Socialudvalget 2023-24
SOU Alm.del
Offentligt
2910562_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. september 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-11065
3413616
Besvarelse af spørgsmål nr. 626 (Alm. del) fra Folketingets
Socialudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 626 (Alm. del), som
Folketingets Socialudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om ministerens holdning til, at fremtidsfuldmagter kan oprettes uden kontrol af indhold
Spørgsmål nr. 626 (Alm. del) fra Folketingets Socialudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvad ministeren agter at foretage sig iht.,
at hver femte fremtidsfuldmagt afvises, jf. indslag på TV Syd
den 22. august kl. 22:00?”
Svar
:
1.
Reglerne om fremtidsfuldmagter hører under Justitsministeriets område,
mens det er Familieretshuset under Social- og Boligministeriet, der
behandler konkrete sager om ikraftsættelse af fremtidsfuldmagter.
Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra Social- og Boligministeriet, der har indhentet følgende
udtalelse fra Familieretshuset:
”1. Ved anmodning om ikraftsættelse af en fremtidsfuldmagt vil
Familieretshuset foretage en vurdering af, hvorvidt
betingelserne for ikraftsættelse er til stede. Familieretshuset
påser i den forbindelse som det første, at fremtidsfuldmagten er
gyldigt oprettet. Herefter foretages en gennemgang af den
vedlagte lægeerklæring, hvor der vurderes på, hvorvidt
fuldmagtsgiver vurderes at være i en sådan tilstand, at
vedkommende ikke længere er i stand til at varetage egne
personlige og/eller økonomiske forhold. Ligeledes vil
Familieretshuset ved en anmodning om ikraftsættelse foretage
en vurdering af oplysningerne, der fremgår af
ansøgningsblanketten, herunder om de pårørende er underrettet,
og om anmodningen om ikraftsættelse har været drøftet med
fuldmagtsgiver forud for ansøgningen. Derudover vil
Familieretshuset vurdere, hvorvidt den/de fremtidsfuldmægtige
er egnede til hvervet som fremtidsfuldmægtige, hvis der er
oplyst om forhold, som giver anledning hertil.
2.
En ansøgning om ikraftsættelse af en fremtidsfuldmagt kan
blive
afvist eller henlagt
af flere grunde. Eksempler på dette kan
være, at Familieretshuset ikke har modtaget de oplysninger, der
er nødvendige for behandling af sagen, eller at
fremtidsfuldmagten ikke er gyldigt oprettet. En ansøgning om
ikraftsættelse kan desuden henlægges, såfremt ansøgningen
trækkes
tilbage
eller
fuldmagtsgiver
eller
fremtidsfuldmægtigen(e) afgår ved døden.
Der kan gives
afslag
på en ansøgning om ikraftsættelse af en
fremtidsfuldmagt, såfremt fuldmagtsgiver ikke var habil på
oprettelsestidspunktet. Ligeledes kan der gives afslag på
ikraftsættelse af fremtidsfuldmagten, såfremt den lægelige
vurdering angiver, at fuldmagtsgiver alene er ude af stand til at
varetage eksempelvis sine personlige forhold, men ikke de
økonomiske forhold. Det er således ikke muligt at sætte
Side 2/4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om ministerens holdning til, at fremtidsfuldmagter kan oprettes uden kontrol af indhold
2910562_0003.png
fremtidsfuldmagten delvist i kraft for enkelte dele af
fuldmagten, i det tilfælde at fremtidsfuldmagten omfatter alle
personlige og alle økonomiske forhold.
Familieretshuset kan oplyse, at sager som afvises ikke
realitetsbehandles, og at de som følge heraf ikke sættes i kraft,
hvorimod de sager, hvor der gives afslag, har været
realitetsbehandlet forinden der træffes afgørelse. For så vidt
angår henlæggelser vil disse ofte være realitetsbehandlet forud
for henlæggelsen.
3.
Nedenfor fremgår en oversigt over afgørelser vedrørende
ikraftsættelse af fremtidsfuldmagter for år 2023 samt for
perioden 1. januar 2024 til 9. september 2024.
Ikraftsat
Delvis kraftsat
Afslag
Henlagt/afvist
Total
2023
1.658
-
470
284
2.412
2024
1.194
135
128
313
1.770
Der tages forbehold for fejlregistreringer og efterregistreringer. Familieretshuset
udfører løbende kvalitetskontrol af dataregistreringer og retter eventuelle
fejlregistreringer. Dette kan medføre, at data ændrer sig bagud i tid.
