ugyldig.
Hvad er afgørende for resultatet
Vi lægger vægt på, at det at forarbejderne til barnets lov fremgår,
at kommunen skal overveje alternative og mindre indgribende
støttende indsatser, inden der bliver truffet afgørelse om
anbringelse af et ufødt barn umiddelbart efter fødslen.
Kommunens overvejelser om støtte og initiativer, som er påtænkt
for det kommende barn og barnets familie under anbringelsen
uden for hjemmet og
i
tiden derefter, skal fremgå af kommunens
indstilling til børne- og ungeudvalget.
Der stilles derfor særlig høje krav til en indstilling om afgørelse før
fødslen om anbringelse af et ufødt barn.
Vi lægger om kommunens indstilling til børne- og ungeudvalget
om anbringelse af mors ufødte barn vægt på, at indstillingen ikke
beskriver, hvilke former for kompenserende støttende indsatser,
der har været overvejet, og hvorfor disse forudses ikke at være
tilstrækkelige til at sikre det kommende barns sundhed og
udvikling ved ophold i hjemmet.
Vi lægger endvidere vægt på, at betydningen af netværket og
mors aktuelle medicinering heller ikke er tilstrækkeligt beskrevet i
indstillingen.
Vi lægger yderligere vægt på, at kommunens indstilling om
anbringelse ikke indeholder en særskilt plan for støtten til mor og
heller indeholder ikke en begrundelse for, hvorfor det er fravalgt
at udarbejde en særskilt plan for støtten til mor.
Det er derfor vores samlede vurdering, at kommunen ikke i et
tilstrækkeligt omfang har redegjort for deres overvejelser i forhold
til støttende indsatser i indstillingen til børne- og ungeudvalget, og
der foreligger ikke en forældrehandleplan.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0006.png
Vi henviser til, at der stilles særligt høje krav til en indstilling om
afgørelse før fødslen om anbringelse af et ufødt barn. Der skal i
den forbindelse lægges særlig vægt på hensynet til barnets eller
den unges bedste. Kravene til afgørelsen øges, jo mere
indgribende afgørelsen er.
Vi vurderer herefter, at de konstaterede fejl er så væsentlige for
behandlingen af en sag om afgørelse om anbringelse af et ufødt
barn, at vi ikke kan afvise, at fejlene har haft betydning for den
konkrete sags resultat. Børne- og ungeudvalgets afgørelse må
derfor anses for at være ugyldig.
Om reglerne
Vi har brugt reglen i barnets lov om at børne- og ungeudvalget i
helt særlige tilfælde uden samtykke fra de kommende forældre
kan træffe en afgørelse om, at det ufødte barn umiddelbart efter
fødslen anbringes uden for hjemmet, når der er en åbenbar risiko
for, at det ufødte barns sundhed eller udvikling vil lide alvorlig
skade i tiden efter fødslen på grund af de kommende forældres
manglende evner eller ressourcer til at tilbyde tilstrækkelig
omsorg for eller behandling af barnet. Der kan kun træffes en
afgørelse, når der er begrundet formodning om, at problemerne
ikke kan løses inden barnets fødsel eller ved barnets kommende
ophold i hjemmet.
Vi har også brugt reglen i barnets lov om, at en indstilling til
børne- og ungeudvalget til en afgørelse inden fødslen om
anbringelse af et ufødt barn skal opfylde en række krav.
Det er et krav, at indstillingen indeholder en beskrivelse af den
støtte og de initiativer, som er påtænkt for det kommende barn,
barnet eller den unge og barnets eller den unges familie under
anbringelsen uden for hjemmet og i tiden derefter, og formålet
hermed. Det er også et krav, at indstillingen indeholder en
særskilt plan for støtten til forældrene eller en begrundelse for,
hvorfor der ikke udarbejdes en plan for støtten til forældrene.
Sag nr. 2, j.nr 24-28963
Sådan vurderer Ankestyrelsen sagen
Vi vurderer, at der er sket væsentlige fejl i kommunens indstilling
til børne- og ungeudvalget.
Kommunen har i indstillingen til børne- og ungeudvalget ikke
i
et
tilstrækkeligt omfang redegjort for deres overvejelser i forhold til
farens forældrekompetencer, herunder hans mulighed for med
støttende indsatser at varetage forældrerollen for barnet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0007.png
Kommunen har endvidere ikke i tilstrækkeligt omfang
dokumenteret, at der foreligger et helt særligt tilfælde til uden
samtykke fra de kommende forældre at træffe en afgørelse om, at
det ufødte barn umiddelbart efter fødslen skal anbringes uden for
hjemmet.