Familieretshuset kan oplyse, at der ikke kan trækkes særskilt
data på, hvor mange ansøgninger om ikraftsættelse af en
fremtidsfuldmagt Familieretshuset afviser. Af Familieretshusets
sagsbehandlingssystem fremgår afviste sager sammen med
henlagte ansøgninger, hvorfor det vil forudsætte en manuel
gennemgang af 597 sager at udlede data specifikt for afviste
sager. Af ressourcemæssige årsager er en sådan gennemgang
ikke blevet iværksat.
Det bemærkes endvidere, at Familieretshuset i januar 2024
påbegyndte
registrering
af
delvist
ikraftsatte
fremtidsfuldmagter. Afgørelser om delvis ikraftsættelse har
forud for 1. januar 2024 fremgået under kategorien ”afslag”.
Betegnelsen ”delvist ikraftsat fremtidsfuldmagt” dækker over
de tilfælde, hvor Familieretshuset ud fra en konkret og
individuel vurdering har undtaget enkelte ord, sætninger eller
afsnit, som Familieretshuset har vurderet er betænkelige at sætte
i kraft i henhold til § 7, stk. 3, i lov om fremtidsfuldmagter.
Fremtidsfuldmagten er således – bortset fra det undtagne -
ikraftsat og kan anvendes efter sit indhold.
Et eksempel på dette kan være, hvis det af fremtidsfuldmagten
fremgår, at den fremtidsfuldmægtige må benytte
fuldmagtsgiverens MitID. Dette er ikke i overensstemmelse
med reglerne for anvendelse af MitID og vil derfor føre til en
delvis ikraftsættelse af fremtidsfuldmagten.
Side 3/4
SOU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om ministerens holdning til, at fremtidsfuldmagter kan oprettes uden kontrol af indhold
4.
Det er afgørende for effekten af en fremtidsfuldmagt, at den i
sit indhold lever op til de regler, der findes i lovgivningen,
således at den fremtidsfuldmægtige også kan anvende
fremtidsfuldmagten i praksis.
Familieretshuset henviser til Justitsministeriets vejledning om
fremtidsfuldmagter, når borgere kontakter os i forbindelse med
tvivl om oprettelse af en fremtidsfuldmagt. Dog varetager
Familieretshuset kun en mindre del af oprettelsesdelen
(papirbaseret oprettelse), hvoraf størstedelen sker digitalt og ved
notarerne (digital oprettelse).”
2.
Efter min opfattelse understreger Familieretshusets opgørelse over sager
om ikraftsættelse af fremtidsfuldmagter vigtigheden af, at der løbende er
fokus på, om den – relativt – nye ordning fungerer i overensstemmelse med
sit formål. I den forbindelse er en løbende og fortsat dialog mellem
myndighederne på området om deres praktiske erfaringer med ordningen
central, fordi erfaringerne kan pege på områder, hvor der kan være behov
for at overveje tiltag.
Som det fremgår af pkt. 4 i evalueringsrapport af 30. september 2022 om
fremtidsfuldmagtsordningen (Retsudvalget 2021-22 REU Alm. del – bilag
387) følger Justitsministeriet løbende op på erfaringerne med ordningen.
Systematisk opfølgning sker ved afholdelse af et årligt statusmøde med
myndighederne på området, omend der også herudover er løbende dialog
efter behov. Det næste statusmøde forventes at blive afholdt primo oktober
2024, hvor bl.a. afslag på ikraftsættelse af fremtidsfuldmagter vil være et
tema til drøftelse.
Som det også fremgår af pkt. 4 i evalueringsrapporten, gav evalueringen af
fremtidsfuldmagtsordningen anledning til opfølgende tiltag, herunder i
forhold til hvordan information og vejledning om ordningen kan målrettes,
og kendskabet til ordningen udbredes. Som opfølgning herpå inviterede
Justitsministeriet den 6. marts 2023 relevante myndigheder og interessenter
til en drøftelse af Justitsministeriet gældende borgerrettede vejledning om
ordningen. På baggrund heraf er Justitsministeriet for øjeblikket i
samarbejde mellem kredsen af myndigheder og interessenter ved at revidere
vejledningen. En styrket informations- og oplysningsindsat vil efter
Justitsministeriets opfattelse modvirke forekomsten af fremtidsfuldmagter,
der ikke kan sættes i kraft pga. ulovligt indhold eller formuleringer, der giver
anledning til fortolkningstvivl.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 628 (Alm.
del) fra Folketingets Socialudvalg.
Side 4/4