Vi vurderer herefter, at de konstaterede fejl er så væsentlige for
behandlingen af en sag om afgørelse om anbringelse af et ufødt
barn, at vi ikke kan afvise, at fejlene har haft betydning for den
konkrete sags resultat. Børne- og ungeudvalgets afgørelse er
derfor ugyldig.
Hvad er afgørende for resultatet
Børne- og ungeudvalget kan i helt særlige tilfælde uden samtykke
fra de kommende forældre træffe afgørelse om anbringelse uden
for hjemmet af et ufødt barn umiddelbart efter fødslen. Der er
tale om indgribende afgørelser, og der stilles særligt høje krav til
sagsbehandlingen, herunder indstillingen til børne- og
ungeudvalget, når der skal træffes afgørelse om anbringelse af et
ufødt barn. Der skal i den forbindelse lægges særlig vægt på
hensynet til barnets bedste.
Det fremgår af forarbejderne til barnets lov, at kommunen skal
overveje alternative og mindre indgribende støttende indsatser,
inden der bliver truffet afgørelse om anbringelse af et ufødt barn
umiddelbart efter fødslen. Kommunens overvejelser om støtte og
initiativer, som er påtænkt for det kommende barn og barnets
familie under anbringelsen uden for hjemmet og i tiden derefter,
skal fremgå af kommunens indstilling til børne- og ungeudvalget.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til barnets lov, at en
afgørelse om anbringelse efter barnets lov § 49 kun kan træffes,
når der foreligger en ekstraordinær overbevisende begrundelse
på grund aftungtvejende hensyn til barnets bedste.
Vi lægger vægt på, at kommunens indstilling i sagen ikke i
tilstrækkeligt omfang indeholder en beskrivelse af farens
forældrekompetencer, herunder hvilke former for
kompenserende støttende indsatser, der har været overvejet i
forhold til faren, og hvorfor disse forudses ikke at være
tilstrækkelige til at sikre det kommende barns sundhed og
udvikling ved ophold i hjemmet.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0008.png
Faren oplyser ved underretning af den i 9. januar 2024, at han
ønsker at varetage omsorgen for det kommende barn på egen
hånd, hvis moren ikke findes egnet til at varetage omsorgen. Han
oplyser desuden, at han agter at søge fuld forældremyndighed,
når det kommende barn er født. Det er således ikke korrekt, når
kommunen i indstillingen skriver, at oplysningerne om faren først
er tilgået kommunen i marts 2024.
Kommunen har heller ikke inddraget faren i den børnefaglige
undersøgelse af barnet, som er udarbejdet i månederne op til
fødslen af barnet.
Endvidere fremgår det af indstillingen, at kommunen ikke har
inddraget forældrekompetenceundersøgelsen affaren fra 2016 i
sagen.
Oplysningerne om moren og faren fremgår særligt af indstillingen
til børne- og ungeudvalget og børnefaglig undersøgelse opstartet
den 15. december 2023.
Om reglerne
Vi har brugt reglen i barnets lov om at børne- og ungeudvalget i
helt særlige tilfælde uden samtykke fra de kommende forældre
kan træffe en afgørelse om, at det ufødte barn umiddelbart efter
fødslen anbringes uden for hjemmet, når der er en åbenbar risiko
for, at det ufødte barns sundhed eller udvikling vil lide alvorlig
skade i tiden efter fødslen på grund af de kommende forældres
manglende evner eller ressourcer til at tilbyde tilstrækkelig
omsorg for eller behandling af barnet. Der kan kun træffes en
afgørelse, når der er begrundet formodning om, at problemerne
ikke kan løses inden barnets fødsel eller ved barnets kommende
ophold i hjemmet.
Vi har også brugt reglen
i
barnets lov om, at en indstilling til
børne- og ungeudvalget til en afgørelse inden fødslen om
anbringelse af et ufødt barn skal opfylde en række krav.
Det er et krav, at indstillingen indeholder en beskrivelse af den
støtte og de initiativer, som er påtænkt for det kommende barn,
barnet eller den unge og barnets eller den unges familie under
anbringelsen uden for hjemmet og i tiden derefter, og formålet
hermed.
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm. at kommentere artiklen Kommuner har forsøgt at tvangsfjerne ufødte børn fra mindst 10 gravide kvinder, sn.dk, den 2. september 2024 https://www.sn.dk/art6119392/naestved-kommune/det-ufoedte-barn/kommuner-fjerner-ufoedte-boern
2912993_0009.png
Ar for udstedelse
2024
Dato for underskrift
27.06.2024
Offentliggorelsesdato
28.06.2024
Status:
Gældende
Paragraf
§ 47, § 49, § 51
Lovområder
Barnets Lov
Emner
Garantiforskrift, Anbringelse uden for hjemmet,
vurdering af alternative og mindre indgribende støttende indsatser,
Indstilling til børn og unge-udvalget
Journalnummer 24-17313 24-28963